media/marketing/reklama

Komentarz PSPR do raportu ICCO - perspektywa agencji PR

Czy sytuacja agencji PR w Polsce jest dobra? Czy rola agencji się zmienia? Czy doradcy nadążają za nowinkami w digitalu? Co z etyką? Na te i inne pytania odpowiedzieli szefowie agnecji PR-owych zrzeszeni w PSPR przy okazji komentowania wyników najnowszego badania ICCO "World PR Report". Swoimi opiniami dzielą się: Marta Cała-Sturzbecher (MOMA), Joanna Kowalska-Cherek (N42 Concept Agency), Agnieszka Pająk (My Way Media), Michał Sobiło (Icon Strategies) i Karolina Waligóra, Managing Partner, Compass PR.

Pełny raport dostępny jest na stronie ICCO.
 
 
  • Marta Cała-Sturzbecher, Founder & Managing Director, MOMA Cała-Sturzbecher Sp.j.

"Przychylam się do optymistycznych widoków na przyszłość, roztaczanych przez autorów raportu. Widzę duże zainteresowanie działaniami komunikacyjnymi i – zbieżnie z wynikami opracowania – doradztwem strategicznym, bo rośnie świadomość decydentów w polskich firmach dotycząca tego, jak ważne są te działania i jaka jest ich rola.

Francis Ingham, CEO ICCO, jako jedno z potencjalnych wąskich gardeł na drodze do rozwoju agencji wskazuje możliwe kłopoty z pozyskiwaniem wartościowych pracowników, co może być spowodowane niskim poziomem wynagrodzeń w branży. A na to z kolei wpływają niskie dochody agencji. Sytuacja związana z pierwszą częścią wypowiedzi nie dotyka mojej agencji w znaczącym stopniu (choć wysokie koszty zatrudnienia pracowników są bolesne) – prowadząc rekrutacje spotykam wartościowych i gotowych do podjęcia pracy specjalistów. Niestety zgodna z moimi obserwacjami jest druga część cytowanej wypowiedzi – ceny obsługi agencyjnej są za niskie, ale niestety - dyktowane przez klientów. Dostrzeganie przez nich potrzeby prowadzenia skutecznych działań komunikacyjnych nie idzie w parze z gotowością do ponoszenia w tym zakresie odpowiednich kosztów. Ma to na pewno związek z tym, jak trudno określić ROI z działań komunikacyjnych. Stąd okazuje się, że często najbardziej dochodowa jest organizacja eventów i jednorazowych akcji wizerunkowych".

 

  • Joanna Kowalska-Cherek, Prezes Zarządu N42 Concept Agency, a także marki odzieżowej Atelier N42.

"PR NADAL SIĘ ROZWIJA. W dzisiejszych czasach intensywnego rozwoju technologii, gdzie olbrzymie znaczenie odgrywa rzeczywistość internetowa, komunikacja jest bardzo ważna. Nasze życie przenosi się do sieci, co też niesie ze sobą wiele zagrożeń dla reputacji firmy i jej wizerunku. Hejt i fake news, anonimowe działania często nastawione na wylanie swoich frustracji – to wyzwania, przed jakimi stoi branża PR.

Na nowo układanie i budowanie relacji, zaufania  i wiarygodności wobec firmy, lojalność oraz tworzenie naturalnego i prawdziwego story, odgrywa i będzie mieć coraz większe znaczenie w obliczu wirtualnego świata. Rola PR będzie wzrastać, zwłaszcza na poziomie modelu biznesowego w firmach (PR korporacyjny i kryzysowy). Tak, jak kiedyś HR stał się kluczowy w biznesie, podobnie widać tę tendencję w kontekście PR – obrony reputacji, ochrony przed kryzysem oraz roli marki. Dodatkowo nadal wyzwaniem naszej branży będzie temat pomiaru efektów działań PR - szukanie twardych odniesień do skuteczności tych działań. Możemy zatem spodziewać się rozwoju konsultingu z zakresu PR, wzrostu nakładów na budowania relacji w sieci, zadbania o nowe technologie i dopasowania się do nowego, innowacyjnego odbiorcy. I myślę, że z czasem możemy spodziewać się powrotu do relacji face to face".

 

  • Agnieszka Pająk, CEO, My Way Media

Czy agencje PR w Polsce nadążają za potrzebami klientów także w obszarze digitalu?

"Uważam, że tak, bo klienci coraz częściej mają taką potrzebę i w związku z tym agencje chcąc realizować bardziej złożone projekty musiały zaprzyjaźnić się jeszcze bardziej z digitalem. Digital PR/e-PR jest obecnie dość dochodową częścią biznesu PR i często stanowi wręcz bezpośrednią odpowiedź na zmiany rynkowe i potrzeby potencjalnych klientów multiekranowo konsumujących media i obcujących z internetem każdego dnia. Te zmiany poniekąd obligują agencje PR do przemodelowania oferty usług i dostosowania się. Coraz częściej też słyszy się o digital B2B i pozycjonowaniu ekspertów oraz budowaniu ich marek osobistych w social mediach. To już się dzieje, a skoro tak, to znaczy, że agencje nie śpią i nadążają na zmieniąjącymi się potrzebami obsługi klientów".

 

  • Michał Sobiło, dyrektor zarządzający Icon Strategies

"Raport „World PR Report 2020” opracowany przez International Communications Consultancy Organisation (ICCO) napawa optymizmem, który w kilku jego obszarach szczególnie podzielam. Chodzi o kwestie rosnącej, żeby nie powiedzieć dominującej w perspektywie kolejnych lat, roli komunikacyjnego doradztwa strategicznego, ale także wagi jaką przywiązuje się do znaczenia strategicznej komunikacji w prowadzeniu biznesu.

Wśród ankietowanych na wszystkich kontynentach usługa doradztwa strategicznego znalazła się wśród trzech kluczowych usług o największym znaczeniu w kolejnych pięciu latach, z tego w większości była wymieniana jako najważniejsza. Od dawna byłem przekonany, że firma zarządzająca reputacją powinna pełnić rolę strategicznego partnera dla swoich klientów. Na tym przekonaniu został też zbudowany model biznesowy i wybrana specjalizacja Icon Strategies.

Niezmiernie cieszy również fakt, że kwestie reputacji i komunikacji uwzględniane są bardzo często, bo w 75 proc., w planowaniu działań biznesowych przez podmioty w zasadzie wszystkich branż".

 

  •  Karolina Waligóra, Managing Partner, Compass PR

"Wyniki raportu ICCO nie są czymś, czego byśmy się nie spodziewali, jeśli chodzi o branżę PR w Polsce. To, że rok 2020 będzie dla naszej branży zdecydowanie lepszy niż mijający 2019, widzimy już teraz w liczbie zapytań i przetargów, których w stosunku do roku ubiegłego jest znacznie więcej. Budżety marketingowe płyną w kierunku naszej branży i wszystko wskazuje na to, że ten trend będzie się utrzymywał. Dzieje się tak, ponieważ oferowane przez agencje PR usługi już dawno przestały ograniczać się do tradycyjnych działań PR. Kompleksowość proponowanej klientom oferty w tym szeroka gama usług marketingowych i produktów digital powoduje, że to, co kiedyś było domeną innych dyscyplin, pozostaje dziś w naszym zakresie. To co cieszy mnie osobiście, po przeczytaniu raportu, to prognoza rozwoju sektora healthcare, w którym specjalizuje się nasza agencja".

 

O metodologii badania:

Ankietę internetową przeprowadziła firma Opinium Research na zlecenie ICCO w sierpniu i wrześniu 2019 roku. Badanie obejmuje 291 wypełnionych kwestionariuszy (179 badanych obejmowało stanowiska CEO/dyrektor zarządzający lub było właścicielami agencji) z regionów Afryki i Środkowego Wschodu, Azji i Pacyfiku, Wschodniej i Zachodniej Europy, Ameryki Północnej i Południowej.

kontakt dla mediów
Office Manager, Polskie Stowarzyszenie Public Relations
Ewa Michalska

biuro@polskipr.pl

tel: + 48 509 841 467

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Office Manager, Polskie Stowarzyszenie Public Relations
Ewa Michalska

biuro@polskipr.pl

tel: + 48 509 841 467

informacje o firmie