handel towary konsumpcyjne transport ekonomia/biznes/finanse

Zmiana na czele rankingu marek najwyżej ocenianych przez dealerów samochodowych

13.06.2019 | EY

Na pierwsze miejsce w Badaniu Satysfakcji Dealerów Samochodowych przygotowanym przez EY oraz DCG Dealer Consulting po raz piąty wraca Mazda. Wyprzedziła o jedną pozycję markę KIA (która w tym roku utraciła pozycję lidera) oraz Mercedesa, który z kolei awansował z miejsca piątego na trzecie. Ścisłe podium opuściło w tym roku Subaru, które znalazło się na czwartej pozycji. Jedyną marką, która obroniła ubiegłoroczną pozycję jest w tym roku Volvo, notowane na miejscu siódmym.  W tym roku oprócz samej oceny marek, dealerzy zostali również zapytani o ich spojrzenie na rynek samochodów elektrycznych. XII Badanie Satysfakcji Dealerów Samochodowych przygotowane przez EY oraz DCG Dealer Consulting Group zaprezentowane zostało podczas 10. Ogólnopolskiego Kongresu Dealerów Samochodowych.

Osoby biorące udział w badaniu oceniały produkty oferowane przez importera – ich jakość, niezawodność, dostępność oraz konkurencyjność oferty rynkowej z punktu widzenia klienta. Ankietowani byli pytani także o współpracę, związaną z polityką importera jako przedstawiciela międzynarodowego koncernu – wzięto tu pod uwagę atrakcyjność umowy dealerskiej, ocenę dochodowości prowadzenia stacji, konkurencyjność strategii rynkowej, czy podejście do prowadzenia biznesu. Ostatni obszar obejmował ocenę importera jako firmy funkcjonującej na rynku – z jej polityką kadrową, rynkową i kulturą organizacyjną. Nowością tegorocznego badania było pytanie o współpracę w zakresie wyznaczania oraz realizacji planów sprzedażowych. Ankietowani oceniali wysokość planów sprzedażowych, sposób prowadzenia negocjacji z importerem, proporcje między marżą zmienną uzależnioną od realizacji planu sprzedażowego, przejrzystość i stopień skomplikowania zasad realizacji planu sprzedaży. W tegorocznym badaniu modyfikacji uległo również pytanie dotyczące niezawodności samochodów oraz polityki gwarancyjnej importera – zostało dodane pytanie o warunki finansowe przy rozliczaniu napraw gwarancyjnych.

Samochody elektryczne

W związku z dynamicznymi zmianami na rynku motoryzacyjnym, w tym roku ankietowani byli również pytani o opinię, dotyczącą rynku samochodów elektrycznych. Z badania wynika, że tylko 23% ankietowanych sądzi, że sprzedaż samochodów elektrycznych w najbliższych 2-3 latach wzrośnie na tyle, aby znacząco wpłynąć na asortyment samochodów sprzedawanych w salonach. Zapytani o to, czy samochody elektryczne są szansą na zwiększenie ogólnej liczby sprzedawanych aut, raczej nie spodziewają się takiego zjawiska (37%). Dealerzy samochodowi obawiają się jednak (39%), że wzrost popularności samochodów elektrycznych może zmniejszyć dochody generowane przez serwis.

- Przed branżą motoryzacyjną stoi wiele wyzwań. Ograniczenie emisji spalin i zwrot ku samochodom elektrycznym, czy rozwój modelu współdzielenia samochodów w ramach usług carsharingu to tylko część zmian, które już obserwujemy na rynku i które postępują w sposób dynamiczny. Z pewnością żadne z tych zjawisk nie pozostanie obojętne dla działalności dealerów samochodowych. Ogromne znaczenie dla ich codziennego biznesu będą miały również zmiany w samym sposobie sprzedaży aut, która coraz częściej przesuwa się z typowych salonów i punktów dealerskich w stronę na przykład centrów handlowych. Jak jednak wynika z naszego badania, dealerzy nie spodziewają się w najbliższych kilkudziesięciu miesiącach zmian, które radykalnie zmieniłyby ich branżę – mówi Michał Lesiuk, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego i Lider Działu Doradztwa dla Branży Motoryzacyjnej w Polsce.

Zmiany w zestawieniu

W tym roku największy wzrost w rankingu zaliczył Hyundai, który z siedemnastego miejsca awansował na ósme i marka Alfa Romeo, która również zaklasyfikowała się dziewięć pozycji wyżej, zamykając pierwszą dziesiątkę zestawienia. Podobnie jak przed rokiem, w zestawieniu TOP 15 zabrakło Forda i Opla, które jeszcze do 2018 roku utrzymywały się w gronie najlepiej ocenianych marek. Po siedmiu latach z pierwszej piętnastki wypadło również Renault.

ey-xii-niezalezne-badanie-satysfakcji-dealerow-samochodowych-graph

- W tym roku zaobserwowaliśmy bardzo ciekawą sytuację. Średnia ocena satysfakcji dealerskiej była na niemalże identycznym poziomie jak w roku ubiegłym i wyniosła 3,37 (przed rokiem 3,38). Spośród wszystkich badanych marek dokładnie połowa uzyskała wyższe noty niż przed rokiem, a połowa – niższe. Co ciekawe, wszystkie marki, które znalazły się w pierwszej szóstce zestawienia uzyskały niższe oceny niż rok temu. Tak więc zmiana na pozycji lidera oznacza, że marka zaliczyła niższy spadek niż w przypadku konkurenta (marki KIA) – mówi Krzysztof Romański, Partner DCG Dealer Consulting.

Jak wynika z badania, większość ankietowanych jest zadowolonych ze współpracy z importerem sprzedawanej przez siebie marki. Podobnie jak w ubiegłym roku, 68% respondentów zadeklarowało, że powtórzyłoby swoją decyzję. Dealerzy zostali również zapytani o markę, której dealerem chcieliby zostać, gdyby mogli podjąć taką decyzję. Wśród liderów tego zestawienia znalazły się: Mazda, Toyota, Mercedes i Volvo, a wśród 10 najbardziej pożądanych przez dealerów marek aż 5 należy do grupy premium.

Mercedes na czele rankingu wśród dealerów samochodów dostawczych

W tym roku, podobnie jak w dwóch ostatnich latach, ocenie poddano również satysfakcję dealerów samochodów dostawczych o masie do 3,5 tony. Ankietowani odpowiadali na 81 pytań, a zebrane wyniki wskazały, że najwyższą ocenę dealerów otrzymał Mercedes, który znajduje się na czele rankingu po raz kolejny z rzędu. Jako druga zaklasyfikowana została marka Iveco, która awansowała z trzeciej pozycji, z kolei na ostatnim miejscu podium znalazł się Ford, który w tym roku notowany jest o jedno miejsce niżej niż w 2018. Swoje pozycje utrzymały marki Volkswagen oraz Fiat.

Całe XII Badanie Satysfakcji Dealerów Samochodowych przygotowane przez EY oraz DCG Dealer Consulting Group dostępne jest pod TYM linkiem.

O badaniu:

„Badanie satysfakcji dealerów samochodowych” prowadzone jest przez DCG Dealer Consulting oraz firmę doradczą EY od 2007 r. Tegoroczna, 12. edycja została przeprowadzona na przełomie kwietnia i maja 2019 r. W badaniu wzięli udział właściciele, a także osoby zarządzające stacjami dealerskimi. Badaniem objęci zostali dealerzy samochodów osobowych, a także samochodów dostawczych do 3,5 t. Poszczególne aspekty dealerskiej satysfakcji zostały oceniane w pięciostopniowej skali szkolnej, gdzie „1” oznaczało ocenę najniższą a „5” najwyższą. Każda ankieta poświęcona jednej marce samochodu osobowego składała się z 83 pytań, a 26 ocen cząstkowych decydowało o nocie końcowej. Łącznie w badaniu uzyskano 405 ankiet 26 marek, co stanowi rekordowo wysoką próbę 44% badanej grupy.

kontakt dla mediów
Media Relations, EY
Olga Kobus

olga.kobus@pl.ey.com

tel: +48 22 557 85 09

informacje o firmie
EY

O firmie EY

Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne. Na całym świecie EY zatrudnia ponad 260 tysięcy pracowników, których łączą wspólne wartości i przywiązanie do dostarczania klientom wysokiej jakości usług. Misją EY jest ciągłe usprawnianie rzeczywistości wyrażające się w haśle „Building a Better Working World”. Firma pomaga swoim pracownikom, klientom i społecznościom, w których funkcjonuje wykorzystać ich potencjał.

EY ma biura w ponad 150 krajach, dzięki czemu może wspierać klientów w niemal każdym zakątku świata. W Polsce ma ponad 3 200 specjalistów pracujących w 7 biurach: w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu oraz w centrach kompetencyjnych. Na lokalnym rynku EY wielokrotnie nagradzano tytułami najlepszej i najskuteczniejszej firmy doradztwa podatkowego wg rankingu Dziennika Gazety Prawnej. Firma wygrywała również Ranking Audytorów Rzeczpospolitej.

EY angażuje się w działania na rzecz promocji przedsiębiorczości. Od 16 lat zaprasza kandydatów do startu w polskiej edycji konkursu Przedsiębiorca Roku, której zwycięzcy reprezentują nasz kraj w międzynarodowym finale World Entrepreneur of the Year organizowanym co roku w Monte Carlo.

EY od wielu lat na całym świecie wspiera inicjatywy związane ze sztuką. W Londynie jest partnerem Tate Britain i Tate Modern. Współpracuje także z British Museum czy National Gallery. Liczne projekty realizowane są także w Australii. Od 2017 roku EY Polska jest Mecenasem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

EY to także jeden z najlepszych pracodawców w Polsce. Firma została wielokrotnie wyróżniona tytułem Idealnego Pracodawcy według Uniwersum, a także Najbardziej Pożądanego Pracodawcy w rankingu „Pracodawca Roku®” prowadzonym przez międzynarodową organizację studencką AIESEC. W 2018 roku Great Place to Work nagrodził EY w kategorii organizacji zatrudniających ponad 500 pracowników.

Aby uzyskać więcej informacji, wejdź na www.ey.com/pl  

 

więcej z kategorii handel