styl życia zainteresowania/hobby sprawy społeczne
Odkryto wzór na utratę skarpety
Kto z nas nigdy nie zgubił skarpetki podczas prania? Okazuje się, że problem ten jest powszechny, a liczba pozostawionych bez pary skarpet jest ogromna. Brytyjscy naukowcy postanowili rozwiązać ten sekret, a prowadzone przez nich badania doprowadziły nawet do opracowania wzoru matematycznego określającego prawdopodobieństwo nieparzystości skarpet po praniu.
Badanie zlecone przez Samsung w związku z wprowadzeniem na rynek innowacyjnej pralki Samsung AddWash wykazało, że Brytyjczycy gubią średnio 1,3 skarpety miesięcznie (czyli ponad 15 rocznie). Biorąc pod uwagę średnią długość życia przeciętnego Brytyjczyka, która zgodnie z danymi ONS wynosi 81 lat, w ciągu całego życia gubi on 1264 skarpety, co kosztuje aż 2528 GBP (około 14 000 PLN).
Samsung, projektując swoją najnowszą pralkę AddWash znalazł sposób na ograniczenie liczby skarpetek bez pary. Dzięki dodatkowym drzwiom wbudowanym w główne drzwi pralki, można dodać np. zapomnianą skarpetkę jeszcze w trakcie pracy pralki, przez co ryzyko nieparzystości skarpet po praniu jest minimalizowane.
Biegły psycholog dr Simon Moore oraz statystyk Geoff Ellis podjęli się próby zidentyfikowania czynników, które powodują gubienie drobnych części garderoby, a także wyprowadzenia wzoru matematycznego. Zespół przebadał grupę 2000 osób.
W wyniku wywiadów indywidualnych naukowcom udało się ustalić, że powszechne przyczyny gubienia skarpet to: niezauważone wpadnięcie skarpety za grzejnik lub pod meble, dodawanie pojedynczych skarpet do prania w niewłaściwym kolorze i oddzielenie ich w ten sposób od pary, nieprzypięcie skarpety na sznurze do wieszania bielizny, co powodowało jej upadek i porwanie przez wiatr, albo po prostu nieuważne dobieranie w pary.
Wzór na zgubienie skarpety
Przeprowadzone badania pomogły również naukowcom opracować następujący wzór na utratę skarpety (im wyższy wskaźnik, tym prawdopodobieństwo wyższe).
Wskaźnik utraconej skarpety = (L + C) – (P x A)
Gdzie:
L = wielkość prania
Obliczona poprzez pomnożenie liczby osób w gospodarstwie domowym przez częstotliwość prań w tygodniu.
C = Złożoność prania
Obliczona poprzez dodanie liczby rodzajów prań robionych w gospodarstwie domowym w ciągu tygodnia oraz pomnożenie tej wartości przez liczbę skarpet pranych w ciągu tygodnia.
P = Pozytywne nastawienie do prania
Mierzone w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza „Wyraźna niechęć do prania ubrań”, a 5 oznacza „Zdecydowana radość z prania ubrań”.
A = Stopień uwagi, będący sumą działań wykonywanych na początku każdego prania, takich jak sprawdzanie kieszeni, odwijanie rękawów, przewracanie rzeczy na właściwą stronę i rozwijanie skarpet.
Psychologiczne przyczyny ginięcia skarpet
W ramach pogłębionych wywiadów na terenie Wielkiej Brytanii zidentyfikowano także kluczowe czynniki psychologiczne przyczyniające się do ginięcia skarpet w praniu. Ustalono następujące trendy:
- Rozproszenie odpowiedzialności („ktoś inny się tym zajął”). Jeżeli zadanie wykonywane jest przez grupę, poszczególne osoby mają skłonność do zakładania, że ktoś inny przejął odpowiedzialność, co powoduje, że tak naprawdę odpowiedzialny jest nikt.
- Świadomość wzrokowa („heurystyka”). Jeżeli znika skarpeta, po prostu zaglądamy w najbardziej oczywiste miejsca, a następnie zakładamy, że zaginęła ona na zawsze.
- Nastawienie potwierdzające. Jeżeli nie możemy znaleźć skarpet do pary, przekonujemy samych siebie, że żadnych takich skarpet nie ma.
- Behawioralne błędy poprzez zaniechanie i działanie. Brak reakcji, chociaż powinniśmy podjąć działanie (zostawienie skarpety na podłodze w sypialni, w koszu na pranie lub w pralce). Podejmujemy działanie, chociaż nie powinniśmy (wrzucenie jednej kolorowej skarpety do białego prania, kopnięcie skarpety)
Badanie i ankieta zostały przeprowadzone w związku z wprowadzeniem na rynek pralki AddWash firmy Samsung. Dzięki urządzeniu pranie może być łatwiejsze i przyjemniejsze, a przy tym można zminimalizować liczbę skarpetek… bez pary.
Zapraszamy do obejrzenia materiału video: https://www.youtube.com/watch?v=TZAkQG7zu4I&feature=player_embedded
kontakt dla mediów
Olaf Krynicki
o.krynicki@samsung.com
tel: +48 600 088 747
Paweł Sołowiej
pawel.solowiej@havasww.com
tel: 224440641
informacje o firmie
O firmie
Samsung Electronics Co., Ltd. inspiruje ludzi na całym świecie i kształtuje przyszłość dzięki innowacyjnej technologii. Firma redefiniuje świat telewizorów, urządzeń ubieralnych, smartfonów, tabletów, aparatów fotograficznych, drukarek, sprzętu medycznego, rozwiązań sieciowych, półprzewodników i rozwiązań LED. Samsung jest również liderem w rozwoju Internetu Rzeczy, ze szczególnym uwzględnieniem takich zagadnień jak Smart Home i Digital Health. Spółka zatrudnia 319 000 pracowników w 84 krajach, a roczna wartość sprzedaży jej produktów wynosi 196 miliardów dolarów. Chcesz odkryć więcej? Odwiedź www.samsung.pl i news.samsung.com
kontakt dla mediów
Olaf Krynicki
o.krynicki@samsung.com
tel: +48 600 088 747
Paweł Sołowiej
pawel.solowiej@havasww.com
tel: 224440641
informacje o firmie
O firmie
Samsung Electronics Co., Ltd. inspiruje ludzi na całym świecie i kształtuje przyszłość dzięki innowacyjnej technologii. Firma redefiniuje świat telewizorów, urządzeń ubieralnych, smartfonów, tabletów, aparatów fotograficznych, drukarek, sprzętu medycznego, rozwiązań sieciowych, półprzewodników i rozwiązań LED. Samsung jest również liderem w rozwoju Internetu Rzeczy, ze szczególnym uwzględnieniem takich zagadnień jak Smart Home i Digital Health. Spółka zatrudnia 319 000 pracowników w 84 krajach, a roczna wartość sprzedaży jej produktów wynosi 196 miliardów dolarów. Chcesz odkryć więcej? Odwiedź www.samsung.pl i news.samsung.com