handel ekonomia/biznes/finanse

Kontakt ma przyszłość

Tym razem styczeń to nie tylko pierwszy miesiąc kolejnego roku, ale także początek nowej dekady. Trudno wyobrazić sobie lepszy moment na analizę tego, jak będą kształtowały się trendy. Głosów i teorii jest wiele. Jak jednak wskazują najnowsze badania, najbliższe 10 lat upłynie pod hasłem nowych technologii i… – co ciekawe – powrotu do korzeni[i].

Konsumenci wyznaczają kierunek

Firma badawcza Mintel podjęła się nie lada wyzwania. W swoim ostatnim raporcie przedstawiła siedem kluczowych czynników wpływających na zachowanie konsumentów, które będą kształtować globalne rynki przez kolejnych 10 lat. Decyzje zakupowe miliardów ludzi uzależnione są od dobrostanu, otoczenia, technologii, prawa, tożsamości, wartości i doświadczenia. – W natłoku informacji i spraw, konsumenci zwrócą uwagę w kierunku namacalnych doznań, dzięki czemu można powiedzieć, że wracają do pierwotnych potrzeb. Nie wystarczą już jednostronne komunikaty - aby trafić do odbiorcy, ważne będzie stworzenie pola do interakcji, zarówno online i offline. Postępująca automatyzacja nie będzie w stanie zastąpić kontaktów międzyludzkich – mówi Stephane Tikhomiroff, dyrektor generalny Perfetti Van Melle Polska.

Doświadczenia i rozwój idą w parze

Technologia na dobre zagościła w naszych domach, pracy i codziennym życiu. Z badań wynika, że potrzeba ciągłego bycia online, paradoksalnie zwiększa u konsumentów zapotrzebowanie na interakcje offline. W świecie, w którym zatarte zostały granice wieku i płci, prawdziwe „przeżywanie” będzie możliwe dzięki ekstremalnym doświadczeniom. Co ciekawe, za dekadę możemy spodziewać się społeczeństwa doceniającego czas i celebrowanie „nicnierobienia”. A co z technologią? Bycie bardziej offline i powrót do „realnych” kontaktów nie wykluczy wcale korzystania z jej dobrodziejstw. Doceniona zostanie wirtualna i rozszerzona rzeczywistości (VR/AR) – zwłaszcza w  branżach turystyki i rozrywki. Mintel prognozuje, że w 2030 roku najbardziej lukratywnym rynkiem rozrywki będą sporty wirtualne.

Zero waste kluczem do sukcesu

Zgodnie z prognozami ONZ za dziesięć lat Ziemię zamieszkiwać będzie około 8,5 mld ludzi. Globalny wzrost populacji oraz widoczne zmiany klimatyczne zmobilizują konsumentów, marki i organizacje do zmiany dotychczasowych – złych – przyzwyczajeń. Kluczem do sukcesu stanie się maksymalizacja ograniczenia konsumpcji przy równoczesnym zmniejszaniu produkcji odpadów i zużyciu energii. Konsumenci postawią na trwałość, ochronę i funkcjonalność kupowanych produktów. Będą też bardziej świadomymi konsumentami. W 2030 roku możemy spodziewać się silnego nastawienia na ochronę środowiska i zmianę dotychczasowego trybu życia na mniej konsumpcyjny. Globalne plemiona o wspólnych interesach i pragnieniach staną się normą.

Zbiorowy głos ma moc

W ciągu najbliższej dekady zaczniemy doceniać swoją prywatność – udostępniane firmom dane będą traktowane jako swoista waluta. Kontrolę nad gromadzeniem, przechowywaniem i sprzedażą danych osobowych będą posiadać nie firmy czy organizacje, ale sami konsumenci. Co ciekawe w przyszłości nastąpi przekazanie własności danych w technologii blockchain. Każdy będzie sam decydował o tym, kto i w jakim zakresie może mieć dostęp do informacji online na nasz temat.

Ważna zmiana dotknie również Społeczną Odpowiedzialność Biznesu, która zyska na znaczeniu i stanie nie normą oraz kluczowym wskaźnikiem mierzenia efektywności firmy. W dyskusji społecznej znaczący stanie się głos ludzi młodych. To właśnie oni będą naciskać ustawodawców na wprowadzenie realnych zmian w obowiązujących prawach i normach. Powszechne staną się m.in. programy rządowe mające na celu zmniejszenie zużycia wody czy ograniczenie wpływu zanieczyszczenia powietrza na środowisko.

Zmiany następują niezwykle dynamicznie, a perspektywa tak szybko rozwijającego się świata, może przyprawiać o ból głowy. Kto wie, czy za 10 lat nie obudzimy się w nowej rzeczywistości? Warto jednak pamiętać, że to, jak będzie ona wyglądać zależy przede wszystkim od codziennych decyzji każdego z nas.  

 

[i] Polska.mintel.com, link: https://polska.mintel.com/blog/observacao-de-tendencias/globalne-trendy-konsumenckie-2030-firmy-mintel-w-jaki-sposob-siedem-czynnikow-wplywajacych-na-zachowanie-konsumentow-bedzie-ksztaltowac-globalne-rynki-przez-kolejne-10-lat

kontakt dla mediów
Senior Account Executive, Perfetti Van Melle Polska
Anna Dziubińska

a.dziubinska@synertime.pl

tel: 668 132 416

informacje o firmie

załączniki

więcej z kategorii handel