sprawy społeczne nauka/edukacja/szkolenia
Wirtualna rywalizacja szkół, czyli zabawa sprzyjająca wiedzy
Olimpiady edukacyjne już nie wyglądają tak, jak kiedyś. Długopis i kartkę papieru zastąpiły tablety, laptopy i internet, dzięki czemu uczniowie mogą sprawdzić się w wiedzy z rówieśnikami z całej Polski. Taka forma konkursów świetnie zdaje egzamin. Najlepszym przykładem jest turniej Fun Week Squla, w którym wzięło udział aż 3 tys. podstawówek!
Dawniej uczniowie musieli zadowalać się takimi pomocami dydaktycznymi jak liczydło, globus czy wielka, nierzadko wiekowa mapa. Dziś jednak te narzędzia przechodzą do przeszłości. W świecie, w którym co chwilę mamy do czynienia z kolejną nową informacją, to za mało, żeby przykuć uwagę młodych ludzi i zachęcić ich do zgłębiania wiedzy na temat lekcyjnych przedmiotów. Dla nich równie ważna jak treść jest atrakcyjna forma.
Nauczyciele doskonale zdają sobie z tego sprawę, dlatego coraz częściej wprowadzają do szkół innowacyjne rozwiązania i nowoczesne technologie. Dzięki nim można nie tylko prowadzić fascynujące lekcje, ale również organizować wydarzenia, które angażują zarówno pojedyncze osoby, jak i całą klasę.
Współczesne realia zmieniły również formułę szkolnych olimpiad czy konkursów. Kiedyś podobne wydarzenia spotykały się z zainteresowaniem głównie prymusów, dla których była to okazja, aby raz jeszcze wykazać się swoimi umiejętnościami. Tym samym zmagania na wiedzę wydawały się działaniem skierowanym do wąskiego grona młodych ludzi.
Szkoły jednak zauważyły, że taka rywalizacja w pozytywnym wydaniu to świetna metoda, aby rozbudzać w uczniach chęć do nauki. Przykładem są chociażby cykliczne multimedialne turnieje Fun Week Squla. Mogą w nich brać udział klasy z całej Polski. Za każdym razem uczniowie indywidualnie lub grupowo rozwiązują zadania z określonego przedmiotu, np. z języka angielskiego czy ortografii. Wystarczy, że zalogują się na swoich kontach i wybiorą wskazany przedmiot. Treści, zadania i quizy przygotowywane są przez ekspertów z innowacyjnym podejściem, zawsze w oparciu o obecną podstawę programową MEN. Wszystko to sprawia, że dzieci chętniej poszerzają swoje horyzonty, sprawniej się uczą. Tym samym uczestnicy, znajdując rozwiązania, mają przede wszystkim poczucie, że świetnie się bawią.
Dzieci przy okazji uczą się pracy w zespole, tak bardzo przydatnej w dorosłym życiu. Dla nieśmiałych uczniów temat konkursu może stać się powodem do rozmów z kolegami, który pomoże przełamać pierwsze lody. To świetna okazja do dzielenia się wspólnymi pomysłami i szukania rozwiązania. Tym sposobem cichy Krzyś może stać się przebojowym liderem w swojej grupie, a spokojna Kasia rozbudzi instynkt przywódcy i rozwinie zdolności organizacyjne.
Najlepszym dowodem na to, że takie rozwiązanie się sprawdza, jest ostatnia edycja Fun Week Squla, w której wzięło udział aż 3 tysiące podstawówek z całej Polski – jest to o 50% więcej, niż w poprzednim roku. Często są to szkoły, które próbowały swoich sił w poprzednich turniejach.
Tym razem pytania dotyczyły geografii i przyrody, co było związane z Międzynarodowym Dniem Ziemi. - Konkurs spotkał się z ogromną aprobatą uczniów i rodziców! Dzieci chętnie rozwiązywały zadania, same garnęły się do pracy. Jestem z nich naprawdę dumna! – mówi Renata Ornoch, nauczyciel zajęć komputerowych ze szkoły nr 3 w Pruszczu Gdańskim, która zgłosiła uczniów do turnieju razem z nauczycielami przyrody. Opłaciło się: znaleźli się w gronie laureatów.
- Gdy tylko usłyszeliśmy o kolejnej edycji, od razu postanowiliśmy wziąć w niej udział. Nie chodziło o nagrody - nie przypuszczaliśmy nawet, że wygramy! Ważny był tu motyw edukacyjny, a zadania związane z przyrodą bardzo zainteresowały wszystkie dzieci – dodaje Monika Brzoska-Gansiniec, wychowawczyni klasy 1A, ze szkoły podstawowej nr 38 im. Tadeusza Kościuszki w Sosnowcu, której podopieczni także zwyciężyli w zmaganiach. - Dzieci uwielbiają zajęcia na tabletach, czy laptopach. Jest to dla nich o wiele bardziej atrakcyjna forma nauki - bardziej przystępna, ponieważ poznają świat poprzez zabawę.
W tej edycji Fun Week Squla na podium znaleźli się również uczniowie z klasy 2 B w Szkole Podstawowej w Witeradowie, z klasy 3 C ze Szkoły Podstawowej w Jakubowie, z klasy 4 w SP w Przybradzu i klasy 6 w PSP w Domostawie. Zwycięskie zespoły w nagrodę otrzymały puchary Squli i tablety. Jednak uczestnicy zyskali jeszcze jedną najważniejszą korzyść: przekonali się, że nauka może być również świetną rozrywką.
- Obecnie uczniom trudno się skupić, dlatego wsparcie multimedialne jest dla nas takie ważne. Łatwiej przekazać dziecku wiedzę za pomocą tabletu czy tablicy multimedialnej. Nie powinniśmy w 100% odchodzić od tradycyjnej formy zajęć, ale musimy iść z duchem czasu. To po prostu działa! – podsumowuje Monika Brzoska-Gansiniec.