środowisko naturalne/ekologia sprawy społeczne
21 całorocznych postanowień na rzecz planety
Przeciwdziałanie zmianom klimatu, walka z zanieczyszczeniem środowiska i konieczność ograniczenia nadmiernego zużycia różnych zasobów to jedne z największych współczesnych wyzwań. Problemy te wymagają działań o globalnej skali, ale w ich rozwiązywaniu jest też miejsce dla nas. Każdego dnia mamy wiele możliwości, by swoimi działaniami wesprzeć Ziemię, ograniczyć ślad, jaki zostawiamy po sobie w środowisku naturalnym. Może więc początek nowego roku, a nawet nowej dekady to dobry moment, żeby zacząć działać trochę inaczej? Bo te małe zmiany wprowadzane w życie przez każdego z nas mogą zaowocować dużymi efektami. Jeśli będzie dostatecznie wiele osób, które zechcą im poświęcić nieco uwagi. Z tą myślą, firma Procter & Gamble, producent takich marek jak Ariel, Vizir, Pampers, Lenor czy Pantene Pro-V, która w swojej działalności poświęca wiele uwagi ochronie i poprawie stanu środowiska naturalnego podpowiada 21 całorocznych postanowień na rzecz planety.
Działania na rzecz ochrony środowiska są na trwale wpisane w działalność P&G od wielu lat. Tylko w ubiegłym roku, koncern zrealizował szereg istotnych celów ze swojej strategii zrównoważonego rozwoju, ogłoszonej w dokumencie „Ambicja 2030”. Udało mu się m.in. wyeliminować odpady produkcyjne wysyłane na wysypiska we wszystkich swoich zakładach produkcyjnych na świecie. Większość fabryk koncernu, w tym wszystkie działające w Polsce, wykorzystują jedynie energię ze źródeł odnawialnych. Dodatkowo firma zobowiązała się do osiągnięcia w latach 2020 – 2030 neutralności węglowej swojej działalności operacyjnej. Mając świadomość ogromnej potrzeby przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu P&G daje dobry przykład i zachęca każdego, by przyłączył się do działań na rzecz poprawy sytuacji naszej planety.
“21 całorocznych postanowień na rzecz planety”, to kolejna propozycja w ramach zobowiązania firmy dotyczącego dwóch tysięcy dwudziestu jeden Dobrych Działań na 2021 rok, ogłoszonego w związku z kampanią “Lead with Love”. Pierwszym była fala międzynarodowej pomocy, wspierającej walkę z pandemią COVID 19, zorganizowana pod koniec ubiegłego roku.
W ramach akcji, dzięki swojej sile i zasięgom, firma chce zachęcić do wspólnego wysiłku na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatycznym. W tym celu P&G proponuje listę 21 działań, które może podjąć każdy z nas i uczynić z nich pozytywne nawyki na rzecz planety. Sprzyja temu czas jakim jest początek roku, kiedy to zwykle podejmujemy najwięcej ważnych decyzji i ustalamy zobowiązania wobec samych siebie. Dlatego też proponowana lista przyjęła formę noworocznych postanowień, które szybko mogą stać się całorocznymi nawykami. “21 całorocznych postanowień na rzecz planety” skupia się w szczególności na trzech zagadnieniach, obecnych w naszych codziennym życiu: kwestii zużycia wody, ograniczeniu zużycia energii i zmniejszeniu ilości śmieci. Jeśli uda nam się zmienić nasze przyzwyczajenie w tym zakresie, będziemy mieli swój własny wkład w tworzenie lepszego otoczenia dla nas i kolejnych pokoleń.
Każdy z nas na co dzień korzysta z wody, energii, „produkuje” śmieci. Każdy może zatem, wprowadzając niewielkie zmiany w swoim sposobie działania, pomóc Ziemi. Takie zmiany są często zaskakująco łatwe, ponieważ w większości są to działania nie wymagające od nas większego wysiłku. A gdy już zaczniemy praktykować życie w sposób zrównoważony to sami możemy stać się jego ambasadorami i edukować w tym zakresie innych – mówi Małgorzata Mejer, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej Procter & Gamble w Europie Centralnej.
21 POSTANOWIEŃ CAŁOROCZNYCH NA RZECZ PLANETY
- Mniej wody na co dzień. Szybki prysznic zamiast kąpieli, podczas mycia rąk woda może lecieć tylko podczas moczenia i spłukania dłoni. A przy myciu zębów można używać kubka.
- Pranie – tylko w krótkich cyklach i przy niskich temperaturach. Pozwala to zaoszczędzić wodę i energię potrzebną do jej podgrzania, a dzięki właściwym środkom do prania, takim jak kapsułki Ariel czy Vizir, ubrania mogą być tak samo dobrze uprane jak przy praniu dłuższym oraz w wyższej temperaturze. I na dłużej pozostać w dobrym stanie.
- Niech żyje zmywarka! Dzięki niej można zaoszczędzić masę wody. W jednorazowym cyklu zmywarka zużywa ok. 13l wody podczas gdy w trakcie ręcznego mycia takiej samej ilości naczyń, trzeba zużyć kilkadziesiąt l wody więcej. Już umycie 8 talerzy w zmywarce z wykorzystaniem tabletki Fairy, to oszczędność wody w stosunku do zmywania ręcznego.
- Drugie życie wody: nie tylko deszczówka. Na przykład do podlewania roślin. Oprócz niej jest jeszcze „szara woda”, czyli woda już raz użyta. W zależności od stopnia jej zabrudzenia można wykorzystywać ją na różne sposoby - od podlewania kwiatów przez sprzątanie w domu, aż po spłukiwanie nią toalety.
- Jedzenie, które pomaga… Ziemi! Produkcja roślinnej żywności zużywa o wiele mniej wody niż hodowla zwierząt. Przykładowo: na jeden kilogram pomidorów przypada 215 litrów wody, a na kilogram wołowiny ok. 15 000 litrów.
- Światło nie lubi samotności. Warto je wyłączyć wychodząc z pomieszczenia. Wprawdzie po ponownym włączeniu żarówka będzie zużywać przez moment więcej energii, ale równa się to tylko dodatkowej sekundzie świecenia. Gdy to możliwe lepiej też korzystać ze światła dziennego.
- LED-y przejmują dowodzenie. Stopniowa wymiana wszystkich żarówek na LED to świetny sposób na oszczędność energii.
- Puste gniazdka to szczęśliwe gniazdka. Ładowarka, bez podłączonego do niej sprzętu, również zużywa prąd, dlatego dobrze jest wyłączać sprzęty z gniazdka po ich naładowaniu.
- Zużyte baterie mają swoje specjalne miejsce. Zużyte baterie to odpad bardzo niebezpieczny dla środowiska - należy zadbać, by zawsze trafiały do odpowiednich odpadów. Opcjonalnie można korzystać z akumulatorów nadających się do wielokrotnego ładowania.
- Odpoczynek dla komputera po skończonej pracy. Warto wyłączać komputer, bo uśpiony cały czas zużywa energię - nie pozostawiaj go w trybie stand by
- Ogrzewanie skrojone na miarę. Ogrzewanie można dostosować na wiele sposobów: wyłączając grzejniki przed wyjściem na dłużej z domu, montując termostaty, wyłączając grzejniki na czas wietrzenia, uszczelniając okna, używając przyjaznych środowisku metod ogrzewania.
- Stop marnowaniu jedzenia. Owoce, które już nie wyglądają tak atrakcyjnie, jak na początku, wciąż mogą nadawać się do jedzenia, można ich użyć do wypieków, kompotów czy przecierów. Ostatecznie resztki lepiej kompostować niż wyrzucać. Warto też zużywać w pierwszej kolejności te produkty, których data przydatności do spożycia jest krótsza, a na później zostawiać te, które jeszcze długo zachowają świeżość.
- „Nie” dla jednorazowego plastiku. Zabieranie na zakupy własnych wielorazowych toreb, również tych małych na rzeczy na wagę, jest nie tylko modne, ale i bardzo praktyczne. Dzięki temu można zrezygnować z jednorazowych torebek foliowych. Równie dobrym sposobem na ograniczenie zużycia plastiku jest wybieranie produktów w wielorazowych opakowaniach.
- Kranówka zamiast wody z butelki. Zamiast butelkowanej wody można używać własnego bidonu lub butelki filtrującej. Wygodnym rozwiązaniem są też domowe filtry np. przy kranie lub w dzbankach. To bardzo prosty sposób na zmniejszenie ilości zużywanego plastiku.
- W recyklingu siła! Warto wybierać opakowania nadające się do recyklingu. Jeszcze lepiej, jeśli będą już wykonane z recyklatu.
- Sprzątanie na spacerze - przyjemne z pożytecznym. W czasie wyjazdów możesz zadbać również o plażę, las czy inny okoliczny ekosystem. Odpady zawsze powinny wylądować w koszu na śmieci, żeby nie przedostawały się do środowiska.
- Drugie życie rzeczy. Zamiast coś wyrzucać, często można wykorzystać daną rzecz ponownie lub przekazać ją komuś, kto jej potrzebuje. Może przerabiać samodzielnie lub skorzystać z pomocy krawca, można ponownie użycie paczek po przesyłkach czy tworzyć oryginalne opakowania na prezenty z pozostałości.
- Lokalni bohaterowie są wśród nas. W razie podstawowych potrzeb warto wesprzeć lokalnych usługodawców i przedsiębiorców. Na przykład zamiast odsyłać sprzęt do serwisu można wezwać pobliskiego fachowca, a o naprawę ubrań czy akcesoriów - osiedlową krawcową.
- Segregacja śmieci na 5+! Jeśli masz wątpliwości, gdzie wrzucić dany odpad, przygotuj sobie ściągę, którą będziesz mieć zawsze pod ręką.
- Jeden samochód mniej. Kiedy to możliwe warto zamiast samochodu wybrać rower lub skorzystać z komunikacji miejskiej. Rower, oprócz tego, że jest zdrowym i przyjaznym środowisku środkiem transportu, bardzo często pozwala również na najszybsze dotarcie do celu.
- Ambasadorzy pozytywnego wpływu. Całą zgromadzoną wiedzą na temat zrównoważonego sposobu życia można dzielić się ze znajomymi, rodziną czy współpracownikami.
Zrównoważone wybory umożliwiają odpowiednią ochronę środowiska naturalnego. Z pozoru małe, codzienne decyzje, mają ogromne znaczenie dla naszej planety. Dlatego tak ważne jest, byśmy podejmowali na co dzień działania, za które podziękują nam przyszłe pokolenia.
kontakt dla mediów
Magdalena Zlot
magdalena.zlot@mslgroup.com
tel: +48 608 392 282
informacje o firmie
O P&G:
P&G posiada jedno z najbardziej rozbudowanych portfolio wiodących marek, które cieszą się zaufaniem konsumentów na całym świecie. Są to m.in: Always®, AmbiPur®, Ariel®, Bounty®, Charmin®, Crest®, Dawn®, Downy®, Fairy®, Febreze®, Gain®, Gillette®, Head & Shoulders®, Lenor®, Olay®, Oral-B®, Pampers®, Pantene®, SK-II®, Tide®, Vicks® i Whisper®. P&G prowadzi działalność w około 70 krajach. Zapraszamy na stronę http://www.pg.com, aby dowiedzieć się więcej o firmie P&G i jej markach.
Polska odgrywa istotną rolę dla globalnego funkcjonowania P&G. Zlokalizowane w Polsce fabryki – pieluszek Pampers w Warszawie, kosmetyków w Aleksandrowie Łódzkim oraz największa na świecie fabryka maszynek i ostrzy Gillette - mają kluczowe znaczenie dla firmy. Warszawskie Biuro Główne P&G jest częścią regionalnej struktury Central Europe, która obsługuje 80 milionów konsumentów w 9 krajach regionu (Polska, Litwa, Łotwa, Estonia, Węgry, Czechy, Słowacja, Słowenia, Chorwacja). W Polsce zlokalizowano również centra usług, które wspierają jednostki spółki na całym świecie. Globalne Centrum Usług Biznesowych P&G w Warszawie (GBS) specjalizuje się w tworzeniu narzędzi i systemów wspomagających identyfikację produktów, planowanie łańcucha dostaw oraz rozwiązania w zakresie Business Intelligence i tzw. Big Data. Otwarte w 2013 roku Europejskie Centrum Planowania i Logistyki w Warszawie zajmuje się kompleksowym zarządzaniem łańcuchami dostaw na obszarze Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.
kontakt dla mediów
Magdalena Zlot
magdalena.zlot@mslgroup.com
tel: +48 608 392 282
informacje o firmie
O P&G:
P&G posiada jedno z najbardziej rozbudowanych portfolio wiodących marek, które cieszą się zaufaniem konsumentów na całym świecie. Są to m.in: Always®, AmbiPur®, Ariel®, Bounty®, Charmin®, Crest®, Dawn®, Downy®, Fairy®, Febreze®, Gain®, Gillette®, Head & Shoulders®, Lenor®, Olay®, Oral-B®, Pampers®, Pantene®, SK-II®, Tide®, Vicks® i Whisper®. P&G prowadzi działalność w około 70 krajach. Zapraszamy na stronę http://www.pg.com, aby dowiedzieć się więcej o firmie P&G i jej markach.
Polska odgrywa istotną rolę dla globalnego funkcjonowania P&G. Zlokalizowane w Polsce fabryki – pieluszek Pampers w Warszawie, kosmetyków w Aleksandrowie Łódzkim oraz największa na świecie fabryka maszynek i ostrzy Gillette - mają kluczowe znaczenie dla firmy. Warszawskie Biuro Główne P&G jest częścią regionalnej struktury Central Europe, która obsługuje 80 milionów konsumentów w 9 krajach regionu (Polska, Litwa, Łotwa, Estonia, Węgry, Czechy, Słowacja, Słowenia, Chorwacja). W Polsce zlokalizowano również centra usług, które wspierają jednostki spółki na całym świecie. Globalne Centrum Usług Biznesowych P&G w Warszawie (GBS) specjalizuje się w tworzeniu narzędzi i systemów wspomagających identyfikację produktów, planowanie łańcucha dostaw oraz rozwiązania w zakresie Business Intelligence i tzw. Big Data. Otwarte w 2013 roku Europejskie Centrum Planowania i Logistyki w Warszawie zajmuje się kompleksowym zarządzaniem łańcuchami dostaw na obszarze Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.