sprawy społeczne transport turystyka/wypoczynek

Barometr Providenta: na wakacje za mniej, na krócej i najchętniej nad polskie morze

11.06.2018 | Provident Polska SA

42 proc. Polaków przyznaje, że planuje wyjazdy wakacyjne – wynika z najnowszego cyklicznego badania Providenta. Odpoczynek będzie trwał najczęściej nie dłużej niż 2 tygodnie, a na jego sfinansowanie planujemy przeznaczyć średnio 2700 zł. Zagranica to główny kierunek wyjazdu wakacyjnego dla singli, zaś rodziny w większości wybierają polskie morze.

Już wkrótce rozpoczyna się sezon wakacyjny - dla wielu osób czas odpoczynku i urlopów, a dla blisko połowy Polaków także czas wyjazdów w różne zakątki świata i Polski. Jak wynika z Barometru Providenta, aż 38 proc. badanych planuje urlop nie dłuższy niż dwa tygodnie, a jedynie 5 proc. respondentów będzie mogło cieszyć się beztroską powyżej 14 dni. Są to głównie osoby młode, do 24. roku życia. Jednak nie wszyscy z nas gdzieś wyjadą. Wypoczynku w planach nie mają głównie osoby starsze i w wieku  40-59 lat, a także osoby w gorszej sytuacji finansowej i często o niższym wykształceniu.

Główny powód pozostawania w domu to trudności finansowe - tak deklaruje 56 proc. badanych. Co ciekawe, nie jest to powód wymieniany tylko przez jedną, homogeniczną grupę wiekową czy ekonomiczną. Tylko nieco częściej deklarowany jest wśród osób samotnych lub posiadających jedno dziecko, a także seniorów – mówi Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska. – Niestety, aż co piąta osoba nie będzie mogła zażyć letniego odpoczynku z powodów zdrowotnych. A część z nas po prostu nie odczuwa takiej potrzeby, tak deklarują zwłaszcza seniorzy. To nie jedyne powody - niemal co dziesiąty badany ma trudności z wzięciem urlopu w pracy, planuje remont lub ciążą na nim obowiązki rodzinne, uniemożliwiające mu skorzystanie z letniej aury – dodaje ekspert.

Na wakacje z oszczędności

Wyjazdy wakacyjne to spory wydatek i niemałe obciążenie dla większości budżetów domowych. Mimo dość dobrej kondycji finansowej Polaków, w tym sezonie zamierzamy wydać mniej na letnie wypady niż przed rokiem. 40 proc. Polaków wyda na ten cel średnio 2732 zł. Największe wydatki poniosą rodziny z dziećmi – średnio 3000 zł, a najmniej seniorzy i osoby wychowujące samotnie jedno dziecko - średnio 1100 zł.

By udźwignąć ciężar takiego wydatku, co drugi Polak musi odpowiednio wcześniej zacząć odkładać środki na urlop. Blisko połowa badanych zaczyna oszczędzać pół roku przed zaplanowanym wyjazdem, 41 proc. już rok wcześniej, a tylko co czwarty Polak przyznaje, że pokryje koszty z bieżących dochodów bez konieczności odkładania. Najmłodsi respondenci, do 24 roku życia,  mogą się jeszcze cieszyć finansowaniem wakacji przez rodziców. Co warte  podkreślenia, w grupie osób tzw. sponsorowanych, poza młodymi, zaczynają pojawiać się także seniorzy, o wypoczynek których zadba ktoś z bliskich osób.

Wielu z nas jest przekonanych, że na wakacje muszą oszczędzać ludzie mniej zamożni, którym trudno jest pokryć koszty wyjazdu z bieżącej pensji. A jednak, co interesujące i zaskakujące, to właśnie osoby zamożne oszczędzają najczęściej na wyjazd, zaś osoby o niższych dochodach starają się pokrywać koszty związane z wyjazdami letnimi z bieżących  dochodów. Może się to wiązać z bardziej aspiracyjnym celem podróży wśród osób zamożniejszych, np. w egzotyczne miejsca bądź oczekiwanym wyższym standardem samego wypoczynku – podkreśla Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej w Provident Polska.

Morze, góry, a może Mazury?

W kierunkach wakacyjnych dominuje polskie morze – wybiera go 34 proc. badanych, a zdecydowaną większość stanowią rodziny. Single preferują wyjazdy zagraniczne. Znacznie mniejszą popularnością cieszą się polskie góry - 23 proc. oraz agroturystyka 14 proc. Nadal najmniej atrakcyjne są dla Polaków Mazury, na które wskazało jedynie 8 proc. respondentów (to o 1 pkt. proc. więcej niż przed rokiem).

O badaniu „Barometr Providenta”

Barometr Providenta” to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zrealizował PBS w dniach 25-27.05.2018 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos. Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów, i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką (online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą), pożyczkę konsolidacyjną, a także pożyczkę dla firm.

 Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest responsible lending, czyli odpowiedzialne pożyczanie. W 2014 roku Provident zaprezentował pierwszy raport społeczny na rynku pożyczkowym, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2012-2013 oraz przedstawił strategię działań na kolejne lata. W 2015, 2016 i 2018 roku Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku Provident, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos. Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów, i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką (online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą), pożyczkę konsolidacyjną, a także pożyczkę dla firm.

 Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest responsible lending, czyli odpowiedzialne pożyczanie. W 2014 roku Provident zaprezentował pierwszy raport społeczny na rynku pożyczkowym, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2012-2013 oraz przedstawił strategię działań na kolejne lata. W 2015, 2016 i 2018 roku Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku Provident, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).