styl życia zainteresowania/hobby sprawy społeczne

Jak gotujemy, z kim i dlaczego? Nowoczesna kuchnia Polaków

24.01.2017 | Amica S.A.

Kto częściej gotuje, kobiety czy mężczyźni? Czy jesteśmy otwarci na kuchenne eksperymenty? Co nas inspiruje i kogo zapraszamy do wspólnego gotowania? Amica wraz z TNS Polska postanowiły przeprowadzić badanie wśród Polaków i znaleźć odpowiedzi pytania związane z kulinariami i nowoczesną kuchnią.

Przeprowadzone pod koniec 2016 roku badanie pokazało, że przyzwyczajenia i tradycje naszych babć a nawet mam związane z gotowaniem, są coraz mniej aktualne. Na przestrzeni lat zmieniło się przede wszystkim dotychczasowe postrzeganie podziału obowiązków, w którym gotowanie było domeną wyłącznie kobiet. Zmienił się także nasz codzienny jadłospis, który chętnie urozmaicamy o nieznane dotychczas potrawy, składniki i przyprawy pochodzące z odległych części świata.

Jak gotujemy?

Czy na polskich stołach wciąż króluje kotlet schabowy, a w niedzielę przygotowuje się rosół? Niekoniecznie. Choć Polska jest dość jednolita etnicznie i dlatego najpopularniejsze są wciąż tradycyjne potrawy, to szeroka dostępność programów kulinarnych z całego świata, łatwość zdobywania przepisów i produktów w Internecie oraz coraz częstsze wyjazdy za granicę skutkują chęcią spróbowania czegoś nowego lub odtworzenia smaków, z którymi spotkaliśmy się podczas pobytu za granicą. Ze zleconego przez Amica badania wynika, że jesteśmy coraz bardziej otwarci na poznawanie nowych smaków i kulinarne eksperymenty. 1/4 osób w wieku od 40 do 49 lat i 1/5 osób do 29 lat eksperymentuje z nowymi smakami i przepisami. Najchętniej sięgają po nie kobiety (19%), rzadziej mężczyźni (11%).

Z kim?

Okazuje się, że stereotypowy podział ról w rodzinie, w którym to kobieta odpowiada za przygotowanie posiłków jest coraz mniej aktualny - w 1/3 polskich rodzin partnerzy gotują na zmianę, a 62% polskich mężczyzn przyznaje, że gotuje regularnie. Zjawisko to może być odzwierciedleniem zmiany jaka nastąpiła społeczeństwie w ciągu ostatnich lat zarówno w zakresie postrzegania tradycyjnego podziału obowiązków jak również stylu życia młodych mężczyzn, którzy przykładają coraz większą wagę do prawidłowego odżywiania i prowadzenia zdrowego stylu życia.  Choć badanie pokazuje, że najchętniej gotujemy sami – przyznaje się do tego 39% badanych, w tym aż połowa kobiet (55%), to jednak coraz częściej zapraszamy do wspólnego gotowania swoją drugą połowę (aż 1/5 mężczyzn) lub rodzinę (17% badanych). Grupą, która najchętniej gotuje z najbliższymi są osoby do 29 roku życia - 26%, to także oni najczęściej decydują się na przygotowanie potraw wspólnie z przyjaciółmi – 14%.

Dlaczego?

Jaka jest współczesna polska kuchnia? Zlecone przez Amica badanie pokazuje, że zmiany zachodzące w społeczeństwie mają wyraźny wpływ na to co jemy, jak gotujemy i dlaczego. Nasza kuchnia, choć silnie związana z tradycją, staje się coraz bardziej otwarta na nowe wpływy oraz eksperymenty ze smakiem, a gotowanie, częściej niż obowiązkiem staje się przyjemnością.

kontakt dla mediów
Eliza Orepiuk-Szymura
Public Relations Manager, Grupa Amica
Eliza Orepiuk-Szymura

eliza.orepiuk-szymura@amica.com.pl

tel: +48 882 393 992

Biuro Prasowe
Grupa Amica
Biuro Prasowe

media@amica.pl

informacje o firmie

Amica Wronki S.A. to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się najnowszą technologią i nowoczesnym designem. Spółka generuje ponad 70 procent przychodów na ponad 40 rynkach zagranicznych. W portfolio firmy znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa i CDA. Amica jest laureatem prestiżowych nagród branżowych i konsumenckich, do których należą m.in. Nagroda Gospodarcza Prezydenta Rzeczypospolitej, Superbrand Made In Poland i Godło Teraz Polska.

załączniki

kontakt dla mediów
Eliza Orepiuk-Szymura
Public Relations Manager, Grupa Amica
Eliza Orepiuk-Szymura

eliza.orepiuk-szymura@amica.com.pl

tel: +48 882 393 992

Biuro Prasowe
Grupa Amica
Biuro Prasowe

media@amica.pl

informacje o firmie

Amica Wronki S.A. to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się najnowszą technologią i nowoczesnym designem. Spółka generuje ponad 70 procent przychodów na ponad 40 rynkach zagranicznych. W portfolio firmy znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa i CDA. Amica jest laureatem prestiżowych nagród branżowych i konsumenckich, do których należą m.in. Nagroda Gospodarcza Prezydenta Rzeczypospolitej, Superbrand Made In Poland i Godło Teraz Polska.