Trendy w HR, czyli co teraz ma znaczenie w zarządzaniu zasobami ludzkimi
W ciągu najbliższych miesięcy aż 55% firm w Polsce planuje znaczący wzrost inwestycji w zarządzanie pracownikami – wynika z badania Deloitte „Trendy HR 2017. Zmiana zasad w erze cyfryzacji”.[i] Raport pokazuje, jakie wyzwania stoją przed liderami biznesu i HR w zmieniającym się otoczeniu społecznym, demograficznym, ekonomicznym i cyfrowym. – Podążanie za trendami to element niezbędny w osiąganiu sukcesu firmy – mówi Robert Strzelecki, wiceprezes ds. operacyjnych w coraz bardziej rozpoznawalnej w środowisku spółce technologicznej TenderHut.
Cyfrowa rewolucja wkracza do działów HR
W miarę postępującej cyfryzacji, szefowie firm i działów HR powinni rozważyć zastosowanie przełomowych technologii, które mogą pomóc zaspokoić potrzeby kadrowe. Dane wskazują, że 56% firm modyfikuje programy kadrowe w taki sposób, by umożliwiały korzystanie z narzędzi cyfrowych i mobilnych, zaś 33% już korzysta z różnych form aplikacji opartych o sztuczną inteligencję, służących rozwiązywaniu problemów z zakresu HR.[ii] Dla przedsiębiorców każda innowacja, która pomoże w usprawnieniu działania ich firmy jest ważna. Większość pracowników to młodzi ludzie, których zarówno praca, jak i życie prywatne bazują na smartfonach, aplikacjach mobilnych i innych możliwościach, jakie daje im rozwijająca się nieustannie technologia. Nowością w polskich biurach jest aplikacja Zonifero, która pełni funkcję biurowego organizera. Jej pomysłodawcą i twórcą jest Robert Strzelecki, który z problemem organizacyjnym zetknął się we własnej firmie. – Ludzie z jednego budynku, jeśli muszą załatwić coś w innym, czasami marnują nawet kilkadziesiąt minut, by dotrzeć do odpowiedniego pomieszczenia i znaleźć osobę, z którą chcą porozmawiać. Duże biurowce naprawdę mogą kojarzyć się z labiryntami. Wykorzystując Zonifero można zobaczyć, gdzie kto siedzi, zarezerwować salę konferencyjną, znaleźć numery telefonów do współpracowników, wysłać informację, że potrzebujesz się pilnie z konkretną osobą skontaktować, czy nawet zgłaszać usterki lub pomysły na ulepszenie biura. To wszystko bardzo usprawnia codzienne funkcjonowanie w pracy – przekonuje Robert Strzelecki. Dla firm istotne jest, by iść z postępem technologicznym i dlatego by usprawnić działanie firmy coraz więcej rzeczy robimy on-line.
Budowanie organizacji przyszłości to priorytet
Zmiany technologiczne zachodzą w bardzo szybkim tempie, całkowicie przekształcając nasze życie, pracę i sposoby komunikowania się. Firmy również dostosowują się do tych zmian. Dla niemal 90% szefów działów HR i prezesów firm na całym świecie, budowanie organizacji przyszłości jest priorytetem. Wiele firm wdraża u siebie modele organizacji przedsiębiorstwa opierające się na coraz silniejszym trendzie pracy w sieci. – Biznes dziś robi się wirtualnie: spotkania on-line są coraz popularniejsze, bo nad jednym projektem czasem pracują specjaliści z kilku krajów. To, co parę lat temu wydawało się niemożliwe, dziś staje się codziennością – dodaje Strzelecki. Zdaniem Deloitte tylko 35% specjalistów HR uznaje, że poziom wydajności ich działów jest „dobry” lub „bardzo dobry”, a jedynie 11% respondentów wie, jak stworzyć organizację przyszłości. Warto jednak pamiętać, że nie wszystko opiera się na działaniach w sieci. Pracodawcy muszą brać pod uwagę, że istnieją pewne wymogi i standardy, które muszą spełnić, by ludziom pracowało się lepiej.
Co pod sufitem piszczy ?
Jak wynika z badań, w Polsce tylko 2% stanowisk w pracy spełnia standardy ergonomii, a niecała połowa spełnia te wymogi tylko częściowo.[iii] Badanie miało na celu uświadomić pracodawcom, że nieodpowiednie warunki pracy nie tylko pogarszają ich wizerunek, ale również narażają ich na koszty spowodowane zwolnieniami chorobowymi oraz związaną z tym niższą wydajnością pracy. – Warto jednak zauważyć, że z roku na rok coraz więcej właścicieli firm i przedsiębiorców jest zainteresowanych tym tematem i widzi potrzebę dostosowania biur do wymogów prawnych z uwzględnieniem wysokich standardów wykończenia i wyposażenia. Rośnie świadomość, że poprawa komfortu pracy w biurze przyniesie widoczne efekty i przede wszystkim przełoży się na jakość wykonywanych zadań – mówi Paweł Gossa, prezes firmy INVESTCOVER, która zajmuje się realizacją projektów inwestycyjnych związanych z budową i modernizacją obiektów biurowych. – Niewiele osób zdaje sobie sprawę na przykład z tego, że brak sufitów podwieszanych, z którymi coraz częściej spotykamy się w nowoczesnych biurach może generować problemy akustyczne związane z szumami wysokiej częstotliwości. Źródłem tych szumów jest duża ilość urządzeń technicznych montowanych pod sufitem typu fancoile, klimakonwektory, zawory ograniczające przepływ cieczy, czy też przepływ samego powietrza w kanałach wentylacyjnych. Kolejny problem związany jest z echem i pogłosem, których źródłem są odbijające się dźwięki od elewacji, powierzchni ścian w tym ścian szklanych, sufitów oraz twardego wyposażenia. Wszystkie te elementy, o ile nie zostaną podjęte odpowiednie kroki zapobiegawcze, mogą obniżać jakość środowiska pracy i przyczyniać się do problemów z koncentracją pracowników, zmniejszając tym samych ich efektywność w pracy. To tylko przykład, ale pokazuje, że o przestrzeni biurowej należy myśleć poczynając od najmniejszych detali. Stad też ze względu na złożoność całego procesu inwestycyjnego, a także wiele czynników mających bezpośrednie przełożenie na efekt końcowy wiele firm decyduje się powierzyć zadanie związane z zarządzaniem projektem modernizacji czy aranżacji biura profesjonalistom, którzy potrafią poskładać i połączyć wszystkie elementy tak by uzyskać zamierzony efekt w wyznaczonym czasie i budżecie – dodaje Paweł Gossa.
Efektywność zależy od zaplanowania przestrzeni
Jest wiele czynników, które wpływają na jakość naszej pracy, jednak przestrzeń biurowa odgrywa tu kluczową rolę. Dziś klasyczne pomieszczenia z biurkami stają się pomału przeżytkiem – ludzie w biurze chcą czuć się swobodnie. Właśnie dlatego coraz częściej w biurach odchodzi się od tradycyjnych rozwiązań, na rzecz przestrzeni pobudzających kreatywność. Era open space’ów z przydzielonym każdemu pracownikowi biurkiem powoli ustępuje miejsca nowemu, bardziej mobilnemu modelowi biura, jakim jest Activity BasedWorking.[iv] Powierzchnia biurowa nie jest podzielona na pojedyncze stanowiska pracy, lecz na strefy przeznaczone do wykonywania konkretnych zadań. Pracownicy mają możliwość wybierania miejsca pracy zgodnie z zadaniem, nad którym aktualnie pracują. Sposób pracy jest więc elastycznie dopasowywany do ich potrzeb. Miejsce pracy wcale nie musi się więc składać z przydzielonego biurka z krzesłem. – W wielu firmach tworzone są przestrzenie do swobodnej komunikacji i rozmów, co jest ważne, ponieważ pracownicy lubią przedyskutować z kimś swój pomysł, poradzić się drugiej osoby, czy wymienić doświadczenia. Równie ważne są miejsca do spędzania wolnego czasu, odpoczynku i przestrzeń, w której pracownicy będą mogli skupić się na pracy, tak, żeby nikt im nie przeszkadzał. Podział na strefy to naturalny kierunek, w który wynika z potrzeb zmieniającego się stylu pracy, dlatego coraz więcej przedsiębiorstw idzie za tym trendem – mówi Paweł Gossa.
„Constant feedback”
W najbliższym czasie działy personalne będą poświęcać dużo uwagi procesom związanym z tzw. „miękkim HR”. Jak się okazuje, według badania przeprowadzonego przez Deloitte, aż 58% menedżerów wyższego szczebla twierdzi, że tradycyjne metody zarządzania wydajnością nie zwiększają zaangażowania pracowników, ani ich efektywności. W związku z tym, roczne oceny pracownicze powoli odchodzą do lamusa, a ich miejsce zajmuje nowy trend – tzw. constant feedback. Jest to nowe podejście do zarządzania efektywnością, oparte na bezpośrednim i częstym kontakcie między pracownikiem i menedżerem, przy wykorzystaniu opinii innych współpracowników. Pozytywna informacja zwrotna przyczynia się do wzrostu motywacji, a co za tym idzie – zadowolenia z wykonywanej pracy. Konstruktywny feedback może być także siłą napędową do wprowadzenia zmian. Nowoczesne zarządzanie zasobami ludzkimi jest nieodzownym elementem składającym się na sukces firmy.
Trendy przodujące obecnie w HR, takie jak stosowanie przełomowych i innowacyjnych technologii, kształcenie i rozwój czy informacja zwrotna udzielana na bieżąco, mają ogromny wpływ na jakość pracy w przedsiębiorstwach i pracodawcy powinni o tym pamiętać.
[i]http://www.pulshr.pl/rekrutacja/trendy-hr-2017-polscy-przedsiebiorcy-skupiaja-sie-na-pozyskiwaniu-talentow,42266.html
[ii]https://businessinsider.com.pl/strategie/zarzadzanie/raport-deloitte-global-human-capital-trends-2017/htexrrp
[iii] https://www.ergotest.pl/
[iv] https://porady.pracuj.pl/activity-based-working-nowy-trend-w-biurach/
***
informacje o firmie
W skład grupy kapitałowej TenderHut wchodzą 4 kooperujące ze sobą spółki zależne. SoftwareHut specjalizuje się w projektowaniu, dostosowywaniu i rozwijaniu systemów informatycznych (portale www, aplikacje mobilne, systemy dedykowane i wiele innych) oraz oferuje usługi szeroko rozumianego outsourcingu IT. Solution4Labs świadczy usługi implementacji oraz dostosowywania systemów klasy LIMS do indywidualnych potrzeb laboratoriów. LegalHut świadczy usługi doradztwa prawnego i merytorycznego w zakresie zamówień publicznych oraz postępowań przetargowych w obszarze usług i produktów IT. ProtectHut skupia się na zagadnieniach z zakresu cybersecurity wspierając klientów we wdrażaniu europejskich dyrektyw dotyczących bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni.
informacje o firmie
W skład grupy kapitałowej TenderHut wchodzą 4 kooperujące ze sobą spółki zależne. SoftwareHut specjalizuje się w projektowaniu, dostosowywaniu i rozwijaniu systemów informatycznych (portale www, aplikacje mobilne, systemy dedykowane i wiele innych) oraz oferuje usługi szeroko rozumianego outsourcingu IT. Solution4Labs świadczy usługi implementacji oraz dostosowywania systemów klasy LIMS do indywidualnych potrzeb laboratoriów. LegalHut świadczy usługi doradztwa prawnego i merytorycznego w zakresie zamówień publicznych oraz postępowań przetargowych w obszarze usług i produktów IT. ProtectHut skupia się na zagadnieniach z zakresu cybersecurity wspierając klientów we wdrażaniu europejskich dyrektyw dotyczących bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni.