Jakość w cenie
Co sprawia, że zakupy uznajemy za udane i chętnie sięgamy po dany towar kolejny raz? Najniższa cena, przywiązanie do konkretnej marki, łatwa i szybka dostępność, a może znalezienie produktu idealnie wpasowującego się w nasze oczekiwania i preferencje? Jak wynika z najnowszych badań Open Research, polscy konsumenci coraz częściej podejmują decyzje zakupowe w oparciu o jakość produktów[1].
Aktualny raport wydany przez Agencję Badania Rynku i Opinii Open Research wykazuje, że w odniesieniu do wcześniejszych wyników z 2017 roku, obecny rok przyniósł znaczny wzrost liczby konsumentów, która wybiera dobre jakościowo produkty w równie korzystnej cenie. Aktualnie grupa ta liczy 34% kupujących, przy czym w 2017 roku stanowiła ona 26% badanych. Jednocześnie jest to obecnie największy segment wśród pięciu różnych grup konsumentów przedstawionych w raporcie. Zaliczają się do niego w większości osoby mieszkające w dużych miastach, w przedziale wiekowym pomiędzy 25 a 44 rokiem życia[2].
Więcej świadomych konsumentów
Wzrost liczby konsumentów, dla których oprócz atrakcyjnej ceny liczy się również jakość kupowanych towarów powoduje, że ze sklepowych półek coraz częściej znikają jako pierwsze te lepszej jakości, wyselekcjonowane produkty.
– W Polsce z roku na rok przybywa więcej świadomych i wymagających konsumentów, których satysfakcjonują już nie tylko niskie ceny wybranych towarów. W ostatnich latach mogliśmy zauważyć, że nasi klienci zwracają coraz większą uwagę na wysoką jakość produktów. Dbałość o tę kwestię jest dla nas priorytetem – komentuje Stephane Tikhomiroff, Dyrektor Generalny Perfetti Van Melle Polska.
Wysokogatunkowe towary mają korzystny wpływ na budowanie pozytywnego wizerunku marki wśród konsumentów. Dobry jakościowo produkt zapewnia poszczególnym brandom większe zainteresowanie. Potwierdzają to badania, w których 88% ankietowanych uważa, że wysoka jakość produktu przyczynia się do zwiększania jego popularności[3].
[1],[2] Raport „Shoppers Perspective 2021” przygotowany przez Agencję Badania Rynku i Opinii Open Research,
URL: https://raporshoppersperspective2021.openresearch.pl
[3] Dominik Zimon, Łucja Gawron-Zimon, Karolina Szczygieł, „Wpływ jakości produktów na zachowania konsumentów”,
URL: https://www.researchgate.net/publication/305210395_Wplyw_jakosci_produktow_na_zachowania_konsumentow