internet transport turystyka/wypoczynek
Polacy rzadziej niż inne narodowości korzystają z lotniskowego Wi-Fi
W coraz bardziej konkurencyjnej branży turystycznej firmy prześcigają się, oferując udogodnienia, które mają przyciągnąć podróżnych. Przykładem może być szybszy i tańszy Internet. Jak w tych światowych trendach odnajdują się Polacy?
- Większość ankietowanych Polaków (68,5%) nie zapłaciłaby więcej za bilet lotniczy, żeby mieć dostęp do Internetu podczas lotu.
- Połowa podróżnych z Polski przyznaje, że korzystała wcześniej z lotniskowego Wi-Fi. To jednak jeden z najniższych wyników wśród 26 ankietowanych krajów.
- Polacy, którym zdarzyło się korzystać z lotniskowego Wi-Fi, pozytywnie oceniają jakość połączenia.
Warszawa, 18 kwietnia 2018 – Na początku tego roku linie British Airways ogłosiły wprowadzenie do oferty dostępu do szybkiego Internetu podczas lotu. Przewoźnik zapowiedział, że w przeciągu dwóch lat Wi-Fi będzie dostępne na pokładach 118 samolotów na trasach długodystansowych, z cenami pakietów zaczynającymi się od 4.99 £ (ok. 24 zł)*. Bezpłatne Wi-Fi jest już dostępne w liniach Norwegian i Emirates, a za dodatkową opłatą m.in. w Lufthansie, Air France czy KLM. Co Polacy sądzą o tego typu udoskonaleniach oferowanych przez przewoźników? KAYAK.pl przeprowadził ankietę, aby sprawdzić, jak ważny dla podróżnych jest stały dostęp do Internetu.
Pokładowe Wi-Fi nie tak ważne dla polskich pasażerów
Aż 68,5% badanych Polaków zadeklarowało, że nie dopłaciłoby do ceny biletu lotniczego, aby otrzymać dostęp do pokładowego Wi-Fi podczas lotu. Można zauważyć sporą różnicę, porównując odpowiedzi kobiet i mężczyzn. Kobiety są mniej zainteresowane korzystaniem z Internetu podczas podróży: aż trzy czwarte respondentek (74,5%) odpowiedziało, że nie zapłaciłoby więcej za lot, żeby móc używać pokładowego Wi-Fi; wśród badanych mężczyzn odsetek takich odpowiedzi wyniósł 62%. Większych zaskoczeń nie ma przy porównywaniu różnych grup wiekowych, bowiem to młodsze pokolenie znacznie częściej jest gotowe korzystać z Wi-Fi, nawet jeśli wiązałoby się to z wyższym kosztem podróży. Najczęściej (37%) odpowiadały tak osoby w wieku 23-35 lat.
Czy zapłaciłbyś więcej za bilet lotniczy, aby mieć dostęp do pokładowego Wi-Fi? | |||||||
|
Polacy |
Mężczyźni |
Kobiety |
18-22 lata |
23-35 lat |
36-55 lat |
56-65 lat |
Nie |
68,5% |
62% |
74,5% |
66% |
63% |
71% |
76% |
Tak |
31,5% |
38% |
25,5% |
34% |
37% |
29% |
24% |
Dostęp do Internetu na lotniskach
Zapytani, czy korzystają z hotspotów oferowanych przez lotniska, 49% Polaków odpowiedziało, że zdarzyło im się to w przeszłości. W obliczu coraz silniejszego trendu, aby być stale podłączonym, stosunkowo niski odsetek może wydać się zaskoczeniem. Jest to też jeden z najniższych wyników wśród 26 ankietowanych krajów. Jedynie Niemcy i Francuzi wykazali mniejsze zainteresowanie korzystaniem z lotniskowych sieci. W obu przypadkach zaledwie 43% badanych przyznało, że zdarzyło się to im w przeszłości. Dla porównania, światowa średnia wynosi 58%, z kolej najwyższy wynik został zanotowany wśród Norwegów: aż 76% badanych korzystało wcześniej z lotniskowego Wi-Fi. Tak niskie zainteresowanie Polaków może wiązać się z wprowadzonym z zeszłym roku rozporządzeniem Unii Europejskiej, które znosi dodatkowe opłaty za roaming w ramach państw członkowskich i pozwala korzystać z własnego Internetu po regularnych stawkach. Może wynika to też z nieświadomości, jak dobrze przygotowane są krajowe lotniska? Jak wynika z analizy KAYAK.pl, wszystkie porty lotnicze w Polsce oferują bezpłatne Wi-Fi, w większości wypadków bez obowiązujących limitów czasowych.
Czy korzystałeś kiedyś z lotniskowego Wi-Fi? (wybór ankietowanych krajów) | |||||
|
Świat |
Polska |
Niemcy |
Francja |
Norwegia |
Tak |
58% |
49% |
43% |
43% |
76% |
Nie |
36% |
48% |
53% |
53% |
17% |
Nie pamiętam |
6% |
3% |
4% |
4% |
7% |
Polacy, którzy mieli okazję korzystać z sieci na lotnisku są znacznie bardziej zadowoleni z jakości połączenia niż podróżni z innych krajów biorących udział w ankiecie. Blisko połowa respondentów z Polski (48,3%) uważa, że jakość oferowanego im połączenia internetowego była „raczej dobra”, zapytani o to samo podróżni z pozostałych krajów uważają, że lotniskowe połączenie nie jest „ani dobre, ani złe”.
Jak Polacy oceniają jakość lotniskowego Wi-Fi? (osoby, które korzystały wcześniej z Wi-Fi na lotnisku) | ||
|
Wszystkie kraje |
Polska |
Bardzo zła |
4% |
2,4% |
Raczej zła |
19% |
10,3% |
Ani dobra, ani zła |
37% |
33,5% |
Raczej dobra |
32% |
48,3% |
Bardzo dobra |
7% |
4% |
Nie wiem |
1% |
1,4% |
Marta Krywult, Rzecznik Prasowy KAYAK.pl: „Jako międzynarodowa firma technologiczna cieszymy się, że branża turystyczna podąża za światowymi trendami i ułatwia podróżnym korzystanie z technologii podczas wyjazdów. Wierzymy, że stały dostęp do niezbędnych informacji i narzędzi pomaga podróżnym czuć się pewnie w podróży. W tym kontekście świetnie wypadają polskie lotniska, oferując bezpłatne Wi-Fi. Polacy częściej też niż inne nacje pozytywnie oceniają jakość lotniskowego połączenia internetowego. Tym bardziej może zaskakiwać fakt, że zaledwie połowa Polaków korzystała z hotspotu, czekając na swój lot. Może to wynikać m.in. z udogodnień roamingowych wprowadzonych przez Unię Europejską. Jeśli jednak to obawa przed podłączeniem się do publicznej sieci hamuje Polaków, mogą oni skorzystać z aplikacji weryfikującej bezpieczeństwo połączenia”.
*http://mediacentre.britishairways.com/pressrelease/details/86/2018-247/9159?ref=News
UWAGI:
Ankieta została przeprowadzona przez Radius Communication na zlecenie KAYAK wśród 26216 osób z 26 krajów na świecie. Gromadzenie danych odbyło się między 9 i 17 stycznia 2018 roku poprzez e-ankietę na panelu badawczym Cint. Dane dla Polski powstały w oparciu o odpowiedzi reprezentatywnej grupy ponad 1000 dorosłych Polaków.
Informacje o dostępności Wi-Fi na pokładzie linii lotniczych pochodzi z informacji dostępnych na ich stronach internetowych oraz w oficjalnych materiałach aktualnych na dzień 13.04.2018. Ceny zostały podane w złotówkach lub w obowiązującej u przewoźnika walucie i przeliczone zgodnie ze średnim kursem NBP z 13.04.2018. Ceny mogły ulec zmianie, mogą się różnić lub nie być dłużej dostępne.
informacje o firmie
O KAYAK
KAYAK pomaga milionom podróżników na całym świecie pewnie podejmować decyzje dotyczące podróży. Jako światowy lider wśród wyszukiwarek turystycznych KAYAK przeszukuje inne strony i pokazuje informacje potrzebne do znalezienia odpowiednich lotów, hoteli, samochodów na wynajem oraz wczasów. KAYAK jest niezależnie zarządzaną jednostką należącą do Booking Holdings Inc. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź www.KAYAK.pl.
informacje o firmie
O KAYAK
KAYAK pomaga milionom podróżników na całym świecie pewnie podejmować decyzje dotyczące podróży. Jako światowy lider wśród wyszukiwarek turystycznych KAYAK przeszukuje inne strony i pokazuje informacje potrzebne do znalezienia odpowiednich lotów, hoteli, samochodów na wynajem oraz wczasów. KAYAK jest niezależnie zarządzaną jednostką należącą do Booking Holdings Inc. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź www.KAYAK.pl.