sprawy społeczne media/marketing/reklama transport
Uważaj na pieszych, to mogą być Twoi najbliżsi
Rusza druga odsłona kampanii społecznej Fundacji PZU "Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym". W tym roku motywem przewodnim działań jest zwrócenie uwagi, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo na drodze ponosi zarówno kierowca, jak i pieszy. Przekaz ten podkreśla hasło „Kochasz? Uważaj na pieszych. To mogą być Twoi najbliżsi”.
Tylko 18% kierowców zawsze przestrzega przepisów drogowych w pobliżu przejścia dla pieszych – wynika z badania* zrealizowanego na zlecenie Fundacji PZU. Ponad 33% badanych zdarza się przyspieszać, żeby przejechać przed oczekującym pieszym, a 61% hamuje w ostatniej chwili. Takie zachowania kierowców są dużym zagrożeniem. Jednak i piesi nie są bez winy. Aż 74% przyznaje, że zdarza im się przechodzić przez ulicę w niedozwolonym miejscu.
Według danych Komisji Europejskiej, co piąty pieszy w Unii Europejskiej ginie na polskich drogach. Szacuje się, że w ciągu roku jest to ponad 1100 osób. Działania edukacyjne Fundacji PZU mają zachęcić kierowców i pieszych do zmiany niebezpiecznych zachowań.
- Sukces ubiegłorocznej edycji kampanii „Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym” utwierdził nas w przekonaniu, że warto oprzeć działania na pozytywnym przekazie. Również i w tym roku będziemy zachęcać bliskich kierowców do angażowania się w poprawę bezpieczeństwa na drodze. Rodzina, przyjaciele czy znajomi mogą uświadomić im, że każdy z nich jest także pieszym. Wierzymy, że może to w znaczący sposób wpłynąć na zmianę zachowań kierowców wobec przechodniów – mówi Andrzej Klesyk, Prezes Zarządu PZU SA.
W badaniu zrealizowanym w ramach kampanii około 50% kierowców przyznało, że zdarza im się nie zwalniać i nie zwracać szczególnej uwagi na znaki drogowe w pobliżu przejścia. Wyniki pokazują, że 60% kierowców nie zawsze zatrzymuje się gdy w pobliżu drogi jest pieszy. Bezpieczniej jednak prowadzą samochód, gdy mijają miejsca, w których mogą spotkać swoich bliskich.
Badanie pokazało równocześnie dużą skalę poważnych wykroczeń popełnianych przez pieszych. Aż 28% wychodzi przed nadjeżdżający samochód i wymusza pierwszeństwo. Co czwarty badany przyznaje, że nie zawsze stosuje się do sygnalizacji świetlnej, a 27%, że nie zawsze dokładnie rozgląda się zanim wkroczy na jezdnię.
Również w tym roku symbolem kampanii jest niebieskie serce. Fundacja PZU przygotowała jego specjalną, zapachową wersję. Serduszko umieszczone w samochodzie ma przypominać kierowcy, że pieszym może być bliska mu osoba. Zainteresowani będą mogli je otrzymać na wybranych stacjach benzynowych. W ich dystrybucję włączy się również policja, która po raz kolejny jest partnerem akcji. Serduszka będą rozdawane podczas patroli, w których udział wezmą wolontariusze - pracownicy PZU.
Ponadto Fundacja PZU zbuduje „Aktywne przejścia dla pieszych” w ramach konkursu adresowanego do przedstawicieli władz samorządowych. Jego celem będzie wyłonienie niebezpiecznych przejść, które zostaną zmodernizowane. Powołana będzie także inicjatywa obywatelska do ustanowienia Ogólnopolskiego Dnia Pieszych. Po rozpoczęciu roku szkolnego wszyscy uczniowie pierwszych klas szkoły podstawowej dostaną odblaskowe serca, które zwiększą ich widoczność na drodze.
- W tym roku obok działań edukacyjnych i zachęcania Polaków do zaangażowania się w akcję chcemy zostawić jakiś trwały ślad - element na stałe zwiększający bezpieczeństwo. Dlatego zapraszamy wszystkie samorządy do udziału w konkursie „Aktywne przejścia dla pieszych”. W połączeniu z aktywnością obywatelską społeczności lokalnych przełoży się to na realne zmiany i poprawę bezpieczeństwa w ich najbliższej okolicy – informuje Bogdan Benczak, Prezes Fundacji PZU.
Wszystkie informacje o kampanii można będzie znaleźć na stronie www.stopwariatom.pl. Kampania zakłada zintegrowane działania reklamowe, informacyjne, online oraz w mediach społecznościowych. W ich ramach będzie emitowany m.in. spot telewizyjny z Marcinem Dorocińskim.
*Badanie opinii publicznej, przeprowadzone w czerwcu 2015 roku przez TNS Polska, metodą wywiadów telefonicznych (CATI), na reprezentatywnej próbie 500 kierowców i 500 pieszych w wieku 18 lat i więcej.