internet technologie

Bezpieczeństwo danych jednym z kluczowych zadań w dobie cyfryzacji

04.12.2014 | 3M Poland

Według raportu Deloitte „Digital trends” w 2013 roku w Polsce w użyciu było aż 8 milionów smartfonów, z których na bieżąco korzystało 31 proc. Polaków. Ten trend wzrasta z każdym rokiem, a coraz liczniejsi użytkownicy urządzeń mobilnych posługują się nimi także w celach zawodowych. Mobilność daje duże możliwości, ale i stwarza zagrożenie np. kradzieży cennych danych pracodawcy i klientów podczas korzystania ze smartfona poza miejscem pracy. W jaki sposób należy zapobiegać utracie wrażliwych informacji? Gdzie szukać rozwiązań i jak sklasyfikować przestępstwa w sieci? Odpowiedzi na te pytania można było poznać podczas konferencji Cyberbezpieczeństwo Spółek Giełdowych. Jednym z partnerów wydarzenia była firma 3M.

- Świat, w którym spisane na papierze cenne formuły lekarstw lub strategiczne plany spoczywały na dnie najlepiej zabezpieczonych sejfów, odszedł lub odchodzi dość szybko do historii. Zapewne większość informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstw zapisana jest już w formie elektronicznej. Możliwość przekazywania tych informacji w formie cyfrowej to z jednej strony szansa i motor rozwoju gospodarczego, z drugiej zaś niebezpieczeństwo, które należy za każdym razem oceniać i któremu należy przeciwdziałać –  pisze w raporcie, publikowanym podczas konferencji, adwokat Janusz Tomczak z kancelarii prawnej Wardyński i Wspólnicy.

To właśnie bezpieczeństwo, według Raportu Innowacyjny Polak 2014*, stanowi w naszym kraju obszar szczególnie istotny. Aż 85 proc. Polaków uważa, że dzięki innowacyjnym produktom, które gwarantują bezpieczeństwo, czują się komfortowo, zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim. Dotyczy to także używanych przez Polaków urządzeń mobilnych. Liczba ich użytkowników rośnie z każdym rokiem. Według raportu Deloitte w 2013 aż 31 proc. Polaków korzystało z urządzeń mobilnych. Za cztery lata ta liczba może dojść do 70 proc, co potwierdza także badanie „Marketing mobilny w Polsce 2013/2014” określając, że niedługo aż ¾ Polaków będzie korzystać z urządzeń mobilnych. Wzrasta nie tylko liczba smartfonów, ale ich zakres ich wykorzystania - coraz częściej także w celach zawodowych. Pociąga to za sobą niebezpieczeństwo utraty cennych danych przez pracownika np. podczas pracy na urządzeniach mobilnych w miejscach publicznych.

- Wiele mówi się na temat działań zwiększających bezpieczeństwo systemowe – czyli stosowania odpowiednich zabezpieczeń sieci, ustawianiu różnorodnych haseł i wszystkich działaniach firm, które mają zapobiec najczęstszym przestępstwom w Internecie. Zapominamy natomiast, że kradzież wrażliwych danych może odbywać się w dużo łatwiejszy sposób poza cyberprzestrzenią. W miejscach publicznych, pociągach, autobusach, tramwajach bardzo często dochodzi do snoopingu, czyli podglądaniu ekranu osoby obok, która może w ten sposób wyciągnąć informacje takie jak dane finansowe firmy, dane osobowe, czy dane dotyczące strategii i planów biznesowych. Często pracownicy nie są świadomi, że przestępstwa gospodarcze, wiążą się z coraz to bardziej wyrafinowanymi metodami kradzieży danych, jak np. Visual Hacking. Również wewnątrz firmy np. w środowisku open space, powinniśmy zadbać, aby zabezpieczyć dane wizualnie. Dzięki temu unikniemy ekspozycji poufnych danych jak np. lista płac wśród pracowników. - powiedziała podczas debaty na temat bezpieczeństwa urządzeń mobilnych Magdalena Salamucha z 3M Poland.

Ekspert z 3M podkreślił także, że istnieją proste sposoby zabezpieczenia wizualnego danych na urządzeniach mobilnych. Jednym z przykładów takich rozwiązań są filtry prywatyzujące, które prezentowano na stoisku firmy w czasie konferencji.

- Większość folii na urządzenia mobilne ma za zadanie jedynie zabezpieczać ekran przed zarysowaniami. Filtry prywatyzujące oprócz tego, że chronią ekran przed uszkodzeniami dzięki specjalnej mikro-żaluzji sprawiają, że obraz jest widoczny wyłącznie przez osobę patrzącą na wprost wyświetlacza. W ten sposób mamy pewność, że nasze dane są bezpieczne i niedostępne dla oczu niepożądanych osób, bez względu na to czy korzystamy z laptopa, smartfona, czy tableta. – dodała Magdalena Salamucha.

Konferencja Cyberbezpieczeństwo Spółek Giełdowych obyła się 1 grudnia w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Honorowy patronat nad konferencją objęło Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Firma 3M była jednym z partnerów całego wydarzenia.

* Badanie przeprowadzono między 27 czerwca a 2 lipca 2014 roku w ramach badania wielotematycznego OMNIBUS techniką wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo (CAPI). Wywiady przeprowadzono na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1000 osób w wieku 15 lat i więcej.

informacje o firmie

O 3M Poland

3M Poland Sp. z o.o. jest filią koncernu Minnesota Mining and Manufacturing. Firma w Polsce posiada 4 ośrodki produkcyjne (największy mieści się we Wrocławiu) oraz zatrudnia ponad 1800 pracowników. Centrala firmy mieści się w Kajetanach k/Warszawy. 3M Poland oferuje ponad 10 000 produktów w ramach 5 grup biznesowych: Ochrona Zdrowia, Produkty Konsumenckie, Bezpieczeństwo i Reklama Wizualna, Przemysł, Elektronika i Energetyka. Dotychczasowe inwestycje 3M w Polsce wyniosły ponad 400 mln USD.

3M Poland od ponad 20 lat wnosi wkład w rozwój polskiego biznesu i gospodarki za co otrzymuje liczne nagrody i wyróżnienia m.in. „Firma XX-lecia 1990-2010” tytuł przyznany przez Polski Klub Biznesu, Business Superbrands 2013 oraz PremiumBrand 2014. Firma jest także dwukrotnym laureatem Pereł Polskiej Gospodarki, w ubiegłym roku otrzymała specjalne wyróżnienie, Nagrodę Progress 2013 - Perła Innowacji.

Więcej informacji: www.3m.pl

O 3M

3M przekształca nowe idee w tysiące pomysłowych produktów. Nasza kultura twórczej współpracy nieustannie inspiruje powstawanie zaawansowanych technologii, których podstawowym celem jest poprawa jakości życia. 3M to innowacyjna firma, która od początku swojego istnienia nieprzerwanie tworzy i dostarcza nowe rozwiązania ułatwiające ludziom życie. 3M osiąga przychody w wysokości 31 mld USD, zatrudnia 89 000 osób na całym świecie i działa w ponad 70 krajach. Więcej informacji można znaleźć pod adresem www.3M.com albo w kanale @3MNews na Twitterze.

informacje o firmie

O 3M Poland

3M Poland Sp. z o.o. jest filią koncernu Minnesota Mining and Manufacturing. Firma w Polsce posiada 4 ośrodki produkcyjne (największy mieści się we Wrocławiu) oraz zatrudnia ponad 1800 pracowników. Centrala firmy mieści się w Kajetanach k/Warszawy. 3M Poland oferuje ponad 10 000 produktów w ramach 5 grup biznesowych: Ochrona Zdrowia, Produkty Konsumenckie, Bezpieczeństwo i Reklama Wizualna, Przemysł, Elektronika i Energetyka. Dotychczasowe inwestycje 3M w Polsce wyniosły ponad 400 mln USD.

3M Poland od ponad 20 lat wnosi wkład w rozwój polskiego biznesu i gospodarki za co otrzymuje liczne nagrody i wyróżnienia m.in. „Firma XX-lecia 1990-2010” tytuł przyznany przez Polski Klub Biznesu, Business Superbrands 2013 oraz PremiumBrand 2014. Firma jest także dwukrotnym laureatem Pereł Polskiej Gospodarki, w ubiegłym roku otrzymała specjalne wyróżnienie, Nagrodę Progress 2013 - Perła Innowacji.

Więcej informacji: www.3m.pl

O 3M

3M przekształca nowe idee w tysiące pomysłowych produktów. Nasza kultura twórczej współpracy nieustannie inspiruje powstawanie zaawansowanych technologii, których podstawowym celem jest poprawa jakości życia. 3M to innowacyjna firma, która od początku swojego istnienia nieprzerwanie tworzy i dostarcza nowe rozwiązania ułatwiające ludziom życie. 3M osiąga przychody w wysokości 31 mld USD, zatrudnia 89 000 osób na całym świecie i działa w ponad 70 krajach. Więcej informacji można znaleźć pod adresem www.3M.com albo w kanale @3MNews na Twitterze.