zdrowie towary konsumpcyjne

Margaryna – źródło zdrowych tłuszczów w diecie wege

Kuchnia roślinna stale zyskuje na popularności – zarówno na świecie, jak i w Polsce jest to coraz silniejszy trend żywieniowy w ostatnich latach. Z produktów pochodzenia zwierzęcego rezygnujemy m.in. z przyczyn ideologicznych czy zdrowotnych. Do zmiany nawyków żywieniowych i sięgnięcia po zdrowe tłuszcze roślinne, w tym margaryny, zachęcają eksperci kampanii "Poznaj się na tłuszczach".

Wegetarianizm i weganizm coraz częściej wymieniane są wśród popularnych diet nie tylko Polaków. Dla przypomnienia – wegetarianizm polega na eliminacji ze swojej diety mięsa, drobiu i ryb, natomiast weganizm wyklucza z jadłospisu wszystkie produkty odzwierzęce, czyli dodatkowo: jaja, mleko, przetwory mleczne i miód. Kiedy w 2014 roku Centrum Badania Opinii Społecznej zapytało Polaków o preferencje żywieniowe, tylko 1% badanych zadeklarowało, że jest wegetarianami[1]. Ale już w 2017 roku stolica Polski została wybrana jednym z najbardziej prowegańskich miast na świecie[2]!

Niewątpliwie dieta wegańska posiada wiele zalet. Wysokie spożycie warzyw i owoców, w połączeniu z tłuszczami pochodzenia roślinnego i pełnoziarnistymi produktami zbożowymi, stanowi doskonałą podstawę dla wdrożenia zdrowych nawyków żywieniowych. Odpowiednio skomponowany jadłospis jest zasobny w witaminy, składniki mineralne, błonnik, a także substancje o potencjale antyoksydacyjnym. 

Margaryna może być wege!

Aby zapewnić odpowiednią porcję zdrowych tłuszczów w diecie wegetariańskiej czy wegańskiej, warto sięgnąć po margaryny, szczególnie te, które są bogate w sterole i stanole roślinne. Margaryny zawierają nawet 80% ciekłych olejów roślinnych, szczególnie rzepakowy, który jest bogaty w niezbędne dla naszego organizmu kwasy tłuszczowe Omega-3, są też źródłem witamin A, D i E. Wśród margaryn znajdziemy też takie dla wegan, które nie zawierają laktozy czy aromatów maślanych , ani innych składników pochodzenia odzwierzęcego. To trzeba sprawdzić w podanym składzie. – tłumaczy Prof. dr hab. Krzysztof Krygier, ekspert kampanii „Poznaj się na tłuszczach”. Jak wynika z badań prowadzonych przez Instytut Żywności i Żywienia margaryny miękkie odznaczały się najniższą zawartością szkodliwych dla zdrowia tłuszczów trans (średnio 0,5%) ze wszystkich przebadanych tłuszczów (margaryny, masła, miksy tłuszczowe). Ponad 95% miękkich margaryn kubkowych zawierało mniej niż 1% tłuszczów trans, co zdaniem ekspertów określa się mianem „praktycznie nieobecne”. Podobne wyniki uzyskano dla margaryn twardych, w których także większość przebadanych margaryn zawierała mniej niż 1% tłuszczów trans.

Zaplanuj dietę mądrze!

Główne instytucje żywieniowe, w tym Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) oraz Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ) zwracają szczególną uwagę na fakt, że w naszej codziennej diecie spożywamy zbyt wiele tłuszczów nasyconych, które są główną przyczyną rozwoju chorób układu krążenia. Ich źródłem są: mięso, wędliny, mleko, masło czy sery. .

Poszukując alternatywnych źródeł wspomnianych składników odżywczych, warto korzystać z szerokiej gamy produktów roślinnych. Zgodnie z zaleceniami ekspertów prawidłowa zbilansowana dieta powinna być zróżnicowana. Zatem w diecie wegetariańskiej warto uwzględnić produkty takie jak: jaja, przetwory mleczne, w tym zwłaszcza twarogi i serki wiejskie, nasiona roślin strączkowych i ich przetwory, pełnoziarniste produkty zbożowe, a także orzechy i nasiona. Wymienione produkty są zasobne w białko, dzięki czemu niwelują ryzyko jego niedoboru na diecie wegetariańskiej. Zawierają one także cenne witaminy i składniki mineralne, dzięki czemu pozwalają na zapobiegnięcie niedoborem wspomnianych składników. Doskonałym źródłem zdrowych tłuszczów w diecie wegetariańskiej są także produkty takie jak margaryny, szczególnie kubkowe  i awokado, które mogą służyć jako smarowidło do pieczywa.

Nie tylko białko ma znaczenie

W diecie bezmięsnej należy zwrócić uwagę na odpowiednią podaż białka. Niestety, wielu z nas nie wie, że równie problematycznym składnikiem są wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega – 3. Ich podstawowym źródłem są ryby i owoce morza, a więc produkty eliminowane w diecie wegetariańskiej.

Kwasy tłuszczowe omega – 3 odgrywają ogromną rolę w naszym organizmie:

  • biorą udział w prawidłowym rozwoju, a następnie funkcjonowaniu wzroku i układu nerwowego,
  • wpływają korzystnie na serce, zmniejszają ryzyko chorób układu krążenia,
  • zmniejszają ryzyko nadwagi i otyłości,
  • zmniejszają ryzyko cukrzycy, poprawiają tolerancję glukozy,
  • działają przeciwzapalnie i antyalergicznie,
  • działają przeciwnowotworowo, zmniejszając ryzyko nowotworu piersi, prostaty, śluzówki macicy i jelita grubego,
  • zmniejszają ryzyko depresji, wpływają na poprawę nastroju.

Biorąc pod uwagę, jak ogromną rolę odgrywają w naszym organizmie, musimy także pamiętać o ich regularnym dostarczaniu do organizmu. Głównym i najlepszym źródłem kwasów tłuszczowych omega – 3 są ryby i owoce morza, które zawierają kwasy tłuszczowe EPA i DHA. Wykluczenie tych produktów ze swojej diety, przyczynia się do tego, że musimy poszukać ich zamienników. Okazuje się, że źródłem tych kwasów tłuszczowych mogą być także produkty pochodzenia roślinnego, w których występuje kwas ALA, czyli alfa – linolenowy, który w naszym organizmie ulega przekształceniu do kwasów EPA i DHA. Kwas ALA znajdziemy w produktach takich jak: algi morskie, orzechy, nasiona np. siemię lniane, a także margaryny wzbogacane w kwasy omega–3 oraz margaryny rzepakowe.

[1] CBOS. Zachowania Żywieniowe Polaków. Centrum Badania Opinii Społecznej 2014; 115.

[2] Happy Cow. 10 Top Vegan-Friendly Cities. Data dostępu 23.08.2019, https://www.happycow.net/vegtopics/travel/top-vegan-friendly-cities

kontakt dla mediów
Magdalena Owoc
Senior Consultant - Healthcare Communication, Poznaj się na tłuszczach
Magdalena Owoc

mowoc@obtk.pl

tel: tel. (22) 321 51 00

informacje o firmie

O kampanii:

„Poznaj się na tłuszczach” to kampania skierowana do ogółu społeczeństwa, której nadrzędnym celem jest edukacja na temat tego czym są tłuszcze, czym różnią się poszczególne kwasy tłuszczowe oraz jakie znaczenie wykazują dla zdrowia człowieka. Naszą misją jest podniesienie wiedzy Polaków w zakresie zdrowego odżywiania się z naciskiem na przemyślany wybór produktów zawierających korzystne dla zdrowia kwasy tłuszczowe. Dzięki temu Polacy będą bardziej świadomymi konsumentami, będą żywili się zdrowiej i wybierali mądrzej.

 

Patronat nad kampanią objął Instytut Żywności i Żywienia - wiodąca w naszym kraju instytucja wyznaczająca i promująca zalecenia oraz normy w zakresie żywienia dla całej populacji.

 

W ramach kampanii prowadzone są działania o charakterze edukacyjno-informacyjnym
o zasięgu ogólnopolskim obejmujące m.in.: przedstawienie wyników badania opinii publicznej
o przywiązaniu polskiego społeczeństwa do zdrowego odżywiania się oraz wiedzy na temat rodzajów tłuszczów spożywczych, prowadzenie strony internetowej z artykułami ekspertów www.poznajsienatluszczach.pl, fan page’a kampanii na Facebooku oraz warsztaty dla mediów.

 

załączniki

więcej z kategorii zdrowie