styl życia zainteresowania/hobby towary konsumpcyjne

Barometr Providenta: Polacy kochają domowe przetwory

08.09.2020 | Provident Polska SA

Tradycyjne przetwory nie tracą na popularności. Wciąż większość z nas zdecydowanie bardziej preferuje domowe wyroby niż gotowe produkty kupione w sklepie. Decydującym czynnikiem jest smak – pokazują wyniki najnowszego Barometru Providenta.

Wielu z nas koniec lata umila sobie przetworami – słodkimi owocowymi dżemami czy pikantnymi grzybkami i ogórkami. Jeść lubimy je prawie wszyscy. Zaledwie 5 proc. respondentów cyklicznego badania Barometr Providenta, zadeklarowało, że w ogóle nie lubi przetworów – ani domowych, ani kupionych. Natomiast niemal 80 proc. badanych wskazuje na wyższość tradycyjnych specjałów, nad tymi, które można znaleźć na sklepowych półkach. Mniejszy odsetek – choć wciąż przekraczający 50 proc. – w tym roku zamierza samodzielnie przygotować słoiki na zimę.

Dla małych i dla dużych

Jak pokazują wyniki Barometru Providenta, wspólne robienie przetworów to idealny pomysł na integrację pokoleniową. Choć w każdej grupie wiekowej odsetek osób planujących przygotowanie przetworów oscyluje w okolicach 50 proc. to wśród najmłodszych i najstarszych respondentów wyniósł ok. 55 proc.

Zarówno kobiety, jak i mężczyźni wskazywali, że zamierzają w tym roku zająć się słoikami, jednak panie deklarowały to częściej. Twierdząco na to pytanie odpowiedziało 59,3 proc. kobiet oraz 45,1 proc. mężczyzn. Z badania wynika również, że przygotowywanie przetworów to w wielu polskich domach rodzinna tradycja. Niemal 55 proc. respondentów zadeklarowało, że w ich domach słoiki na zimę robi się niemal co roku. Natomiast 34 proc. stwierdziło, że zdarza się to czasami.

W spiżarni królują ogórki i dżemy

Tak jak w poprzedniej edycji badania najczęściej decydujemy się na tradycyjne przepisy. Największą popularnością cieszą się ogórki kiszone i konserwowe, które przygotowuje 37,7 proc. respondentów oraz dżemy i konfitury, które znajdą się w spiżarniach 17,7 proc. badanych. Niemal 9 proc. przyrządzi soki i syropy owocowe oraz marynowane grzybki.

Tegoroczne badanie potwierdza tezę z poprzedniej edycji – to panowie specjalizują się w produkcji nalewek. Mężczyźni zdecydowanie częściej przygotowują nalewki (8,5 proc. mężczyzn wobec 3 proc. kobiet), a także marynowane grzybki (9,4 proc. mężczyzn wobec 7,9 proc. kobiet). Z kolei, kobiety zdecydowanie częściej robią koncentraty i soki pomidorowe.

Zobacz również: Coraz więcej Polaków robi domowe przetwory

- Wykorzystując domowe receptury, kierujemy się przede wszystkim smakiem – podkreśla Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Lista ulubionych przetworów mniej więcej pokrywa się z tą najczęściej przyrządzanych. Wyjątkami są soki i syropy owocowe, które przygotowujemy częściej niż bardziej lubiane grzybki, a także praktyczne koncentraty pomidorowe, które w spiżarniach znajdziemy częściej niż darzone większą sympatią nalewki – dodaje.

Jak pokazuje Barometr Providenta, główną motywacją do produkcji domowych specjałów jest właśnie ich smak, który Polacy oceniają jako lepszy niż kupionych słoików - wskazało tak 63,1 proc. respondentów.

Naturalne składniki

Kolejnym powodem, wskazanym przez połowę respondentów, jest możliwość przygotowania przetworów ze zdrowych i sprawdzonych składników. Nie dziwi więc, że niemal połowa badanych zapełnia słoiki własnymi plonami z ogrodu i działki. 45,4 proc. kupuje składniki na targu lub w warzywniaku, a 27,7 proc. wykorzystuje produkty otrzymane od rodziny i znajomych.

- Kobiety bardziej doceniają znaczenie naturalnych składników. Mężczyźni niemal dwa razy częściej (22,5 proc. wobec 11,3 proc.) kupują potrzebne owoce i warzywa w supermarkecie – mówi Karolina Łuczak. – Panowie częściej wybierają się także na grzybobranie, jednak tutaj różnica pomiędzy płciami jest zdecydowanie mniejsza – dodaje.

Chętnie się dzielimy

Równo połowa osób przygotowujących przetwory zapełnia swoją spiżarnię na całą zimę. Natomiast co piąty obdarowuje jeszcze swoją rodzinę.

- Nic dziwnego, że chcemy się dzielić własnymi wyrobami. Wielu z nas przygotowuje przetwory ze składników, które sami otrzymaliśmy w prezencie i chcemy się odwdzięczyć gotowym dżemem lub nalewką. Niemal co trzeci badany stwierdza, że musi przerobić własne plony, by się nie zmarnowały. Nieco większa grupa deklaruje natomiast, że samo przyrządzanie domowych specjałów do słoika sprawia im przyjemność – podkreśla Karolina Łuczak. – To sprzyja nadprodukcji przetworów, które potem rozdajemy najbliższym – dodaje.

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez ASM Centrum Badań i Analiz Rynku, metodą CAWI na próbie N = 1001 dorosłych Polaków, w sierpniu 2020 r.

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).