Polski konsument jest słodki
Nasze przywiązanie do spożywania czekolady nie słabnie, a jej produkcja w Polsce z każdym rokiem wzrasta. Jemy wiele słodyczy, najczęściej dla przyjemności lub na poprawę humoru. Mimo rosnącego rynku przekąsek bezcukrowych, jesteśmy tradycjonalistami i chętnie sięgamy po klasyczne łakocie, które sprzedawane są na naszym rynku w miliardowych ilościach. Kto je kupuje i co warunkuje słodkie decyzje zakupowe polskich konsumentów?
W zeszłym roku Polacy kupili około 4,2 mld słodyczy. Mimo, iż liczba ta robi wrażenie, to gdy porównamy nasze wyniki z tymi na rynkach zagranicznych okazuje się, że wcale nie jesteśmy w ścisłej czołówce. Jednym z głównych powodów, dla których sięgamy po słodkie przekąski, jest po prostu osobista przyjemność. Z badań Nielsena wynika, że taki powód deklaruje aż 79% z nas[1]. Polacy jedzą słodycze także na poprawę nastroju. Traktują je jako antidotum na tzw. „gorsze dni”. Zmienia się jednak świadomość konsumentów i na przestrzeni ostatnich lat próbują kontrolować ilość zjadanych smakołyków. Dlatego też coraz częściej decydują się na zakup produktów w mniejszych opakowaniach.
Najchętniej wybierane słodkości
Trendy te potwierdzają badania. Według danych Nielsena ponad połowa sprzedawanych w Polsce słodyczy to produkty o wadze poniżej 50 gram. Z raportu wynika także, że aż 1/4 konsumentów przyznaje, że to właśnie niewielkie porcje pomagają im kontrolować ilość spożywanych kalorii. Jeśli natomiast chodzi o preferencje smakowe konsumentów to do najchętniej wybieranych przysmaków należą ciastka, czekolada i praliny, a także cukierki oraz batony. Gusta klientów wypływają na rynek, co widać chociażby w przypadku czekolady. Z danych GUS wynika, że jej produkcja w marcu 2019 r., w stosunku do roku 2018 wzrosła o 4% (37,9 tys. ton). Oczywiście w Polsce rozwija się również trend batonów musli i słodyczy specjalistycznych, po które klienci sięgają szukając m.in. nowych kompozycji smakowych jednak popularność tych produktów wciąż ustępuje tradycyjnym preferencjom zakupowym Polaków.
Słodki potencjał
Polski rynek słodyczy osiągnął w zeszłym roku wartość 12,3 mld złotych i zdaniem ekspertów będzie nadal rósł. Polacy często i chętnie kupują słodycze, a mimo to konsumują ich trzy razy mniej niż mieszkańcy innych krajów europejskich (np. Niemcy). Wzrost spożycia słodyczy w Polsce stale wpływa na rozwój całej branży, szczególnie że wciąż pojawiają się nowe trendy, takie jak np. bite-sizes (drobne przekąski w mniejszych opakowaniach), czy słodycze specjalistyczne, których kaloryczność udało się zredukować. - Dostrzegamy zmieniające się trendy i nowe potrzeby klientów. Perfetti Van Melle posiada w swojej ofercie produkty dopasowane do obecnych wymagań. Co więcej - jesteśmy w stanie zaspokoić ciągle rosnące zapotrzebowanie na słodycze. Skupiamy się na jakości, sposobie pakowania czy przeznaczeniu produktów. Wszystko po to, żeby konsument był zawsze zadowolony. - mówi Stephane Tikhomiroff, Dyrektor Generalny Perfetti Van Melle.
[1] Convenient Snacking, Confectionery market in Poland