sprawy społeczne turystyka/wypoczynek nauka/edukacja/szkolenia

Jak zorganizować weekend za miastem z dzieckiem ze spektrum autyzmu

29.04.2019 | PECS

Nadchodzi długi weekend majowy – to bardzo dobra okazja na spędzanie wspólnego czasu z bliskimi, podróże oraz odpoczynek. Dla rodzin dzieci z autyzmem wspólny wyjazd wiąże się ze wieloma zmianami, ale jest to także okazja do rozwijania umiejętności adaptacji w nowych warunkach. By odpoczynek poza domem był udany dla całej rodziny, wystarczy pamiętać o kilku zasadach.

Podróżowanie z dziećmi wiąże się z dużą odpowiedzialnością, a dla rodziców dzieci ze spektrum dodatkowo także z większymi wyzwaniami i wymaganiami. Wykazują one przywiązanie do rutyny i niechętnie przyjmują zmiany w swoim otoczeniu. Rodzinny wyjazd i przebywanie w nowym miejscu będzie oznaczało zaburzenie ich dobrze znanego schematu dnia i konieczność przystosowania się do nowych warunków.

Jak zaplanować udany wyjazd radzi ekspert metody PECS, dyrektor kliniczny z PECS Pyramid Polska– Magdalena Kaźmierczak.

  1. Planowanie podróży

Kluczowym aspektem jest wcześniejsza rozmowa z dzieckiem z autyzmem. Świetnie sprawdzi się tutaj technika historyjek społecznych, która pomaga dzieciom w rozpoznawaniu i rozumieniu różnych zdarzeń, sprostaniu oczekiwaniom oraz podejmowaniu prób uczestniczenia w nowych sytuacjach.

Historyjki społeczne to krótkie opisowe historie, które dostarczają dokładnych informacji o sytuacji, w której dziecko ma uczestniczyć. Wyjaśniają, czego można się spodziewać oraz wskazują dzieciom, jak należy się zachować w trudnych dla nich sytuacjach społecznych.

Ważne jest, aby zwizualizować dziecku informację o rozkładzie czynności w najbliższej przyszłości. Możemy do tego wykorzystać obrazkowe plany dnia oraz aktywności. Dlatego zaplanuj precyzyjnie całą podróż, by uniknąć pośpiechu i gwałtownych zmian w planie dnia. 

W nowym miejscu postaraj się nawiązywać do rutynowych czynności dziecka, by w miarę możliwości zachować jego schemat dnia.

  1. Lokalizacja

Zastanawiając się nad miejscem podróży unikaj popularnych miejsc, do których masowo przyjeżdżają turyści. Wybieraj spokojne okolice w otoczeniu natury np. małe gospodarstwa agroturystyczne. Dla dziecka bliskość przyrody będzie możliwością wielozmysłowego poznania nowego środowiska, a oddziaływanie takich bodźców, jak np. szum fal, ruch wody, piasek, przyczyni się dodatkowo do regulowania procesów integracji sensorycznej.

  1. Pakowanie

Pamiętaj o zabraniu ulubionych przedmiotów swojej pociechy. Ich obecność ułatwi dziecku oswojenie się z nowym miejscem i zwiększy jego poczucie bezpieczeństwa. Warto spakować również ulubione gry planszowe, książeczki i zabawki, które przydadzą się w czasie wolnym.

  1. Wybór środka transportu

W środkach publicznego transportu, jak pociąg czy autokar, tzw. trudne zachowania dziecka mogą narażać rodziców na nieuprzejme uwagi współpasażerów, a przez to wywoływać dodatkowy stres także u dziecka. Decydując się na podróż samochodem, zapewnimy dziecku prywatność, ograniczoną przestrzeń i brak nadmiaru bodźców i dźwięków.

  1. Planowanie wspólnego czasu

Organizując atrakcje, wybieraj formy spędzania czasu zgodne z zainteresowaniami Twojego dziecka. Wykorzystaj różne propozycje zabaw terapeutycznych – sensoryczne, plastyczne, kształtujące percepcję czy z muzyką. Tak spędzony czas to doskonała okazja na naukę poprzez zabawę oraz budowanie relacji z dzieckiem.

informacje o firmie

PECS Pyramid Polska jedyny ośrodek w Polsce szkolący oraz wydający certyfikaty Terapeuty oraz Superwizora PECS. Tworzą go eksperci, którzy posiadają wieloletnie, udokumentowane doświadczenie w zakresie stosowania metody PECS. To oni czuwają nad wprowadzaniem jej zgodnie z wymaganymi standardowymi protokołami.

www.pecs-poland.com

Magdalena Kaźmierczak posiada tytuł magistra z pedagogiki w zakresie nauczania początkowego z wychowaniem przedszkolnym. Swoją karierę zawodową rozpoczęła jako nauczyciel w jednej z poznańskich szkół podstawowych. W 2011 r. ukończyła dwuletnie studia z zakresu Stosowanej Analizy Zachowania, pierwszy rok na Trinity College w Dublinie, drugi rok na Florida Institute of Technology w Melbourne. Jej zainteresowania zawodowe skierowane są na adoptowanie założeń Stosowanej Analizy Zachowania (ang. Applied Behavior Analysis - ABA) do rozwiązywania problemów edukacyjnych dzieci i dorosłych z rozmaitymi zaburzeniami rozwojowymi, w szczególności z zaburzeniami mowy
i komunikacji. Posiada bogate doświadczenie praktyczne w nauczaniu dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a zwłaszcza w prowadzeniu terapii opartej na SAZ w następujących obszarach: układaniu, wprowadzeniu i nadzorowaniu programów rozwijania komunikacji u dzieci z autyzmem; prowadzeniu szkoleń dla nauczycieli i rodzin dzieci z autyzmem; prowadzeniu programów włączania dzieci z autyzmem w tradycyjny system szkolny. Od 2011 roku, Magdalena Kaźmierczak pełni funkcję Dyrektora Klinicznego w PECS Pyramid Polska.

informacje o firmie

PECS Pyramid Polska jedyny ośrodek w Polsce szkolący oraz wydający certyfikaty Terapeuty oraz Superwizora PECS. Tworzą go eksperci, którzy posiadają wieloletnie, udokumentowane doświadczenie w zakresie stosowania metody PECS. To oni czuwają nad wprowadzaniem jej zgodnie z wymaganymi standardowymi protokołami.

www.pecs-poland.com

Magdalena Kaźmierczak posiada tytuł magistra z pedagogiki w zakresie nauczania początkowego z wychowaniem przedszkolnym. Swoją karierę zawodową rozpoczęła jako nauczyciel w jednej z poznańskich szkół podstawowych. W 2011 r. ukończyła dwuletnie studia z zakresu Stosowanej Analizy Zachowania, pierwszy rok na Trinity College w Dublinie, drugi rok na Florida Institute of Technology w Melbourne. Jej zainteresowania zawodowe skierowane są na adoptowanie założeń Stosowanej Analizy Zachowania (ang. Applied Behavior Analysis - ABA) do rozwiązywania problemów edukacyjnych dzieci i dorosłych z rozmaitymi zaburzeniami rozwojowymi, w szczególności z zaburzeniami mowy
i komunikacji. Posiada bogate doświadczenie praktyczne w nauczaniu dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a zwłaszcza w prowadzeniu terapii opartej na SAZ w następujących obszarach: układaniu, wprowadzeniu i nadzorowaniu programów rozwijania komunikacji u dzieci z autyzmem; prowadzeniu szkoleń dla nauczycieli i rodzin dzieci z autyzmem; prowadzeniu programów włączania dzieci z autyzmem w tradycyjny system szkolny. Od 2011 roku, Magdalena Kaźmierczak pełni funkcję Dyrektora Klinicznego w PECS Pyramid Polska.