kultura/sztuka/rozrywka

Markowy 11. Bella Skyway Festival w Toruniu

Bella Skyway Festival kreuje kulturalną markę miasta i wzbogaca jego ofertę turystyczną. Międzynarodowe korporacje i lokalny biznes od kilku lat współtworzą wyjątkowy festiwal światła, wpisując się w dobre praktyki efektywnej współpracy między sektorem publicznym, biznesem oraz przedstawicielami kultury i sztuki. Festiwal zapewnia biznesowym partnerom niestandardowe formy promocji marki — logo sponsora staje się elementem mappingu 3D wyświetlanego na zabytkowych fasadach!

fot. Adam Brzoza (National Geographic)

Sponsorem tytularnym festiwalu są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych Spółka Akcyjna i marka Bella. TZMO SA to wiodący europejski producent i dostawca produktów medycznych, artykułów higienicznych i kosmetycznych na rynek światowy. Firma dysponuje wieloletnim doświadczeniem oraz nowoczesnymi technologiami produkcji, dzięki czemu dostarcza produkty najwyższej jakości.

fot. Adam Brzoza (National Geographic)

Jak co roku TZMO SA i marka Bella chętnie obejmuje mecenatem także działania artystyczne, tym razem wspierając powstanie bodaj największej instalacji w historii festiwalu, czyli „Chinatown”. Ponad 200 metrów świetlistych lampionów, cztery strefy tematyczne, w tym ogród Bonsai, świetliste lilie wodne, a także azjatycka strefa gastronomiczna – to tylko część instalacji autorstwa Waterconcept. W skład realizacji wchodzi także wielka chińska brama, z mappingiem autorstwa Art4Media. To właśnie przy tym projekcie TZMO SA i marka Bella zagościła w międzynarodowym gronie – wśród partnerów takich jak chińskie miasto Guilin.

Bella Skyway Festival ponownie wspiera także Bank Millennium — ogólnopolski, uniwersalny bank oferujący swoje usługi wszystkim segmentom rynku poprzez sieć oddziałów, sieci indywidualnych doradców i bankowość elektroniczną. Tym razem Bank Millennium jest mecenasem „Devotion”, niezwykłej projekcji w namiocie sferycznym o łącznej powierzchni ok. 280 m2! Projekcję wspiera także Color SC, która w tym roku także dołączyła do zaszczytnego grona sponsorów.

fot. Wojciech Szabelski (Urząd Miasta Torunia)

Partnerem głównym 11. Bella Skyway Festival jest Województwo Kujawsko-Pomorskie, które tym razem zaprasza do wizualno-muzycznej podróży, dzięki mappingowi 3D przygotowanemu przez trio: Steve Nash, Larovsky oraz VJ Pillow. Na projekcji „Sequence” na Urzędzie Marszałkowskim obraz wynika z muzyki i w pełni ją odzwierciedla. Struktura budowana jest na zasadzie ciągu zdarzeń, symboli, kształtów i kontrastów. Całość wykonana jest przy użyciu oprogramowania Notch, pozwalającego na tworzenie wizualizacji w czasie rzeczywistym. Niezwykłym dodatkiem jest muzyka grana na żywo przez duet Pinky Loops.

Ciekawe i nietuzinkowe projekcje to coś, co przyciąga widzów i przekonuje doświadczone marki. Mapping 3D na fasadzie Pałacu Dąmbskich (Kujawsko-Pomorski Impresaryjny Teatr Muzyczny) znalazł się także w gronie wspartych prac – w tym przypadku przez PGE Toruń należąca do grupy PGE Energia Ciepła – dostawca ciepła dla Miasta Torunia. „Retush” jest projekcją, która pokazuje przede wszystkim różnorodność formy, kreatywności czy podejścia do procesu twórczego. Stworzony został przez grupę 15 osób – studentów Zakładu Plastyki Intermedialnej Wydziału Sztuk Pięknych UMK, na budynku dawnej siedziby Zakładu.

Bella Skyway Festival ponownie wspiera także dystrybutor marki Mionetto. To także dzięki tym staraniom projekcja „Retush” na fasadzie Pałacu Dąmbskich nabrała pię kształtu. To jednak nie jedyne działania festiwalowe, które wspiera Mionetto. W dniu 22 sierpnia przed Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy, który jest partnerem wydarzenia, odbyły się specjalne Multimedialne Pokazy, pn. „Czy jesteśmy TU sami?”. To multimedialna podróż w kosmos, która wyświetlona została bodaj na największym w tym czasie ekranie w Toruniu (blisko 800 m kw.). Podróż rozpoczęła się sprzed budynku centrum nauki, a po powrocie na Ziemię można było zobaczyć spektakularny pokaz laserowy połączony z pirotechnicznym show. Na Multimedialne Pokazy, będące imprezą towarzyszącą Bella Skyway Festival zapraszał sponsor, dystrybutor marki Mionetto.

fot. Adam Brzoza (National Geographic)

W tym roku bohaterem jednej z projekcji jest autobus z taboru toruńskiego Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego. „Symbioza” to instalacja, na której za pomocą obrazów wielkoformatowych wyświetlanych na budynku oraz autobusie, widzowie zobaczą symbiozę pomiędzy naturą a człowiekiem. Projekcja zrealizowana dzięki działaniom promocyjnym projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Sponsorem festiwalu, jak i mecenasem projekcji jest także Trops SA, jedna z wiodących w północnej Polsce firm, która pomaga budować przyjazne wnętrza. Mecenasem objęty został mapping 3D przy nowopowstającej Scenie Szekspirowskiej w Toruniu. „Szekspir. Projekcje” to fascynująca animacja, poświęcona bodaj najwybitniejszemu angielskiemu dramaturgowi – Williamowi Szekspirowi.

fot. Klaudia Wawszczyk

O tym, że na festiwalu nie brakuje świetlnych akcentów z całego świata wiedzą zarówno widzowie, jak i sponsorzy. Mecenasem instalacji „Rainbow Connection” wprost z Singapuru, ulokowanej w Hotelu Bulwar, została firma ATT Audiotechnika – wiodący dostawca usług techniki scenicznej w Toruniu.

Sponsorem festiwalu jest także marka Specjal, która po raz kolejny zagości na festiwalu. Tym razem widzowie na Skwerze Oficerskiej Szkoły Marynarki Wojennej mogą zobacyć niebywały „Świetlny Spektakl Specjala”. Zabiera on widzów Bella Skyway Festiwal w podróż po Północy, tajemniczej krainie pełnej nieokiełznanych żywiołów, nieskrępowanej wyobraźni i unikalnej symboliki Pomorza, Kujaw, Warmii i Mazur. Pokaże nam też sam Toruń w nieznanym do tej pory świetle. Animacja prezentowana jest na specjalnym ekranie, w towarzystwie starych, miejskich murów i dostojnie płynącej Wisły. Łączy w sobie nowoczesne techniki filmowe, dynamiczną animację, przestrzenne wideo 3D oraz efektowną grę punktów i świateł. Specjal. Smak Północy… to po prostu trzeba zobaczyć. Uwaga! Projekcja nieprzeznaczona dla widzów małoletnich.

Klimatycznie i zachwycająco jest także w Ruinach Podominikańskich za sprawą dwóch instalacji francuskiego artysty Remiego Bruna. „Les Footballeurs” oraz „Loopy Lou” próbują uchwycić piękno ruchu. Obie prace można obejrzeć dzięki wsparciu Institute Français de Pologne w Warszawie.

Organizacja Bella Skyway Festival nie mogłaby się odbyć bez wielu partnerów. Jednym z nich został Konsul Honorowy Finlandii w Toruniu, który wsparł wideo-instalację przygotowaną przez Alexandra Reichsteina. Dzięki artyście Fosa Zamkowa przemieniła się w rezerwat przyrody wypełniony rzadkimi zwierzętami i ptakami. W trakcie trwania pokazu „Last Parade” wzdłuż toruńskich murów zamkowych przejdą cienie zagrożonych i narażonych na wyginięcie gatunków.

fot. Klaudia Wawszczyk

Nie można zapomnieć, że Bella Skyway Festival nie mógłby się odbyć, gdziekolwiek indziej jak w Toruniu  mieście, które jest jednym z najpopularniejszych centrów turystycznych i kulturowych. Festiwal wpisuje się w niezwykły charakter miasta, współtworząc tym samym turystyczną markę Miasta Toruń na najwyższym, światowym poziomie.

Pełen program festiwalowych atrakcji, łącznie z informacjami organizacyjnymi dotyczącymi m.in. dodatkowych kursów komunikacji miejskiej, zamknięcia niektórych ulic oraz parkingów buforowych znaleźć można na stronie festiwalu: www.bellaskyway.pl/program

* * *

Organizatorami Bella Skyway Festival są Miasto Toruń i Toruńska Agenda Kulturalna.
Sponsorem tytularnym wydarzenia jest
TZMO S.A. i Marka Bella.
Partnerem głównym festiwalu jest
Województwo Kujawsko-Pomorskie.
Sponsorami festiwalu są Bank Millennium, PGE Toruń, Color SC, Mionetto, Specjal, Trops oraz ATT Audiotechnika. Wydarzenie współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014–2020.

Zmotoryzowanych uczestników wydarzeń informujemy o możliwości skorzystania z parkingu strzeżonego partnera Toruńskiej Agendy Kulturalnej — Polskiego Związku Motorowego — pod mostem drogowym im. Józefa Piłsudskiego, przy ulicy Bulwar Filadelfijski 11/15.

informacje o firmie

Toruńska Agenda Kulturalna
ul. Marii Konopnickiej 13/4 (III piętro), 87-100 Toruń
tel. +48 662 072 661 ⋅ http://www.tak.torun.pl/

informacje o firmie

Toruńska Agenda Kulturalna
ul. Marii Konopnickiej 13/4 (III piętro), 87-100 Toruń
tel. +48 662 072 661 ⋅ http://www.tak.torun.pl/