wydarzenia towary konsumpcyjne

25 października to Światowy Dzień Makaronu. W Polsce, każdy z nas zjada go średnio 5 kg rocznie

25.10.2019 | Bank BNP Paribas

Mimo, że wartość sprzedaży detalicznej makaronu była w 2018 r. w Polsce prawie ośmiokrotnie niższa niż u europejskiego lidera, czyli Włoch, to rynek ten stale rośnie. Przez ostatnie lata rozwijał się w tempie niecałych 2% rocznie osiągając w ubiegłym roku wartość 1130 mln zł.

Statystyczny Polak zjada 5 kg makaronu rocznie z czego 4,5 kg kupionego w sklepie. Jaki lubimy najbardziej? Okazuje się, że wbrew światowym trendom nad Wisłą najpopularniejsza jest krajanka. Globalnie niepodzielnie rządzi spaghetti!

Być może krajanka wzmocniłaby swoją pozycję, gdybyśmy w zamiłowaniu do makaronu dogonili Włochów. Statystyczny mieszkaniec słonecznej Italii zjada 26 kg makaronu rocznie. Polakom brakuje jeszcze sporo do tego wyniku, choć popularność makaronowych dań nie słabnie.

- Biorąc pod uwagę rozwój branży HoReCa (hotelarsko-restauracyjno-cateringowej) oraz ciągłą popularność kuchni włoskiej, spodziewamy się, że w najbliższych latach spożycie makaronu w Polsce będzie nieznacznie rosło – mówi Marta Skrzypczyk, Dyrektor Biura Analiz Sektora Rolno-Spożywczego w Banku BNP Paribas.

Polski makaron coraz chętniej kupowany za granicą

Co ciekawe, znaczna część makaronu produkowanego w Polsce trafia na eksport, a wielkość ta stale rośnie. Według danych Eurostatu, w 2018 roku za granicę sprzedano blisko 43 tys. t polskiego makaronu. Jest to 1,6 tys. t bądź 4% więcej niż rok wcześniej i niemal dwa razy więcej niż przed dekadą.

Głównym odbiorcą polskiego makaronu jest Ukraina, gdzie w 2018 roku trafiło 7,4 tys. t, tj. 17% eksportowanego makaronu. Jest to spektakularny wynik zważywszy, że jeszcze 10 lat wcześniej Ukraina kupiła niecałe 800 kg makaronu z Polski.

- Warto zauważyć, że stale rośnie sprzedaż polskiego makaronu do krajów spoza Unii Europejskiej i maleje znaczenie krajów członkowskich jako odbiorców tego towaru z Polski. W 2018 roku do krajów Wspólnoty trafiło 67% eksportowanego przez nas makaronu, podczas gdy 10 lat wcześniej  było to ok. 88%  – tłumaczy Marta Skrzypczyk.

W 2018 roku spośród krajów UE najwięcej makaronu z Polski kupiły Wielka Brytania (5,5 tys. t), Niemcy (3,6 tys. t) i Hiszpania (2,9 tys. t).

Importujemy, ale nie tylko z Włoch

Można by się spodziewać, że makaron sprowadzany do Polski trafia do nas tylko z Włoch, ale duży udział mają także inne kraje. Z 80 tys. t makaronu kupionego za granicą 32 tys. t pochodzą z Italii. W pierwszej trójce znalazły się też Niemcy z 24 tys. t oraz Czechy z 13 tys. t.

Światowy Dzień Makaronu obchodzony jest od 1995 roku. Zainicjowała go grupa 40 różnych producentów makaronu, aby pokazać, że jest to potrawa znana i lubiana na całym świecie.

kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa, BNP Paribas Bank Polska
Izabela Tworzydło

izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl

Sławomir Czajkowski
Kierownik Zespołu ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Sławomir Czajkowski

slawomir.czajkowski@bnpparibas.pl

Michalina Słupska-Benesz
Ekspertka ds. Relacji z Mediami, BNP Paribas Bank Polska
Michalina Słupska-Benesz

michalina.slupska@bnpparibas.pl

Paweł Sokół
Specjalista ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Paweł Sokół

pawel.sokol@bnpparibas.pl

Biuro Prasowe
BNP Paribas Bank Polska
Biuro Prasowe

rzecznik.prasowy@bnpparibas.pl

informacje o firmie
kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa, BNP Paribas Bank Polska
Izabela Tworzydło

izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl

Sławomir Czajkowski
Kierownik Zespołu ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Sławomir Czajkowski

slawomir.czajkowski@bnpparibas.pl

Michalina Słupska-Benesz
Ekspertka ds. Relacji z Mediami, BNP Paribas Bank Polska
Michalina Słupska-Benesz

michalina.slupska@bnpparibas.pl

Paweł Sokół
Specjalista ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Paweł Sokół

pawel.sokol@bnpparibas.pl

Biuro Prasowe
BNP Paribas Bank Polska
Biuro Prasowe

rzecznik.prasowy@bnpparibas.pl

informacje o firmie