internet transport turystyka/wypoczynek

Polacy rzadziej niż inne narodowości korzystają z lotniskowego Wi-Fi

18.04.2018 | KAYAK

W coraz bardziej konkurencyjnej branży turystycznej firmy prześcigają się, oferując udogodnienia, które mają przyciągnąć podróżnych. Przykładem może być szybszy i tańszy Internet. Jak w tych światowych trendach odnajdują się Polacy?

  • Większość ankietowanych Polaków (68,5%) nie zapłaciłaby więcej za bilet lotniczy, żeby mieć dostęp do Internetu podczas lotu.
  • Połowa podróżnych z Polski przyznaje, że korzystała wcześniej z lotniskowego Wi-Fi. To jednak jeden z najniższych wyników wśród 26 ankietowanych krajów.
  • Polacy, którym zdarzyło się korzystać z lotniskowego Wi-Fi, pozytywnie oceniają jakość połączenia.

Warszawa, 18 kwietnia 2018 – Na początku tego roku linie British Airways ogłosiły wprowadzenie do oferty dostępu do szybkiego Internetu podczas lotu. Przewoźnik zapowiedział, że w przeciągu dwóch lat Wi-Fi będzie dostępne na pokładach 118 samolotów na trasach długodystansowych, z cenami pakietów zaczynającymi się od 4.99 £ (ok. 24 zł)*. Bezpłatne Wi-Fi jest już dostępne w liniach Norwegian i Emirates, a za dodatkową opłatą m.in. w Lufthansie, Air France czy KLM. Co Polacy sądzą o tego typu udoskonaleniach oferowanych przez przewoźników? KAYAK.pl przeprowadził ankietę, aby sprawdzić, jak ważny dla podróżnych jest stały dostęp do Internetu.

Pokładowe Wi-Fi nie tak ważne dla polskich pasażerów

Aż 68,5% badanych Polaków zadeklarowało, że nie dopłaciłoby do ceny biletu lotniczego, aby otrzymać dostęp do pokładowego Wi-Fi podczas lotu. Można zauważyć sporą różnicę, porównując odpowiedzi kobiet i mężczyzn. Kobiety są mniej zainteresowane korzystaniem z Internetu podczas podróży: aż trzy czwarte respondentek (74,5%) odpowiedziało, że nie zapłaciłoby więcej za lot, żeby móc używać pokładowego Wi-Fi; wśród badanych mężczyzn odsetek takich odpowiedzi wyniósł 62%. Większych zaskoczeń nie ma przy porównywaniu różnych grup wiekowych, bowiem to młodsze pokolenie znacznie częściej jest gotowe korzystać z Wi-Fi, nawet jeśli wiązałoby się to z wyższym kosztem podróży. Najczęściej (37%) odpowiadały tak osoby w wieku 23-35 lat.

Czy zapłaciłbyś więcej za bilet lotniczy, aby mieć dostęp do pokładowego Wi-Fi?

 

Polacy

Mężczyźni

Kobiety

18-22 lata

23-35 lat

36-55 lat

56-65 lat

Nie

68,5%

62%

74,5%

66%

63%

71%

76%

Tak

31,5%

38%

25,5%

34%

37%

29%

24%

 

Dostęp do Internetu na lotniskach

Zapytani, czy korzystają z hotspotów oferowanych przez lotniska, 49% Polaków odpowiedziało, że zdarzyło im się to w przeszłości. W obliczu coraz silniejszego trendu, aby być stale podłączonym, stosunkowo niski odsetek może wydać się zaskoczeniem. Jest to też jeden z najniższych wyników wśród 26 ankietowanych krajów. Jedynie Niemcy i Francuzi wykazali mniejsze zainteresowanie korzystaniem z lotniskowych sieci. W obu przypadkach zaledwie 43% badanych przyznało, że zdarzyło się to im w przeszłości. Dla porównania, światowa średnia wynosi 58%, z kolej najwyższy wynik został zanotowany wśród Norwegów: aż 76% badanych korzystało wcześniej z lotniskowego Wi-Fi. Tak niskie zainteresowanie Polaków może wiązać się z wprowadzonym z zeszłym roku rozporządzeniem Unii Europejskiej, które znosi dodatkowe opłaty za roaming w ramach państw członkowskich i pozwala korzystać z własnego Internetu po regularnych stawkach. Może wynika to też z nieświadomości, jak dobrze przygotowane są krajowe lotniska? Jak wynika z analizy KAYAK.pl, wszystkie porty lotnicze w Polsce oferują bezpłatne Wi-Fi, w większości wypadków bez obowiązujących limitów czasowych.

Czy korzystałeś kiedyś z lotniskowego Wi-Fi?

(wybór ankietowanych krajów)

 

Świat

Polska

Niemcy

Francja

Norwegia

Tak

58%

49%

43%

43%

76%

Nie

36%

48%

53%

53%

17%

Nie pamiętam

6%

3%

4%

4%

7%

 

Polacy, którzy mieli okazję korzystać z sieci na lotnisku są znacznie bardziej zadowoleni z jakości połączenia niż podróżni z innych krajów biorących udział w ankiecie. Blisko połowa respondentów z Polski (48,3%) uważa, że jakość oferowanego im połączenia internetowego była „raczej dobra”, zapytani o to samo podróżni z pozostałych krajów uważają, że lotniskowe połączenie nie jest „ani dobre, ani złe”.

Jak Polacy oceniają jakość lotniskowego Wi-Fi?

(osoby, które korzystały wcześniej z Wi-Fi na lotnisku)

 

Wszystkie kraje

Polska

Bardzo zła

4%

2,4%

Raczej zła

19%

10,3%

Ani dobra, ani zła

37%

33,5%

Raczej dobra

32%

48,3%

Bardzo dobra

7%

4%

Nie wiem

1%

1,4%

 

Marta Krywult, Rzecznik Prasowy KAYAK.pl: „Jako międzynarodowa firma technologiczna cieszymy się, że branża turystyczna podąża za światowymi trendami i ułatwia podróżnym korzystanie z technologii podczas wyjazdów. Wierzymy, że stały dostęp do niezbędnych informacji i narzędzi pomaga podróżnym czuć się pewnie w podróży. W tym kontekście świetnie wypadają polskie lotniska, oferując bezpłatne Wi-Fi. Polacy częściej też niż inne nacje pozytywnie oceniają jakość lotniskowego połączenia internetowego. Tym bardziej może zaskakiwać fakt, że zaledwie połowa Polaków korzystała z hotspotu, czekając na swój lot. Może to wynikać m.in. z udogodnień roamingowych wprowadzonych przez Unię Europejską. Jeśli jednak to obawa przed podłączeniem się do publicznej sieci hamuje Polaków, mogą oni skorzystać z aplikacji weryfikującej bezpieczeństwo połączenia”.

*http://mediacentre.britishairways.com/pressrelease/details/86/2018-247/9159?ref=News

UWAGI:

Ankieta została przeprowadzona przez Radius Communication na zlecenie KAYAK wśród 26216 osób z 26 krajów na świecie. Gromadzenie danych odbyło się między 9 i 17 stycznia 2018 roku poprzez e-ankietę na panelu badawczym Cint. Dane dla Polski powstały w oparciu o odpowiedzi reprezentatywnej grupy ponad 1000 dorosłych Polaków.

Informacje o dostępności Wi-Fi na pokładzie linii lotniczych pochodzi z informacji dostępnych na ich stronach internetowych oraz w oficjalnych materiałach aktualnych na dzień 13.04.2018. Ceny zostały podane w złotówkach lub w obowiązującej u przewoźnika walucie i przeliczone zgodnie ze średnim kursem NBP z 13.04.2018. Ceny mogły ulec zmianie, mogą się różnić lub nie być dłużej dostępne.

informacje o firmie

O KAYAK

KAYAK pomaga milionom podróżników na całym świecie pewnie podejmować decyzje dotyczące podróży. Jako światowy lider wśród wyszukiwarek turystycznych KAYAK przeszukuje inne strony i pokazuje informacje potrzebne do znalezienia odpowiednich lotów, hoteli, samochodów na wynajem oraz wczasów. KAYAK jest niezależnie zarządzaną jednostką należącą do Booking Holdings Inc. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź www.KAYAK.pl.  

informacje o firmie

O KAYAK

KAYAK pomaga milionom podróżników na całym świecie pewnie podejmować decyzje dotyczące podróży. Jako światowy lider wśród wyszukiwarek turystycznych KAYAK przeszukuje inne strony i pokazuje informacje potrzebne do znalezienia odpowiednich lotów, hoteli, samochodów na wynajem oraz wczasów. KAYAK jest niezależnie zarządzaną jednostką należącą do Booking Holdings Inc. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź www.KAYAK.pl.