styl życia towary konsumpcyjne

Świąteczne preferencje zakupowe – jak wybieramy kosmetyki?

12.12.2014 | Wybór Konsumenta

Kosmetyki i perfumy to jedne z najczęściej wybieranych prezentów, którymi pragniemy obdarować najbliższych na Święta Bożego Narodzenia. Jak wynika z tegorocznych badań Deloitte, aż 32 proc. Polaków kupi upominki świąteczne w perfumeriach i drogeriach kosmetycznych. Czym się kierują konsumenci i jakie cechy są dla nich najistotniejsze podczas wybierania prezentów z perfumeryjnych półek pokazują wyniki najnowszego badania Wyboru Konsumenta.

 Stacjonarne perfumerie i drogerie kosmetyczne są dla Polaków głównym miejscem zakupu kosmetyków. Rozwój tej kategorii sklepów, pokazuje że kupujący, głównie konsumentki, sięgają po droższe produkty, oczekując fachowej pomocy ze strony obsługi. Jak wynika z badania Wybór Konsumenta, najistotniejszą cechą, podczas dokonywania zakupu perfum lub kosmetyków jest cena widoczna na produkcie. Aż 9 na 10 osób, w różnych miastach Polski, uznało jasną i czytelną cenę jako najwyższą wartość zakupową. Na drugim miejscu ankietowani wskazali czystość i przejrzystość oferowanych produktów.

 Próbka prezent podpowie

 Wykwalifikowany personel, który podpowie, doradzi i wskaże odpowiedni produkt dopasowany do potrzeb klientów – to ważna cecha dla 80 proc. badanych. Warto podkreślić, że Polacy mają bardzo mocno zakorzenione nawyki konsumenckie, często ulegają emocjom i kupują produkty modne i polecone. Dlatego o ostatecznym zakupie danego towaru decyduje porównanie go do innych, o podobnych parametrach oraz przetestowanie wybranego kosmetyku czyli np. sprawdzenie zapachu na miejscu w perfumerii. Dla ¾ kupujących – biorących udział w badaniu Wybór Konsumenta – dostępność próbek perfum i zapachów oraz możliwość przetestowania ich na własnej skórze, to obowiązkowy element czynności zakupowych, by ostatecznie wybrać właściwy prezent.

Preferencje zakupowe Polaków w kategorii perfumerie i drogerie kosmetyczne zostały przeprowadzone w kilku etapach. W pierwszej kolejności zorganizowaliśmy badania fokusowe w różnych miastach Polski, podczas których  wybrano najbardziej cenione przez konsumentów cechy w odniesieniu do perfumerii i drogerii kosmetycznych. W drugiej turze, konsumenci – stali klienci tychże sklepów, poddali ocenie cechy uprzednio określone przez nich jako najistotniejsze – wyjaśnia Karolina Dias, koordynator badania Wybór Konsumenta. Dzięki takiej metodologii, to konsumenci sami wybrali i ocenili najistotniejsze dla nich kryteria wyborów zakupowych – dodaje Karolina Dias.

Konsumenci wybrali lidera

Oprócz wskazania najistotniejszych cech preferencji zakupowych dotyczący perfumerii i drogerii kosmetycznych, celem badania było również wytypowanie przez konsumentów marki o najwyższym stopniu satysfakcji. W kategorii perfumerie i drogerie kosmetyczne najwyższe noty zdobyły perfumerie Sephora i tym samym otrzymały tytuł „Wybór Konsumenta”  – Jesteśmy dumni, że jako jedyna marka w Polsce z kategorii perfumerie, możemy posługiwać się znakiem „Wybór Konsumenta”. To dla nas bardzo ważna nagroda, ponieważ to sami klienci zdecydowali o jej przyznaniu. Cieszymy się, że klienci nam ufają i tak wysoko ocenili naszą markę oraz jakość obsługi w naszych perfumeriachpodkreśla Adam Kołodziejczyk, Dyrektor Generalny Sephora Polska.

 Ponad 70 proc. Polaków kupuje prezenty świąteczne w dniach 1-24 grudnia. Od lat kosmetyki i perfumy nie tracą na świątecznej popularności. Takie upominki, zawsze są na czasie, nigdy ich nie jest za dużo, szczególnie w przypadku kobiet. – Wybierając prezenty świąteczne dla naszych najbliższych kierujmy się preferencjami konsumenckimi oraz zdrowym rozsądkiem. Aby prezent był trafiony, warto wybrać te marki, które zostały docenione przez konsumentów – dodaje Karolina Dias, koordynator badania Wybór Konsumenta

 Projekt Wybór Konsumenta został opracowany i wdrożony w Portugalii w 2012 roku i jest to najpopularniejsze badanie konsumenckie realizowane w tym kraju. Badanie koordynuje firma Consumer Choice – centrum oceny satysfakcji konsumenta, która nadzoruje prace Netsondy odpowiedzialnej za badania mediów oraz Controlvet Food Safety Polska, która odpowiada za badania sensoryczne produktów i usług. Jest to pierwszy taki projekt na naszym rynku, w którym opinia konsumenta jest brana pod uwagę na wszystkich etapach oceny. W projekcie może wziąć udział każda firma niezależnie od tego jaki segment rynkowy reprezentuje.

informacje o firmie
informacje o firmie