handel ekonomia/biznes/finanse

ADMIRAL BOATS poprawia wyniki

13.05.2015 | ADMIRAL BOATS

ADMIRAL BOATS S.A., jedyna spółka reprezentująca polski przemysł jachtowy i stoczniowy na warszawskiej giełdzie, opublikowała wynika za I kwartał. Wynikającą z silnej sezonowości w branży produkcji łodzi motorowych strata netto zmniejszyła się z 2,4 mln zł w I kwartale 2014 roku do 1,2 mln zł w I kwartale 2015 r. Dzięki znacznie niższym kosztom produkcji spółka osiągnęła zysk brutto ze sprzedaży na poziomie 3,4 mln zł, co oznacza wzrost o 21,5% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.

W ciągu trzech pierwszych miesięcy 2015 r. ADMIRAL BOATS sprzedało 164 łodzie, wobec 120, które znalazły nabywców w I kwartale roku poprzedniego.

Do zmniejszenia straty netto przyczynił się głównie spadek ponoszonych przez spółkę kosztów. Znacznie obniżyły się koszty produkcji (do poziomu 3,6 mln zł, co oznacza spadek o 25,1% w stosunku do I kw. 2014 r.) oraz koszty ogólnego zarządu, które zamknęły się kwotą 1,4 mln zł (spadły o 9,4%). Zmniejszyły się także pozostałe koszty operacyjne, m.in. dzięki mniejszym nakładom poniesionym na modernizację Zakładu w Tczewie.

Do poziomu 7,0 mln zł zmalały przychody ze sprzedaży, co jest wynikiem zmiany organizacji produkcji w zakresie zmiany zasad współpracy w zakresie sprzedaży towarów i materiałów podwykonawcom.

- Pomimo „martwego” okresu w branży, jakim jest dla nas początek każdego roku kalendarzowego, w I kwartale osiągnęliśmy zadowalające wyniki. To efekt dyscypliny kosztowej oraz kontroli zużycia materiałów. Nie tylko sprzedaliśmy w ciągu tych 3 miesięcy o 1/3 łodzi więcej niż w I kwartale 2014 r., ale były to modele lepiej wyposażone, co pozwoliło nam wygenerować wyższe marże – komentuje wyniki Andrzej Bartoszewicz, Prezes Zarządu ADMIRAL BOATS.

W I kwartale 2015 roku Spółka poprawiła r/r wskaźniki rentowności. Marża brutto na sprzedaży wzrosła o 11,7 p.p i wyniosła 48,3%. Do jej wzrostu przyczyniła się przede wszystkim sprzedaż lepiej wyposażonych modeli łodzi. Nastąpiła także znaczna poprawa marży EBITDA (wzrost o 27,8 p.p.), która wyniosła 5,6%.

- Pierwszy kwartał był okresem intensywnych przygotowań do sezonu sprzedażowego. W związku z tym zaprezentowaliśmy na tegorocznych Międzynarodowych Targach Boot Dusseldorf nowy model łodzi sportowej OceanMaster 680 Cabin oraz przeprowadziliśmy emisję obligacji, aby sprostać dużej liczbie zamówień na nasze łodzie. Warto dodać, że w kwietniu sprzedaliśmy do Norwegii setny egzemplarz naszej najpopularniejszej z linii szybkich łodzi sportowych, czyli OceanMaster 630 – dodaje Andrzej Bartoszewicz.

Marcowa emisja obligacji serii J ADMIRAL BOATS zakończyła się nadsubskrypcją, w wyniku której Spółka pozyskała 6 mln zł. Kwota ta została przeznaczona na zasilenie kapitału obrotowego przed rozpoczynającym się sezonem.

informacje o firmie

O ADMIRAL BOATS

ADMIRAL BOATS S.A., spółka produkująca i dystrybuująca łodzie motorowe, jest jedynym reprezentantem polskiego przemysłu jachtowego i stoczniowego notowanym na rynku kapitałowym. Od lipca 2011 r. akcje spółki są notowane na rynku NewConnect a obligacje na rynku Catalyst.

Strategicznym akcjonariuszem posiadającym największy pakiet akcji jest Pan Wiesław Kleba, który bezpośrednio posiada akcje stanowiące 32,13% w kapitale zakładowym, a pośrednio, działając w porozumieniu (domniemanie ustawowe) z akcjonariuszami powiązanymi osobowo tj. Panią Haliną Kleba i Panią Pauliną Kleba posiada 24.358.985 głosów stanowiących 34,61% kapitału zakładowego, uprawniających do takiego samego udziału w głosach na walnym zgromadzeniu.

Od momentu zawiązania spółki w 2010 r. ADMIRAL BOATS stale rozwija swoją działalność. W 2010 r. spółka miała w ofercie 12 modeli łodzi. W 2011 r. oferta została poszerzona do 25 modeli łodzi, w 2012 r. spółka oferowała już 40 modeli. Aktualnie w jej ofercie znajduje się ponad 60 modeli łodzi.

Polska posiada bogatą tradycję w produkcji jachtów i małych łodzi, a polscy konstruktorzy cieszą się od wielu lat międzynarodowym uznaniem. Szacuje się, że potencjał polskich stoczni, to produkcja 22.000 jednostek pływających rocznie. Pod względem produkcji łodzi motorowych do 9 metrów długości polskie stocznie są na drugim miejscu za Stanami Zjednoczonymi.

Strategia rozwoju ADMIRAL BOATS przewiduje wejście na nowe rynki zbytu. W latach 2009 - 2010 spółka nawiązała współpracę z największymi importerami łodzi z Holandii, a także z dealerami z Norwegii, co pozwoliło na zwiększenie sprzedaży.

ADMIRAL BOATS eksportuje na rynki Europy Zachodniej i Północnej ponad 92% produkcji, m.in. do Holandii, Norwegii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Polski. Ponadto od 2013 r. spółka realizuję również sprzedaż na nowych rynkach zbytu, tj. w Szwajcarii, Słowenii, Austrii, Francji i na Cyprze.

Aktualnie w ofercie znajdują się:

  • łodzie motorowe z serii Sport – „Ocean Master Line”, od 4,7 m długości do ponad 7 m długości, które mogą być wyposażone w silnik lub silniki o łącznej mocy 300 KM,
  • tradycyjne łodzie typu sloep – „Admiral Line -: sloep”, które są bardzo popularne na rynku holenderskim. Modele łodzi typu "sloep" obejmują jednostki od długości 3,6 m aż po jednostki dochodzące do 10 m,
  • łodzie z typu Fish – „Fish Line” ukierunkowane w szczególności dla miłośników wędkarstwa,
  • łodzie z serii „Classic Line”,
  • łodzie pontonowe typu RIB (ang. Rigid Inflatable Boat - hybryda łodzi z pontonem, tj. pneumatyczna łódź ze sztywnym dnem).

Łodzie ADMIRAL BOATS cechuje wysoka jakość i estetyka, bezpieczeństwo oraz konkurencyjna cena. ADMIRAL BOATS zdobył szereg wyróżnień oraz nagród, m.in.:

  • Admiral 760 HTS – złoty medal otrzymany na XIV Targach Wiatr i Woda w Warszawie 2012,
    w kategorii jachty motorowe – innowacyjność i jakość wykonania,
  • Oceanmaster 630 – kwalifikacja do finału konkursu na najlepszą łódź podczas Targów w Londynie,
  • Admiral 760 HT – złoty medal na XIV Targach Boatshow w Łodzi,
  • Jachty motorowe – złoty medal w XIV Targi żeglarstwa i sportów wodnych – Poland Boatshow Łódź 2012,
  • Admiral Boats otrzymał gwóźdź Targów „Wiatr i Woda” 2013 – nagroda miesięcznika „Żagle”
    Jerzego Fijki w kategorii „Jachty motorowe, małe”,
  • Wyróżnienie Gdynia Yacht Design na Targach „Wiatr i Woda” w 2011 r.

Większość produkowanych przez ADMIRAL BOATS łodzi bazuje na projektach opracowanych przez własne biuro projektowe. Spółka posiada certyfikat ISO 9001 – 2008, wydany przez Germanischer Lloyd Polen. Wszystkie łodzie posiadają znak bezpieczeństwa CE przyznawany przez instytucję certyfikującą Polski Rejestr Statków. Dodatkowo spółka zastrzegła na terenie Unii Europejskiej wzory użytkowe swoich łodzi.

ADMIRAL BOATS prowadzi działalność w zakładzie w Bojanie (woj. pomorskie) oraz w halach produkcyjnych w pobliskiej miejscowości Kamień. W czerwcu 2013 r. Spółka nabyła majątek Stoczni Tczew (w jego w skład wchodzą nieruchomości, majątek ruchomy, maszyny i urządzenia oraz wyposażenie). W efekcie, w drugiej połowie 2013 r. część produkcji została przeniesiona do nowego zakładu produkcyjnego. Docelowo inwestycja ta pozwoli na zminimalizowanie sezonowości produkcji poprzez zdywersyfikowanie portfela zamówień poprzez świadczeniu usług remontowych dla przemysłu stoczniowego oraz wykonywanie zleceń konstrukcji stalowych, a w przyszłości konstrukcji aluminiowych.

Ponadto w celu minimalizacji sezonowości w stosunku do przychodów ze sprzedaży spółka od sierpnia 2012 r. rozpoczęła produkcję komponentów z laminatu dla transportu autobusowego. Uruchomiono także dział produkcję przyczep podłodziowych, który wykonuje przyczepy zarówno dla produkowanych przez spółkę łodzi, jak i stanowi odrębny produkt dystrybuowany przez dealerów. W celu zwiększenia mocy produkcyjnej spółka planuje również uruchomienie dodatkowych wydziałów produkcyjnych.

ADMIRAL BOATS jest notowany na rynku NewConnect w sektorze spółek technologicznych (nazwa skrócona ADMIRAL, ticker: ADM). Akcje spółki wchodzą w skład NCIndex30, obejmującym swoim portfelem 30 najbardziej płynnych spółek notowanych na NewConnect.

informacje o firmie

O ADMIRAL BOATS

ADMIRAL BOATS S.A., spółka produkująca i dystrybuująca łodzie motorowe, jest jedynym reprezentantem polskiego przemysłu jachtowego i stoczniowego notowanym na rynku kapitałowym. Od lipca 2011 r. akcje spółki są notowane na rynku NewConnect a obligacje na rynku Catalyst.

Strategicznym akcjonariuszem posiadającym największy pakiet akcji jest Pan Wiesław Kleba, który bezpośrednio posiada akcje stanowiące 32,13% w kapitale zakładowym, a pośrednio, działając w porozumieniu (domniemanie ustawowe) z akcjonariuszami powiązanymi osobowo tj. Panią Haliną Kleba i Panią Pauliną Kleba posiada 24.358.985 głosów stanowiących 34,61% kapitału zakładowego, uprawniających do takiego samego udziału w głosach na walnym zgromadzeniu.

Od momentu zawiązania spółki w 2010 r. ADMIRAL BOATS stale rozwija swoją działalność. W 2010 r. spółka miała w ofercie 12 modeli łodzi. W 2011 r. oferta została poszerzona do 25 modeli łodzi, w 2012 r. spółka oferowała już 40 modeli. Aktualnie w jej ofercie znajduje się ponad 60 modeli łodzi.

Polska posiada bogatą tradycję w produkcji jachtów i małych łodzi, a polscy konstruktorzy cieszą się od wielu lat międzynarodowym uznaniem. Szacuje się, że potencjał polskich stoczni, to produkcja 22.000 jednostek pływających rocznie. Pod względem produkcji łodzi motorowych do 9 metrów długości polskie stocznie są na drugim miejscu za Stanami Zjednoczonymi.

Strategia rozwoju ADMIRAL BOATS przewiduje wejście na nowe rynki zbytu. W latach 2009 - 2010 spółka nawiązała współpracę z największymi importerami łodzi z Holandii, a także z dealerami z Norwegii, co pozwoliło na zwiększenie sprzedaży.

ADMIRAL BOATS eksportuje na rynki Europy Zachodniej i Północnej ponad 92% produkcji, m.in. do Holandii, Norwegii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Polski. Ponadto od 2013 r. spółka realizuję również sprzedaż na nowych rynkach zbytu, tj. w Szwajcarii, Słowenii, Austrii, Francji i na Cyprze.

Aktualnie w ofercie znajdują się:

  • łodzie motorowe z serii Sport – „Ocean Master Line”, od 4,7 m długości do ponad 7 m długości, które mogą być wyposażone w silnik lub silniki o łącznej mocy 300 KM,
  • tradycyjne łodzie typu sloep – „Admiral Line -: sloep”, które są bardzo popularne na rynku holenderskim. Modele łodzi typu "sloep" obejmują jednostki od długości 3,6 m aż po jednostki dochodzące do 10 m,
  • łodzie z typu Fish – „Fish Line” ukierunkowane w szczególności dla miłośników wędkarstwa,
  • łodzie z serii „Classic Line”,
  • łodzie pontonowe typu RIB (ang. Rigid Inflatable Boat - hybryda łodzi z pontonem, tj. pneumatyczna łódź ze sztywnym dnem).

Łodzie ADMIRAL BOATS cechuje wysoka jakość i estetyka, bezpieczeństwo oraz konkurencyjna cena. ADMIRAL BOATS zdobył szereg wyróżnień oraz nagród, m.in.:

  • Admiral 760 HTS – złoty medal otrzymany na XIV Targach Wiatr i Woda w Warszawie 2012,
    w kategorii jachty motorowe – innowacyjność i jakość wykonania,
  • Oceanmaster 630 – kwalifikacja do finału konkursu na najlepszą łódź podczas Targów w Londynie,
  • Admiral 760 HT – złoty medal na XIV Targach Boatshow w Łodzi,
  • Jachty motorowe – złoty medal w XIV Targi żeglarstwa i sportów wodnych – Poland Boatshow Łódź 2012,
  • Admiral Boats otrzymał gwóźdź Targów „Wiatr i Woda” 2013 – nagroda miesięcznika „Żagle”
    Jerzego Fijki w kategorii „Jachty motorowe, małe”,
  • Wyróżnienie Gdynia Yacht Design na Targach „Wiatr i Woda” w 2011 r.

Większość produkowanych przez ADMIRAL BOATS łodzi bazuje na projektach opracowanych przez własne biuro projektowe. Spółka posiada certyfikat ISO 9001 – 2008, wydany przez Germanischer Lloyd Polen. Wszystkie łodzie posiadają znak bezpieczeństwa CE przyznawany przez instytucję certyfikującą Polski Rejestr Statków. Dodatkowo spółka zastrzegła na terenie Unii Europejskiej wzory użytkowe swoich łodzi.

ADMIRAL BOATS prowadzi działalność w zakładzie w Bojanie (woj. pomorskie) oraz w halach produkcyjnych w pobliskiej miejscowości Kamień. W czerwcu 2013 r. Spółka nabyła majątek Stoczni Tczew (w jego w skład wchodzą nieruchomości, majątek ruchomy, maszyny i urządzenia oraz wyposażenie). W efekcie, w drugiej połowie 2013 r. część produkcji została przeniesiona do nowego zakładu produkcyjnego. Docelowo inwestycja ta pozwoli na zminimalizowanie sezonowości produkcji poprzez zdywersyfikowanie portfela zamówień poprzez świadczeniu usług remontowych dla przemysłu stoczniowego oraz wykonywanie zleceń konstrukcji stalowych, a w przyszłości konstrukcji aluminiowych.

Ponadto w celu minimalizacji sezonowości w stosunku do przychodów ze sprzedaży spółka od sierpnia 2012 r. rozpoczęła produkcję komponentów z laminatu dla transportu autobusowego. Uruchomiono także dział produkcję przyczep podłodziowych, który wykonuje przyczepy zarówno dla produkowanych przez spółkę łodzi, jak i stanowi odrębny produkt dystrybuowany przez dealerów. W celu zwiększenia mocy produkcyjnej spółka planuje również uruchomienie dodatkowych wydziałów produkcyjnych.

ADMIRAL BOATS jest notowany na rynku NewConnect w sektorze spółek technologicznych (nazwa skrócona ADMIRAL, ticker: ADM). Akcje spółki wchodzą w skład NCIndex30, obejmującym swoim portfelem 30 najbardziej płynnych spółek notowanych na NewConnect.