styl życia towary konsumpcyjne rodzina

Co drugie gospodarstwo domowe szykuje przetwory na zimę

14.09.2015 | Provident Polska SA

Polacy kochają przetwory. Jak wynika z badania Barometr Providenta 50 proc. gospodarstw domowych przygotowuje zapasy na zimę. To nie tylko tradycja, ale i sposób na obniżenie wydatków.

Ustawione w rządku słoiki, skompletowane nakrętki, umyte owoce i można zacząć szykować przetwory. A im więcej domowników tym większa szansa na taki widok. Jak pokazały badania w gospodarstwach zamieszkiwanych przez pięć i więcej osób przetwory robi aż 84 proc z nich. W przypadku singli własnej roboty zapasy gromadzi 30 proc. Jeśli już zabieramy się za przetwory to w takich ilościach, aby wystarczyło na całą zimową porę (40 proc.). Jedynie 27 proc. przygotowuje raczej symboliczne kilka słoików ulubionych przysmaków.  

Skąd owoce i warzywa?

Polacy robią zapasy na zimę niezależnie do miejsca zamieszkania – średnio 42 proc. mieszkańców miast i aż 65 proc. mieszkańców wsi. Większy odsetek osób przygotowujących przetwory z terenów wiejskich może wynikać nie tylko z tradycji, ale także z dostępności surowców. Wg badania 60 proc. owoców i warzyw przeznaczonych na przetwory pochodzi z własnej działki, ogrodu, sadu lub pola. Trzech na dziesięciu Polaków może liczyć na owoce i warzywa otrzymane od rodziny lub znajomych – mówi Przemysław Kasza z działu badań Provident Polska. W słoikach lądują też dary natury: 35 proc. pochodzi z grzybobrania, a 11 proc. ze zbiorów dzikorosnących owoców i ziół.    

Liczy się czas i pieniądze

Głównym powodem rezygnacji z robienia przetworów jest brak czasu, na co wskazało 48 proc. badanych. 42 proc. uważa natomiast, że kupno gotowych przetworów w sklepie jest bardziej opłacalne. Osoby o najniższym statusie ekonomicznym, które deklarowały, że pieniędzy wystarcza im najwyżej na podstawowe potrzeby (27 proc.), rzadziej też przygotowują przetwory niż osoby z gospodarstw domowych o lepszym statusie (45 proc.) Na dalszych miejscach przyczyn rezygnacji z robienia przetworów respondenci wymieniali brak umiejętności (36 proc.) oraz brak miejsca do przechowywania (16 proc).

O ile dla osób, którym powodzi się lepiej głównym powodem nieprzygotowywania przetworów jest brak czasu, o tyle osobom o niższym statusie materialnym powodem tym jest przekonanie, że w sklepie mogą kupić tańsze zamienniki – komentuje wyniki Przemysław Kasza.

Cenimy smak i tradycję

Trzech na dziesięciu respondentów przyznało, że przetwory robi z przyzwyczajenia i domowej tradycji. 21 proc. osób wskazało natomiast na możliwość korzystania ze sprawdzonych przepisów i surowców. Blisko co piąty badany podkreślał, że słoiki to realne oszczędności i obniżenie kosztów podczas zimy. 13 proc. podkreślało wyjątkowość i jakość domowych produktów, nie do osiągnięcia w sklepach, a co dziesiąty respondent wskazywał na zwykłą niechęć do marnowania zbiorów.

Coraz większa świadomość konsumentów na temat zdrowego odżywiania, w połączeniu z głęboko zakorzenioną tradycją powoduje, że w dalszym ciągu chętnie robimy przetwory na zimę – podsumowuje Karolina Łuczak, Kierownik ds. Komunikacji Provident Polska i wielka entuzjastka domowych przetworów.

O Barometrze Providenta 

"Barometr Providenta" to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zrealizował PBS w dniach 28-30.08.2015 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska S.A jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF). Firma jest notowana na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 13 krajach na całym świecie.

W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą wchodzącą w skład IPF. Firma oferuje pożyczki 2,6 milionom Klientów w ośmiu krajach europejskich. Provident jest członkiem Pracodawców RP i Konfederacji Lewiatan, członkiem Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej, partnerem strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz członkiem Centrum Wolontariatu. Firma angażuje się w szereg inicjatyw społecznych, m.in. prowadzi program wolontariatu pracowniczego „Tak! Pomagam” oraz ogólnopolski program grantowy „Wokół Nas”.

Provident zdobył wiele prestiżowych nagród i wyróżnień, między innymi: Perły Polskiej Gospodarki w sektorze finansowym. Jest także jednym z laureatów konkursu Inwestor w Kapitał Ludzki, a także trzykrotnym laureatem procesu certyfikacji Top Employer (2013, 2014, 2015) oraz Najlepsi Pracodawcy Aon Hewitt. Firma jest notowana w prestiżowych rankingach, w tym na liście 500 największych firm „Rzeczpospolitej”. W 2015 roku Provident otrzymał od Pulsu Biznesu tytuł Etyczna Firma, a Gazeta Finansowa przyznała firmie nagrodę Finansowa Marka Roku 2015. Firma zajęła również 3. miejsce wśród najbardziej odpowiedzialnych społecznie firm w kategorii organizacji finansowych w rankingu Dziennika Gazety Prawnej.

 

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska S.A jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF). Firma jest notowana na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 13 krajach na całym świecie.

W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą wchodzącą w skład IPF. Firma oferuje pożyczki 2,6 milionom Klientów w ośmiu krajach europejskich. Provident jest członkiem Pracodawców RP i Konfederacji Lewiatan, członkiem Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej, partnerem strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz członkiem Centrum Wolontariatu. Firma angażuje się w szereg inicjatyw społecznych, m.in. prowadzi program wolontariatu pracowniczego „Tak! Pomagam” oraz ogólnopolski program grantowy „Wokół Nas”.

Provident zdobył wiele prestiżowych nagród i wyróżnień, między innymi: Perły Polskiej Gospodarki w sektorze finansowym. Jest także jednym z laureatów konkursu Inwestor w Kapitał Ludzki, a także trzykrotnym laureatem procesu certyfikacji Top Employer (2013, 2014, 2015) oraz Najlepsi Pracodawcy Aon Hewitt. Firma jest notowana w prestiżowych rankingach, w tym na liście 500 największych firm „Rzeczpospolitej”. W 2015 roku Provident otrzymał od Pulsu Biznesu tytuł Etyczna Firma, a Gazeta Finansowa przyznała firmie nagrodę Finansowa Marka Roku 2015. Firma zajęła również 3. miejsce wśród najbardziej odpowiedzialnych społecznie firm w kategorii organizacji finansowych w rankingu Dziennika Gazety Prawnej.