sprawy społeczne nauka/edukacja/szkolenia

Święta z dzieckiem ze spektrum autyzmu – sprawdź, jak się przygotować

14.12.2018 | PECS

Święta Bożego Narodzenia to niezwykły czas w roku – przepełniony radością, zapachem choinki i pierników oraz pięknymi dekoracjami w domu. Jednak dla dzieci z autyzmem to również okres, w którym muszą zmierzyć się z szeroko rozumianymi zasadami i normami społecznymi – zostanie zakłócona ich dobrze znana codzienność. Ale to właśnie dzięki takim wyjątkowym sytuacjom, mają one możliwość nauki sposobów właściwego reagowania.

Przygotowania do świąt to bardzo intensywny okres – planujemy, zapisujemy pomysły, a następnie je realizujemy. Jak przygotować dziecko z autyzmem oraz rodzinę do świąt radzi ekspert metody PECS z Pyramid Educational Consultants of Poland – Magdalena Kaźmierczak.

Jedną z ważniejszych rzeczy, które powinniśmy uwzględnić jest zwizualizowanie dziecku informacji o rozkładzie czynności w najbliższej przyszłości. Możemy do tego wykorzystać obrazkowe plany dnia oraz aktywności. Pomoże to uniknąć wielu nowych i stresujących sytuacji. Warto również stworzyć specjalny kalendarz, który będzie odliczał, ile dni zostało jeszcze do świat. Dziecko będzie mogło w nim każdego dnia zakreślać odpowiedni kwadracik. mówi Magdalena Kaźmierczak

Kluczowym aspektem przygotowania dziecka z autyzmem jest również rozmowa. Świetnie sprawdzi się tutaj technika historyjek społecznych, która pomaga dzieciom w rozpoznawaniu i rozumieniu różnych zdarzeń, sprostaniu oczekiwaniom oraz podejmowaniu prób uczestniczenia w nowych sytuacjach.

Historyjki społeczne to krótkie opisowe historie, które dostarczają dokładnych informacji o sytuacji, w której dziecko ma uczestniczyć. Wyjaśniają, czego można się spodziewać oraz wskazują dzieciom, jak należy się zachować w trudnych dla nich sytuacjach społecznych.

Warto również przygotować rodzinę i znajomych – szczególnie tych dalszych, którzy na co dzień nie mają kontaktu z dzieckiem ze spektrum autyzmu. Przedstawiamy listę kluczowych informacji, które warto im przedstawić:

  • Nie wszystkie dzieci lubią się przytulać na powitanie. Nie należy nalegać na nie podczas przywitania.
  • Powtarzanie pewnych czynności pomaga dzieciom w radzeniu sobie w sytuacjach stresujących – nie reaguj na nie.
  • Niektóre zachowania mogą wydawać się dziwne, inne czasem bardzo trudne, jeśli się zdarzą należy zapytać rodziców, czy w czymś im pomóc, bez komentowania oraz doradzania – rodzice wiedzą, co robić.
  • Dzieci mają problemy ze zmysłami, np. nie lubią hałasu, ale potrafią sobie z nim radzić poprzez zakrywanie uszu – bądź otwarty na ich rozwiązania.
informacje o firmie

O Pyramid Educational Consultants of Poland

Pyramid Educational Consultants of Poland to jedyny ośrodek w Polsce szkolący oraz wydający certyfikaty Terapeuty oraz Superwizora PECS. Tworzą go eksperci, którzy posiadają wieloletnie, udokumentowane doświadczenie w zakresie stosowania metody PECS. To oni czuwają nad wprowadzaniem jej zgodnie z wymaganymi standardowymi protokołami.

www.pecs-poland.com

 

Magdalena Kaźmierczak posiada tytuł magistra z pedagogiki w zakresie nauczania początkowego
z wychowaniem przedszkolnym. Swoją karierę zawodową rozpoczęła jako nauczyciel w jednej
z poznańskich szkół podstawowych. W 2011 r. ukończyła dwuletnie studia z zakresu Stosowanej Analizy Zachowania, pierwszy rok na Trinity College w Dublinie, drugi rok na Florida Institute of Technology
w Melbourne. Jej zainteresowania zawodowe skierowane są na adoptowanie założeń Stosowanej Analizy Zachowania (ang. Applied Behavior Analysis - ABA) do rozwiązywania problemów edukacyjnych dzieci i dorosłych z rozmaitymi zaburzeniami rozwojowymi, w szczególności z zaburzeniami mowy i komunikacji. Posiada bogate doświadczenie praktyczne w nauczaniu dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a zwłaszcza w prowadzeniu terapii opartej na SAZ w następujących obszarach: układaniu, wprowadzeniu i nadzorowaniu programów rozwijania komunikacji u dzieci z autyzmem; prowadzeniu szkoleń dla nauczycieli i rodzin dzieci z autyzmem; prowadzeniu programów włączania dzieci z autyzmem w tradycyjny system szkolny. Od 2011 roku, Magdalena Kaźmierczak pełni funkcję Dyrektora Klinicznego w Pyramid Educational Consultants of Poland.

informacje o firmie

O Pyramid Educational Consultants of Poland

Pyramid Educational Consultants of Poland to jedyny ośrodek w Polsce szkolący oraz wydający certyfikaty Terapeuty oraz Superwizora PECS. Tworzą go eksperci, którzy posiadają wieloletnie, udokumentowane doświadczenie w zakresie stosowania metody PECS. To oni czuwają nad wprowadzaniem jej zgodnie z wymaganymi standardowymi protokołami.

www.pecs-poland.com

 

Magdalena Kaźmierczak posiada tytuł magistra z pedagogiki w zakresie nauczania początkowego
z wychowaniem przedszkolnym. Swoją karierę zawodową rozpoczęła jako nauczyciel w jednej
z poznańskich szkół podstawowych. W 2011 r. ukończyła dwuletnie studia z zakresu Stosowanej Analizy Zachowania, pierwszy rok na Trinity College w Dublinie, drugi rok na Florida Institute of Technology
w Melbourne. Jej zainteresowania zawodowe skierowane są na adoptowanie założeń Stosowanej Analizy Zachowania (ang. Applied Behavior Analysis - ABA) do rozwiązywania problemów edukacyjnych dzieci i dorosłych z rozmaitymi zaburzeniami rozwojowymi, w szczególności z zaburzeniami mowy i komunikacji. Posiada bogate doświadczenie praktyczne w nauczaniu dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a zwłaszcza w prowadzeniu terapii opartej na SAZ w następujących obszarach: układaniu, wprowadzeniu i nadzorowaniu programów rozwijania komunikacji u dzieci z autyzmem; prowadzeniu szkoleń dla nauczycieli i rodzin dzieci z autyzmem; prowadzeniu programów włączania dzieci z autyzmem w tradycyjny system szkolny. Od 2011 roku, Magdalena Kaźmierczak pełni funkcję Dyrektora Klinicznego w Pyramid Educational Consultants of Poland.