budownictwo/nieruchomości

Aluminiowe konstrukcje specjalne dla branży kolejowej. Poznaj szerokie spektrum rozwiązań

17.12.2018 | KRAUSE

Produkcja, okresowa konserwacja oraz codzienna obsługa pojazdów szynowych wymagają wykorzystania specjalistycznych, często wykonanych na indywidualne zamówienie, systemów konstrukcji do pracy na wysokości. Niezależnie od tego czy są to wagony pasażerskie, towarowe, cysterny kolejowe czy kolej linowa – przygotowane przez pracodawcę stałe lub mobilne stanowiska pracy muszą gwarantować komfort i bezpieczeństwo pracownikom, ale także zapobiegać uszkodzeniom pojazdów w trakcie prowadzonych prac. Na co zwracać uwagę zamawiając tego typu konstrukcje?

 

Kolej wysokich wymagań

Prace konserwacyjne prowadzone przy wielkogabarytowych wagonach i cysternach kolejowych, obsługa wysokich maszyn oraz organizacja stanowisk pracy usytuowanych kilka metrów nad ziemią – to codzienność pracowników branży kolejowej. Wykonywanie wszystkich tych czynności wiąże się z potrzebą wykorzystania specjalistycznych konstrukcji, które pozwolą na komfortową, ale przede wszystkim bezpieczną pracę na wysokości. Wie o tym doskonale Marek Banach, ekspert firmy KRAUSE, która od wielu lat prężnie działa dla tego sektora. – Współpracę z sektorem kolejowym zaczęliśmy rozwijać praktycznie od początku funkcjonowania naszej firmy na polskim rynku, realizując różnorodne projekty zarówno dla branżowych liderów, jak i ich podwykonawców. Początkowo czerpaliśmy z bogatego doświadczenia, jakie zdobyliśmy na rynku niemieckim, pracując np. dla tamtejszego potentata – firmy Deutsche Bahn. Przez wiele lat nauczyliśmy się, że chcąc spełnić oczekiwania naszych Klientów musimy z jednej strony oddać do ich dyspozycji kompleksową ofertę konstrukcji specjalnych, niezbędnych przy różnorodnych pracach związanych z produkcją, konserwacją oraz obsługą taboru kolejowego, z drugiej zaś powinniśmy być gotowi na realizację unikalnych zleceń, które projektowane są na indywidualne zamówienie Klienta, przy jego czynnym udziale. Tylko takie podejście, może zaprowadzić nas na szczyt – dosłownie i w przenośni.

 

KRAUSE na szczycie

Kompleksowa oraz unikatowa oferta konstrukcji specjalnych dedykowanych branży kolejowej, ale przede wszystkim bogate doświadczenie w realizacji niestandardowych projektów zdecydowały o realizacji firmy KRAUSE dla Polskich Kolei Linowych.

Zadanie polegało na zaprojektowaniu konstrukcji (platformy roboczej), która w szybki i prosty sposób pozwoli na komfortową i bezpieczną obsługę wagonu kolejki linowej prowadzącej na szczyt Gubałówki. Konstrukcja miała umożliwić pracownikom PKL pełny dostęp do wagonu, w celu prowadzenia regularnych prac konserwacyjnych, jak również bieżącego czyszczenia, które z uwagi na efektowny szklany dach musiało odbywać się z dużą częstotliwością.

Pierwszym etapem prac, było spotkanie zespołu projektowego w docelowym miejscu wykorzystania konstrukcji i przedstawienie przez zleceniodawcę najważniejszych wymagań technicznych (wielkość, waga i materiał) oraz preferencji i sugestii dotyczących zastosowanych rozwiązań. Trudność tej realizacji polegała po pierwsze na zapewnieniu mobilności całej konstrukcji, która musiała pozwolić na w miarę proste dostawianie jej do wagonika – z racji na jej usytuowanie (górna stacja wysiadko-przesiadkowa), niemożliwe było zamontowanie jej na stałe w jednym miejscu. Po drugie, na elastycznym dopasowaniu wysokości konstrukcji do wymagań oraz zapewnieniu stabilności podczas ustawienie jej na schodach. – Nasi konstruktorzy zdecydowali się na jednostronnie regulowaną konstrukcję aluminiową, której budowa została w pełni dostosowana do wymagań BHP. Jej podstawę stanowi platforma robocza o wymiarach 2700x600 mm, która z uwagi na trudne warunki atmosferyczne w miejscu wykorzystania, została wykonana z odpornego na poślizg ryflowanego aluminium – tłumaczy ekspert KRAUSE. Zgodnie z wymaganiami Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństw i higieny pracy, platforma, będąc ‘powierzchnią wzniesioną na wysokość powyżej 1 metra nad poziom podłoża i służącą wykonywaniu pracy zawodowej, zabezpieczona została listwą przypodłogową o wysokości 15 cm oraz ze wszystkich stron barierką ochronną o wysokości 1,1 m, której towarzyszą zintegrowane listwy na poziomie kolan. Co ważne, pozbawione stałej ochrony miejsce wejścia na platformę można zabezpieczyć w trakcie użytkowania ruchomym łańcuszkiem, a barierkę od strony wagonika da się z łatwością opuścić, by w prosty i szybki sposób dostać się do jego górnej części. Dostęp do platformy zapewnia zawieszana drabina aluminiowa ze stopniami, które podobnie jak sama platforma, wykonane zostały z ryflowanego antypoślizgowego aluminium.

 

Kolej na kolejowe inwestycje

Park maszynowy, niezależnie od branży w jakiej działa zakład produkcyjny, potrzebuje ciągłych kontroli oraz niezbędnych konserwacji. W trakcie procesu produkcyjnego i długotrwałej eksploatacji, poszczególne jego elementy mogą ulegać nadmiernemu zużyciu, a tym samym wymagać napraw lub całkowitej wymiany. Całkiem nowe rozwiązania potrzebne są również wówczas, gdy mamy do czynienia z rozwojem fabryki oraz zmianą lub dywersyfikacją jej pierwotnej działalności. Są to dwa główne powody, dla których firmy decydują się na inwestycje w park maszynowy. Tak też było w przypadku kolejnej realizacji KRAUSE, dla klienta z branży kolejowej.

Zadaniem konstruktorów KRAUSE było zaprojektowanie oraz wykonanie nowych jezdnych podestów roboczych pod konkretne, wskazane przez zleceniodawcę, mobilne stanowiska pracy. Konstrukcje musiały odpowiadać nie tylko stawianym przez klienta wymaganiom technicznym i technologicznym, ale także tym, z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.) - dalej r.b.h.p. – Każda dostarczona przez nas konstrukcja musiała być wykonana wg dokładnych wymiarów i zapewniać użytkownikom określoną wysokość roboczą, dopasowaną do produkowanego elementu nadwozia. Aby ułatwić przemieszczanie konstrukcji, do jej produkcji wykorzystaliśmy lekkie, ale wytrzymałe tłoczone profile aluminiowe i wyposażyliśmy ją w dwie pary kół z hamulcem. Zarówno stopnie, jak i sama platforma również powstały z aluminium – tu postawiliśmy na wersję ryflowaną, która znacząco zmniejsza ryzyko poślizgnięcia się, a tym samym upadku – tłumaczy ekspert KRAUSE. Niezwykle ważne dla zleceniodawcy były także rozwiązania, które z powodzeniem chronić będą produkowane nadwozia przed uszkodzeniami mechanicznymi od strony samych podestów. To dlatego ich pionowe powierzchnie, mające bezpośredni kontakt z nadwoziem, zostały wykończone gumowymi elementami.

 

Wagony kolejowe dobrze obsłużone

W związku z rozwojem branży kolejowej przybywa nie tylko pasażerów, ale i towarów przewożonych tą drogą. Mowa nie tylko o surowcach stałych, ale także substancjach ciekłych i paliwach płynnych. Te ostatnie transportowane mogą być jedynie w szczelnych zbiornikach, których obsługa - z uwagi na duże gabaryty - stanowi pewne wyzwanie. Jak sobie z nim poradzić? Wykorzystując rozwiązania dedykowane, np. w postaci drabiny do obsługi cystern. Podstawową jej zaletą jest zapewnienie szybkiego dostępu do stanowisk pracy położonych na wysokości. Bezpieczeństwo i komfort wykonywanych zadań gwarantuje daleko wysunięta platforma robocza, dzięki której nie ma konieczności wprowadzania podstawy konstrukcji pod wagon kolejowy. Co ważne, wysokość platformy można w prosty sposób regulować za pomocą korby oraz zębatki, dzięki czemu z łatwością dopasujemy ją do aktualnych wymagań.

Jednak rozwiązanie KRAUSE sprawdzi się podczas obsługi nie tylko cystern kolejowych, ale także wagonów pasażerskich, przy których także wymagane są różnorodne prace kontrolne i konserwacyjne. Potwierdza to Robert Ginter, Mistrz w PKP Intercity S.A.  Zakład Północny, Sekcja Realizacji Przewozów i Napraw w Gdyni – Rozwiązanie zaproponowane przez KRAUSE wykorzystywane jest w naszym zakładzie do wszelkich prac przy obsłudze wagonów kolejowych. Są to przede wszystkim systematyczne kontrole wywietrzników, które znajdują się na dachu wagonu oraz ich uszczelnianie. Rozwiązanie sprawdza się bardzo dobrze i spełnia swoje zadania. Przygotowanie podestu do użytkowania jest niezwykle szybkie i proste, a użytkownicy doceniają łatwość, z jaką można przesuwać urządzenie o tak dużych gabarytach. Dzięki temu, mogą bez problemu ustawić je w dowolnym miejscu hali. Warto zwrócić także uwagę na barierki ochraniające platformę roboczą (kosz) – pozwalają one naszym pracownikom wykonywać wszystkie prace w komfortowych i bezpiecznych warunkach, bez ryzyka upadku.

 

Bezpieczeństwo kolejowych prac

Rozwiązania KRAUSE są rekomendowane przez Polską Izbę Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei.  – Szeroko pojęte bezpieczeństwo w sektorze kolejowym jest dla nas jedną z najważniejszych kwestii. Dlatego cieszą nas wszelkie działania oraz inicjatywy firm zrzeszonych w naszej instytucji, podejmowane w celu poprawy ergonomiki pracy i ochrony zdrowia pracowników. A firma KRAUSE traktuje to zagadnienie absolutnie priorytetowo. Jej konstruktorzy nieustannie dążą do wprowadzania coraz nowocześniejszych rozwiązań, umożliwiających bezpieczną i komfortową pracę na wysokości, przyczyniając się tym samym do zmniejszenia liczby wypadków. Spoglądając na bogate portfolio zrealizowanych przez firmę projektów oraz jej wieloletnią współpracę z branżowymi liderami – zarówno w Polsce, jak i Europie, mogę polecić ją każdemu potencjalnemu klientowi – mówi Adam Musiał, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei.

informacje o firmie
informacje o firmie