transport ekonomia/biznes/finanse

Inwestorzy zgarnęli całą pulę obligacji ADMIRAL BOATS

20.03.2015 | ADMIRAL BOATS

Nadsubskrypcją zakończyła się publiczna oferta obligacji ADMIRAL BOATS S.A., jedynej spółki reprezentującej polski przemysł jachtowy, której akcje i obligacje są notowane na parkietach warszawskiej giełdy. Zainteresowanie inwestorów ofertą obligacji serii J było większe niż przewidywana maksymalna kwota emisji i spółka pozyskała z rynku maksymalną kwotę, czyli 6 mln zł. Zasili ona kapitał obrotowy przed właśnie rozpoczynającym się sezonem sprzedaży łodzi motorowych. Przydział obligacji serii J nastąpił w czwartek, 19 marca 2015 r.

- Sukces emisji jest dowodem na to, że inwestorzy pozytywnie oceniają wiarygodność ADMIRAL BOATS. Jest to również potwierdzenie skuteczności naszego modelu biznesowego i przyjętej strategii rozwoju. Dziękuję licznemu gronu inwestorów za zaufanie, jakim nas obdarzyli składając zapisy na całą pulę oferowanych obligacji – mówi Andrzej Bartoszewicz, Prezes Zarządu ADMIRAL BOATS S.A. - Środki pozyskane z emisji obligacji pomogą nam dobrze przygotować się do nowego sezonu sprzedaży, który rozpoczyna się wraz z nadejściem wiosny. W związku z dużym zainteresowaniem naszymi łodziami otrzymujemy wiele zapytań i zamówień od naszych zagranicznych partnerów. Zamierzamy dobrze wykorzystać najbliższy okres, aby sprostać wyższemu niż w roku ubiegłym popytowi – dodaje Bartoszewicz.

ADMIRAL BOATS oferował obligacje serii J na okaziciela o stałym oprocentowaniu 8,5% i kwartalnie wypłacanych odsetkach. Obligacje te są zabezpieczone hipoteką na nieruchomościach.

- Jesteśmy emitentem obligacji obecnym na Catalyst od 2011 roku, i zawsze pozytywnie ocenialiśmy współpracę z Giełdą Papierów Wartościowych, organizatorem tego rynku. Emisje długu to dobra droga pozyskiwania kapitału dla małych, ale rozwojowych przedsiębiorstw bazujących na eksporcie, takich jak nasza spółka. Do tej pory przeprowadziliśmy już 10 emisji, z czego 6 zostało już wykupionych. Łącznie dzięki obligacjom pozyskaliśmy aż 37 mln zł kapitału. Pozwoliło to na szybki rozwój ADMIRAL BOATS i duże inwestycje, w tym zakup terenów postoczniowych w Tczewie i rozpoczęcie tam produkcji – podsumowuje Bartoszewicz.

Zapisy na obligacje o stałym oprocentowaniu w wysokości 8,5% i 30-miesięcznym terminie zapadalności trwały w dniach od 3 do 17 marca. Obligacje objęło 131 inwestorów. Oferującym było konsorcjum czterech domów maklerskich: Ventus Asset Management, Millenium Dom Maklerski, Niezależny Dom Maklerski oraz W Investment.

- Była to kolejna emisja zakończona w naszym domu maklerskim z nadsubskrypcją, co potwierdza duże zainteresowanie tego typu inwestycjami klientów indywidualnych. Jednocześnie bardzo duża liczba klientów, którzy zakupili obligacje ADMIRAL BOATS pokazuje, iż jest to dobrze oceniany emitent. Gratuluję spółce i jestem przekonany, że kolejne emisje oferowane przez nas klientom spotkają się z podobnym zainteresowaniem – mówi Szczepan Dunin-Michałowski, Dyrektor Zarządzający z domu maklerskiego Ventus Asset Management S.A.

informacje o firmie

O ADMIRAL BOATS

ADMIRAL BOATS S.A., spółka produkująca i dystrybuująca łodzie motorowe, jest jedynym reprezentantem polskiego przemysłu jachtowego i stoczniowego notowanym na rynku kapitałowym. Od lipca 2011 r. akcje spółki są notowane na rynku NewConnect a obligacje na rynku Catalyst. 7 sierpnia 2014 r. Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła prospekt emisyjny spółki w związku z planami przeniesienia notowań akcji na rynek podstawowy Giełdy Papierów Wartościowych.

Strategicznym interesariuszem oraz akcjonariuszem posiadającym największy pakiet akcji jest Pan Wiesław Kleba, który bezpośrednio i pośrednio posiada akcje stanowiące 34,61% w kapitale zakładowym.

Od momentu zawiązania spółki w 2010 r. ADMIRAL BOATS stale rozwija swoją działalność. W 2010 r. spółka miała w ofercie 12 modeli łodzi. W 2011 r. oferta została poszerzona do 25 modeli łodzi, w 2012 r. spółka oferowała już 40 modeli. Aktualnie w jej ofercie znajduje się ponad 60 modeli łodzi.

Polska posiada bogatą tradycję w produkcji jachtów i małych łodzi, a polscy konstruktorzy cieszą się od wielu lat międzynarodowym uznaniem. Szacuje się, że potencjał polskich stoczni, to produkcja 22.000 jednostek pływających rocznie. Pod względem produkcji łodzi motorowych do 9 metrów długości polskie stocznie są na drugim miejscu za Stanami Zjednoczonymi.

Strategia rozwoju ADMIRAL BOATS przewiduje wejście na nowe rynki zbytu. W latach 2009 - 2010 spółka nawiązała współpracę z największymi importerami łodzi z Holandii, a także z dealerami z Norwegii, co pozwoliło na zwiększenie sprzedaży.

ADMIRAL BOATS eksportuje na rynki Europy Zachodniej i Północnej ponad 92% produkcji, m.in. do Holandii, Szwecji, Norwegii, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Ponadto od 2013 r. spółka realizuję również sprzedaż na nowych rynkach zbytu, tj. w Szwajcarii, Słowenii, Austrii, Francji i na Cyprze.

Aktualnie w ofercie znajdują się:

  • łodzie motorowe z serii Sport – „Ocean Master Line”, od 4,7 m długości do ponad 7 m długości, które mogą być wyposażone w silnik lub silniki o łącznej mocy 300 KM,
  • tradycyjne łodzie typu sloep – „Admiral Line -: sloep”, które są bardzo popularne na rynku holenderskim. Modele łodzi typu "sloep" obejmują jednostki od długości 3,6 m aż po jednostki dochodzące do 10 m,
  • łodzie z typu Fish – „Fish Line” ukierunkowane w szczególności dla miłośników wędkarstwa,
  • łodzie z serii „Classic Line”,
  • łodzie pontonowe typu RIB (ang. Rigid Inflatable Boat - hybryda łodzi z pontonem, tj. pneumatyczna łódź ze sztywnym dnem).

Łodzie ADMIRAL BOATS cechuje wysoka jakość i estetyka, bezpieczeństwo oraz konkurencyjna cena. ADMIRAL BOATS zdobył szereg wyróżnień oraz nagród, m.in.:

  • Admiral 760 HTS – złoty medal otrzymany na XIV Targach Wiatr i Woda w Warszawie 2012,
    w kategorii jachty motorowe – innowacyjność i jakość wykonania,
  • Oceanmaster 630 – kwalifikacja do finału konkursu na najlepszą łódź podczas Targów w Londynie,
  • Admiral 760 HT – złoty medal na XIV Targach Boatshow w Łodzi,
  • Jachty motorowe – złoty medal w XIV Targi żeglarstwa i sportów wodnych – Poland Boatshow Łódź 2012,
  • Admiral Boats otrzymał gwóźdź Targów „Wiatr i Woda” 2013 – nagroda miesięcznika „Żagle”
    Jerzego Fijki w kategorii „Jachty motorowe, małe”,
  • Wyróżnienie Gdynia Yacht Design na Targach „Wiatr i Woda” w 2011 r.

Większość produkowanych przez ADMIRAL BOATS łodzi bazuje na projektach opracowanych przez własne biuro projektowe. Spółka posiada certyfikat ISO 9001 – 2008, wydany przez Germanischer Lloyd Polen. Wszystkie łodzie posiadają znak bezpieczeństwa CE przyznawany przez instytucję certyfikującą Polski Rejestr Statków. Dodatkowo spółka zastrzegła na terenie Unii Europejskiej wzory użytkowe swoich łodzi.

ADMIRAL BOATS prowadzi działalność w zakładzie w Bojanie (woj. pomorskie) oraz w pobliskiej miejscowości Kamień. W czerwcu 2013 r. Spółka nabyła majątek Stoczni Tczew (w jego w skład wchodzą nieruchomości, majątek ruchomy, maszyny i urządzenia oraz wyposażenie). W efekcie, w drugiej połowie 2013 r. część produkcji została przeniesiona do nowego zakładu produkcyjnego. Docelowo inwestycja ta pozwoli na zminimalizowanie sezonowości produkcji poprzez zdywersyfikowanie portfela zamówień poprzez świadczeniu usług remontowych dla przemysłu stoczniowego oraz wykonywanie zleceń konstrukcji stalowych, a w przyszłości konstrukcji aluminiowych.

Ponadto w celu minimalizacji sezonowości w stosunku do przychodów ze sprzedaży spółka od sierpnia 2012 r. rozpoczęła produkcję komponentów z laminatu dla transportu autobusowego. Uruchomiono także dział produkcję przyczep podłodziowych, który wykonuje przyczepy zarówno dla produkowanych przez spółkę łodzi, jak i stanowi odrębny produkt dystrybuowany przez dealerów. W celu zwiększenia mocy produkcyjnej spółka planuje również uruchomienie dodatkowych wydziałów produkcyjnych.

ADMIRAL BOATS jest notowany na rynku NewConnect w sektorze spółek technologicznych (nazwa skrócona ADMIRAL, ticker: ADM). Akcje spółki wchodzą w skład NCIndex30, indeksu najbardziej płynnych akcji na rynku NewConnect.

informacje o firmie

O ADMIRAL BOATS

ADMIRAL BOATS S.A., spółka produkująca i dystrybuująca łodzie motorowe, jest jedynym reprezentantem polskiego przemysłu jachtowego i stoczniowego notowanym na rynku kapitałowym. Od lipca 2011 r. akcje spółki są notowane na rynku NewConnect a obligacje na rynku Catalyst. 7 sierpnia 2014 r. Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła prospekt emisyjny spółki w związku z planami przeniesienia notowań akcji na rynek podstawowy Giełdy Papierów Wartościowych.

Strategicznym interesariuszem oraz akcjonariuszem posiadającym największy pakiet akcji jest Pan Wiesław Kleba, który bezpośrednio i pośrednio posiada akcje stanowiące 34,61% w kapitale zakładowym.

Od momentu zawiązania spółki w 2010 r. ADMIRAL BOATS stale rozwija swoją działalność. W 2010 r. spółka miała w ofercie 12 modeli łodzi. W 2011 r. oferta została poszerzona do 25 modeli łodzi, w 2012 r. spółka oferowała już 40 modeli. Aktualnie w jej ofercie znajduje się ponad 60 modeli łodzi.

Polska posiada bogatą tradycję w produkcji jachtów i małych łodzi, a polscy konstruktorzy cieszą się od wielu lat międzynarodowym uznaniem. Szacuje się, że potencjał polskich stoczni, to produkcja 22.000 jednostek pływających rocznie. Pod względem produkcji łodzi motorowych do 9 metrów długości polskie stocznie są na drugim miejscu za Stanami Zjednoczonymi.

Strategia rozwoju ADMIRAL BOATS przewiduje wejście na nowe rynki zbytu. W latach 2009 - 2010 spółka nawiązała współpracę z największymi importerami łodzi z Holandii, a także z dealerami z Norwegii, co pozwoliło na zwiększenie sprzedaży.

ADMIRAL BOATS eksportuje na rynki Europy Zachodniej i Północnej ponad 92% produkcji, m.in. do Holandii, Szwecji, Norwegii, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Ponadto od 2013 r. spółka realizuję również sprzedaż na nowych rynkach zbytu, tj. w Szwajcarii, Słowenii, Austrii, Francji i na Cyprze.

Aktualnie w ofercie znajdują się:

  • łodzie motorowe z serii Sport – „Ocean Master Line”, od 4,7 m długości do ponad 7 m długości, które mogą być wyposażone w silnik lub silniki o łącznej mocy 300 KM,
  • tradycyjne łodzie typu sloep – „Admiral Line -: sloep”, które są bardzo popularne na rynku holenderskim. Modele łodzi typu "sloep" obejmują jednostki od długości 3,6 m aż po jednostki dochodzące do 10 m,
  • łodzie z typu Fish – „Fish Line” ukierunkowane w szczególności dla miłośników wędkarstwa,
  • łodzie z serii „Classic Line”,
  • łodzie pontonowe typu RIB (ang. Rigid Inflatable Boat - hybryda łodzi z pontonem, tj. pneumatyczna łódź ze sztywnym dnem).

Łodzie ADMIRAL BOATS cechuje wysoka jakość i estetyka, bezpieczeństwo oraz konkurencyjna cena. ADMIRAL BOATS zdobył szereg wyróżnień oraz nagród, m.in.:

  • Admiral 760 HTS – złoty medal otrzymany na XIV Targach Wiatr i Woda w Warszawie 2012,
    w kategorii jachty motorowe – innowacyjność i jakość wykonania,
  • Oceanmaster 630 – kwalifikacja do finału konkursu na najlepszą łódź podczas Targów w Londynie,
  • Admiral 760 HT – złoty medal na XIV Targach Boatshow w Łodzi,
  • Jachty motorowe – złoty medal w XIV Targi żeglarstwa i sportów wodnych – Poland Boatshow Łódź 2012,
  • Admiral Boats otrzymał gwóźdź Targów „Wiatr i Woda” 2013 – nagroda miesięcznika „Żagle”
    Jerzego Fijki w kategorii „Jachty motorowe, małe”,
  • Wyróżnienie Gdynia Yacht Design na Targach „Wiatr i Woda” w 2011 r.

Większość produkowanych przez ADMIRAL BOATS łodzi bazuje na projektach opracowanych przez własne biuro projektowe. Spółka posiada certyfikat ISO 9001 – 2008, wydany przez Germanischer Lloyd Polen. Wszystkie łodzie posiadają znak bezpieczeństwa CE przyznawany przez instytucję certyfikującą Polski Rejestr Statków. Dodatkowo spółka zastrzegła na terenie Unii Europejskiej wzory użytkowe swoich łodzi.

ADMIRAL BOATS prowadzi działalność w zakładzie w Bojanie (woj. pomorskie) oraz w pobliskiej miejscowości Kamień. W czerwcu 2013 r. Spółka nabyła majątek Stoczni Tczew (w jego w skład wchodzą nieruchomości, majątek ruchomy, maszyny i urządzenia oraz wyposażenie). W efekcie, w drugiej połowie 2013 r. część produkcji została przeniesiona do nowego zakładu produkcyjnego. Docelowo inwestycja ta pozwoli na zminimalizowanie sezonowości produkcji poprzez zdywersyfikowanie portfela zamówień poprzez świadczeniu usług remontowych dla przemysłu stoczniowego oraz wykonywanie zleceń konstrukcji stalowych, a w przyszłości konstrukcji aluminiowych.

Ponadto w celu minimalizacji sezonowości w stosunku do przychodów ze sprzedaży spółka od sierpnia 2012 r. rozpoczęła produkcję komponentów z laminatu dla transportu autobusowego. Uruchomiono także dział produkcję przyczep podłodziowych, który wykonuje przyczepy zarówno dla produkowanych przez spółkę łodzi, jak i stanowi odrębny produkt dystrybuowany przez dealerów. W celu zwiększenia mocy produkcyjnej spółka planuje również uruchomienie dodatkowych wydziałów produkcyjnych.

ADMIRAL BOATS jest notowany na rynku NewConnect w sektorze spółek technologicznych (nazwa skrócona ADMIRAL, ticker: ADM). Akcje spółki wchodzą w skład NCIndex30, indeksu najbardziej płynnych akcji na rynku NewConnect.