Bankowość z prędkością 5G
Dzięki technologii 5G konsumenci będą ekspresowo pobierać pliki, korzystać z milionów urządzeń internetu rzeczy czy też prowadzić rozmowy wideo w jakości 4K bez opóźnień. Jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że 5G mocno zmieni również nasze dotychczasowe doświadczenia w sferze usług bankowych.
Technologia 5G w bankowości i finansach będzie ukierunkowana głównie na poprawę jakości obsługi klienta. „Sektor finansowy jest w trakcie głębokiej transformacji cyfrowej. Towarzyszy temu dynamiczny wzrost transferów danych, wykorzystanie analizy Big Data i sztucznej inteligencji oraz rozszerzanie usług na przykład o płatności person-to-person w czasie rzeczywistym. 5G jest tylko częścią tego procesu. Jednak to od tej technologii zależny będzie rozwój wielu nowych usług cyfrowych, bo 5G leży u podstaw digitalizacji” – tłumaczy Marcin Sugak, ekspert firmy Ericsson.
Prognozowane zmiany nie są odległą perspektywą. Według szacunków Ericsson Mobility Report z listopada 2019 roku, sieci 5G do końca 2025 roku obejmą swoim zasięgiem 65% światowej populacji oraz będą obsługiwały 45% globalnego, mobilnego transferu danych.
Papierkowa robota w rękach sztucznej inteligencji
Wyróżnikiem technologii 5G jest kilkudziesięciokrotnie wyższa szybkość transmisji danych w porównaniu do LTE oraz praktycznie brak opóźnień (0,1 ms). Dzięki temu banki inwestując w narzędzia łączące sztuczną inteligencję, analizę danych i 5G, będą w stanie realizować równolegle wiele procesów w czasie rzeczywistym. Wpłynie to na szybkość podejmowania decyzji kredytowych oraz wspomoże optymalizację indywidualnych stóp procentowych. – „Przykładowo, w sytuacji gdy będziemy chcieli kupić samochód, weryfikacja naszej zdolności kredytowej będzie kwestią chwili, szybciej otrzymamy indywidualną ofertę finansowania, a po zaakceptowaniu warunków środki finansowe będą w krótkim czasie dostępne na koncie” – mówi Marcin Sugak.
Zwiększone bezpieczeństwo mobilnych płatności
Wraz z rozwojem internetu rzeczy, płatności mobilne przeniosą się na tzw. wearables, czyli inteligentne urządzenia ubieralne. Obecnie mamy do czynienia z wieloma urządzeniami, które łączą się przy użyciu różnych technologii, w tym Bluetooth, RFID i innych standardów komunikacji bliskiego zasięgu. 5G ujednolici sposób transmisji i w rezultacie połączy wszystkie urządzenia ze sobą. Smartfony, smartwatche, słuchawki, opaski monitorujące aktywność, urządzenia rzeczywistości wirtualnej czy nawet elastyczne czujniki na inteligentnych ubraniach będą się ze sobą komunikować i wymieniać dane. Umożliwi to dokonywanie płatności z każdego rodzaju urządzenia, które będziemy w danym momencie nosić. Ponieważ wiele z takich urządzeń przechwytuje dane biometryczne, współdzielenie tego typu informacji pomiędzy wearables i chmurą danych otworzy nowe możliwości dla rozwoju metod silnego uwierzytelniania zleceń płatniczych. Potwierdzenie transakcji dokona się bez angażowania użytkownika, właśnie dzięki przetwarzaniu danych biometrycznych klienta banku.
5G przewagą konkurencyjną
Technologia 5G w świecie finansów poprawi również standardy bezpieczeństwa. „Dzięki natychmiastowej geolokalizacji i analizie danych w czasie rzeczywistym zwiększy się wykrywalność oszustw i kradzieży. Możliwe będzie wprowadzanie nowych usług opartych o technologię blockchain. Uproszczone zostaną cykle handlowe i przyspieszone płatności transgraniczne. Instytucje finansowe, które lepiej przygotują się na start komercyjny 5G, szybko zdobędą przewagę konkurencyjną” – podsumowuje Marcin Sugak.
Polska u progu 5G
Sama technologia 5G jest już w Polsce dostępna, ale konieczne jest jeszcze przydzielenie odpowiednich pasm i częstotliwości. Komisja Europejska oczekuje, że do 2025 r. kraje członkowskie będą posiadać szerokie pokrycie siecią 5G. Testy sieci 5G w Polsce już trwają. W sytuacji gdy plany wprowadzenia nowej technologii będą realizowane bez przeszkód, Ericsson jest gotów do budowy sieci już w przyszłym roku.
Od 2015 r. Ericsson zainstalował już ponad 3 mln stacji bazowych gotowych obsłużyć 5G, które czekają na zdalne uruchomienie. Spora część z tych stacji znajduje się w Polsce, a gotowa technologia nie została jeszcze wprowadzona ze względu na uwarunkowania prawne.
Pobierz pełną wersję raportu „Ericsson Mobility Report” z listopada 2019 roku.
kontakt dla mediów
Katarzyna Pąk
katarzyna.pak@ericsson.com
informacje o firmie
O firmie Ericsson
Ericsson, największy na świecie dostawca technologii i usług dla operatorów telekomunikacyjnych, oferuje społeczeństwu sieciowemu efektywne rozwiązania działające w czasie rzeczywistym, które pozwalają nam wszystkim swobodniej studiować, pracować i żyć w zrównoważonych społecznościach na całym świecie.
Działamy w ponad 180 krajach i zatrudniamy przeszło 110 000 pracowników. Ericsson założony w 1876 roku, ma centralę w Sztokholmie. W 2016 roku firma osiągnęła sprzedaż netto w wysokości 222,8 mld SEK. Firma Ericsson jest notowana na giełdzie NASDAQ OMX w Sztokholmie i NASDAQ w Nowym Jorku.
Zapraszamy na:
www.twitter.com/ericssonpolska
kontakt dla mediów
Katarzyna Pąk
katarzyna.pak@ericsson.com
informacje o firmie
O firmie Ericsson
Ericsson, największy na świecie dostawca technologii i usług dla operatorów telekomunikacyjnych, oferuje społeczeństwu sieciowemu efektywne rozwiązania działające w czasie rzeczywistym, które pozwalają nam wszystkim swobodniej studiować, pracować i żyć w zrównoważonych społecznościach na całym świecie.
Działamy w ponad 180 krajach i zatrudniamy przeszło 110 000 pracowników. Ericsson założony w 1876 roku, ma centralę w Sztokholmie. W 2016 roku firma osiągnęła sprzedaż netto w wysokości 222,8 mld SEK. Firma Ericsson jest notowana na giełdzie NASDAQ OMX w Sztokholmie i NASDAQ w Nowym Jorku.
Zapraszamy na:
www.twitter.com/ericssonpolska