nowe produkty/usługi praca sprawy społeczne
Szukasz pracownika? Assessment center pozwoli ci ocenić jego kompetencje dwa razy skuteczniej
Nawet pół roku nierealizowania celów biznesowych na danym stanowisku może kosztować firmę zatrudnienie złego pracownika. W przypadku menedżerów okres ten wydłuża się o kolejne dwa, trzy, cztery miesiące. Dlatego też tak ważne jest, aby ocena kompetencji kandydatów do pracy w trakcie procesu rekrutacyjnego była jak najlepsza. W dokonaniu właściwego wyboru jest pomocna metoda assessment center.
„W trakcie sesji assessment center badamy głównie kompetencje miękkie, czyli umiejętności i predyspozycje, które pomagają w realizacji powierzonych zadań. Są to m.in. umiejętności współpracy w grupie, podejmowania decyzji, analizy problemów, sposób działania czy styl zarządzania ludźmi. Możemy jednak badać również kompetencje twarde (wiedzę), chociażby za pomocą różnych testów, dotyczących np. angielskiego, Excela, prawa pracy, BHP, w zależności od stanowiska” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Justyna Lipowska, kierownik ds. projektów w dziale AC/DC firmy HRK. Poza tym w trakcie assessment center można przeprowadzać ankiety badające, co motywuje kandydata i co sprawia mu satysfakcję w pracy. Co ważne, metoda ta sprawdza się także podczas rekrutacji wewnętrznych.
Jak pokazują badania, skuteczność assessment center w ocenie kompetencji kandydatów wynosi ok. 80%. Dla porównania w przypadku zwykłych wywiadów rekrutacyjnych sięga ona najwyżej 30–40%. Uczestnik sesji musi wykazać się takimi umiejętnościami, kompetencjami czy wiedzą, jakie są mu potrzebne w jego codziennej pracy, np. podczas rozmów ze współpracownikami, negocjacji z klientami czy zarządzania podwładnymi. Dzięki temu rekruter jest w stanie ocenić, na ile kandydat potrafi czerpać ze swoich dotychczasowych doświadczeń i czy sprawdzi się w nowym miejscu pracy, kiedy będzie miał do czynienia z nowymi wyzwaniami.
W jaki sposób przygotować się do sesji assessment center? Niestety, nie da się. A właściwie – patrząc z innej perspektywy – przygotowujemy się przez całe życie zawodowe: przez całą karierę uczymy się przecież nowych umiejętności, poszerzamy naszą wiedzę i zdobywamy kolejne doświadczenia. Wystarczy zatem dobrze się wyspać, próbować się nie stresować oraz być sobą.