TOP 5 narzędzi, które zrewolucjonizowały komunikację Polaków
Powiadomienia SMS, e-maile, Skype, Gadu Gadu, Facebook Messenger − przedstawiamy narzędzia, które zrewolucjonizowały sposób komunikacji Polaków. Sprawdź, czy wiesz skąd wzięły swój początek, od jak dawna możemy z nich korzystać i jakie funkcje miały ich pierwsze wersje.
Zanim wysłano pierwszego SMS-a swoją premierę ponad 25 lat wcześniej − w 1965 roku − miał e-mail. Wtedy to Louis Pouzin, Glenda Schroeder i Pat Crisma wpadli na pomysł pozwalający na pozostawienie wiadomości innym użytkownikom tego samego komputera. Natomiast jako pierwszy maila z jednego komputera na drugi (w 1971 roku) przesłał Ray Tomlinson. On też jako pierwszy użył znaku @ [at; małpa], który, co ciekawe, w 2004 roku została dodany do alfabetu Morse’a.
A jak wyglądała historia e-maili w Polsce? Pierwsza wiadomość do Polski została wysłana w 1990 roku. E-maila otrzymał Andrzej Smereczyński, a jego treść brzmiała: „Panie Andrzeju miło mi powitać pana z Kopenhagi pozdrowienia dla wszystkich w CIUW”. Początkowo, aby założyć elektroniczne konto pocztowe należało udać się do Centrum Informatycznego UW i wypełnić odpowiedni formularz, gdyż każdy z użytkowników musiał być zweryfikowany. Darmowe konta e-mail (1996) jako pierwsza w Polsce udostępniła firma Polbox.
SMS
Pierwszego SMS-a na świecie wysłał w 1992 roku Neil Papworth, pracownik brytyjskiej sieci Vodafone, będącej współzałożycielem polskiej spółki Polkomtel, operatora sieci Plus.
Początkowo krótkimi wiadomościami mogli wymieniać się tylko użytkownicy tej samej sieci, a ich głównym zadaniem było informowanie klientów o awariach sieci czy zmianach w cenniku. − Jeszcze dwie dekady temu powiadomienia SMS służyły wyłącznie do jednostronnej komunikacji. Dziś SMS-y to nie tylko narzędzie wykorzystywane w codziennym życiu do potwierdzania spotkań czy płatności za bilety komunikacji miejskiej, ale również komunikator używany przez instytucje publiczne oraz prywatne firmy − mówi Daniel Zawiliński z firmy SerwerSMS.pl, specjalizującej się w wysyłce SMS-ów.
Często nurtujące bywa pytanie: Skąd się wziął limit 160 znaków? SMS swoją długość zawdzięcza Friedhelmowi Hillebrandowi, pracującemu nad standardem GSM dla Global System for Mobile Communications. Hillebrand napisał na maszynie kilka przypadkowych zdań na jedną lub dwie linie, a następnie policzył litery, cyfry, znaki interpunkcyjne i spacje w każdym z nich. Jak się okazało zdania zawierały około 160 znaków, co uznał za całkowicie wystarczające. Ograniczenie długości SMS-ów doprowadziło do wejścia hack mowy (ang. leet speak, od elite speak) do użytku powszechnego. I tak na przykład zamiast pisać „Kocham Cię” w wiadomościach zaczęło pojawiać: II love you.
Gadu Gadu (GG)
Choć bijącemu dawniej rekordy popularności w Polsce, komunikatorowi internetowemu Gadu Gadu (GG), debiut przypisuje się na 15 sierpnia 2000 roku, to jego historia zaczyna się wcześniej. I nie jest tu do końca mowa o ICQ stworzonym przez izraelskich programistów, od których inspiracje czerpał Łukasz Foltyn, twórca GG. Swój początek Gadu Gadu wzięło od SMS Express, narzędzia, które pozwalało na wysłanie z internetu SMS-ów prosto na telefony komórkowe. Dopiero później wraz z powiększającą się liczbą polskich użytkowników ICQ, pojawił się pomysł na rozwinięcie SMS Express, do którego dodano możliwość przesyłania wiadomości tekstowych w internecie.
Co ciekawe, numeracja legendy polskiego internetu zaczęła się od 3.0., a wszystko to właśnie za sprawą przekształcenia SMS Express w komunikator Gadu Gadu. Warto również przypomnieć, że Gadu Gadu było pierwszym komunikatorem na świecie, którego użyto na orbicie okołoziemskiej do publicznej dyskusji. Dzięki niemu w 2008 roku odbyła się rozmowa pomiędzy użytkownikami a kosmonautami na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).
Skype
Bez wątpienia kolejnym narzędziem, które zmieniło sposób komunikacji Polaków jest udostępniony po raz pierwszy w sierpniu 2003 roku Skype. Ten jeden z najpopularniejszych komunikatorów internetowych w Polsce i na świecie na dobre zapoczątkował erę darmowej telefonii internetowej. Już niespełna 3 lata od swojego debiutu (w kwietniu 2006) liczba zarejestrowanych użytkowników osiągnęła 100 milionów, natomiast w 2015 każdego dnia na Skype spędzano 3 miliardy minut. W ciągu niemal 13 lat za pomocą Skype’a łączono się z wielu nietypowych miejsc, m. in. z Mount Everest, dna Oceanu, Antarktydy czy Bieguna Południowego.
Co interesujące, zgodnie z danymi Megapanel PBI/Gemius w grudniu 2015 Skype znajdował się na pierwszym miejscu najczęściej uruchamianych programów na PC w Polsce. Komunikator w ciągu miesiąca został włączony przez 9,7 mln osób, a średni czas użytkowania wyniósł 61 h 35 min. Popularność tego rozwiązania potwierdza również raport Komunikacja SMS w Polsce 2014 przygotowany przez Platformę SerwerSMS.pl. Zgodnie z danymi, Skype znalazł się na drugim miejscu wśród najczęściej wykorzystywanych komunikatorów mobilnych przez użytkowników smartfonów.
Facebook Messenger
Znany na całym świecie serwis społecznościowy Facebook oficjalnej premiery doczekał się 4 lutego 2004. Jednak po raz pierwszy z komunikatora Facebook Messenger w postaci aplikacji na smartfona można było skorzystać dopiero 7 lat później − 9 sierpnia 2011. Jak podał na początku 2016 roku Facebook, z aplikacji pod koniec 2015 roku każdego miesiąca korzystało 800 milionów osób.
Początkowo aplikacja pozwalała m.in. na wysyłanie i odbieranie wiadomości, dodanie zdjęcia oraz oznaczenia miejsca, z którego została wysłana wiadomość. Obecnie funkcjonalności Facebook Messengera są zdecydowanie szersze. Za pomocą aplikacji można zrobić i przesyłać zdjęcia bez wychodzenia z niej, wykonywać połączenia głosowe i video w HD z dowolnego miejsca na świecie, nagrywać wiadomości głosowe czy przesyłać naklejki. To jednak nie jedyne opcje, które wpłynęły na popularność Facebook Messengera. Wpływ na tak dużą i ciągle rosnącą liczbę użytkowników ma również możliwość sprawdzenia, czy dana osoba odczytała wiadomość, a także czy jest obecnie online.
Z danych Global Web Index (GWI) ze stycznia 2016 wynika, że tylko w 12 krajach na 34 badanych Facebook Messenger jest numerem jeden wśród aplikacji przeznaczonych do wysyłania wiadomości. Jednak sytuacja ta ulega zmianie z każdym kwartałem. Jak informuje GWI Facebook Messanger pozbawił w Polsce pierwszego miejsca znany już od ponad 13 lat Skype.
Źródła danych:
- Raport komunikacja SMS w Polsce 2014 − http://serwersms.pl/badanie2014/
- https://blogs.skype.com/2015/12/17/2015-skypes-year-in-review/
- http://www.audience.gemius.pl/
- http://newsroom.fb.com/news/2011/08/a-faster-way-to-message-on-mobile/
- http://newsroom.fb.com/news/2016/01/heres-to-2016-with-messenger/
- http://www.globalwebindex.net/blog/4-things-to-know-about-whatsapp-snapchat-and-the-messaging-app-market
informacje o firmie
Platforma SerwerSMS.pl należy do firmy Artnet, którą w 2003 roku założył Artur Sadowski. Dzięki zastosowaniu najnowszych rozwiązań informatycznych oraz skutecznej obsłudze klienta jest liderem w swojej branży. Obecnie z usług platformy korzysta prawie 20 000 klientów. SerwerSMS.pl to jedyna platforma komunikacji SMS, MMS, VMS dostępna na wszystkie urządzenia.
Platforma SerwerSMS.pl dostarcza skuteczne narzędzie marketingu mobilnego, pozwalające na prowadzenie profesjonalnej komunikacji w biznesie, przez instytucje publiczne oraz w obszarze B2C. SerwerSMS.pl umożliwia m.in. realizację kampanii mobile i mikropłatności – masową wysyłkę SMS, MMS, VMS, odbiór SMS-ów i MMS-ów, pobieranie opłat przez SMS za artykuły na stronach www, dostęp do strony.
informacje o firmie
Platforma SerwerSMS.pl należy do firmy Artnet, którą w 2003 roku założył Artur Sadowski. Dzięki zastosowaniu najnowszych rozwiązań informatycznych oraz skutecznej obsłudze klienta jest liderem w swojej branży. Obecnie z usług platformy korzysta prawie 20 000 klientów. SerwerSMS.pl to jedyna platforma komunikacji SMS, MMS, VMS dostępna na wszystkie urządzenia.
Platforma SerwerSMS.pl dostarcza skuteczne narzędzie marketingu mobilnego, pozwalające na prowadzenie profesjonalnej komunikacji w biznesie, przez instytucje publiczne oraz w obszarze B2C. SerwerSMS.pl umożliwia m.in. realizację kampanii mobile i mikropłatności – masową wysyłkę SMS, MMS, VMS, odbiór SMS-ów i MMS-ów, pobieranie opłat przez SMS za artykuły na stronach www, dostęp do strony.