styl życia towary konsumpcyjne turystyka/wypoczynek

Polacy przy grillu, czyli razem smakuje lepiej

11.06.2015 | RC2

Wiosna i lato to czas na spotkania z rodziną i przyjaciółmi na świeżym powietrzu, szczególnie przy grillu. Za co najbardziej cenimy grillowanie? Aż 55% Polaków w badaniu „Polacy przy grillu” przeprowadzonym na zlecenie Coca-Cola[1], wskazało na wspólne spędzanie czasu z rodziną i znajomymi. Nie dziwi więc, że 75% z nas przy grillu koncentruje się przede wszystkim na rozmowie ze znajomymi. Potwierdza się, że razem smakuje lepiej!

Spotkajmy się przy grillu

Często jedynym momentem, w którym możemy spotkać się ze swoimi bliskimi jest wspólny posiłek. Chwila, w której zasiadamy razem do stołu to okazja do rozmowy, wymiany żartów i okazania sobie radości. To magiczny czas, który powinien nam się przydarzać każdego dnia. Dlatego Coca-Cola w ramach kampanii „Razem smakuje lepiej” zaprasza wszystkie polskie rodziny do wspólnego posiłku i okazania radości z bycia razem. Niedawną ku temu okazją była majówka i rozpoczęcie sezonu grillowego. Za co kochamy grilla? Jakie potrawy królują na ruszcie Polaków? Odpowiedź przynosi badanie „Polacy przy grillu” przeprowadzone na zlecenie marki Coca-Cola.

Gdy nastają pierwsze ciepłe dni Polacy wykorzystują okazję do tego by spotkać się na świeżym powietrzu. Jak co roku za inaugurację spotkań pod chmurką uznaje się majówkę. Sam grill okazuje się jednak tylko pretekstem do bycia razem. Jak wynika z badania opinii społecznej przeprowadzonej na zlecenie marki Coca-Cola, aż 55% Polaków wskazuje, że najbardziej ceni w grillowych spotkaniach wspólne spędzanie czasu z rodziną i znajomymi. 31% z nas wskazuje na możliwość spędzania czasu na świeżym powietrzu, 8% na dodatkowe rozrywki jak gry towarzyskie, a tylko 6% na jedzenie. Co ciekawe, na znaczenie jedzenia częściej wskazują mężczyźni (10%) niż kobiety (2%) i mieszkańcy dużych miast (15%).

Gdy spotykamy się przy grillu najczęściej po prostu rozmawiamy. 75% ankietowanych podaje, że właśnie rozmowy i wspólne spędzanie czasu najczęściej towarzyszy nam podczas grillowania. W dalszej kolejności znalazło się słuchanie muzyki (35%) czy opalanie się (12%). Okazuje się więc, że grillowanie to przede wszystkim okazja do spotkania z najbliższymi i dzielenia się radością. Bo przecież razem smakuje lepiej!

- Kiedy niespełna 15 lat temu na podwórkach naszych sąsiadów, zaczęły się pojawiać niezgrabne urządzenia, składające się z trzech nóg i dużej misy, z których niemiłosiernie się dymiło, a do nozdrzy dolatywał zapach pieczonego mięsa, nikt nie mógł przypuszczać, że potrzeba będzie tylko kilku sezonów na to, żeby grillowanie stało się narodowym sportem Polaków. O tego czasu wiele się zmieniło. Wyrosło bowiem całe pokolenie, które nie pamięta czasów „sprzed grilla”. Dla nich grill - nie tylko jako urządzenie do pieczenia mięsa, ale również, a może przede wszystkim, jako forma spędzania czasu - wydaje się czymś oczywistym, na stałe wpisanym w krajobraz imprez rówieśniczych i rodzinnych – mówi dr Tomasz Sobierajski, socjolog, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego.

Grillowy portret Polaka

Polacy są zgodni, najlepszą porą na organizację grilla jest weekend. A szczególnie sobota kiedy organizuje go zazwyczaj 72% Polaków. 30% z nas wskazuje na niedzielę, a 19% na piątek. Od poniedziałku do czwartku spotkania na świeżym powietrzu organizuje zaledwie 3% z nas. Gdy spotykamy się podczas grilla lubimy by trwał ponad 2 godziny. 39% ankietowanych wskazuje, że grillują co najmniej 2-3 godziny, 35% zasiada do stołu na 4-5 godzin, a 15% spędza w ten sposób ponad 5 godzin. Zaledwie 11% Polaków wskazuje, że na grillowanie poświęca do 1 godziny.

Choć jedzenie nie jest najważniejszym powodem do spotkania na świeżym powietrzu, to jest nieodzownym elementem każdego grilla. Podczas grilla najczęściej na naszym ruszcie znajdzie się kiełbasa, która jest ulubioną potrawą 29% Polaków. Równie często będzie można spotkać karkówkę (25%) i szaszłyki (13%). Mniejszą popularnością cieszą się takie potrawy jak skrzydełka z kurczaka (10%), kaszanka (7%), ryba (5%), warzywa (3%) i stek (2%).

Razem smakuje lepiej

- Wyniki przeprowadzonych badań skłaniają do podkreślenia znaczenia grillowania nie tylko jako procesu kulinarnego, ale przede wszystkim jako elementu stylu życia oraz umacniania więzi rodzinnych i przyjacielskich. Ponad połowa badanych (55%) deklaruje, że jest to okazja do wspólnego spędzenia czasu z rodziną i znajomymi, a co trzeci badany (31%) docenia to, że można ten czas spędzić na świeżym powietrzu. Mamy w związku z tym do czynienia ze szczególną sytuacją społeczną uwarunkowaną grillowaniem. Z jednej strony ustawiamy grillowanie w centrum przekazu, inicjując zaproszenie na spotkanie typu: „wpadnij na grilla”, a z drugiej strony, to nie jedzenie z grilla stanowi warunek sine qua non udanego spotkania – jest tylko pretekstem do wspólnego spędzenia czasu w ogródku, na działce czy w innych miłych okolicznościach przyrody – dodaje dr Tomasz Sobierajski.

Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Coca-Cola najbardziej w spotkaniach na świeżym powietrzu cenimy możliwość przebywania ze swoimi bliskimi i rozmowy. Weekend jest okazją do tego by być ze sobą razem. To szansa na okazanie sobie radości, relaks, wspominania zabawnych historii, które zdarzyły się nam w minionym tygodniu czy powrotu do dobrze nam znanych anegdot. Wspólne grillowanie pokazuje nam jak niewiele trzeba by być ze sobą razem i okazać radość swoim bliskim. Dlatego Coca-Cola zachęca do tego by wykorzystać słoneczną pogodę i jak najczęściej spotykać się razem na świeżym powietrzu przy ulubionych potrawach. Bo... razem smakuje lepiej!

[1] IQS, badanie przeprowadzone na próbie 800 reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie Polaków w wieku 15-50 lat zrealizowane w dniach 14-16.04.2015 r.

informacje o firmie
RC2

O FIRMACH Z SYSTEMU COCA-COLA:

System Coca-Cola w Polsce reprezentują firmy Coca-Cola Poland Services Sp. z o.o. oraz Coca-Cola HBC Polska. Coca-Cola Poland Services to spółka-córka The Coca-Cola Company, właściciela wiodących marek napojów bezalkoholowych, obecnych w ponad 200 krajach świata. Coca- Cola HBC Polska to oddział Coca-Cola Hellenic Bottling Company, będącej pod względem sprzedaży drugim na świecie rozlewcą napojów The Coca-Cola Company, docierającym do ponad 560 milionów konsumentów. Wśród marek firm dostępnych na naszym rynku figurują: Coca-Cola, Coca-Cola light, Coca-Cola Zero, Cherry Coke, Fanta, Sprite, Lift, Kinley Tonic, napój izotoniczny Powerade, soki, nektary i napoje owocowe Cappy, naturalna woda źródlana Kropla Beskidu i woda mineralna Multivita z ujęcia Kropla Minerałów, napój energetyzujący Burn oraz herbaty mrożone Nestea. Firmy z systemu Coca-Cola są liderem na polskim rynku napojów bezalkoholowych i zatrudniają ponad 2 700 osób. Od 1991 r. firmy te zainwestowały w Polsce ponad 500 milionów dolarów.

informacje o firmie
RC2

O FIRMACH Z SYSTEMU COCA-COLA:

System Coca-Cola w Polsce reprezentują firmy Coca-Cola Poland Services Sp. z o.o. oraz Coca-Cola HBC Polska. Coca-Cola Poland Services to spółka-córka The Coca-Cola Company, właściciela wiodących marek napojów bezalkoholowych, obecnych w ponad 200 krajach świata. Coca- Cola HBC Polska to oddział Coca-Cola Hellenic Bottling Company, będącej pod względem sprzedaży drugim na świecie rozlewcą napojów The Coca-Cola Company, docierającym do ponad 560 milionów konsumentów. Wśród marek firm dostępnych na naszym rynku figurują: Coca-Cola, Coca-Cola light, Coca-Cola Zero, Cherry Coke, Fanta, Sprite, Lift, Kinley Tonic, napój izotoniczny Powerade, soki, nektary i napoje owocowe Cappy, naturalna woda źródlana Kropla Beskidu i woda mineralna Multivita z ujęcia Kropla Minerałów, napój energetyzujący Burn oraz herbaty mrożone Nestea. Firmy z systemu Coca-Cola są liderem na polskim rynku napojów bezalkoholowych i zatrudniają ponad 2 700 osób. Od 1991 r. firmy te zainwestowały w Polsce ponad 500 milionów dolarów.