styl życia towary konsumpcyjne rolnictwo

Coraz więcej Polaków robi domowe przetwory

23.08.2019 | Provident Polska SA

¾ Polaków przygotowuje domowe przetwory na zimę. To aż o 26 punktów procentowych więcej niż w roku ubiegłym – tak wynika z badania Barometr Providenta. Robimy przetwory, ponieważ cenimy ich niepowtarzalny smak. Lubimy rodzinne tradycje i nabyte przyzwyczajenia. Chcemy być oszczędni, a także przywiązujemy wagę do zdrowego stylu życia i ekologicznych produktów. Co ciekawe, najczęściej to ludzie młodzi, w wieku 15-24 lat, deklarują przywiązanie do rodzinnych rytuałów. Najchętniej w słoikach zamykamy ogórki oraz owoce.

Dobrze znany wszystkim widok pękatych słoików, kolorowych nakrętek, aromatycznych owoców i warzyw zdaje się, że jeszcze długo nie przeminie. Jak pokazały badania Barometr Providenta zapasy na zimę planuje przygotować 75 proc. gospodarstw domowych, czyli o 26 punktów procentowych więcej niż w roku ubiegłym. Weki z reguły przyrządzają osoby powyżej 59. roku życia (aż 80 proc. z nich zadeklarowało, że przyszykuje marynaty na zimę) i ludzie młodzi (75 proc. osób w wieku 25-39 lat). Najczęściej zimowe przetwory planują gospodarstwa domowe zamieszkałe przez pięć i więcej osób (85 proc.), nieco rzadziej z domowych receptur korzystają rodziny dwuosobowe (81 proc.). Co ciekawe, mężczyźni równie często deklarują chęć zapełnienia domowych spiżarni specjałami, co kobiety.

Co króluje w polskich spiżarniach?

Decydując się na przygotowanie przetworów w domowym zaciszu, robimy to z pełnym zamiłowaniem, stawiając na różnorodność. Prym wiodą kiszone ogórki, w drugiej kolejności wśród odpowiedzi ankietowanych Polaków pojawiały się dżemy i konfitury owocowe (aż 97 proc. badanych to osoby młode w wieku 15-24 lat), zaś trzecim najbardziej popularnym wyborem były soki i syropy owocowe.

W przypadku kobiet, 85 proc. z nich przygotuje ogórki kiszone. Jeśli mowa o panach, górują nad paniami wyłącznie w przypadku nalewek – 29 proc. z nich zamierza spędzić czas w kuchni na produkcji trunków domowej receptury. Głównym powodem, dla którego chcemy przygotować domowe przetwory jest gwarancja doskonałego smaku i kierowanie się nabytymi przyzwyczajeniami.

- Kalkulacja sklepowych cen i chęć zaoszczędzenia to również czynniki, które determinują działania Polaków. Niewiele mniej niż jedna piąta ankietowanych osób twierdzi, że przygotowuje przetwory, ponieważ chce zaoszczędzić i obniżyć koszty zimą – zaznacza Anna Karasińska, Ekspert ds. Badań Rynkowych. Jedynie 11 proc. badanych stwierdziło, że robienie przetworów nie opłaca się, ponieważ w sklepach można kupić tańsze produkty. Blisko połowa, bo aż 43 proc. tłumaczy, że nie planuje przygotować słoików na zimę ze względu na brak czasu – dodaje Anna Karasińska.

Owoce i warzywa z przydomowego ogródka

Liczba osób, które zamierzają przygotować przetwory jest zależna od miejsca zamieszkania oraz możliwości dostępu do owoców i warzyw pochodzących ze źródeł godnych zaufania. Zimowe weki cieszą się największą popularnością wśród mieszkańców wsi, 85 proc. z nich przygotowuje przetwory, w dużych miastach – 63 proc. Co interesujące, aż 75 proc. badanych, którzy deklarują przygotowanie przetworów, wykorzystuje swoje zbiory.
Z własnych plonów, pochodzących z przydomowego ogródka czy sadu korzystają głównie osoby młode – 83 proc. osób w wieku 25-39 lat oraz 92 proc. osób żyjących na wsi.

- Coraz częściej stawiamy na świadome wybory i naturalne składniki. ¾ ankietowanych twierdzi, że przyrządzi przetwory, wykorzystując własne plony z działki, sadu lub pola. Mniej niż połowa, bo 40 proc. badanych osób wskazuje na zakupy w sklepie, na bazarze czy targowisku. Trzecią najczęstszą odpowiedzią wśród respondentów było grzybobranie – 30 proc. utrzymuje, że do przygotowywania zapasów sięgnie po samodzielnie zebrane grzyby – mówi Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej w Provident Polska. 

Jak duże będą tegoroczne przetwory?

 

Planując przygotowanie przetworów, Polacy kierują się zasadą zaopatrzenia się w jak największą ilość, zaspokajającą bieżące potrzeby i zapewniającą zapasy na zimę. 38 proc. badanych przyznaje, że przygotuje taką ilość przetworów, by wystarczyła na zimę dla całej rodziny. Dominują w tej grupie gospodarstwa domowe zamieszkałe przez pięć i więcej osób (51 proc.) oraz osoby w wieku 25-39 lat (49 proc.). Są jednak i tacy, którzy preferują niewielkie przetwory, ograniczające się do kilku słoików. To głównie osoby młode w wieku 15-24 lat, żyjące w pojedynkę. Najbardziej szczodrzy są jednak seniorzy – 36 proc. osób w wieku powyżej 59 lat zamierza przygotować taką ilość, która zaspokoi rodzinne zapotrzebowanie i umożliwi przekazanie części słoików w prezencie.

O Barometrze Providenta

"Barometr Providenta" to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zrealizował PBS w dniach 02-04.08.2019 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).