styl życia ekonomia/biznes/finanse

Statystyczny Kowalski jeździ młodszym autem niż przed rokiem?

Średni wiek samochodów zarejestrowanych w Polsce wynosi ponad 13 lat1, wynika z najnowszego raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA. Nadal na naszych drogach możemy spotkać jedne z najstarszych pojazdów w całej Unii Europejskiej, jednak jak wskazuje ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), nastąpiła pozytywna zmiana - jeszcze rok temu ten wskaźnik wynosił ponad 17 lat.

Opublikowany przez ACEA raport pokazuje, że znajdujemy się na 17 miejscu wśród 25 monitorowanych krajów. Polacy jeżdżą jednymi z najstarszych samochodów w Europie, ale w ciągu zaledwie 12 miesięcy nastąpiła znacząca zmiana, jeśli chodzi o wiek naszych pojazdów.

- Dane ACEA pokazują, że z polskich salonów w pierwszym półroczu br. wyjechało ponad 273 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o 10,5 proc. więcej niż rok wcześniej – mówi Daniel Aleks, ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), Dyrektor Operacyjny Arval Polska. – Należy jednak pamiętać, że już od dłuższego czasu większość nowych aut w naszym kraju jest kupowane przez firmy i to one wpływają w dominującym stopniu na ogólny wzrost liczby aut sprzedawanych w salonach. W związku z tym, także za obniżenie przeciętnego wieku samochodu zarejestrowanego w Polsce odpowiadają przede wszystkim firmy. Nadal jednak na jeden zarejestrowany w naszym kraju nowy samochód przypada 6 używanych. Równocześnie, dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pokazują, że struktura wieku aut używanych w czasie minionych 12 miesięcy się nie zmieniła. Niestety, jeśli Polak kupuje samochód używany, to najczęściej jest to pojazd starszy niż 10 lat.

Ponad 2/3 Polaków szuka swojego auta w tzw. drugim obiegu2, czyli na rynku wtórnym. Od stycznia do listopada 2018 roku ponad 54 proc. pierwszych rejestracji używanych samochodów, a więc sprowadzonych w tym roku zza granicy, dotyczyło pojazdów starszych niż 10 lat3. Import aut z rynku wtórnego rośnie w Polsce lawinowo, w okresie styczeń - listopad 2018 zarejestrowano o 7 proc. więcej importowanych samochodów niż w analogicznym czasie rok wcześniej. Eksperci prognozują, że do końca tego roku na polskich drogach może pojawić się ponad 1 mln używanych samochodów sprowadzonych zza granicy. Najczęściej sprowadzamy samochody z Niemiec.

- Warto podkreślić, że zły stan techniczny samochodów na polskich drogach to duża bolączka, na którą zwracała uwagę między innymi Najwyższa Izba Kontroli – podkreśla Daniel Aleks, ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), Dyrektor Operacyjny Arval Polska. - Nie da się ukryć, że ma na to wpływ nie tylko wiek, ale również niejasna i niepełna historia samochodów, którymi jeżdżą Polacy i które w dużej części przypadków są obecnie samochodami sprowadzanymi. W przypadku tego typu aut bardzo często faktyczny przebieg oraz stan techniczny okazuje się odbiegać od tego, jaki był przedstawiany w ofercie kupującemu w momencie transakcji i niestety często rzeczywista kondycja tych samochodów jest zła. Na szczęście rynek aut używanych w Polsce zmienia się dynamicznie. Ma na to wpływ coraz szersza oferta kilkuletnich samochodów oferowanych przez firmy finansujące i zarządzające flotami firmowymi, np. w ramach wynajmu długoterminowego. To samochody, których historia eksploatacji, wszelkich napraw, także tych blacharsko – lakierniczych, jest znana od momentu wyjechania za bramę fabryki do dnia sprzedaży. Nie ma także mowy o znanym na rynku wtórnym aut w Polsce, patologicznym procederze tzw. cofania liczników. Przebieg jest w przypadku aut po wynajmie długoterminowym, a także wynajmie krótko-, czy średnioterminowym, zawsze w pełni zgodny z rzeczywistym i potwierdzony bardzo szczegółową dokumentacją np. serwisową, czy opinią rzeczoznawcy. Kowalski szukający auta używanego może coraz częściej wybierać właśnie w tym segmencie, szczególnie, jeśli szuka młodego pojazdu, który ma nie więcej niż 5 lat.

Rynek używanych samochodów w Polsce nie tylko rośnie, ale także się zmienia. Jeszcze do niedawna, z uwagi na dominację aut sprowadzanych zza granicy, niemal nie istniała oferta samochodów używanych z potwierdzonym przebiegiem i pełną historią eksploatacji. Obecnie na rynek wtórny trafia jednak coraz więcej samochodów, które przez ostatnich kilka lat znajdowały się we flotach firmowych w ramach wynajmu długoterminowego.

Kluczową przewagą takich aut, na którą zwracają uwagę eksperci, jest fakt, że nabywca może być całkowicie pewny, że faktyczny stan samochodu, w tym jego przebieg, jest w pełni zgodny z opisem oraz że auto posiada szczegółową i udokumentowana historię użytkowania. Dodatkowo, auta po wynajmie długoterminowym, a także wynajmie krótko- i średnioterminowym, cechują się regularnym serwisowaniem przez cały okres eksploatacji, zawsze zgodnie z restrykcyjnymi zaleceniami producentów pojazdów. Wszelkie naprawy, czy czynności obsługowe są w nich dokonywane z użyciem wysokiej jakości części zamiennych oraz materiałów eksploatacyjnych. Warto także zaznaczyć, że auta tego typu są tankowane paliwami dobrej jakości, zostały zakupione wyłącznie w polskich sieciach dealerskich, nie posiadają żadnych wad prawnych, bowiem są sprzedawane przez pierwszego właściciela (firmę finansującą i zarządzającą flotami), a także z reguły są wyposażone w 2 komplety opon.

Jak pokazują dane PZWLP, 1/5 (21 proc.) nowych samochodów osobowych jest obecnie w Polsce kupowana przez firmy właśnie w ramach wynajmu długoterminowego. W trzecim kwartale 2018 roku firmy zrzeszone w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów zakupiły na potrzeby oferowanych usług wynajmu długoterminowego o 36,8 proc. więcej nowych samochodów osobowych, niż w tym samym okresie rok wcześniej. Obecnie na rynek wtórny w naszym kraju trafia w ciągu roku ok. 60 – 70 tys. aut używanych po wynajmie długoterminowym, reprezentujących pełne spektrum marek i modeli oferowanych na polskim rynku.

 

____

1 ACEA Report "Vehicles in use Europe 2018"
2 Badanie „AUTOwybory Polaków” przeprowadzone przez instytut Millward Brown na zlecenie Exact Systems S.A.
3 Raport PZPM "Pierwsze rejestracje samochodów używanych"

informacje o firmie

Zachęcamy do korzystania z sekcji „Dla mediów” na nowej stronie internetowej PZWLP, gdzie
w jednym miejscu, w wygodny sposób, można odnaleźć aktualne materiały prasowe oraz dane kontaktowe dla mediów, nie tylko PZWLP, ale i wszystkich firm należących do organizacji.

Sprawdź – kliknij tutaj

 

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) to organizacja skupiająca 20 firm, specjalizujących się w wynajmie i leasingu aut na polskim rynku flotowym. Członkowie PZWLP tworzą czołówkę głównych graczy w branży. Organizacja reprezentuje ok. 80% rynku pojazdów obsługiwanych w ramach wynajmu długoterminowego oraz należą do niej największe polskie i międzynarodowe firmy Rent a Car. Celem działalności organizacji jest kształtowanie i wpływanie na rozwój branży wynajmu i leasingu pojazdów w Polsce. Firmy członkowskie PZWLP dysponują obecnie w Polsce łączną flotą prawie 179  tys. pojazdów w wynajmie długoterminowym (bez floty firmy Athlon Car Lease) oraz 19,5 tys. samochodów w wynajmie krótko- i średnioterminowym (dane nie uwzględniają floty firmy Avis Budget / Jupol – Car Sp. z o.o.).

Do PZWLP należą: ALD Automotive Polska Sp. z o.o., Alphabet Polska Fleet Management Sp. z o.o., Arval Service Lease Polska Sp. z o.o., Athlon Car Lease Polska Sp. z o.o., Avis Budget / Jupol-Car Sp. z o.o., PKO Leasing, mLeasing Sp. z o.o., Business Lease Poland Sp. z o.o., Carefleet S.A., Hitachi Capital Polska Sp. z o.o., Express sp. z o.o. sp. k., LeasePlan Fleet Management Polska Sp. z o.o., Nivette Fleet Management Sp. z o.o., Idea Fleet S.A., Volkswagen Leasing GmbH Sp. z o.o. oddział w Polsce, Hertz / Motorent Sp. z o.o., Panek S.A., 99rent Sp. z o.o., Rentis S.A. oraz Sixt / EuroRent Sp. z  o.o.

Firmy zrzeszone w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów zatrudniają w Polsce łącznie ok. 3 tysięcy pracowników i w trzecim kwartale 2018 r. zakupiły ponad 31 tys. nowych aut osobowych, generując dzięki temu prawie 1/3 (31,2%) sprzedaży nowych samochodów osobowych do firm w kraju oraz 1/4 (24%) samochodów sprzedanych w tym czasie ogółem (do klientów instytucjonalnych i osób prywatnych łącznie). PZWLP jest członkiem zbiorowym (o specjalnym statusie) Związku Polskiego Leasingu oraz Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Organizacja współtworzy ze Stowarzyszeniem Kierowników Flot Samochodowych (SKFS) uruchomione w 2017 roku jako pierwsze w Polsce, pełnowymiarowe podyplomowe studia flotowe „Zarządzanie flotą samochodową i mobilnością” na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej. PZWLP został założony w 2005 r.

 

Więcej informacji o PZWLP oraz jego Członkach:

informacje o firmie

Zachęcamy do korzystania z sekcji „Dla mediów” na nowej stronie internetowej PZWLP, gdzie
w jednym miejscu, w wygodny sposób, można odnaleźć aktualne materiały prasowe oraz dane kontaktowe dla mediów, nie tylko PZWLP, ale i wszystkich firm należących do organizacji.

Sprawdź – kliknij tutaj

 

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) to organizacja skupiająca 20 firm, specjalizujących się w wynajmie i leasingu aut na polskim rynku flotowym. Członkowie PZWLP tworzą czołówkę głównych graczy w branży. Organizacja reprezentuje ok. 80% rynku pojazdów obsługiwanych w ramach wynajmu długoterminowego oraz należą do niej największe polskie i międzynarodowe firmy Rent a Car. Celem działalności organizacji jest kształtowanie i wpływanie na rozwój branży wynajmu i leasingu pojazdów w Polsce. Firmy członkowskie PZWLP dysponują obecnie w Polsce łączną flotą prawie 179  tys. pojazdów w wynajmie długoterminowym (bez floty firmy Athlon Car Lease) oraz 19,5 tys. samochodów w wynajmie krótko- i średnioterminowym (dane nie uwzględniają floty firmy Avis Budget / Jupol – Car Sp. z o.o.).

Do PZWLP należą: ALD Automotive Polska Sp. z o.o., Alphabet Polska Fleet Management Sp. z o.o., Arval Service Lease Polska Sp. z o.o., Athlon Car Lease Polska Sp. z o.o., Avis Budget / Jupol-Car Sp. z o.o., PKO Leasing, mLeasing Sp. z o.o., Business Lease Poland Sp. z o.o., Carefleet S.A., Hitachi Capital Polska Sp. z o.o., Express sp. z o.o. sp. k., LeasePlan Fleet Management Polska Sp. z o.o., Nivette Fleet Management Sp. z o.o., Idea Fleet S.A., Volkswagen Leasing GmbH Sp. z o.o. oddział w Polsce, Hertz / Motorent Sp. z o.o., Panek S.A., 99rent Sp. z o.o., Rentis S.A. oraz Sixt / EuroRent Sp. z  o.o.

Firmy zrzeszone w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów zatrudniają w Polsce łącznie ok. 3 tysięcy pracowników i w trzecim kwartale 2018 r. zakupiły ponad 31 tys. nowych aut osobowych, generując dzięki temu prawie 1/3 (31,2%) sprzedaży nowych samochodów osobowych do firm w kraju oraz 1/4 (24%) samochodów sprzedanych w tym czasie ogółem (do klientów instytucjonalnych i osób prywatnych łącznie). PZWLP jest członkiem zbiorowym (o specjalnym statusie) Związku Polskiego Leasingu oraz Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Organizacja współtworzy ze Stowarzyszeniem Kierowników Flot Samochodowych (SKFS) uruchomione w 2017 roku jako pierwsze w Polsce, pełnowymiarowe podyplomowe studia flotowe „Zarządzanie flotą samochodową i mobilnością” na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej. PZWLP został założony w 2005 r.

 

Więcej informacji o PZWLP oraz jego Członkach: