środowisko naturalne/ekologia

Skokowy wzrost popularności zwrotu butelek bez paragonu w Carrefour

14.01.2022 | Carrefour Polska

Carrefour podsumuje pierwsze miesiące akcji oddawania butelek zwrotnych bez konieczności przedstawienia paragonu. Od kwietnia 2021 roku liczba zwróconych butelek w hiper- i supermarketach sieci wzrosła o bezprecedensowe 227%, do ponad 3 milionów sztuk. Inicjatywa, kontynuowana w 2022 roku, ma zachęcać do aktywnego ograniczania ilości generowanych odpadów oraz rozwoju systemu kaucyjnego opakowań zwrotnych w ramach gospodarki obiegu zamkniętego.

Program odbioru butelek zwrotnych bez paragonu ruszył 22 kwietnia – w Światowy Dzień Ziemi – we wszystkich hiper- i supermarketach Carrefour Polska. Sprawne rozpoczęcie akcji było możliwe dzięki współpracy z głównymi partnerami, Grupą Żywiec, Kompanią Piwowarską oraz Carlsberg Polska. Od kwietnia klienci w całej Polsce mogą oddać wszelkie butelki zwrotne w jednym z ponad 250 sklepów Carrefour bez konieczności okazania paragonu. W zamian klient otrzymuje zwrot kaucji w formie e-bonu, który może przeznaczyć na zakupy. Od grudnia 2021 roku osoby, które korzystają z aplikacji Mój Carrefour, mogą również zapisać bon o wartości kaucji w aplikacji.

Ponad 3 miliony odzyskanych butelek

Pierwsze miesiące akcji przyniosły znaczące rezultaty – w okresie od kwietnia do października w sklepach Carrefour oddano ponad 3,2 miliona butelek, które mogły dzięki temu wrócić do obiegu, co ograniczyło produkcję 900 ton śmieci tylko w ciągu 6 miesięcy. Tym samym wzrost zwrotu butelek w porównaniu do tego samego okresu w roku poprzednim wyniósł 227%.

Inicjatywa Carrefour stanowi element długoterminowego programu “STOP Marnotrawstwu”, w ramach którego sieć od 2013 roku realizuje w Polsce działania przeciwdziałające wszelkim formom marnowania zasobów naszej planety oraz aktywnie zachęca do włączania się w nie swoich klientów i partnerów biznesowych. Po fazie testów w 8 polskich miastach mieliśmy przeczucie, że akcja może spotkać się z dużym zainteresowaniem klientów w całej Polsce. Jednak skala popularność rozwiązania zaskoczyła nawet nas – przyznaje Barbara Kowalska, Dyrektor Działu Jakości i Zrównoważonego Rozwoju w Carrefour. – To dowód, że polscy klienci chcą korzystać z ekologicznych rozwiązań. Tym bardziej cieszymy się, że jesteśmy prekursorami branży we wprowadzaniu nowych, wygodnych rozwiązań.

Carrefour jako pierwsza sieć wprowadziła również wodę w szklanych butelkach w systemie kaucyjnym, która spotkała się z dużym zainteresowaniem. Według szacunków Carrefoura pozwoliło to ograniczyć zużycie plastiku już w pierwszym roku o ok. 16 ton. Popularność formatu może stanowić zachętę dla kolejnych producentów do zamiany plastikowych butelek na kaucjowane szklane.

Ponad 1,5 miliona złotych dla klientów

W ramach akcji od kwietnia do października polscy klienci odzyskali około 1 643 000 zł pod postacią e-bonów. Dane Carrefour potwierdzają, że z tego rozwiązania korzystają nie tylko osoby, które wcześniej kupiły butelki w sklepach sieci. – W październiku liczba butelek oddanych w naszych sklepach przekroczyła liczbę butelek zwrotnych sprzedanych w hiper- i supermarketach Carrefour – mówi Sylwester Mroczek, Manager w Dziale Rozwoju Formatów i Konceptów Handlowych Carrefour. – Oznacza to, że częściej zaczęli nas odwiedzać klienci, którzy zwykle robią zakupy u konkurencji, ale dla których nasze rozwiązanie łączące troskę o środowisko ze zwrotem pieniędzy okazało się korzystną ofertą. Co ciekawe, akcja cieszy się popularnością nie tylko w dużych miastach. Jest to w dużej mierze również zasługa zespołów sklepów, którym jesteśmy bardzo wdzięczni za perfekcyjną koordynację tego programu.

Przez 7 pierwszych miesięcy akcji najwięcej butelek oddali klienci hipermarketów we wrocławskiej Galerii Borek (niemal 160 tysięcy), Galerii Lubelskiej (niemal 140 tys.) oraz zamojskiej Galerii Lwowskiej (niemal 80 tys.). Wśród lokalizacji z największym poziomem zwrotów znalazły się jednak również hipermarkety w Chełmie (43 tys.), Bolesławcu (33 tys.) czy supermarket w Świdniku (36 tys.).

Kontynuacja akcji w 2022 roku

Popularność rozwiązania utwierdziła sieć w decyzji o przedłużeniu na 2022 rok akcji zwrotu butelek bez paragonu. Do hiper- i supermarketów Carrefour można oddawać wszystkie butelki zwrotne po piwach obecnych w asortymencie sieci oraz dwa rodzaje wody mineralnej. Wysokość kaucji jest zgodna z ustaleniami producenta widocznymi na opakowaniu. Carrefour działa nad rozszerzeniem programu o kolejne napoje oraz wprowadzeniem systemu butelek zwrotnych do sklepów franczyzowych, dzięki czemu stanie się największą siecią oferującą nieograniczony zwrot butelek. Według prognoz Carrefoura w 2022 roku polscy klienci mogą odzyskać w programie kaucyjnym nawet 4 miliony złotych.

kontakt dla mediów
Dyrektor Komunikacji, Carrefour Polska
Izabella Rokicka

izabella_rokicka@carrefour.com

informacje o firmie

O Carrefour

Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 900 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci ponad 40 stacji paliw.

Carrefour, jako jeden ze światowych liderów handlu spożywczego, jest silną multiformatową siecią, która posiada około 13 000 sklepów w ponad 30 krajach. W 2020 r. Carrefour wygenerował sprzedaż w wysokości 78,6 miliarda euro. Grupa liczy ponad 320 000 pracowników, którzy pracują wspólnie, aby Carrefour został światowym liderem transformacji żywieniowej, oferując wszystkim klientom produkty spożywcze wysokiej jakości, ogólnie dostępne i w atrakcyjnej cenie. Więcej informacji na www.carrefour.com oraz na Twitterze (@GroupeCarrefour) i na LinkedInie (Carrefour).

Polityka biznesu odpowiedzialnego społecznie Grupy Carrefour opiera się na trzech filarach: zwalczanie wszelkich form marnotrawstwa, ochrona bioróżnorodności oraz wsparcie dla partnerów firmy.

załączniki

kontakt dla mediów
Dyrektor Komunikacji, Carrefour Polska
Izabella Rokicka

izabella_rokicka@carrefour.com

informacje o firmie

O Carrefour

Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 900 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci ponad 40 stacji paliw.

Carrefour, jako jeden ze światowych liderów handlu spożywczego, jest silną multiformatową siecią, która posiada około 13 000 sklepów w ponad 30 krajach. W 2020 r. Carrefour wygenerował sprzedaż w wysokości 78,6 miliarda euro. Grupa liczy ponad 320 000 pracowników, którzy pracują wspólnie, aby Carrefour został światowym liderem transformacji żywieniowej, oferując wszystkim klientom produkty spożywcze wysokiej jakości, ogólnie dostępne i w atrakcyjnej cenie. Więcej informacji na www.carrefour.com oraz na Twitterze (@GroupeCarrefour) i na LinkedInie (Carrefour).

Polityka biznesu odpowiedzialnego społecznie Grupy Carrefour opiera się na trzech filarach: zwalczanie wszelkich form marnotrawstwa, ochrona bioróżnorodności oraz wsparcie dla partnerów firmy.