styl życia

Świąteczne szaleństwo czy racjonalne zakupy? Jak Polacy planują wydatki na Gwiazdkę?

20.12.2019 | Provident Polska SA

W tym roku większość z nas nie planuje wydania więcej, niż w ubiegłym roku na przygotowania świąteczne. Według badania Ipsos MORI na zlecenie International Personal Finance (IPF), właściciela Provident Polska, aż 57 proc. osób, chce zamknąć gwiazdkowy budżet w tej samej kwocie co rok temu, a 13 proc. zamierza wydać mniej.

Święta Bożego Narodzenia mogą okazać się dużym wyzwaniem dla portfela. To nie tylko zakup prezentów, ale także produktów spożywczych czy gwiazdkowych dekoracji. Sporym wydatkiem mogą okazać się koszty związane z podróżami do rodziny. Dlatego tak ważne jest racjonalne podejście do planowania świątecznego budżetu. Jak pokazuje badanie przeprowadzone na przez Ipsos MORI na zlecenie IPF Polacy radzą sobie z tym bardzo dobrze.

Wydatki świąteczne jak co roku

Struktura świątecznych wydatków jest praktycznie niezmienna, więc większość badanych planuje wydać podobną kwotę jak w ubiegłym roku. 14 proc. chce przeznaczyć więcej na święta, a niewiele mniejszy odsetek twierdzi, że w tym roku wyda mniej. Zwiększenie świątecznego budżetu planują przede wszystkim najmłodsi - aż co czwarty badany w wieku 18-24 lat w tym roku zamierza wydać na święta wyższą kwotę niż ostatnio. Natomiast aż 80 proc. osób z grupy 65-75 lat planuje koszty takie same jak w ubiegłym roku.

Jak pokazują wyniki badania, to jak odbieramy naszą sytuację materialną, ma niewielki wpływ na budżet świąteczny. Zarówno wśród badanych, których sytuacja finansowa się polepszyła, jak i tych, którzy odczuli pogorszenie, odsetek osób planujących wyższe wydatki wynosi niemal 20 proc. – podkreśla Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej w Provident Polska.

Nie chcemy się zadłużać na święta

Zaledwie 6 proc. badanych, którzy kiedykolwiek zaciągnęli lub rozważali zobowiązanie w instytucji finansowej, zdecydowało się właśnie w ten sposób sfinansować Gwiazdkę. 21 proc. rozważało taki krok, ale ostatecznie zrezygnowało z wzięcia pożyczki na ten cel. Zdecydowana większość, bo aż 65 proc. nigdy nie myślało o zadłużeniu się na wydatki świąteczne.

Polacy potrzebowali wsparcia finansowego w różnej wysokości. Dla niektórych było to tylko uzupełnienie świątecznego budżetu, inni zdecydowali się sfinansować większość wydatków z pożyczonych środków – mówi Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej w Provident Polska.

O badaniu:

Raport Financial Wellbeing jest wykonane na zlecenie IPF, przeprowadzone przez Ipsos MORI online na grupie dorosłych w wieku 18-75 lat z 7 krajów. Przebadano 4001 respondentów (po 500 z Czech, Litwy, Meksyku, Rumunii i Hiszpanii, 501 z Polski oraz 1000 z Węgier). Badanie przeprowadzono w dniach 23-31 października 2019 roku. Wywiady zostały przeprowadzone metodą doboru kwotowego, z kwotami ustalonymi według wieku, płci, regionu oraz formy zatrudnienia. Dane z ankiety zostały skorygowane do rzeczywistych proporcji populacji tej grupy odbiorców w każdym kraju. Oprócz dostarczania wyników indywidualnie dla każdego z siedmiu krajów objętych badaniem, opracowano ogólne wyniki na podstawie „średnich krajowych”. W tym przypadku wyniki z każdego kraju mają taką samą wagę, a nie rzeczywiste proporcje populacji.

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).