nowe produkty/usługi technologie nauka/edukacja/szkolenia

Pomysłowe biznesy studentów PG

02.06.2016 | Politechnika Gdańska

System wspomagający organizację regat żeglarskich, automatyczny parking rowerowy oraz apteczka pierwszej pomocy psychologicznej. Te trzy pomysły na biznes opracowane przez młodych politechników zyskały uznanie jury tegorocznych „Jaskółek przedsiębiorczości”. 

Pierwsze miejsce zajął zespół Piotra Oleksiaka, doktoranta Wydziału Zarządzania i Ekonomii PG, autora systemu pod nazwą My Live Regatta. W nagrodę, ekipa otrzymała okazały puchar, 6 tys. zł oraz miejsce w Akademickich Inkubatorach Przedsiębiorczości (AIP).

– Od 2009 roku zajmuję się systemami informatycznymi, od ośmiu lat uczestniczę w organizacji najwyższej rangi regat żeglarskich. Jestem członkiem komisji IT i Tracking Międzynarodowej Federacji Żeglarskiej. Postanowiłem wykorzystać swoje doświadczenia i stworzyłem My Live Regatta – mówi laureat. – System już działa. Właśnie na Łotwie trwają pierwsze regaty, które rozgrywają się przy jego pomocy. Udało się zawrzeć umowy na wykorzystanie systemu podczas kilkunastu nadchodzących regat.

My Live Regatta składa się z trzech elementów: systemu rejestracji i obsługi zawodników, systemu obsługi sędziowania i przepisów żeglarskich oraz systemu prezentacji zawodów na żywo. W tworzenie warstwy programistycznej MLR zaangażowani są studenci i absolwenci Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki.

– Zawody żeglarskie bardzo trudno jest pokazać, a dzięki naszemu systemowi mogą im się przyglądać ludzie z całego świata i to w czasie rzeczywistym. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu trackingu GPS, transmisji audio, relacjom wideo i tekstowym, czy też integracji sieci społecznościowych. Ta część systemu wymaga jeszcze udoskonalenia – podkreśla Piotr Oleksiak.

Irpark

Druga pozycja (4 tys. zł oraz miejsce w AIP) przypadła w udziale studentom Wydziału Mechanicznego: Bartłomiejowi Bondarczukowi oraz Janowi Kaplińskiemu, pomysłodawcom automatycznego parkingu rowerowego Irpark. Studenci zaproponowali modułową stalową konstrukcję w kształcie prostopadłościanu (podstawa o długości do 10 m, szerokość 4,5 m i wysokość 6 m). Na parkingu zmieści się maksymalnie 70 rowerów, także elektrycznych (możliwość ładowania podczas postoju). Ostateczny kształt obiektu można będzie dostosować do wymagań architektonicznych miejsca, w którym takowy parking miałby się znaleźć. Na jednej ze ścian – na wzór macierzy – rozmieszczone będą miejsca parkingowe dla rowerów. Chcąc zaparkować rower użytkownik będzie ustawiał go w miejscu pobierania. Następnie, przy użyciu specjalnego panelu, dokonywana będzie autoryzacja danych rowerzysty – np. za pomocą karty RFID/NFC, aplikacji na telefonie lub kodu PIN.

– Jeśli parking znalazłby się w biurowcu lub na wybranym osiedlu to mieszkańcy mogliby korzystać z indywidualnych kart identyfikacyjnych – mówili podczas prezentacji projektu jego autorzy.

Po identyfikacji użytkownika, specjalny chwytak będzie automatycznie pobierał rower i transportował go na wolne miejsce. Parkowanie zajmie pół minuty.

Mówiąc o potencjale swojego biznesu studenci wskazali głównie na miasta i deweloperów. Urządzenie sprawdziłoby się w okolicach węzłów przesiadkowych, na uczelniach, czy w urzędach miasta. Panowie Bondarczuk i Kapliński przekonywali także, że ich biznesplan wpisuje się w ideę Smart City. Jeśli Irpark powstanie rowerzyści będą mogli liczyć na „całkowite zabezpieczeniu roweru przed kradzieżą i warunkami atmosferycznymi”. Do plusów można zaliczyć także całodobową dostępność oraz możliwość rezerwacji parkingu przez Internet. Można także dodać opcję wypożyczenia roweru miejskiego.

Apteczka pierwszej pomocy psychologicznej

Studenci Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki: Michał Balkowski i Krzysztof Pastuszak zajęli trzecie miejsce (3 tys. zł i miejsce w AIP). Ich celem jest stworzenie aplikacji wspierającej terapię psychologiczną. Aplikacja ma monitorować paramenty stanu zdrowia psychicznego (sen, myśli, nastrój, napady lękowe), służyć wsparciem w sytuacjach trudnych, wspierać pacjenta w trakcie, jak i po zakończeniu terapii. Z aplikacji (na urządzania mobilne) będą mogli korzystać pacjenci, ich terapeuci oraz ośrodki zdrowia. Dzięki aplikacji lekarze będą mogli konfigurować plany wsparcia dla konkretnych pacjentów.

Do pomysłu – jak przekonują studenci – przychylnie nastawieni są terapeuci z Zespołu Badań nad Jakością Życia z GUMed.

 

kontakt dla mediów
Politechnika Gdańska
Biuro Prasowe Politechniki Gdańskiej

biuro.prasowe@pg.edu.pl

tel: 58/347 29 99

tel: 664166296

Maciej Dzwonnik
Rzecznik Prasowy, Politechnika Gdańska
Maciej Dzwonnik

maciej.dzwonnik@pg.edu.pl

tel: 58 347 14 67

tel: 509 470 073

Specjalista Dział Promocji, Politechnika Gdańska
Agata Cymanowska

agata.cymanowska@pg.edu.pl

tel: 58 347 29 99

tel: 664 166 296

Specjalista Dział Promocji i Biuro Prasowe, Politechnika Gdańska
Paweł Kukla

pawel.kukla@pg.edu.pl

tel: 58 347 29 63

tel: 600 960 671

informacje o firmie
kontakt dla mediów
Politechnika Gdańska
Biuro Prasowe Politechniki Gdańskiej

biuro.prasowe@pg.edu.pl

tel: 58/347 29 99

tel: 664166296

Maciej Dzwonnik
Rzecznik Prasowy, Politechnika Gdańska
Maciej Dzwonnik

maciej.dzwonnik@pg.edu.pl

tel: 58 347 14 67

tel: 509 470 073

Specjalista Dział Promocji, Politechnika Gdańska
Agata Cymanowska

agata.cymanowska@pg.edu.pl

tel: 58 347 29 99

tel: 664 166 296

Specjalista Dział Promocji i Biuro Prasowe, Politechnika Gdańska
Paweł Kukla

pawel.kukla@pg.edu.pl

tel: 58 347 29 63

tel: 600 960 671

informacje o firmie