wydarzenia kultura/sztuka/rozrywka

Niepodległa - setki tysięcy Polaków razem włączyło się do świętowania

Obchody Narodowego Święta Niepodległości przygotowane przez Biuro Programu „Niepodległa” po raz pierwszy dostępne były w 2020 roku prawie wyłącznie w mediach elektronicznych. W trudnych czasach pandemii Biuro przygotowało serię wydarzeń przybliżających historię i znaczenie odzyskania niepodległości w 1918 roku oraz zapraszających do wspólnego i radosnego świętowania zgodnego z zaleceniami społecznego dystansu.

- Udało nam się zaprosić Polaków do stworzenia symbolicznej wspólnoty i świętowania razem pomimo oddalenia spowodowanego epidemią. Wszystkie działania, które znamy z ubiegłych lat, przenieśliśmy do Internetu, tak by każdy Polak w kraju i poza granicami mógł się do nas przyłączyć i wspólnie świętować jedną z najważniejszych rocznic w naszej historii – powiedział Jan Kowalski, dyrektor Biura Programu „Niepodległa”. – Wszystkie nasze akcje zostały zorganizowane z myślą o zdalnym dostępie przez Internet lub za pośrednictwem stacji radiowych i telewizyjnych – dodaje dyrektor Kowalski.

Obchody rozpoczęły się już 8 listopada wyjątkowym koncertem Kulka/Paderewski/Kulka, który transmitowany był on-line wprost z Teatru Polskiego, bez udziału publiczności. Koncert wpisuje się w 160. rocznicę urodzin wybitnego artysty i wielkiego męża stanu, jakim był Ignacy Jan Paderewski. Skrzypek klasyczny Konstanty Andrzej Kulka i jego córka Gaba Kulka – pianistka, kompozytorka i wokalistka – wykonali wraz zaproszonymi muzykami jedne z najciekawszych utworów skomponowanych przez Paderewskiego. Tylko w serwisie YouTube i na Facebooku koncert dotarł do blisko 40 tys. internautów, a retransmisja w TVP Kultura w kulminacyjnym momencie przyciągnęła nawet 50 tys. widzów. Koncert nadal jest dostępny na niepodlegla.gov.pl.

Biuro przygotowało także krótką etiudę filmową „10 listopada 1918. Józef Piłsudski w Warszawie”, która została udostępniona w mediach społecznościowych o poranku 10 listopada, dokładnie w rocznicę powrotu Józefa Piłsudskiego do Warszawy. Etiuda z Mariuszem Bonaszewskim w roli Józefa Piłsudskiego dotarła do blisko ćwierci miliona użytkowników social media.

Pomiędzy wydarzeniami kulturalnymi przygotowaliśmy również coś specjalnego dla miłośników historii. Debata historyków „11 listopada – co świętujemy” była jednym z najchętniej oglądanych przedsięwzięć czysto historycznych w historii działalności naszej instytucji. Przedstawiciele świata nauki - prof. Andrzej Chwalba, prof. Małgorzata Dajnowicz i prof. Przemysław Waingertner rozmawiali o znaczeniu święta niepodległości oraz o tym, jak odzyskanie niepodległości w 1918 roku zmieniło Polaków, nasz kraj i świat – opowiada Jan Kowalski.

Debata on-line, którą Biuro zorganizowało 10 listopada, przyciągnęła ponad 13 tys. użytkowników serwisu YouTube i dotarła do 20 tys. użytkowników Facebooka.

Kulminacją obchodów była akcja „Niepodległa do hymnu” i rozpoczynający się tuż po niej Wirtualny Festiwal Niepodległa na Krakowskim Przedmieściu. 11 listopada w samo południe w całej Polsce rozbrzmiały słowa Hymnu Państwowego.

Olbrzymim wsparciem w akcji „Niepodległa do hymnu” były dla nas stacje radiowe i telewizyjne oraz serwisy internetowe, które wspólnie z nami zapraszały do akcji, a w samo południe wyemitowały hymn na swoich antenach. Do wspólnego śpiewania zaprosiły między innymi stacje RMF, Radio Zet z całą grupą Eurozet, Polskie Radio oraz TVP, Polsat i TVN. Do akcji włączyły się również Interia.pl czy dziennik.pl oraz cała grupa dzienników regionalnych Polska Press. To dzięki nim Hymn mógł wybrzmieć w całym kraju i poza jego granicami – objaśnia Jan Kowalski, dyrektor Biura Programu „Niepodległa”.

Tuż po hymnie rozpoczęła się transmisja Wirtualnego Festiwalu Niepodległa na Krakowskim Przedmieściu, która w serwisie Youtube, w szczycie, wyświetlana była na 23 tysiącach ekranów, przed którymi najczęściej gromadziły się całe rodziny. Na Facebooku dotarła do ponad 157 tysięcy odbiorców. Transmisja była także dostępna w wersji z audiodeskrypcją i w języku migowym na stronie programu „Niepodległa”.

- Wirtualny Festiwal Niepodległa na Krakowskim Przedmieściu dotarł łącznie do nawet 3 milionów Polaków w kraju i na świecie. W komentarzach zgłaszali się do nas internauci oglądający festiwal całymi rodzinami nawet w najodleglejszych zakątkach świata, od Norwegii po Argentynę. Czasami udawało nam się przegonić w statystykach transmisje największych światowych stacji telewizyjnych – podsumowuje Jan Kowalski.

Obchody Narodowego Święta Niepodległości poprzedziła kampania zapraszająca do wspólnego świętowania i przyłączenia się do akcji „Niepodległa do hymnu”. Spot zapraszający do akcji dotarł w Internecie do ponad 1,3 miliona widzów, a cała kampania dotarła do 2,5 miliona odbiorców. Zaproszenia do akcji można było również zobaczyć w przestrzeni publicznej, na antenach kilku stacji TV i na stronach niektórych wydawnictw.

Sama strona internetowa programu „Niepodległa” odnotowała w tym czasie wizyty 141,5 tysiąca użytkowników, którzy wygenerowali prawie 251 tys. odsłon stron związanych z obchodami. Tylko 11 listopada informacji o obchodach szukało na stronie 22 tys. użytkowników, którzy łącznie zaglądali na strony niepodlegla.gov.pl ponad 53 tys. razy.

kontakt dla mediów
Biuro „Niepodległa”
Kamil Wnuk

kwnuk@niepodlegla.gov.pl

tel: +48 22 18 22 610

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Biuro „Niepodległa”
Kamil Wnuk

kwnuk@niepodlegla.gov.pl

tel: +48 22 18 22 610

informacje o firmie