sprawy społeczne nauka/edukacja/szkolenia
Wyjątkowa lekcja empatii z Anną Dereszowską, ambasadorką Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce
W ramach kampanii „Lekcję życia odrabiam sam”, wczoraj w warszawskiej szkole podstawowej odbyła się wyjątkowa lekcja, którą poprowadziła Mama SOS Halina Kozacka oraz Ambasadorka Stowarzyszenia, Anna Dereszowska. Celem wydarzenia było zwrócenie uwagi na problem wykluczenia rówieśniczego oraz dyskryminacji w polskich szkołach.
Tegoroczna kampania „Lekcję życia odrabiam sam” ma na celu podjęcie tematu wykluczenia rówieśniczego, który jest coraz częstszym problemem w polskich szkołach. Z objawami braku akceptacji lub dyskryminacji ze strony rówieśników spotykają się również dzieci wychowujące się w rodzinach zastępczych oraz te z rodzin zagrożonych rozpadem. Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce prowadzi szereg działań, które mają na celu walkę z tym zjawiskiem. W ramach projektu udało się dotąd zorganizować zajęcia dla 2500 dzieci w Polsce.
Już od 2016 roku prowadzimy projekt #jestemzSOS. W każdej klasie, każdej grupie rówieśniczej może znaleźć się dziecko, którego nie wychowują jego biologiczni rodzice. Odseparowanie dziecka od rodziców to zawsze trudna sytuacja, to trauma, która pozostaje z dzieckiem na długo. Zależy nam by dzieci, które trafiają do opieki zastępczej za sprawą swoich rówieśników nie czuły się w szkole czy grupie gorsze. Przeprowadzamy serie lekcji empatii w szkołach w całej Polsce, których celem jest zapobieganie wykluczeniu w grupach rówieśniczych. W czasie zajęć poprzez wspólną zabawę i dialog pokazujemy dzieciom, że ich rówieśnicy, których nie wychowują ich biologiczni rodzice, dzieci z rodzin w kryzysie, czy te, których nie stać na dobry telefon czy markowe buty, także zasługują na szacunek i zrozumienie i są takie same jak wszystkie inne dzieci. – wyjaśnia Anna Choszcz - Sendrowska ze Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce.
Powrót do szkoły dla niektórych dzieci bywa wyjątkowo trudny. Różnice edukacyjne, materialne, a także trudna sytuacja rodzinna są częstą przyczyną wykluczenia i braku akceptacji. Dla dzieci opuszczonych i osieroconych to kolejny cios, utrudniający rozwój, pogłębiający poczucie osamotnienia i dystans z rówieśnikami.
„Lekcja była super, czułem się po niej trochę smutny, trochę wesoły, bo to straszne, że są dzieci, których biologiczni rodzice nie mogą wychowywać, ale to fajnie, że są ludzie, którzy im rodziców potrafią zastąpić. Teraz wiem, co zrobić gdybym miał w klasie kolegę w trudnej sytuacji. Wszyscy jesteśmy różni, ale właściwie tacy sami”- mówi Marcin uczestnik zajęć.
Mimo tego, że prowadzące poruszały trudne treści, lekcja przebiegała w wesołej i pełnej uśmiechu atmosferze. Dzieci wykazały się niezwykłą kreatywnością i dojrzałością, a ich bardzo mądre uwagi jak zwykle bardzo zaskoczyły dorosłych.
„To niezwykle cieszy serce, kiedy widzi się tak otwartych młodych ludzi. Są dzieci, które te plecak do szkoły mają dużo cięższy, bo dźwigają jeszcze swoje emocje i doświadczenia, często bardzo traumatyczne, które wyniosły z biologicznych rodzin. Po tej lekcji, wiem, że gdyby w tej klasie znalazł się uczeń w trudnej sytuacji, dostałby od swoich kolegów niezbędne wsparcie”. – mówi Anna Dereszowska, Ambasadorka Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce.
Zgodnie z danymi Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej w Polsce jest niemal 76 tysięcy dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej. Ciągle jeszcze 22% dzieci przebywa w placówkach instytucjonalnej pieczy zastępczej. To ponad 16 tysięcy dzieci, które mogłyby wychowywać się w rodzinach zastępczych, otoczone prawdziwym domowym ciepłem i miłością. To smutne, że nadchodzący rok szkolny, który powinien być czasem radosnych wyzwań, dla tak wielu dzieci będzie pełny samotności, niepokoju i trosk.
Wszyscy możemy wesprzeć kampanię „Lekcję życia odrabiam sam” i pomóc najbardziej potrzebującym dzieciom, aby mogły z uśmiechem na twarzy rozpocząć nowy rok szkolny. Każdy może również zorganizować lekcję empatii w szkole swojego dziecka. Informacje znajdują się na stronie www.dziecisos.org oraz https://wioskisos.org/jestemzsos/.