środowisko naturalne/ekologia nauka/edukacja/szkolenia

Według 82% Polaków główną przyczyną smogu jest palenie nieodpowiednich rzeczy w piecach

04.03.2019 | Eurobank

Wyniki badania ARC Rynek i Opinia „Smog – prawdy i mity wśród Polaków”[1] przeprowadzonego na zlecenie eurobanku w ramach kampanii #BezSmogu, ukazały aktualny poziom świadomości społeczeństwa nt. tego niebezpiecznego zjawiska. Czy Polacy przekładają jednak tę wiedzę na realne działania mające na celu ochronę zdrowia ich oraz najbliższych?

Polacy o przyczynach smogu

Zjawisko smogu jest problemem, z którym Polacy mierzą się od lat. Jednocześnie działania na rzecz poprawy jakości powietrza są jednym z największych i najbardziej istotnych wyzwań współczesnej cywilizacji. W tym kontekście nie dziwią więc wyniki ogólnopolskiego badania opinii wskazujące, że 99% społeczeństwa słyszało o smogu. Co ważne, jako wysoką można również uznać świadomość Polaków dotyczącą czynników powodujących powstawanie smogu. 83% z nich uważa, że powstaje on w konsekwencji pyłów przedostających się do atmosfery. Jeśli chodzi o konkretne powody – 82% badanych jako najczęstszą przyczynę powstawania smogu wskazuje palenie nieodpowiednich rzeczy w piecach. Tego zdania są przede wszystkim mieszkańcy województw, w których zjawisko smogu od lat występuje z największym nasileniem – czyli śląskiego (85%), małopolskiego i mazowieckiego (po 84%). 67% Polaków wskazuje także, że smog powstaje w wyniku używania starych pieców grzewczych. Jednak co zaskakuje,  6% Polaków uważa, że przyczyną powstawania smogu jest palenie papierosów.

Świadomość a realna ochrona

Jak zadeklarowali sami Polacy, 99% z nich słyszało o smogu, a 59% twierdzi, że posiada dużą wiedzę na temat tego zjawiska. Natomiast tylko 43% badanych przekłada tę wiedzę na konkretne działanie, czyli sprawdzanie informacji o stężeniu pyłów w powietrzu. Zainteresowanie aktualnym stanem powietrza jest największe wśród mieszkańców dużych miast, powyżej 500 tys. mieszkańców (57%) oraz mieszkańców województwa małopolskiego (61%), śląskiego (52%) oraz świętokrzyskiego (50%). Najrzadziej natomiast takich informacji poszukują mieszkańcy województwa podlaskiego i kujawsko-pomorskiego (po 26%). Do codziennego sprawdzania informacji nt. zanieczyszczenia powietrza przyznało się jedynie 12% Polaków.

Jak wskazali badani, najczęstszym powodem sięgania po informacje nt. smogu jest ciekawość (37%), która niestety nie przekłada się na zmianę planów i zachowań mającą na celu zwiększenie ochrony zdrowia w momencie występowania zwiększonego poziomu zanieczyszczeń w powietrzu. Jedynie 23% Polaków przyznało, że sprawdza informacje nt. smogu w trosce o swoje zdrowie. Jednocześnie 16% badanych deklaruje, że szuka informacji na temat jakości powietrza w trosce o swoje dzieci i jeśli normy są przekroczone to rezygnuje z wychodzenia z dziećmi na zewnątrz. Informacje o natężeniu smogu Polacy czerpią głównie z internetu (40%), a 13% ze specjalnych alertów smogowych. Dla 26% głównym źródłem informacji jest telewizja. Wyniki badania ukazały również, że prawie ¼ Polaków nie sprawdza informacji nt. smogu, ponieważ nie wie, gdzie je znaleźć.

- Wpływ smogu na nasz organizm jest ogromny, dlatego tak ważne jest, aby sprawdzać aktualny poziom zanieczyszczeń powietrza – zwłaszcza gdy planujemy spacer z rodziną lub inne aktywności na zewnątrz. Równie istotne jest, aby dostęp do bieżących pomiarów mieli wszyscy. A jak pokazują wyniki badania,  znaczący odsetek Polaków nie wie, skąd można czerpać informacje o stężeniu smogu. Dlatego w ramach kampanii #BezSmogu poszerzamy ogólnopolską sieć z danymi dotyczącymi jakości powietrza, montując czujniki smogu w naszych placówkach nie tylko w dużych miastach, ale również w mniejszych miejscowościach. Dane z aktualnym stanem powietrza dostępne są w aplikacjach Airly oraz na stronie https://airly.eu/map/pl.  – mówi Magdalena Suchanek, Dyrektor Zarządzający, Euro Bank S.A.

#BezSmogu

Kampania #BezSmogu jest jednym z kluczowych elementów działań CSR eurobanku. Jej celem jest szerzenie wiedzy na temat smogu i zwiększenie świadomości Polaków na temat zagrożeń wynikających z oddychania zanieczyszczonym powietrzem. W ramach kampanii eurobank wspiera rozwiązania na rzecz walki ze smogiem. W ciągu dwóch edycji kampanii eurobank przyłączył się do tworzenia i poszerzenia ogólnopolskiej sieci czujników jakości powietrza i we współpracy z firmą Airly zamontował ich już 100 w swoich placówkach w całej Polsce. Dzięki temu lokalne społeczności mają dostęp do bieżących informacji o poziomie stężenia zanieczyszczeń powietrza. Odczyty z czujników można znaleźć na stronie https://airly.eu/map/pl/ oraz w aplikacjach Airly dostępnych na system Android oraz iOS. Sensory mierzą poziom stężenia pyłów zawieszonych PM1, PM2.5 oraz PM10, temperaturę powietrza, ciśnienie atmosferyczne oraz wilgotność powietrza  i znajdują się m.in. w województwach: pomorskim, kujawsko-pomorskim, śląskim, dolnośląskim, małopolskim, lubuskim, łódzkimi, mazowieckim, lubelskim, zachodniopomorskim, wielkopolskim, opolskim. Pełna lista miast, w których zamontowane zostały czujniki w ramach 1. i 2. edycji kampanii #BezSmogu  znajduje się na stronie internetowej kampanii.

 

Więcej informacji na temat kampanii:

https://eurobank.pl/o-banku/bez-smogu/

Film wyjaśniający ideę tworzenia sieci czujników:

https://www.youtube.com/watch?v=Ai0TRukUnXg

 

[1] Badanie zrealizowano techniką wywiadów internetowych CAWI, z wykorzystaniem panelu internautów ARC Rynek i Opinia – ePanel. Łącznie zrealizowano N=3283 wywiady. Próba badawcza była reprezentatywna dla Polaków w wieku 18-65 lat. Badanie zostało zrealizowane we wrześniu  2018 r.

informacje o firmie

Euro Bank S.A. (eurobank) to detaliczny bank „na co dzień” z szeroką ofertą produktów dla klientów indywidualnych. Pozycję eurobanku wśród banków oferujących najnowocześniejsze usługi ugruntowały takie wdrożenia jak: płatności mobilne HCE, funkcjonalne widgety (dla Androida oraz iOS), Touch ID (dla iOS), bankowość internetowa w RWD, karta multiwalutowa.

Bank skupia się na jakości oferowanych usług oraz produktów w każdym kanale kontaktu. W ciągu kolejnych 5. kwartałów w 2015 i  w 2016 r. eurobank znajdował się w TOP 3 według wskaźnika satysfakcji Klienta -  NPS (TNS/OBOP, Audyt Bankowości Detalicznej, 2015-2016 r.).

Kluczowe wyróżnienia z 2017 r:

- Instytucja Roku 2016 -  Bank zajął 3. miejsce w kategorii „Jakość obsługi w kanałach zdalnych” oraz 3. miejsce w kategorii „Jakość obsługi w placówkach” (MojeBankowanie.pl, 07 marca 2017 r.), - Przyjazny Bank Newsweeka  - Bank zajął 1. miejsce w kategorii „Bankowość hipoteczna” (26 września 2017 r.),

- Złoty Bankier 2017 - Bank zajął 2. miejsce w kategorii  „Złoty Bank” - Najwyższa jakość obsługi we wszystkich kanałach kontaktu z klientem (21 kwietnia 2017 r.),

- Złote Spinacze 2017 - Bank otrzymał statuetkę Brązowego Spinacza, w kategorii „Corporate Social Responsibility” za kampanię "Our People Round The World" (1 grudnia 2017 r.),

- Monitor Satysfakcji Klientów Banków, ARC Rynek i Opinia -  Bank zajął drugie miejsce w  zestawieniu „Ogólny ranking form kontaktu z bankiem”  (7 grudnia 2017 roku).

Wysoką ocenę wiarygodności finansowej eurobanku potwierdza agencja ratingowa Fitch. eurobank otrzymał rating długoterminowy (long term IDR) na poziomie „A-”, z perspektywą stabilną.

Bank zatrudnia niemal 2900 pracowników i posiada sieć licząca prawie 500 placówek, rozmieszczonych na terenie całej Polski. Większościowym właścicielem jest francuska Grupa Societe Generale, która zatrudnia 146 tys. pracowników \w 66 krajach, obsługując 31 mln klientów.

www.eurobank.pl

infolinia: 19 000 (koszt połączenia wg stawki operatora)

informacje o firmie

Euro Bank S.A. (eurobank) to detaliczny bank „na co dzień” z szeroką ofertą produktów dla klientów indywidualnych. Pozycję eurobanku wśród banków oferujących najnowocześniejsze usługi ugruntowały takie wdrożenia jak: płatności mobilne HCE, funkcjonalne widgety (dla Androida oraz iOS), Touch ID (dla iOS), bankowość internetowa w RWD, karta multiwalutowa.

Bank skupia się na jakości oferowanych usług oraz produktów w każdym kanale kontaktu. W ciągu kolejnych 5. kwartałów w 2015 i  w 2016 r. eurobank znajdował się w TOP 3 według wskaźnika satysfakcji Klienta -  NPS (TNS/OBOP, Audyt Bankowości Detalicznej, 2015-2016 r.).

Kluczowe wyróżnienia z 2017 r:

- Instytucja Roku 2016 -  Bank zajął 3. miejsce w kategorii „Jakość obsługi w kanałach zdalnych” oraz 3. miejsce w kategorii „Jakość obsługi w placówkach” (MojeBankowanie.pl, 07 marca 2017 r.), - Przyjazny Bank Newsweeka  - Bank zajął 1. miejsce w kategorii „Bankowość hipoteczna” (26 września 2017 r.),

- Złoty Bankier 2017 - Bank zajął 2. miejsce w kategorii  „Złoty Bank” - Najwyższa jakość obsługi we wszystkich kanałach kontaktu z klientem (21 kwietnia 2017 r.),

- Złote Spinacze 2017 - Bank otrzymał statuetkę Brązowego Spinacza, w kategorii „Corporate Social Responsibility” za kampanię "Our People Round The World" (1 grudnia 2017 r.),

- Monitor Satysfakcji Klientów Banków, ARC Rynek i Opinia -  Bank zajął drugie miejsce w  zestawieniu „Ogólny ranking form kontaktu z bankiem”  (7 grudnia 2017 roku).

Wysoką ocenę wiarygodności finansowej eurobanku potwierdza agencja ratingowa Fitch. eurobank otrzymał rating długoterminowy (long term IDR) na poziomie „A-”, z perspektywą stabilną.

Bank zatrudnia niemal 2900 pracowników i posiada sieć licząca prawie 500 placówek, rozmieszczonych na terenie całej Polski. Większościowym właścicielem jest francuska Grupa Societe Generale, która zatrudnia 146 tys. pracowników \w 66 krajach, obsługując 31 mln klientów.

www.eurobank.pl

infolinia: 19 000 (koszt połączenia wg stawki operatora)