styl życia technologie

Samsung. 20 lat w Polsce. Moda na technologie

Branża modowa to dziedzina, która wydaje się stale zmieniać wraz z nowymi sezonami. Projektanci, którzy dyktują trendy, przedstawiają swoje kolekcje na kolejne pory roku z prawie rocznym wyprzedzeniem. Czy Polacy podążają za tymi trendami czy raczej wolą wybrać to, co od lat mają w szafie? Wraz z firmą Samsung, która już od 20 lat działa na polskim rynku, prześledzimy jak zmieniło się nasze myślenie o modzie na początku XXI wieku i w którą stronę może zmierzać moda.

W dzisiejszych czasach technologie przenikają wszystkie dziedziny naszego życia. Nie inaczej dzieje się w branży modowej. Jak na przestrzeni ostatnich 20 lat, od kiedy firma Samsung jest w Polsce, zmieniło się podejście Polaków do wybierania ubrań i kreowania własnego stylu?

Od lokalnych sklepów do sieciówek

Po latach, kiedy trudno było kupić wymarzone ubrania w sklepach, a kobiety, które chciały być modne musiały własnoręcznie szyć sukienki według zagranicznych trendów lub korzystać z pomocy krawcowej, czasy wolności przyniosły ze sobą większą możliwość wyboru w kwestii ubrań. Większa wolność gospodarcza oznaczała powstanie wielu lokalnych sklepów i butików. Kiedy w miastach zaczęły powstawać galerie handlowe, Polacy zaczęli kupować ubrania w dużych sieciówkach zarówno polskich, jak i zagranicznych. Wiele z nich prowadzi swoje sklepy internetowe, dlatego kupowanie ubrań w ostatnich latach przeniosło się do sieci, gdzie w przypadku braku czasu dużo łatwiej odnaleźć wymarzoną kreację i zamówić ją do domu.

Od niepowtarzalności do różnorodności

Powstanie sieciówek z jednej strony doprowadziło do unifikacji strojów na polskich ulicach, gdyż każdy w sklepie sieciowym może kupić podobne ubranie, tym bardziej, że często firmy i projektanci wzorują się na największych trendach z pokazów mody. Jednak, pomimo iż większość lokalnych sklepików nie utrzymała się na rynku w zderzeniu z większymi konkurentami, nadal możemy wybierać pośród różnych stylów, łączyć ze sobą elementy z wielu sklepów, a także wynajdować ciekawe ubrania np. w second handach.

Od przymiarek u krawcowej do wirtualnych przymierzalni

Na przestrzeni ostatnich 20 lat zmienił się także sposób, w jaki wybieramy i możemy dobrać ubrania do swojego stylu. Niegdyś za uszycie zgodnie z miarą odpowiadały krawcowe. W sklepach, zanim kupimy ubranie, możemy je zobaczyć na sobie w przymierzalni. Sklepy internetowe, które nie mają swoich odpowiedników w tradycyjnym handlu wprowadziły także udogodnienia w postaci możliwości odesłania niepasującego elementu garderoby w ciągu kilku dni. Nowością, a najprawdopodobniej także przyszłością zakupów, są wirtualne przymierzalnie, które pozwalają na obejrzenie siebie w danym ubraniu bez konieczności realnego nakładania go, dzięki technologii rozszerzonej rzeczywistości.

Od jedwabiu po wearable technology

Chociaż moda podobno kołem się toczy i trendy, które były kiedyś okrzyknięte nowymi, powracają w trochę zmodyfikowanej formie, bezsprzecznie zmienia się stylistyka i technologia produkowania ubrań. Firmy i projektanci cały czas poszukują tkanin, które będą spełniać różne funkcje, w tym m.in. zapewniać optymalne ciepło i wygodę. Małą rewolucją było wprowadzenie sztucznych futer czy ekologicznych tkanin. Wyjątkowe możliwości może zapewnić też odzież dedykowana sportowcom, którą większość z nas dzisiaj wykorzystuje do biegania czy ćwiczeń na siłowni. W ostatnich latach to nowe technologie stają się elementem ubioru (tzw. wearable technology, technologie ubieralne), czego przykładem są chociażby smartwatche takie jak Samsung Gear S3 czy inteligentne opaski Samsung Fit S2.

Od butów do smartfonu

Okazuje się, że tak jak kiedyś najlepszym dodatkiem do stroju były modne buty lub torebka, dziś jako idealny dodatek postrzegamy smartfon lub smartwatch.[1] Teraz to urządzenia, które wybieramy, wskazują naszą pozycję i podkreślają styl. Dlatego też najnowsze smartfony mogą poszczycić się nowoczesnym designem, jak Samsung Galaxy S7 edge z zakrzywionymi krawędziami. Natomiast smartwatche, które łatwo można spersonalizować, nie konkurują między sobą tylko zastosowaną technologią, ale przede wszystkim dopasowaniem do indywidualnego stylu właściciela.

Technologie w świecie mody to znak naszych czasów: nie tylko są łatwo modyfikowalne, co pozwala na urozmaicenie własnego stylu i wyróżnienie się wśród innych, ale przede wszystkim są użyteczne.

Każdy kolejny sezon i pokaz przynosi zmiany w świecie mody i nowe pomysły na wygląd, który będzie trendy. Jak będzie wyglądał on za kolejne 20 lat? Czy zamiast tkanin będziemy nosić futurystyczne kombinezony przepełnione technologicznymi rozwiązaniami?

 ***
Cykl „Samsung. 20 lat w Polsce”

Samsung Electronics Polska od 20 lat towarzyszy Polakom w ich codziennym życiu – wspiera instytucje kulturalne, prowadzi programy edukacyjne i wspólnie ze specjalistami Centrum Badawczo-Rozwojowego Samsung Polska tworzy koncepcje, które kreują przyszłość technologii na całym świecie.

W ostatnich 20 latach Polacy korzystając z urządzeń Samsung zmieniali trendy kulinarne, oglądali najważniejsze transmisje telewizyjne, rozmawiali o istotnych dla siebie chwilachi uwieczniali je aparatami fotograficznym w swoich smartfonach. W cyklu tekstów „Samsung. 20 lat w Polsce” przyglądamy się bliżej ewolucji różnych obszarów życia, takich jak moda, sztuka, kuchnia, nauka i wiele, wiele innych.

[1] Zgodnie z badaniem „Polska Strojna 2016. Trendy w zachowaniach zakupowych Polaków.” https://magazyn.allegro.pl/10564-najciekawsze-trendy-z-badania-polska-strojna-2016

kontakt dla mediów
Olaf Krynicki
Rzecznik Prasowy, Samsung Electronics Polska Sp. z o.o.
Olaf Krynicki

o.krynicki@samsung.com

tel: +48 600 088 747

informacje o firmie

O firmie

Samsung Electronics Co., Ltd. inspiruje ludzi na całym świecie i kształtuje przyszłość dzięki innowacyjnej technologii. Firma redefiniuje świat telewizorów, urządzeń ubieralnych, smartfonów, tabletów, aparatów fotograficznych, drukarek, sprzętu medycznego, rozwiązań sieciowych, półprzewodników i rozwiązań LED. Samsung jest również liderem w rozwoju Internetu Rzeczy, ze szczególnym uwzględnieniem takich zagadnień jak Smart Home i Digital Health. Spółka zatrudnia 319 000 pracowników w 84 krajach, a roczna wartość sprzedaży jej produktów wynosi 196 miliardów dolarów. Chcesz odkryć więcej? Odwiedź www.samsung.pl i news.samsung.com

załączniki

kontakt dla mediów
Olaf Krynicki
Rzecznik Prasowy, Samsung Electronics Polska Sp. z o.o.
Olaf Krynicki

o.krynicki@samsung.com

tel: +48 600 088 747

informacje o firmie

O firmie

Samsung Electronics Co., Ltd. inspiruje ludzi na całym świecie i kształtuje przyszłość dzięki innowacyjnej technologii. Firma redefiniuje świat telewizorów, urządzeń ubieralnych, smartfonów, tabletów, aparatów fotograficznych, drukarek, sprzętu medycznego, rozwiązań sieciowych, półprzewodników i rozwiązań LED. Samsung jest również liderem w rozwoju Internetu Rzeczy, ze szczególnym uwzględnieniem takich zagadnień jak Smart Home i Digital Health. Spółka zatrudnia 319 000 pracowników w 84 krajach, a roczna wartość sprzedaży jej produktów wynosi 196 miliardów dolarów. Chcesz odkryć więcej? Odwiedź www.samsung.pl i news.samsung.com