styl życia środowisko naturalne/ekologia
Starcom HX Study: Polacy zaczęli segregować odpady
Aż 96 proc. respondentów deklaruje, że segreguje śmieci, 80 proc. z nich robi to zawsze lub prawie zawsze – wynika z badania HX Study, w którym agencja Starcom przeanalizowała zachowania Polaków w najważniejszych obszarach związanych z ochroną środowiska.
Na początku 2020 r. w Polsce zaczęły obowiązywać nowe zasady związane z segregacją śmieci. Zgodnie z ustawą segregacja śmieci jest obowiązkowa. Ci, którzy z tego obowiązku się nie wywiązują, muszą liczyć się z finansowymi konsekwencjami. Z badania HX Study, przeprowadzonego przez agencję mediową Starcom na ogólnopolskiej grupie respondentów, wynika, że 96 proc. Polaków już segreguje śmieci, przy czym aż 80 proc. robi to zawsze lub prawie zawsze.
Wykres 1.
Jednocześnie ponad połowa respondentów ma wątpliwości, czy segreguje odpady właściwie, chociaż taki sam odsetek badanych uważa, że zasady są sformułowane w zrozumiały sposób.
Wykres 2.
Co ciekawe, segregującym odpady przyświeca „wyższy cel” – aż 67 proc. robi to z troski o środowisko naturalne, mniej niż połowa kieruje się różnicą w wysokości opłat za wywóz odpadów zmieszanych i rozdzielonych według wytycznych. Co piąty ma też na uwadze kwestie estetyczne.
Wykres 3.
- Segregowanie śmieci wymaga zmiany myślenia i codziennego funkcjonowania całego gospodarstwa domowego. Choć wyższe opłaty za wywóz śmieci są dotkliwe, same w sobie nie są wystarczającym motywatorem, by podjąć wysiłek dzielenia naszych odpadków według dość skomplikowanych zasad, które niejednokrotnie pozostawiają wątpliwości. Aby się z tym zmierzyć, potrzebny jest ów wyższy cel, poczucie głębszego sensu tego, co robimy – mówi Marta Górecka, Senior Strategy & Innovation Manager w agencji Starcom.
Już co trzeci ankietowany posiada w swoim domu więcej niż trzy pojemniki na śmieci (według wytycznych co do segregacji odpadów powinny być one wyrzucane do pięciu oddzielnych kontenerów – metale / tworzywa sztuczne, szkło, papier, bioodpady, odpady zmieszane).
Wykres 4.
- W praktyce dość trudno jest segregować śmieci, nie posiadając specjalnych pojemników dla każdej kategorii. Jesteśmy jednak w trakcie okresu przejściowego – niektóre śmieci być może są składowane oddzielnie i sukcesywnie wynoszone, inne są zaskoczeniem – że nasze gospodarstwo tak dużo wytwarza, na przykład odpadów bio lub plastiku. Wszystko to jest proces, który może doprowadzić do głębszej świadomości i zmiany postaw konsumenckich– mówi Górecka.
Ze wszystkich działań, jakie zwykły obywatel może podjąć w celu ochrony środowiska naturalnego, to segregacja śmieci jest przez Polaków uważana za to, które ma szansę przełożyć się na realną zmianę. Tuż za segregacją jest ograniczenie konsumpcji towarów w plastikowych opakowaniach. Stosunkowo najmniej osób wiąże spożycie mięsa z eksploatacją naszej planety, jednak mimo wszystko co trzeci dostrzega tę korelację.
Wykres 5.
Samochód elektryczny lub hybrydowy posiada obecnie niewielu respondentów – deklaruje to 3,2% ankietowanych, jednak 5% taki zakup rozważa, a aż 29% nie wyklucza go w przyszłości.
Wykres 6.
Również problem smogu przedostał się już do masowej świadomości Polaków – o tym zjawisku słyszało ponad 83% badanych, choć na pierwszym miejscu wśród niebezpiecznych zjawisk związanych z zagrożeniami dla środowiska znalazły się pożary w Australii, które dzięki intensywnej relacji w mediach „przebiły się” do świadomości 87% z nas.
Wykres 7.
Mamy także świadomość tego, że smog dotyczy nas tu i teraz – aż 3/4 (74,2%) Polaków deklaruje, że interesuje ich stopień zanieczyszczenia powietrza w miejscu, w którym przebywają lub planują przebywać. Większość osób polega w tym temacie na informacjach w mediach (51%), aplikacjach i serwisach z wynikami pomiarów (43%), 1/3 zdaje się w tym zakresie na własne, subiektywne odczucia.
Wykres 8.
Co więcej, aż 3/4 osób deklarujących zainteresowanie stopniem zanieczyszczenia powietrza od jego stanu uzależnia swoje aktywności, takie jak wyjście na spacer (co piąty postępuje tak zawsze lub często), a co czwarty wybiera miejsce spędzania wolnego czasu z uwzględnieniem stanu powietrza..
Wykres 9.
Wykres 10.
Polacy uważają też smog za największe realne zagrożenie dla środowiska – z tą diagnozą zgadza się 77 proc., o 5 pp mniej niż w przypadku globalnego ocieplenia.
Wykres 11.
Świadomość na temat zanieczyszczenia powietrza i zagrożeń z niego wynikających ma wpływ na rosnące zainteresowanie respondentów urządzeniami do oczyszczania powietrza. Już 14 proc. Polaków posiada ma w domu oczyszczacz, a 36 proc. respondentów rozważa jego kupno.
Wykres 12.
Dynamiczny rozwój tej kategorii produktów potwierdzają producenci oczyszczaczy, choć jednocześnie zaznaczają, że daleko nam jeszcze do rynków najbardziej zaawansowanych.
- Oczyszczacze powietrza to rosnąca kategoria na polskim rynku, która istotnie – dzięki mediom i producentom – zaznaczyła swoje miejsce w świadomości Polaków. Coraz częściej zwracamy uwagę na jakość powietrza, którym oddychamy, ale wciąż nie wszyscy zdają sobie sprawę, iż powietrze w pomieszczeniach może być nawet bardziej zanieczyszczone niż to na zewnątrz. Na rynku koreańskim sprzedaje się blisko 2 miliony sztuk oczyszczaczy rocznie. Do tej liczby wciąż nam daleko, mimo licznych alertów smogowych w Polsce. Oczyszczacze Samsung mają potwierdzoną badaniami i certyfikatami skuteczność usuwania aż do 99,97% zanieczyszczeń. Dzięki takiej filtracji, nie są tylko produktem sezonowym. Poza smogiem pomagają oczyścić powietrze także z bakterii, pyłków, alergenów i roztoczy– mówi Magdalena Rzepnicka Head of Marketing, Digital Appliances w Samsung Polska.
Badanie z serii HX Study przeprowadzone na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1079 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości. Metoda: CAWI
O AGENCJI MEDIOWEJ STARCOM:
Starcom jest globalną agencją mediową należąca do jednego z trzech największych na świecie holdingów reklamowych Publicis Groupe. W oparciu o naszą wiedzę o konsumentach, ich relacjach z markami, mediami i technologiami, tworzymy platformy doświadczeń z markami, rozwijające biznes naszych Klientów. W Polsce Starcom zatrudnia blisko 300 ekspertów i gwarantuje Klientom wszystkie kluczowe usługi niezbędne do prowadzenia skutecznych działań reklamowych: performance marketing, analityka i badania, technologia i zarządzanie danymi, content marketing oraz business transformation. Starcom jest najbardziej efektywną agencją w Polsce według globalnego rankingu Global Effie Index 2016. Obsługuje kilkadziesiąt najbardziej wymagających polskich i międzynarodowych przedsiębiorstw, wśród których są między innymi: Aflofarm Farmacja Polska, L’Oreal Polska&Baltics, Totalizator Sportowy, Maspex Wadowice, Allegro.pl, Samsung, ZT Kruszwica, Grupa TVN, Santander Bank.
kontakt dla mediów
Joanna Carbol
joanna.carbol@publicisgroupe.com
tel: +48 501 677 681
informacje o firmie
PUBLICIS GROUPE
Publicis Groupe jest jednym z największych holdingów reklamowych na świecie i globalnym liderem w dziedzinie marketingu, komunikacji, transformacji cyfrowej napędzanych danymi, technologią i kreatywnością, które pozwalają tworzyć indywidualne doświadczenia konsumentów z markami na masową skalę.
W Polsce Publicis Groupe zatrudnia blisko 1500 ekspertów. Organizacja działa w oparciu o model operacyjny Power of One, którego ideą jest integracja i rozwój kompetencji gwarantujących obecnym i przyszłym klientom Grupy coraz większą wartość biznesową z realizowanych dla nich zadań.
Na polskim rynku w ramach Publicis Groupe działają znane i cenione na arenie lokalnej i światowej agencje marketingowe, skupione w obszarach kompetencyjnych: Creative & Content (Saatchi & Saatchi, Publicis, Leo Burnett, LiquidThread), Media (Starcom, Zenith, Spark Foundry, Performics), Public Relations (MSL, Publicis Consultants), Commerce (Digitas, &IS), Production (Prodigious), Data Science oraz Investment.
kontakt dla mediów
Joanna Carbol
joanna.carbol@publicisgroupe.com
tel: +48 501 677 681
informacje o firmie
PUBLICIS GROUPE
Publicis Groupe jest jednym z największych holdingów reklamowych na świecie i globalnym liderem w dziedzinie marketingu, komunikacji, transformacji cyfrowej napędzanych danymi, technologią i kreatywnością, które pozwalają tworzyć indywidualne doświadczenia konsumentów z markami na masową skalę.
W Polsce Publicis Groupe zatrudnia blisko 1500 ekspertów. Organizacja działa w oparciu o model operacyjny Power of One, którego ideą jest integracja i rozwój kompetencji gwarantujących obecnym i przyszłym klientom Grupy coraz większą wartość biznesową z realizowanych dla nich zadań.
Na polskim rynku w ramach Publicis Groupe działają znane i cenione na arenie lokalnej i światowej agencje marketingowe, skupione w obszarach kompetencyjnych: Creative & Content (Saatchi & Saatchi, Publicis, Leo Burnett, LiquidThread), Media (Starcom, Zenith, Spark Foundry, Performics), Public Relations (MSL, Publicis Consultants), Commerce (Digitas, &IS), Production (Prodigious), Data Science oraz Investment.