turystyka/wypoczynek ekonomia/biznes/finanse

Barometr Providenta: Polacy wydają coraz więcej na wakacje

19.06.2019 | Provident Polska SA

Na letni wypoczynek Polacy wydadzą w tym roku średnio niemal 3400 zł – wynika z najnowszego badania Providenta. To prawie o 670 zł więcej niż w ubiegłym roku. Większość badanych zamierza sfinansować wakacyjny wyjazd z oszczędności.

Wraz z końcem roku szkolnego na dobre rusza sezon urlopowy Jak wynika z badania Barometr Providenta, przeprowadzonego na początku czerwca, 41 proc. badanych przyznało, że zaplanowało już letni wypoczynek. 38 proc. Polaków, miesiąc przed rozpoczęciem wakacji wiedziało, że tegoroczny urlop spędzi w domu.

Letnie wyjazdy są najmniej popularne wśród seniorów - aż 69 proc. z nich przyznało, że nie planują żadnych podróży. Co ciekawe, choć urlopy kojarzą się nam z czasem spędzanym z rodziną, to osoby nie mające dzieci dużo częściej wyjeżdżają podczas wakacji. Tegoroczne lato spędzi w domu zaledwie 29 proc. bezdzietnych. Natomiast wśród osób, które mają dzieci, ten odsetek wynosi aż 41 proc.

– Ponad połowa osób, które nie planują żadnego wyjazdu, jako powód podaje brak pieniędzy. Ten czynnik jest zdecydowane najważniejszy dla osób w wieku 40-59 lat. Aż 62 proc. osób z tej grupy wiekowej stwierdziło, że to brak funduszy jest dla nich największą przeszkodą– mówi Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji zewnętrznej w Provident Polska. – Natomiast młodzi, częściej niż inne grupy wiekowe, wskazują, że nie wyjadą z powodu braku urlopu. Zadeklarował tak co trzeci badany z najmłodszej grupy wiekowej. Dla wielu studentów letnie miesiące to czas zdobywania pierwszych zawodowych doświadczeń. Młodzi chętnie korzystają z praktyk i staży, a także dorabiają, wykonując prace sezonowe – dodaje Karolina Łuczak.

Wakacje finansujemy z oszczędności

Wakacyjne wydatki są obciążeniem dla domowego budżetu. Średnio Polacy planują przeznaczyć na letni wypoczynek ok. 3396 zł. To niemal o 670 zł więcej niż rok wcześniej. Najwięcej na wyjazd wydadzą osoby w wieku 40-59 lat, bo ponad 4000 zł. Natomiast najmniejszym budżetem dysponują młodzi w wieku 15-24 lat, którzy na wakacyjne podróże zamierzają przeznaczyć średnio 2050 zł. Dodatkowo aż  34 proc. badanych z najmłodszej grupy wiekowej nie zamierza przekroczyć sumy 1000 zł.

Większość Polaków finansuje swoje urlopy z oszczędności. Najczęściej są to środki zbierane przez okres krótszy niż pół roku. Natomiast co trzeci Polak jest w stanie pokryć wydatki na ten cel z bieżących dochodów. Tylko 5 proc. myśli o wzięciu pożyczki lub skorzystaniu z karty kredytowej – podkreśla Karolina Łuczak. – Jak pokazują wyniki badania, budżety na letnie podróże planujemy w sposób odpowiedzialny, a o wakacjach myślimy z dużym wyprzedzeniem – dodaje Karolina Łuczak.

Jak urlop, to nad morzem

Wciąż najpopularniejszym kierunkiem letnich wojaży pozostaje polskie morze. Nad Bałtykiem wakacje zamierza spędzić 37 proc. respondentów. Niewiele mniejszy odsetek, bo 32 proc., wyjedzie za granicę. Polskie góry odwiedzi zaledwie 15 proc. badanych. Ulubionym środkiem transportu Polaków jest samochód - aż 61 proc. badanych zadeklarowało, że na wypoczynek pojedzie autem. Z komunikacji zbiorowej tj. pociągów, samolotów i busów skorzysta 36 proc. Co ciekawe samochód jest najmniej popularny wśród najmłodszych i najstarszych respondentów. W obu tych grupach będzie nim podróżować zaledwie połowa badanych.

O badaniu Barometr Providenta

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zrealizował PBS w dniach 31 maja - 2 czerwca 2019 r. na ogólnopolskiej próbie tysiąca Polaków w wieku 15+.

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).