styl życia zainteresowania/hobby turystyka/wypoczynek

Największe piernikowe miasteczko świata świętuje 25 urodziny

13.12.2017 | Fjord Line

W Bergen, norweskiej stolicy fiordów co roku powstaje największe piernikowe miasteczko świata, w tym roku Pepperkakebyen – bo tak brzmi norweska nazwa miasta z piernika – obchodzi jubileusz 25 –lecia. 25 lat z rzędu mieszkańcy, dzieci, instytucje, artyści wspólnie budują skomplikowaną piernikową infrastrukturę. Znajdziemy tu domy, zamki, stacje i linię kolejową, lotnisko, port, autobusy – piernikowe odzwierciedlenie prawdziwego Bergen. Co roku miasteczko pachnące goździkami i imbirem przyciąga rzesze turystów. Ci którzy podróżują do Bergen promem zwiedzanie mogą rozpocząć wprost z pokładu statku, bo Pepperkakebyen znajduje się terenie Sentralbadet (ul. Teatergaten 37), zaledwie 400 metrów od terminalu Fjord Line. Piernikową instalację można zwiedzać do końca roku, do 31 grudnia.

25 lat tradycji

Pomysł budowania piernikowego miasta narodził się w 1991 roku. Wówczas wystawę zorganizowano w jednym z miejscowych centrów handlowych. Od tamtej pory rokrocznie dzieci z przedszkoli, szkół, całe rodziny, instytucje, łącznie kilkaset osób buduje skomplikowane  piernikowe konstrukcje, które tworzą replikę prawdziwego miasta. Inicjatywa spotyka się z coraz większym zainteresowaniem, wspiera ją lokalny biznes a czas Adwentu i oczekiwania na święta Bożego Narodzenia kojarzy się bergeńczykom z zapachem pierników.

Setki budowniczych

Wypieczone w domach tradycyjne norweskie pierniki stają się podstawą do tworzenia malowniczych domów, samochodów, kościołów, mostów, a nawet sylwetek mieszkańców miasta. W lokalnych sklepach można kupić wiaderka z gotową masą piernikową, dzięki której przygotowanie materiałów do budowy miasta jest dziecinnie proste. Ci, którzy nie mają czasu na wypieki mogą zająć się fantazyjnym dekorowaniem piernikowych budowli. Cukierki, żelki, ciasteczka we wszystkich kolorach tęczy i kilogramy lukru zmieniają się w barwne elewacje, okna, dachy i inne elementy miejskiej infrastruktury. Mieszkańcy dbają o każdy szczegół – słodkie miasto jest usytuowane, podobnie jak prawdziwe między siedmioma górami, jest ratusz miejski, słynny targ rybny oraz latarnia morska. 

Słodkie imperium się rozrasta

Piernikowe miasteczko z roku na rok jest większe. Przybywa chętnych do budowy, zwiększa się powierzchnia ekspozycyjna i ilość elementów, które w tym roku przekroczyły 2000.  Miasteczko można zwiedzać w godzinach od 9 do 21:00, w niedzielę do 19:00, dzieci do lat 12 mają wstęp wolny, dorośli płacą 90 NOK, dochód z biletów przeznaczony jest na cele charytatywne związane z dziećmi.

Julebord i Julemarked w drodze do Bergen

Jarmarki świąteczne odbywają sie nie tylko w centrach miasta ale także na pokładzie promu. Po raz pierwszy w tym roku Fjord Line urządziło na pokładzie MS Bergensfjordu Julemarked, na którym można kupić m.in. tradycyjne norweskie swetry czy piękne dekoracje świąteczne, z których Skandynawowie słyną. 

Natomiast restauracja Commander Buffet w czasie poprzedzającym święta przygotowuje tradycyjne świąteczne menu, poza łososiem, krabami, śledziami z Morza Północnego można będzie spróbować tradycyjnych skandynawskich potraw takich jak pinnekjøtt, czyli suszonych baranich żeberek, które tuż przed podaniem są gotowane na parze, svineribbe – pieczonych żeberek wieprzowych oraz oczywiście lutefisk, czyli suszonego na wietrze dorsza.

informacje o firmie

Fjord Line Polska
Fjord Line jest nowoczesną firmą żeglugową oferującą komfortowe połączenia promowe z Danii do Norwegii. Armator, po odnowieniu tonażu i poszerzeniu oferty o rejsy ze Szwecji do Norwegii z sukcesem umacnia pozycję na rynku. Dwa ekologiczne promy wycieczkowe armatora: MS Stavangerfjord i MS Bergensfjord, które rozpoczęły rejsy w 2013 i 2014 roku, są jednymi z najnowocześniejszych i najbardziej innowacyjnych w całej Skandynawii. Oba statki codziennie obsługują szlak morski pomiędzy portem Hirtshals w Danii, a regionem Fiordów Norwegii - Bergen i Stavanger oraz pomiędzy Hirtshals, a Langesund położonym dwie godziny od Oslo. Kadłuby promów powstały w Stoczni Gdańsk.

20 czerwca 2014 roku Fjord Line dodał do oferty rejsy z Sandefjord do Strömstad. Od tego czasu całkowicie zmodernizowany statek MS Oslofjord codziennie zapewnia dwie okrężne przeprawy na trasie Szwecja - Norwegia.Dodatkowo, w przedłużonym sezonie letnim, szybkobieżny katamaran HSC Fjord Cat obsługuję ekspresową linię łączącą Hirtshals i norweski Kristiansand.   

Oprócz ruchu pasażerskiego, Fjord Line realizuje zlecenia w zakresie transportu różnego rodzaju pojazdów ciężarowych i towarów, czym zajmują się oddziały cargo na terenie Norwegii i Danii.

Fjord Line został założony w 1993 roku. Armator aktualnie zatrudnia 600 osób na morzu oraz 170 pracowników w biurach w Skandynawii, Niemczech, Holandii i Polsce, gdzie w 2015 otworzył swój oddział. Dodatkowo, w sezonie kwiecień – wrzesień liczba pracowników zwiększa się o 150 osób. Firma jest notowana na giełdzie w Oslo.

informacje o firmie

Fjord Line Polska
Fjord Line jest nowoczesną firmą żeglugową oferującą komfortowe połączenia promowe z Danii do Norwegii. Armator, po odnowieniu tonażu i poszerzeniu oferty o rejsy ze Szwecji do Norwegii z sukcesem umacnia pozycję na rynku. Dwa ekologiczne promy wycieczkowe armatora: MS Stavangerfjord i MS Bergensfjord, które rozpoczęły rejsy w 2013 i 2014 roku, są jednymi z najnowocześniejszych i najbardziej innowacyjnych w całej Skandynawii. Oba statki codziennie obsługują szlak morski pomiędzy portem Hirtshals w Danii, a regionem Fiordów Norwegii - Bergen i Stavanger oraz pomiędzy Hirtshals, a Langesund położonym dwie godziny od Oslo. Kadłuby promów powstały w Stoczni Gdańsk.

20 czerwca 2014 roku Fjord Line dodał do oferty rejsy z Sandefjord do Strömstad. Od tego czasu całkowicie zmodernizowany statek MS Oslofjord codziennie zapewnia dwie okrężne przeprawy na trasie Szwecja - Norwegia.Dodatkowo, w przedłużonym sezonie letnim, szybkobieżny katamaran HSC Fjord Cat obsługuję ekspresową linię łączącą Hirtshals i norweski Kristiansand.   

Oprócz ruchu pasażerskiego, Fjord Line realizuje zlecenia w zakresie transportu różnego rodzaju pojazdów ciężarowych i towarów, czym zajmują się oddziały cargo na terenie Norwegii i Danii.

Fjord Line został założony w 1993 roku. Armator aktualnie zatrudnia 600 osób na morzu oraz 170 pracowników w biurach w Skandynawii, Niemczech, Holandii i Polsce, gdzie w 2015 otworzył swój oddział. Dodatkowo, w sezonie kwiecień – wrzesień liczba pracowników zwiększa się o 150 osób. Firma jest notowana na giełdzie w Oslo.