środowisko naturalne/ekologia nauka/edukacja/szkolenia
Dbanie o planetę – tego powinniśmy uczyć się od małego
„Uczniowskie Ekonawyki” oraz „Czysta Ziemia: ekodetektywi na tropie domowych nawyków” to dwa projekty przygotowane dla uczniów szkół podstawowych przez Fundację Nasza Ziemia oraz Procter & Gamble, wraz z eksperckim zespołem metodycznym. Mają na celu zachęcić dzieci i młodzież do świadomego dbania o środowisko i podpowiedzieć, jak tego dokonać. Wiedza teoretyczna na temat największych wyzwań ekologicznych współczesnego świata, takich jak nadmierna ilość odpadów, ograniczone zasoby wody czy emisja dwutlenku węgla związana z produkcją energii, wzbogacone są interaktywnymi ćwiczeniami dostosowanymi do wieku uczniów. Dodatkowo, młodych ekologów do działania na rzecz planety ma zachęcić specjalny konkurs grantowy, który potrwa do 31 marca br. Nauczyciele, rodzice i uczniowie mogą dowiedzieć się więcej o projektach i bezpłatnie pobrać materiały ze strony www.naszaziemia.pl/czystaziemia
W ramach projektów „Uczniowskie Ekonawyki” i „Czysta Ziemia: ekodetektywi na tropie domowych nawyków” przygotowano materiały promujące pozytywne, proekologiczne nawyki w codziennym życiu, dzięki którym dzieci od najmłodszych lat mogą uczyć się, jak postępować w sposób przyjazny środowisku. Uczniowie dowiedzą się m.in. jak oszczędniej korzystać z wody podczas codziennych czynności takich jak mycie czy zmywanie, jakie są proste sposoby, by wytwarzać mniej odpadów i jak te odpady odpowiednio segregować, a także co zrobić, by zużywać mniej energii elektrycznej.
W ramach „Uczniowskich Ekonawyków” – projektu dla klas 1-6 – przygotowano trzy kilkuminutowe animacje, które w jasny i łatwy sposób prezentują codzienne zachowania proekologiczne. Przykładowo, korzystając z kubka do wody podczas mycia zębów, możemy zaoszczędzić aż 8 000 litrów wody w ciągu roku, a myjąc naczynia w zmywarce oszczędzamy do 10 000 litrów wody rocznie. To tylko niektóre z przykładów prezentowanych w animacjach. Ponadto uczniowie dowiedzą się, co zrobić z zabawkami, które już ich nie cieszą, oraz dlaczego tak ważne jest wypinanie ładowarek z gniazdka. Na bardziej dociekliwych młodych ekologów, czekają trudniejsze „zadania z gwiazdką”.
Tym, którzy lubią zamieniać wiedzę w czyny, projekt proponuje także konkurs grantowy, w którym mogą zdobyć fundusze na projekt ekologiczny. Do wygrania jest 5 nagród pieniężnych, każda w wysokości 2000 zł, które grupa młodych pasjonatów ochrony środowiska może przeznaczyć na zakup wyposażenia do pracowni przyrodniczych, materiały do zajęć z zakresu edukacji odpadowej lub też na atrakcyjne prelekcje czy warsztaty, które zaspokoją zainteresowania młodych ekologów oraz 10 ekozestawów, tj. torba oraz bidon dla każdego ucznia. Aby wziąć udział w konkursie, nauczyciel lub opiekun przeprowadza lekcję z wykorzystaniem pobranych materiałów i organizuje z grupą akcję ekologiczną własnego pomysłu. Zdjęć, wideo lub prezentację dokumentujące podjęte działania przesyła na adres konkurs@naszaziemia.pl. Przyjmowanie zgłoszeń trwa do 31 marca 2021 r a wyniki zostaną ogłoszone 14 kwietnia marca 2021 r.
Projekt „Czysta Ziemia – ekodetektywi na tropie domowych nawyków” to szerszy zestaw materiałów, wspierający działania edukacji ekologicznej uczniów najstarszych klas szkół podstawowych. Pierwszym krokiem, było zorganizowanie prelekcji prowadzonych przez wolontariuszy firmy, poświęconych tematyce zrównoważonej konsumpcji, odpowiedniej segregacji odpadów oraz procesowi odzyskiwania tworzyw sztucznych. Wsparciem merytorycznych działań było zorganizowanie sprzątań najbliższej okolicy wraz z wybranymi szkołami podstawowymi w Łodzi, Aleksandrowie Łódzkim oraz na warszawskim Targówku, których łącznie wzięło udział 1800 uczniów. Drugim krokiem rozszerzającym ekologiczne działania, są wspólnie stworzone ogólnodostępne materiały edukacyjne dla szkół, na które składają się kompletne scenariusze lekcji dla nauczycieli, propozycje projektów i karty pracy dla uczniów. Projekt „Czysta Ziemia: ekodedektywi na tropie domowych nawyków” przeznaczony jest dla uczniów dla 7 i 8. Wszystkie materiały powstały przy udziale kilkuosobowego, eksperckiego zespołu metodycznego wyspecjalizowanego w obszarze ekologii i nauczania na poziomie szkoły podstawowej. Materiały mogą być wykorzystane przez nauczycieli różnych przedmiotów, np. na lekcjach przyrody, ale też na godzinie wychowawczej.
Od początku działalności Fundacji Nasza Ziemia, polskie szkoły, w tym kadra pedagogiczna i uczniowie, ściśle z nami współpracują. Zarówno podczas wrześniowej Akcji Sprzątanie świata-Polska jak i w realizowanych przez Fundację projektach edukacyjnych. To widomy znak tego jak ważne jest młode pokolenie zarówno w procesie uświadamiania zmian związanych ze środowiskiem naturalnym jak i w inspirowaniu do działania na rzecz naszej, wspólnej planety. Dlatego z radością zachęcamy Nauczycieli, dzieci i młodzież do aktywnego udziału w kolejnym projekcie edukacyjnym stworzonym we współpracy z naszym wieloletnim Partnerem - Procter &Gamble. Tym razem, przygotowaliśmy interdyscyplinarny, ekologiczny projekt edukacyjny, w którym pokazujemy związek między domowymi nawykami w zakresie nieograniczonego korzystania z wody, energii oraz niewłaściwego postępowania z odpadami a pogarszającą się kondycją środowiska przyrodniczego i zachęcamy do zmiany codziennych zachowań na te, które chronią naszą Ziemię - powiedziała Beata Butwicka, Prezes Fundacji Nasza Ziemia.
- Aktywności na rzecz poprawy stanu środowiska naturalnego i zmniejszenia zanieczyszczenia planety są niezwykle ważne dla Procter & Gamble. Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po naszą ekspercką wiedzę i doświadczenie i połączyć siły z Fundacją Nasza Ziemia, by wspólnie stworzyć wartościowe materiały edukacyjne, który będzie służył uczniom polskich szkół – mówi Małgorzata Mejer, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Procter & Gamble w Europie Centralnej. – Dzielenie się wiedzą na temat ekologii i wspieranie działań edukacyjnych w tym zakresie to jeden z elementów realizowanej przez firmę globalnej strategii dotyczącej zrównoważonego rozwoju, ogłoszonej w dokumencie zat. „Ambicja 2030. ” Wyznacza on kierunek działań firmy i jej wiodących marek zmierzających do zmniejszania śladu środowiskowego i umożliwiających konsumentom odpowiedzialne wybory. Marki takie jak Head & Shoulders, Ariel, Lenor, Pampers czy Fairy realizują szereg działań zmierzających do redukcji opakowań, ilości zużycia pierwotnego plastiku czy ograniczenia wykorzystania energii elektrycznej. Projekt, który realizujemy razem z Fundacją Nasza Ziemia, pozwoli szerzyć wiedzę na temat proekologicznych zachowań u konsumentów od najmłodszych lat – dodaje Małgorzata Mejer.
„Uczniowskie Ekonawyki” i „Czysta Ziemia : ekodetektywi na tropie” nie są pierwszym wspólnym działaniem P&G i Fundacji Nasza Ziemia. W ciągu ostatnich lat organizacje wspólnie organizowały akcje związane ze sprzątaniem terenów rekreacyjnych. Partnerzy, w ramach ogólnopolskiej akcji „Sprzątanie Świata”, wspólnie z wolontariuszami nie tylko oczyścili z odpadów plastikowych linie brzegową Wisły w stolicy oraz ok. 50km linii brzegowej i plaż nad Bałtykiem, m.in. w Międzyzdrojach, Świnoujściu i Dziwnowie, w tym miejsca leżące na terenie Wolińskiego Parku Narodowego, ale także zaangażowali szkoły z warszawskiego Targówka, Łodzi oraz Aleksandrowa Łódzkiego do sprzątania miejsc zielonych w ich najbliższym sąsiedztwie.
Czas, by działać dla planety, jest teraz
Procter & Gamble podejmuje w ramach globalnej strategii „Ambition 2030” szereg aktywności m.in. na rzecz tego, by żadne opakowanie jego produktu nie trafiło do mórz i oceanów. Systematycznie zmniejsza też ilość pierwotnego plastiku wykorzystywanego w opakowaniach swoich produktów, a jednocześnie stosuje coraz więcej recyklatu. Ponadto do 2030 roku 100% opakowań produktów Procter & Gamble będzie się nadawało do recyklingu lub ponownego wykorzystania. Niedawno firma ogłosiła, że szampony jej marek – Head & Shoulders, Pantene, Aussie i Herbal Essences - od wiosny 2021 będą dostępne w aluminiowych butelkach wielokrotnego użytku oraz w opakowaniach uzupełniających. Pozwoli to 200 milionom gospodarstw domowych w Europie ograniczyć zużycie plastiku. Latem 2020 roku firma zobowiązała się także, że w bieżącej dekadzie jej działalność operacyjna będzie neutralna emisyjnie. Ponadto firma wspólnie z Fundacją Nasza Ziemia oraz Lidl Polska przeprowadziły akcję „Polskie plaże bez plastiku”, w ramach której posprzątano plaże Półwyspu Helskiego.
Materiały edukacyjne przygotowane w ramach projektów „Ekonawyki” i „Czysta Ziemia: ekodetektywi na tropie domowych nawyków” można pobrać bezpłatnie ze strony www.naszaziemia.pl/czystaziemia
kontakt dla mediów
Magdalena Zlot
magdalena.zlot@mslgroup.com
tel: +48 608 392 282
informacje o firmie
O P&G:
P&G posiada jedno z najbardziej rozbudowanych portfolio wiodących marek, które cieszą się zaufaniem konsumentów na całym świecie. Są to m.in: Always®, AmbiPur®, Ariel®, Bounty®, Charmin®, Crest®, Dawn®, Downy®, Fairy®, Febreze®, Gain®, Gillette®, Head & Shoulders®, Lenor®, Olay®, Oral-B®, Pampers®, Pantene®, SK-II®, Tide®, Vicks® i Whisper®. P&G prowadzi działalność w około 70 krajach. Zapraszamy na stronę http://www.pg.com, aby dowiedzieć się więcej o firmie P&G i jej markach.
Polska odgrywa istotną rolę dla globalnego funkcjonowania P&G. Zlokalizowane w Polsce fabryki – pieluszek Pampers w Warszawie, kosmetyków w Aleksandrowie Łódzkim oraz największa na świecie fabryka maszynek i ostrzy Gillette - mają kluczowe znaczenie dla firmy. Warszawskie Biuro Główne P&G jest częścią regionalnej struktury Central Europe, która obsługuje 80 milionów konsumentów w 9 krajach regionu (Polska, Litwa, Łotwa, Estonia, Węgry, Czechy, Słowacja, Słowenia, Chorwacja). W Polsce zlokalizowano również centra usług, które wspierają jednostki spółki na całym świecie. Globalne Centrum Usług Biznesowych P&G w Warszawie (GBS) specjalizuje się w tworzeniu narzędzi i systemów wspomagających identyfikację produktów, planowanie łańcucha dostaw oraz rozwiązania w zakresie Business Intelligence i tzw. Big Data. Otwarte w 2013 roku Europejskie Centrum Planowania i Logistyki w Warszawie zajmuje się kompleksowym zarządzaniem łańcuchami dostaw na obszarze Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.
O Fundacji „Nasza Ziemia”
Fundacja Nasza Ziemia to Organizacja Pozarządowa działająca nieprzerwanie od 1994roku. Fundację założyła Mira Stanisławska-Meysztowicz. Od początku swojego istnienia Fundacja koordynuje największą, ekologiczną Akcję, Sprzątanie Świata-Polska. Po dziś dzień stanowi ona sztandarowy punkt w codziennej pracy Fundacji na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Założycielka Fundacji i Inicjatorka Akcji Sprzątanie świata-Polska jest między innymi laureatką Orderu Uśmiechu, odznaczoną Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski i Człowiekiem Polskiej Ekologii, ale też Patronką Szkoły Podstawowej w Żdżarach. Zaś założona przez nią Fundacja Nasza Ziemia może się poszczycić wieloma prestiżowymi nagrodami takimi jak: Złoty Liść Ministra Środowiska, Europejska Nagroda Fundacji Forda czy Flaga Rzeczypospolitej. W roku 2019 z okazji jubileuszu 25 lecia Fundacji Nasza Ziemia otrzymała Ekolaur Polskiej Izby Ekologii za całokształt działalności na rzecz ochrony środowiska naturalnego.
kontakt dla mediów
Magdalena Zlot
magdalena.zlot@mslgroup.com
tel: +48 608 392 282
informacje o firmie
O P&G:
P&G posiada jedno z najbardziej rozbudowanych portfolio wiodących marek, które cieszą się zaufaniem konsumentów na całym świecie. Są to m.in: Always®, AmbiPur®, Ariel®, Bounty®, Charmin®, Crest®, Dawn®, Downy®, Fairy®, Febreze®, Gain®, Gillette®, Head & Shoulders®, Lenor®, Olay®, Oral-B®, Pampers®, Pantene®, SK-II®, Tide®, Vicks® i Whisper®. P&G prowadzi działalność w około 70 krajach. Zapraszamy na stronę http://www.pg.com, aby dowiedzieć się więcej o firmie P&G i jej markach.
Polska odgrywa istotną rolę dla globalnego funkcjonowania P&G. Zlokalizowane w Polsce fabryki – pieluszek Pampers w Warszawie, kosmetyków w Aleksandrowie Łódzkim oraz największa na świecie fabryka maszynek i ostrzy Gillette - mają kluczowe znaczenie dla firmy. Warszawskie Biuro Główne P&G jest częścią regionalnej struktury Central Europe, która obsługuje 80 milionów konsumentów w 9 krajach regionu (Polska, Litwa, Łotwa, Estonia, Węgry, Czechy, Słowacja, Słowenia, Chorwacja). W Polsce zlokalizowano również centra usług, które wspierają jednostki spółki na całym świecie. Globalne Centrum Usług Biznesowych P&G w Warszawie (GBS) specjalizuje się w tworzeniu narzędzi i systemów wspomagających identyfikację produktów, planowanie łańcucha dostaw oraz rozwiązania w zakresie Business Intelligence i tzw. Big Data. Otwarte w 2013 roku Europejskie Centrum Planowania i Logistyki w Warszawie zajmuje się kompleksowym zarządzaniem łańcuchami dostaw na obszarze Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.
O Fundacji „Nasza Ziemia”
Fundacja Nasza Ziemia to Organizacja Pozarządowa działająca nieprzerwanie od 1994roku. Fundację założyła Mira Stanisławska-Meysztowicz. Od początku swojego istnienia Fundacja koordynuje największą, ekologiczną Akcję, Sprzątanie Świata-Polska. Po dziś dzień stanowi ona sztandarowy punkt w codziennej pracy Fundacji na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Założycielka Fundacji i Inicjatorka Akcji Sprzątanie świata-Polska jest między innymi laureatką Orderu Uśmiechu, odznaczoną Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski i Człowiekiem Polskiej Ekologii, ale też Patronką Szkoły Podstawowej w Żdżarach. Zaś założona przez nią Fundacja Nasza Ziemia może się poszczycić wieloma prestiżowymi nagrodami takimi jak: Złoty Liść Ministra Środowiska, Europejska Nagroda Fundacji Forda czy Flaga Rzeczypospolitej. W roku 2019 z okazji jubileuszu 25 lecia Fundacji Nasza Ziemia otrzymała Ekolaur Polskiej Izby Ekologii za całokształt działalności na rzecz ochrony środowiska naturalnego.