sprawy społeczne nauka/edukacja/szkolenia
Czy sztuczna inteligencja może być dla nas niebezpieczna?
Czy nowoczesne maszyny pomogą nam, czy zaszkodzą? Czy sztuczna inteligencja pozbawi nas pracy? Czy może być dla nas zagrożeniem? A może niebezpieczeństwo zniszczenia ludzkości przez maszyny jest tylko fikcją stworzoną przez pisarzy sci-fi?
Faktem jest, że AI już teraz odgrywa dużą rolę w świecie. Roboty pracują szybciej, pewniej i są bardziej wydajne. Z powodzeniem mogą zastąpić kierowców, prawników, pracowników biurowych, a nawet prezenterów telewizyjnych.
W dodatku AI potrafi być twórcza. Robot Erica dostał angaż w Hollywood, robot Benjamin stworzył scenariusz do filmu „Sunspring”, a inny algorytm scenariusz do nowego „Batmana”, który fani uznali za genialny. Jest też sztuczna inteligencja, która napisała surrealistyczny rozdział Harrego Pottera i drukarka 3D, która stworzyła obraz sprzedany na aukcji sztuki w Nowym Yorku za 432 500 dolarów. W Chinach sztuczna inteligencja pod pseudonimem Xiao Bing napisała 10 tys. wierszy i wydała książkę – jej twórczość cieszy się wielką popularnością.
Wzrost możliwości maszyn jest nieunikniony. Badacze przewidują, że do 2030 r. sztuczna inteligencja może zabrać nam nawet 800 milionów miejsc pracy.
Prócz ryzyka utraty pracy, pojawiają się też inne niepokoje.
Już teraz AI wpierające lekarzy stawia błędne diagnozy pacjentom, a w pojazdach stwarza zagrożenie na drodze. Algorytm karmiony nieodpowiednimi danymi może dyskryminować ludzi lub nimi manipulować. Chociaż roboty rozwiązują arcytrudne zadania, brak im duszy, nie mają więc moralności i nie odczuwają współczucia. Tymczasem są już maszyny do zabijania używane przez wojsko. Co się stanie, jeśli będą autonomiczne?
Na te i wiele innych pytań, w debacie z cyklu Edukontra, starają się znaleźć odpowiedź specjaliści:
prof. Ryszard Tadeusiewicz – wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Sztucznej Inteligencji, trzykrotny rektor Akademii Górniczo-Hutniczej;
Szymon Łukasik – Al Team Leader w firmie Synerise, członek IBS PAN, wykładowca na AGH;
Piotr Tempczyk z Ogólnopolskiego Instytutu Uczenia Maszynowego.
Interesują Cię wielkie procesy zachodzące w naszym świecie? Posłuchaj podcastu na: Spotify: Edukontra#2: Czy sztuczna inteligencja zastąpi dziennikarzy lub obejrzyj wideo z dyskusją ekspertów.
Projekt Edukontra został sfinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu "Dialog".