środowisko naturalne/ekologia sprawy społeczne media/marketing/reklama
Adopciaki.pl – case study
Sytuacja wyjściowa
Szacuje się, że obecnie w Polsce ok. 100 tysięcy zwierząt w schroniskach oczekuje na nowego właściciela. Skala bezdomności może być jednak co najmniej 10 razy większa, gdyż duża część zwierząt przebywa w azylach i schroniskach, skąd nie ma danych statystycznych. Przyszli opiekunowie, nawet jeśli początkowo rozważają adopcję psa czy kota, w obawie, że zwierzę okaże się chore lub nieposłuszne, często rezygnują. Osoby te, nie znając historii zwierzaka, boją się problemów z jego zachowaniem. Bezpieczniejsze wydaje im się wychowanie od początku małego szczeniaka lub kociaka. Osobom rozważającym przyjęcie do domu zwierzęcia potrzeba profesjonalnej pomocy.
Cel
Głównym celem kampanii jest pokonanie uprzedzeń adopcyjnych i uświadomienie opiekunom, że proces adopcji może być przyjemny i bezpieczny.
Adopciaki.pl
Adopciaki.pl to realizowany przez fundację Viva! program odpowiedzialnej adopcji, który ma zapewnić maksymalne bezpieczeństwo ludzi i zwierząt. Wyszukiwarka na stronie internetowej programu pozwala określić cechy przyszłego ulubieńca i na tej podstawie proponowane jest zwierzę do adopcji. Każde z wytypowanych zwierząt przebywa od min. trzech tygodni w domu tymczasowym, pod opieką i stałą obserwacją przeszkolonych przez COAPE wolontariuszy VIVA! (doradców adopcyjnych). Zwierzę jest przebadane weterynaryjnie, zdiagnozowane behawiorystycznie i ma dopasowaną przez specjalistę dietetyki weterynaryjnej karmę Purina, która stanowi część pakietu na start każdego Adopciaka.
Opiekun wybiera zwierzę pod względem charakteru i stylu życia, a nie wyglądu. Co ważne, wszystkie zwierzęta, które można adoptować w ramach programu Adopciaki.pl przebywają w tzw. domu tymczasowym. To miejsce, w którym zwierzak znajduje się pod opieką wykwalifikowanych wolontariuszy i przygotowuje się do zamieszkania u nowej rodziny. Przechodzi badanie weterynaryjne oraz diagnozę behawioralną, które mają zminimalizować ryzyko nieudanych adopcji. Przyszły opiekun wypełnia ankietę, odbywa rozmowę z doradcą, a także spotyka zwierzę.
Początkowo program Adopciaki.pl obejmie zasięgiem sześć dużych polskich miast: Warszawę, Łódź, Kraków, Katowice, Bydgoszcz, Trójmiasto. Docelowo ma stać się modelowym procesem adopcyjnym w całym kraju.
Przeprowadzone działania
W pierwszym tygodniu września wystartowała strona internetowa oraz fanpage na Facebooku Adopciaki.pl
Program zainaugurował I Spacer Adopciaków, który odbył się w sobotę 5 września 2015 br. w Parku Pole Mokotowskie. Uczestnicy wyruszyli spod Pomnika Szczęśliwego Psa, aby przejść się alejkami parku. W wydarzeniu mogli wziąć udział wszyscy właściciele adoptowanych zwierząt oraz sympatycy projektu. Każdy zwierzak uczestniczący w spacerze otrzymał bandankę z logo programu Adopciaki.pl. Udział w wydarzeniu był bezpłatny. Warunkiem uczestnictwa było posiadanie aktualnej książeczki szczepień. Dodatkowo w dniach 5 – 6 września 2015 r. w podczas finału zawodów latających psów DOG CHOW DISC CUP można było odwiedzić stoisko Adopciaków, gdzie dyżurowali wolontariusze Fundacji Viva!, udzielając wszystkich informacji o programie. Wszystkie zwierzaki mogły wziąć udział w bezpłatnej sesji zdjęciowej w obiektywie Fotografia Psów - Taida.
We wrześniu i październiku została przeprowadzona wielokanałowa kampania programu Adopciaki.pl, która objęła Prasę i Internet, a także nośniki outdoorowe. Patronat medialny nad programem objęły stacja TVN i program TVN Uwaga, Redakcje Metrocafe oraz Kocie Sprawy. Wykorzystane layouty nawiązują do cech, którymi określamy naszych czworonożnych ulubieńców np. ulubiony, rozpieszczony, strachliwy, przebojowy. Ponadto, w ramach akcji „Micha dla zwierzaka, dom dla Adopciaka”, 1 proc. ze sprzedaży zrealizowanej przez Nestlé Purina, partnera strategicznego, w okresie 1 września – 31 października br. został przeznaczony na wsparcie programu.
Rezultat
W ciągu pierwszego miesiąca działania programu, profil na Facebooku polubiło ponad 2 tysiące osób i liczba ta codziennie się zwiększa. Artykuły dotyczące projektu zostały opublikowane w Gazecie Wyborczej, Metro Warszawa, magazynach Vege, Olivia, Skarb Rossmann. Relację z I Spaceru Adopciaków przygotowały stacje telewizyjne TVP, TVN i TVN24. Dodatkowo w programie TVN Uwaga został wyemitowany reportaż ze szkolenia wolontariuszy, które odbyło się w schronisku w Korabiewicach.
Stały dom znalazło już 8 zwierząt - 3 koty i 5 psów.
informacje o firmie
O Nestlé
Nestlé w Polsce jest wiodącą firmą w obszarze żywienia, zdrowia i dobrego samopoczucia z portfolio ponad 1500 produktów i prawie 90 marek, w tym m.in.: NESCAFĒ, WINIARY, GERBER, PRINCESSA, KIT KAT, LION, NESQUIK, NAŁĘCZOWIANKA, MANHATTAN oraz PURINA. Nestlé działa na polskim rynku od ponad 20 lat. Firma zatrudnia aktualnie 5000 pracowników w 10 lokalizacjach. W 2014 roku sprzedaż Nestlé w Polsce osiągnęła ponad 3 mld zł.
informacje o firmie
O Nestlé
Nestlé w Polsce jest wiodącą firmą w obszarze żywienia, zdrowia i dobrego samopoczucia z portfolio ponad 1500 produktów i prawie 90 marek, w tym m.in.: NESCAFĒ, WINIARY, GERBER, PRINCESSA, KIT KAT, LION, NESQUIK, NAŁĘCZOWIANKA, MANHATTAN oraz PURINA. Nestlé działa na polskim rynku od ponad 20 lat. Firma zatrudnia aktualnie 5000 pracowników w 10 lokalizacjach. W 2014 roku sprzedaż Nestlé w Polsce osiągnęła ponad 3 mld zł.