towary konsumpcyjne transport

Co czwarta firma z sektora MŚP kupi samochód w 2021 roku

Firmy nie dają się pandemii – 25 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP deklaruje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy kupi przynajmniej jeden samochód. Najpopularniejszą metodą finansowania zakupu firmowego auta będzie w przyszłym roku leasing (58 proc.), zaś kupno za gotówkę deklaruje 28 proc. firm, wynika z badania „Portfele Polaków pod lupą” przeprowadzonego na zlecenie Volkswagen Financial Services.

Czy pandemia zmienia plany działających w Polsce firm z sektora MŚP związane z zakupem samochodów? Z badań wynika, że nieznacznie. Żaden z przedsiębiorców nie rezygnuje z nabycia firmowego pojazdu, a aż 58 proc. z nich jednoznacznie deklaruje, że pandemia nie wpłynęła na te plany. Niecała 1/3 rozważa jedynie odsunięcie zakupu w czasie. Co ciekawe, zaledwie 4 proc. firm zdecyduje się na zakup tańszego auta. Niemal wszystkie badane przedsiębiorstwa planują zakup maksymalnie 5 samochodów: 58 proc. zamierza powiększyć park maszyn o jedno auto, a 40 proc. kupi od 2 do 5 pojazdów.

Przedsiębiorcy oceniają, że pandemia nie wpływa negatywnie na ich nastroje związane z zakupem samochodów. To bardzo ważna informacja dla polskiego rynku motoryzacyjnego. – mówi Daria Zielaskiewicz, Dyrektor Departamentu Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services. Jednocześnie jest to naturalny kierunek w zmienionej biznesowej rzeczywistości. Z jednej strony, firmy walczą o utrzymanie się na rynku i odzyskanie jak najwyższego poziomu sprzedaży towarów i usług, a samochód dla większości branż jest do tego niezbędnym narzędziem. Z drugiej strony – auto to najbezpieczniejszy środek transportu ze względu na możliwość izolacji od otoczenia. – dodaje ekspertka VWFS.

Jakie samochody planują kupić polskie firmy? Zdecydowana większość ankietowanych (80 proc.) zamierza nabyć nowe auto, a zaledwie co piąta wybierze używane. Duża popularność pojazdów fabrycznie nowych jest zrozumiała: samochód w firmie ma za zadanie pracować, musi więc być w pełni sprawny, a przy tym relatywnie tani w utrzymaniu. Auto z salonu dealerskiego ma gwarancję producenta i rzadsze interwały przeglądów, a przy tym jest zwykle wyposażone w nowoczesne rozwiązania techniczne, w tym bardziej oszczędny silnik niż w starszych modelach. To daje poczucie niezawodności samochodu i ogranicza koszty.

Czego firmy oczekują po samochodzie? Pełnej mobilności. Biorąc samochód w leasing – na przykład na 3 lub 4 lata – przedsiębiorcy zapewniają sobie spokojny sen, ponieważ jest to okres, w którym sprawność auta jest największa, a koszty jego eksploatacji, przeglądów czy napraw są najniższe. – wyjaśnia Daria Zielaskiewicz z Volkswagen Financial Services. – Dla firm ograniczanie kosztów jest jednym z biznesowych celów. W badaniu znajdujemy potwierdzenie: 60 proc. ankietowanych oczekuje dołączenia do finansowania leasingiem pakietu serwisowego, jako najważniejszej usługi dodatkowej. – uzupełnia Daria Zielaskiewicz.

 Jaki budżet ankietowane firmy planują przeznaczyć na zakup samochodów? Niemal połowa (44 proc.) deklaruje zakup auta z przedziału 50-100 tys. zł, a 26 proc. zaakceptuje o 50 tys. więcej. Prawie ¼ (24 proc.) ankietowanych przedstawicieli sektora małych i średnich przedsiębiorstw zdecyduje się na auto kosztujące powyżej 200 tys. zł.

Z naszego doświadczenia wynika, że biznesowi nabywcy w dużej mierze wybierają lepiej wyposażone samochody, szczególnie przy leasingu z niskimi ratami VWFS. Wówczas koszt dodatkowych pakietów, wyższej wersji (na przykład z mocniejszym silnikiem) lub pojedynczych elementów doposażenia, w przypadku takiego finansowania rozkłada się na miesięczne raty. W firmowym budżecie jest więc mało odczuwalny, a na co dzień daje więcej komfortu i przyjemności w korzystaniu z samochodu. – podkreśla Daria Zielaskiewicz.

Wysoki odsetek przedsiębiorców chcących kupić auta z wyższej półki cenowej zdecydowanie odróżnia firmy od nabywców indywidualnych. Z badań przeprowadzonych na zlecenie VWFS w listopadzie br. wśród osób prywatnych wynika, że aż 83 proc. z nich planuje zmieścić się w budżecie nieprzekraczającym 50 tys. zł. – Taka różnica w odpowiedziach klientów prywatnych i firmowych wynika z zasobności portfela, ale i z rodzaju samochodów. Klienci prywatni celują w pojazdy używane, a firmy – w nowe, wskazują wyniki badania. Dodatkowo przedsiębiorstwa zwykle kupują droższe auta, korzystając m.in. z możliwości odliczenia podatku VAT. Osoby prowadzące biznes przekonały się już także do leasingu z niskimi ratami, którego atuty indywidualni kupujący dopiero poznają. – wyjaśnia Daria Zielaskiewicz.

Volkswagen Financial Services już siedem lat temu wprowadził na rynek leasing z niskimi ratami. Możliwość spłacania za samochód rat czasem nawet o połowę niższych niż przy klasycznym leasingu oraz zagwarantowany zwrot auta na koniec umowy, to odpowiedź na rosnące ceny pojazdów. Dla firm rachunek ekonomiczny jest prosty: skoro i tak co 3-4 lata wymieniają samochody na nowe, to wolą spłacać co miesiąc stosunkowo niskie raty, a gotówką obracać dla maksymalizacji zysków.

Pandemia sprawiła, że zakup samochodu w leasingu z niskimi ratami stał się jeszcze bardziej atrakcyjny. Wpłynęła też na przyspieszenie procesu przenoszenia sprzedaży do sieci, naturalnym kierunkiem było więc wprowadzenie internetowych auto sklepów. Pierwszy wirtualny salon samochodowy powstał w Polsce jeszcze przed pandemią – uruchomiła go SKODA w bliskiej współpracy z Volkswagen Financial Services. W ostatnim czasie również inne popularne marki – SEAT i Volkswagen – razem z VWFS zaprezentowały swoje internetowe platformy. W każdym z tych sklepów przedsiębiorcy i klienci prywatni mogą sfinansować samochody naszym leasingiem, w tym leasingiem konsumenckim. – opisuje Daria Zielaskiewicz z Volkswagen Financial Services.

Z badania wynika, że zakup aut online spotkał się z uznaniem wśród przedsiębiorców, którzy cenią sobie innowacyjność. 23 proc. z nich deklaruje, że kupi auto przez Internet. Lepsza oferta, szybkość oraz wygoda to, zdaniem osób prowadzących biznes, największe zalety takiej formy sprzedaży.

Wyniki badania „Portfele Polaków pod lupą” VWFS to dla naszego rynku motoryzacyjnego dobry znak, mimo wciąż trwającej pandemii. Wskazują na pozytywne nastawienie polskich przedsiębiorców, dla których samochody to biznesowa konieczność. – reasumuje Daria Zielaskiewicz, Dyrektor Departamentu Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services.

Badanie zrealizowała firma ARC Rynek i Opinia na zlecenie Volkswagen Financial Services. Pod koniec listopada 2020 roku ponad 200 decydentów odpowiedzialnych za zakup samochodów w firmach z sektora małych i średnich przedsiębiorstw odpowiedziało na pytania dotyczące nie tylko aktualnej oceny sytuacji gospodarczej kraju i własnej sytuacji finansowej, ale i wpływu pandemii na ich plany związane z zakupem samochodu dla firm.

kontakt dla mediów
Piotr Żabowski
dfusion communication, Volkswagen Financial Services
Piotr Żabowski

piotr.zabowski@dfusion.pl

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Piotr Żabowski
dfusion communication, Volkswagen Financial Services
Piotr Żabowski

piotr.zabowski@dfusion.pl

informacje o firmie