wydarzenia kultura/sztuka/rozrywka

Niepodległa - setki tysięcy Polaków razem włączyło się do świętowania

Obchody Narodowego Święta Niepodległości przygotowane przez Biuro Programu „Niepodległa” po raz pierwszy dostępne były w 2020 roku prawie wyłącznie w mediach elektronicznych. W trudnych czasach pandemii Biuro przygotowało serię wydarzeń przybliżających historię i znaczenie odzyskania niepodległości w 1918 roku oraz zapraszających do wspólnego i radosnego świętowania zgodnego z zaleceniami społecznego dystansu.

- Udało nam się zaprosić Polaków do stworzenia symbolicznej wspólnoty i świętowania razem pomimo oddalenia spowodowanego epidemią. Wszystkie działania, które znamy z ubiegłych lat, przenieśliśmy do Internetu, tak by każdy Polak w kraju i poza granicami mógł się do nas przyłączyć i wspólnie świętować jedną z najważniejszych rocznic w naszej historii – powiedział Jan Kowalski, dyrektor Biura Programu „Niepodległa”. – Wszystkie nasze akcje zostały zorganizowane z myślą o zdalnym dostępie przez Internet lub za pośrednictwem stacji radiowych i telewizyjnych – dodaje dyrektor Kowalski.

Obchody rozpoczęły się już 8 listopada wyjątkowym koncertem Kulka/Paderewski/Kulka, który transmitowany był on-line wprost z Teatru Polskiego, bez udziału publiczności. Koncert wpisuje się w 160. rocznicę urodzin wybitnego artysty i wielkiego męża stanu, jakim był Ignacy Jan Paderewski. Skrzypek klasyczny Konstanty Andrzej Kulka i jego córka Gaba Kulka – pianistka, kompozytorka i wokalistka – wykonali wraz zaproszonymi muzykami jedne z najciekawszych utworów skomponowanych przez Paderewskiego. Tylko w serwisie YouTube i na Facebooku koncert dotarł do blisko 40 tys. internautów, a retransmisja w TVP Kultura w kulminacyjnym momencie przyciągnęła nawet 50 tys. widzów. Koncert nadal jest dostępny na niepodlegla.gov.pl.

Biuro przygotowało także krótką etiudę filmową „10 listopada 1918. Józef Piłsudski w Warszawie”, która została udostępniona w mediach społecznościowych o poranku 10 listopada, dokładnie w rocznicę powrotu Józefa Piłsudskiego do Warszawy. Etiuda z Mariuszem Bonaszewskim w roli Józefa Piłsudskiego dotarła do blisko ćwierci miliona użytkowników social media.

Pomiędzy wydarzeniami kulturalnymi przygotowaliśmy również coś specjalnego dla miłośników historii. Debata historyków „11 listopada – co świętujemy” była jednym z najchętniej oglądanych przedsięwzięć czysto historycznych w historii działalności naszej instytucji. Przedstawiciele świata nauki - prof. Andrzej Chwalba, prof. Małgorzata Dajnowicz i prof. Przemysław Waingertner rozmawiali o znaczeniu święta niepodległości oraz o tym, jak odzyskanie niepodległości w 1918 roku zmieniło Polaków, nasz kraj i świat – opowiada Jan Kowalski.

Debata on-line, którą Biuro zorganizowało 10 listopada, przyciągnęła ponad 13 tys. użytkowników serwisu YouTube i dotarła do 20 tys. użytkowników Facebooka.

Kulminacją obchodów była akcja „Niepodległa do hymnu” i rozpoczynający się tuż po niej Wirtualny Festiwal Niepodległa na Krakowskim Przedmieściu. 11 listopada w samo południe w całej Polsce rozbrzmiały słowa Hymnu Państwowego.

Olbrzymim wsparciem w akcji „Niepodległa do hymnu” były dla nas stacje radiowe i telewizyjne oraz serwisy internetowe, które wspólnie z nami zapraszały do akcji, a w samo południe wyemitowały hymn na swoich antenach. Do wspólnego śpiewania zaprosiły między innymi stacje RMF, Radio Zet z całą grupą Eurozet, Polskie Radio oraz TVP, Polsat i TVN. Do akcji włączyły się również Interia.pl czy dziennik.pl oraz cała grupa dzienników regionalnych Polska Press. To dzięki nim Hymn mógł wybrzmieć w całym kraju i poza jego granicami – objaśnia Jan Kowalski, dyrektor Biura Programu „Niepodległa”.

Tuż po hymnie rozpoczęła się transmisja Wirtualnego Festiwalu Niepodległa na Krakowskim Przedmieściu, która w serwisie Youtube, w szczycie, wyświetlana była na 23 tysiącach ekranów, przed którymi najczęściej gromadziły się całe rodziny. Na Facebooku dotarła do ponad 157 tysięcy odbiorców. Transmisja była także dostępna w wersji z audiodeskrypcją i w języku migowym na stronie programu „Niepodległa”.

- Wirtualny Festiwal Niepodległa na Krakowskim Przedmieściu dotarł łącznie do nawet 3 milionów Polaków w kraju i na świecie. W komentarzach zgłaszali się do nas internauci oglądający festiwal całymi rodzinami nawet w najodleglejszych zakątkach świata, od Norwegii po Argentynę. Czasami udawało nam się przegonić w statystykach transmisje największych światowych stacji telewizyjnych – podsumowuje Jan Kowalski.

Obchody Narodowego Święta Niepodległości poprzedziła kampania zapraszająca do wspólnego świętowania i przyłączenia się do akcji „Niepodległa do hymnu”. Spot zapraszający do akcji dotarł w Internecie do ponad 1,3 miliona widzów, a cała kampania dotarła do 2,5 miliona odbiorców. Zaproszenia do akcji można było również zobaczyć w przestrzeni publicznej, na antenach kilku stacji TV i na stronach niektórych wydawnictw.

Sama strona internetowa programu „Niepodległa” odnotowała w tym czasie wizyty 141,5 tysiąca użytkowników, którzy wygenerowali prawie 251 tys. odsłon stron związanych z obchodami. Tylko 11 listopada informacji o obchodach szukało na stronie 22 tys. użytkowników, którzy łącznie zaglądali na strony niepodlegla.gov.pl ponad 53 tys. razy.

kontakt dla mediów
Rzecznik Prasowy Biura Programu „Niepodległa”, Biuro Programu „Niepodległa”
Kamil Wnuk

kwnuk@niepodlegla.gov.pl

tel: +48 22 18 22 610

informacje o firmie

załączniki

więcej z kategorii wydarzenia

kontakt dla mediów
Rzecznik Prasowy Biura Programu „Niepodległa”, Biuro Programu „Niepodległa”
Kamil Wnuk

kwnuk@niepodlegla.gov.pl

tel: +48 22 18 22 610

informacje o firmie