styl życia zainteresowania/hobby towary konsumpcyjne

Międzynarodowy charakter Wielkanocy

24.03.2015 | California Prune Board

W zależności od preferencji i smaku Wielkanoc przybiera różne oblicza. Zarówno zwolennicy międzynarodowej kuchni, jak i tradycjonaliści mogą skorzystać wzbogacając polskie świąteczne dania o składniki typowe dla innych krajów. W różnorodnej, wielkanocnej kuchni można odnaleźć smaki antycznej Grecji, wykwintnej Francji i słonecznej Turcji.

Wielka grecka Wielkanoc

Kolorem dominującym podczas Wielkanocy jest intensywna zieleń. Co ciekawe, nie wszędzie tak jest. Greckie Święta Wielkanocne mają kolor… czerwony. Pisanki w według greckiej tradycji, powinny być czerwone i nawiązywać kolorem do krwi Chrystusa. W czasie, kiedy w Wielki Czwartek w domach trwa malowanie jajek, na zewnątrz wywiesza się czerwone tkaniny lub inne czerwone przedmioty.

Jajko jest głównym bohaterem wielkanocnych stołów w Europie. W Polsce najpopularniejszym dodatkiem do niego jest majonez i szczypiorek. Jak można odświeżyć tradycyjną potrawę, przedstawić ją w greckiej odsłonie, a jednocześnie zaprezentować w zdrowej, lekkiej wersji? Rozwiązaniem jest zainspirowanie się grecką kuchnią, która jest zdrowa i prosta. Śródziemnomorskie dodatki, takie jak szpinak, kapary i jogurt grecki dodadzą potrawie lekkiego charakteru, a śliwki kalifornijskie dodadzą słodkości wielkanocnym faszerowanym jajom.

Wielkanocne faszerowane jaja ze śliwkami kalifornijskimi
Ilość porcji: 12 porcji
Czas przygotowania: 30 minut

wielkanocne_faszerowane_jajka_foto_CPB_1.jpg

Składniki:

  • 6 jaj
  • 75 g śliwek kalifornijskich
  • 50 g szpinaku
  • 30 g kaparów
  • 75 ml jogurtu greckiego
  • sól i pieprz do smaku
  • kiełki słonecznika do ozdoby

 

Przygotowanie:

Jaja gotujemy na twardo, studzimy, obieramy, przekrajamy na pół. Delikatnie wyciągamy żółtka, przekładamy do miski, lekko rozgniatamy. Do żółtek dodajemy jogurt, pokrojone śliwki kalifornijskie, posiekany szpinak i kapary. Składniki mieszamy, doprawiamy do smaku solą i pieprzem. Tak przygotowaną pastą napełniamy białka jaj, serwujemy na kiełkach słonecznika.

Francuskie ucztowanie

Po przeciwnej stronie nowoczesnej kuchni znajduje się kuchnia tradycyjna, która oparta jest na przepisach przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Ważną częścią staropolskiego jedzenia jest domowy pasztet. Co ciekawe, mimo że danie powstało we Włoszech, to nie włoscy kucharze, a francuscy spopularyzowali pasztety w całej Europie. Podawany na dworach królewskich i szlacheckich pasztet przetrwał do lat współczesnych pod różnymi postaciami.  Francuska Wielkanoc zdominowana jest przez różnorodne pasztety m.in. słynny Pasztet Strasburski z gęsich wątróbek (foie gras). Idealnym dodatkiem do pasztetu jest śliwka kalifornijska, która dodaje potrawie słodkości i szlachetności.

Pasztet ze śliwkami kalifornijskimi
Ilość porcji: 2 porcje (średniej wielkości keksówki)
Czas przygotowania: 3 godziny 30 minut

CPB_wielkanoc_pasztet_1.jpg

Składniki:

  • 70 dag udek z kurczaka lub 70 dag rozbratla wołowego
  • 70 dag łopatki cielęcej
  • 1 pszenna bułka
  • 4 jaja
  • 2 cebule
  • 20 dag wątróbki drobiowej
  • 200 g suszonych śliwek kalifornijskich
  • 75 ml pigwówki lub innej aromatycznej nalewki
  • 50 ml miodu
  • łyżeczka gałki muszkatołowej
  • łyżeczka cynamonu
  • łyżeczka pieprzu
  • 2 łyżki majeranku
  • sól (opcjonalnie)
  • 1 pęczek włoszczyzny

 

Przygotowanie:

Mięso myjemy, zalewamy wodą i gotujemy na małym ogniu przez 50 minut, w międzyczasie szorujemy włoszczyznę i opalamy ją na patelni (włoszczyznę układamy na rozgrzanej suchej patelni i przypiekamy ją z każdej strony do momentu lekkiego przypalenia). Tak przygotowaną włoszczyznę dodajemy do gotującego się mięsa i na małym gazie gotujemy kolejne 50 minut. Po tym czasie mięso wyjmujemy, studzimy, usuwamy ewentualne kości. Mięso oraz włoszczyznę dwukrotnie mielimy. Wątróbkę wkładamy do gorącego bulionu na ok. 2 minuty, po wyjęciu mielimy. Bułkę chwilę moczymy w wodzie, odsączamy, mielimy. Masę doprawiamy przyprawami, dodajemy miód, pigwówkę, śliwki kalifornijskie, jaja oraz 600 ml bulionu. Całość dokładnie mieszamy. Wykładamy do wysmarowanych oliwą i posypanych bułką tartą keksówek. Pieczemy 80 minut w temperaturze 190 st. C. Upieczony pasztet można zamrozić.

Wielkanoc w tureckim słońcu

Na sam koniec świątecznej uczty pojawiają się desery, bez których nie obędą się żadne święta. Ciasto, które triumfuje w okresie wielkanocnym to słodki mazurek. Nie wiele osób wie, iż mazurek - jak i zwyczaj urozmaicania wielkanocnych wypieków bakaliami - przywędrował do nas z Turcji. Suszone owoce i intensywne smaki oraz przyprawy są turecką specjalnością zaimportowaną w XVIII wieku. W Polsce po czterdziestu dniach surowego postu od potraw mięsnych i słodkości, mazurek był nagrodą dla wytrwałych.

Przepisów na mazurka jest tyle, ile gospodyń domowych. Popularny mazurek to ciasto przełożone masą kajmakową, orzechową czy dżemem, zdobione owocami i bakaliami. Obok znanych od dziesięcioleci receptur występują też współczesne warianty tego wypieku. Przepis proponowany poniżej z jednej strony wyróżnia się nietypowym składnikiem, jakim są kruszone herbatniki czy płatki owsiane. Natomiast z drugiej, tradycyjnej strony pojawiają się na nim suszone skarby Turcji - bakalie, które dekorują i ozdabiają mazurka. Podstawą ciasta są też śliwki kalifornijskie zalewane herbatą, która dla Turków jest napojem narodowym pitym od rana do wieczora.

Mazurek ze śliwkami kalifornijskimi
Ilość porcji: 1 blaszka (wymiary 30cm x 20cm)
Czas przygotowania:90 minut

CPB_wielkanoc_mazurek_4.jpg

Składniki:

  • 150 g herbatników maślanych (rozgniecionych)
  • 100 g masła roztopionego
  • 300 g śliwek kalifornijskich
  • 50ml rumu
  • 150 ml wystudzonej herbaty
  • 150 g płatków owsianych
  • 100 g ciemnej czekolady
  • 100 g białej czekolady
  • 150 g bakalii (migdały, orzechy laskowe, suszone morele, żurawina)

 

Przygotowanie:

Herbatniki maślane porządnie rozgniatamy. Rozgniecione ciasteczka łączymy z roztopionym masłem, masę układamy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia, wstawiamy na pół godziny do lodówki. Płatki owsiane prażymy na patelni. Gorzką czekoladę roztapiamy w kąpieli wodnej (na rondelku z gotującą się wodą stawiamy miseczkę z czekoladą, co chwilę mieszamy doprowadzając do całkowitego roztopienia czekolady). Uprażone płatki owsiane przekładamy do miseczki zalewamy roztopioną czekoladą, szybko mieszamy, układamy jako drugą warstwę na ciasteczkowym spodzie. Blaszkę wkładamy do lodówki do schłodzenia. 200 g śliwek kalifornijskich drobno kroimy, przekładamy do rondelka, zalewamy herbatą, gotujemy na małym ogniu 10 minut, studzimy. Wystudzone śliwki miksujemy, dodajemy rum. Tak przygotowaną masę rozsmarowujemy jako kolejną warstwę. Na masie śliwkowej układamy pokrojone bakalie. W kąpieli wodnej roztapiamy białą czekoladę (będzie ona stanowić ostatnią warstwę mazurka), polewamy nią bakalie i odstawiamy do wystygnięcia. Mazurek dekorujemy pozostałymi śliwkami kalifornijskimi, ewentualnie dodatkowymi bakaliami.

 

informacje o firmie

O California Prune Board

California Prune Board reprezentuje całą branżę suszonych śliwek z Kalifornii, składającą się z prawie 900 plantatorów śliwek oraz 25 firm konfekcjonujących. Kalifornia jest największym na świecie producentem śliwek suszonych, słynących z najwyższej jakości. Jakość ta jest rezultatem skrupulatnego procesu produkcji oraz kontroli jakości. Produkt klasy premium z Kalifornii dostarczany jest do 70 krajów na całym świecie, a region odpowiada za 60 proc. dostaw na świecie i 99 proc. dostaw w USA.

Europejski oddział California Prune Board zlokalizowany w Wielkiej Brytanii odpowiada za rozwój rynku, reklamę, public relations, promocję sprzedaży, inicjatywy edukacyjne oraz badania rynkowe i żywieniowe. California Prune Board od ponad 25 lat działa w Europie na rzecz podniesienia świadomości na temat śliwek kalifornijskich jako zdrowego i pożywnego produktu wysokiej jakości, o różnorodnych właściwościach kulinarnych. Więcej informacji: http://www.californiaprunes.pl/

„Przyjaciółka z Kalifornii” – informacje dotyczące kampanii

„Przyjaciółka z Kalifornii” to kampania organizowana przez California Prune Board w Polsce. Jej głównym celem jest przybliżenie informacji na temat walorów zdrowotnych śliwki kalifornijskiej, wysokiej jakości, a także różnorodności wykorzystania tego owocu w kuchni. Kampania informacyjna „Przyjaciółka z Kalifornii” obejmuje szereg inicjatyw adresowanych do konsumentów, partnerów biznesowych oraz mediów, takich jak publikacje badań, spotkania informacyjne, warsztaty kulinarne. Więcej informacji w mediach społecznościowych: facebook.com/sliwkikalifornijskie, instagram.com/sliwki_kalifornijskie oraz na stronie poświęconej śliwkom kalifornijskim: http://www.californiaprunes.pl/.

informacje o firmie

O California Prune Board

California Prune Board reprezentuje całą branżę suszonych śliwek z Kalifornii, składającą się z prawie 900 plantatorów śliwek oraz 25 firm konfekcjonujących. Kalifornia jest największym na świecie producentem śliwek suszonych, słynących z najwyższej jakości. Jakość ta jest rezultatem skrupulatnego procesu produkcji oraz kontroli jakości. Produkt klasy premium z Kalifornii dostarczany jest do 70 krajów na całym świecie, a region odpowiada za 60 proc. dostaw na świecie i 99 proc. dostaw w USA.

Europejski oddział California Prune Board zlokalizowany w Wielkiej Brytanii odpowiada za rozwój rynku, reklamę, public relations, promocję sprzedaży, inicjatywy edukacyjne oraz badania rynkowe i żywieniowe. California Prune Board od ponad 25 lat działa w Europie na rzecz podniesienia świadomości na temat śliwek kalifornijskich jako zdrowego i pożywnego produktu wysokiej jakości, o różnorodnych właściwościach kulinarnych. Więcej informacji: http://www.californiaprunes.pl/

„Przyjaciółka z Kalifornii” – informacje dotyczące kampanii

„Przyjaciółka z Kalifornii” to kampania organizowana przez California Prune Board w Polsce. Jej głównym celem jest przybliżenie informacji na temat walorów zdrowotnych śliwki kalifornijskiej, wysokiej jakości, a także różnorodności wykorzystania tego owocu w kuchni. Kampania informacyjna „Przyjaciółka z Kalifornii” obejmuje szereg inicjatyw adresowanych do konsumentów, partnerów biznesowych oraz mediów, takich jak publikacje badań, spotkania informacyjne, warsztaty kulinarne. Więcej informacji w mediach społecznościowych: facebook.com/sliwkikalifornijskie, instagram.com/sliwki_kalifornijskie oraz na stronie poświęconej śliwkom kalifornijskim: http://www.californiaprunes.pl/.