handel ekonomia/biznes/finanse

58% Polaków uważa, że zakup dobrego auta używanego jest trudny, ale możliwy!

Jest to jeden z głównych wniosków wynikających z badania opinii „Rynek samochodów używanych w Polsce – doświadczenia i oczekiwania Polaków” zrealizowanego przez Kantar TNS[1] na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Polacy najchętniej kupiliby auto używane od znajomych. Jednymi z najważniejszych kryteriów branych pod uwagę przy zakupie samochodu z tzw. drugiej ręki są bowiem znana historia eksploatacji pojazdu oraz potwierdzony przebieg.

W 2018 roku ponad 70% nowych samochodów kupionych w polskich salonach zostało zarejestrowanych na firmy. Oznacza to, że Polacy kupują na swoje prywatne potrzeby głównie auta używane. Z danych wynika także, że w ubiegłym roku zarejestrowano w Polsce ponad 1,6 mln samochodów używanych. Liczba ta uwzględnia zarówno samochody sprowadzane i rejestrowane w kraju po raz pierwszy, jak i auta używane zmieniające właściciela (przerejestrowywane) w naszym kraju. Trendem, który utrzymuje się już od kilku lat jest duży i rosnący odsetek samochodów sprowadzanych na rynku wtórnym. W ubiegłym roku zza granicy do Polski trafiło ponad 1 mln aut, z czego ponad połowa pochodziła z Niemiec. Tym samym, import samochodów używanych był większy o 7% względem 2017 roku. Jednocześnie, według Związku Dealerów Samochodowych, nawet 85% sprowadzanych pojazdów ma cofnięty licznik. Dodatkowo ich stan techniczny i niejasna historia powodują, że poruszanie się nimi ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo na polskich drogach, na co uwagę zwracała m.in. Najwyższa Izba Kontroli.

Długie poszukiwania sprawnego samochodu

Polacy uważają, że znalezienie dobrego samochodu używanego jest możliwe, ale….trudne. Jednocześnie, ich doświadczenia pokazują, że na zakup auta używanego – takiego, które spełni ich wymagania i będzie sprawne technicznie – muszą poświęcić dużo czasu. Aż 43% badanych przyznała, że na poszukiwanie samochodu poświęcili od 1 do nawet 3 miesięcy. Widać zatem, że w przekonaniu Polaków zakup samochodu „z drugiej ręki” jest czasochłonny i wymaga wielu działań po stronie kupującego m.in. szukania ofert, sprawdzania stanu technicznego samochodu i wiarygodności sprzedającego. Wskazania ankietowanych pokazały także, że aż ponad 70% Polaków szuka samochodów godnych zaufania, a więc pochodzących z wiarygodnego źródła, ze znaną i potwierdzoną historią eksploatacji oraz przebiegiem. Ankietowani najchętniej kupiliby samochód używany wśród znajomych (40% odpowiedzi), traktując ten sposób jako najbardziej godny zaufania. Na drugim miejscu (31% wskazań) znalazły się punkty, w których oferowane są auta używane, zlokalizowane przy salonach sprzedaży nowych samochodów.

Kupując samochód używany zależy nam przede wszystkim na tym, aby był on sprawny, abyśmy nie mieli np. dodatkowych kosztów związanych z naprawami. Taką pewność może nam dać zakup z wiarygodnego źródła, dostęp do pełnej historii auta oraz potwierdzone takie kluczowe elementy jak stan techniczny, dokonywanie niezbędnych napraw czy okresowego serwisu oraz oczywiście przebieg. Dlatego nie dziwi fakt, że najpopularniejszym sposobem na szukanie dobrych samochodów jest sprawdzenie czy wśród rodziny lub znajomych nie ma akurat interesującego nas auta na sprzedaż. W takiej sytuacji warto też szukać oferowanych coraz liczniej na rynku wtórnym samochodów po wynajmie długoterminowym, w przypadku których występują właśnie te najbardziej pożądane przez Polaków cechy aut używanych tj. szczegółowa historia użytkowania, napraw, rzeczywisty przebieg, regularne serwisowanie – mówi Daniel Aleks, ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).

Realne obawy o stan techniczny i historię eksploatacji

Polacy zapytani o trudności jakie napotykają w trakcie szukania auta używanego, w pierwszej kolejności wymieniają zły stan techniczny (55%), brak zaufania do sprzedającego (42%) oraz nieznaną lub niewiarygodną historię eksploatacji (41%). Obawy, jakie mają Polacy, są często odzwierciedleniem nieprzyjemnych doświadczeń, które mają za sobą w związku z kupnem takiego auta. Jednocześnie, aż 82% badanych podkreśla, że w przypadku zakupu samochodu używanego, najważniejszy jest dla nich w pełni udokumentowany stan techniczny (82%) oraz w pełni udokumentowany przebieg samochodu (80%). Niestety, często zdarza się, że to co jest napisane w ogłoszeniu, nie oddaje faktycznego stanu auta. Dlatego, szukając sprawdzonego samochodu o pełnej, udokumentowanej historii, warto rozejrzeć się szerzej niż dotychczas.

W Polsce w ostatnim czasie coraz więcej używanych aut jest sprzedawanych przez firmy specjalizujące się w zarządzaniu flotami firmowymi. W związku z tym, warto wziąć pod uwagę także oferty sprzedaży aut po wynajmie długoterminowym, dostępne na stronach www poszczególnych firm wynajmujących lub organizacji je zrzeszającej – Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).

Jaką kwotę Polacy przeznaczają na zakup auta używanego?

Polacy zapytani o budżet jaki przeznaczają na zakup auta używanego są podzieleni w swoich deklaracjach. 29% ankietowanych poszukuje na rynku wtórnym samochodu o wartości nie przekraczającej 10 tys. 35% badanych skupia się na autach używanych, za które trzeba zapłacić kwotę pomiędzy 10 a 20 tys. zł. 1/3 osób (33%), przeznacza na ten cel wyższą sumę -  dla nich zakup dobrego i sprawdzonego auta używanego to wydatek pomiędzy 20 a 50 tys. zł. Tylko 3% Polaków staje się właścicielami samochodów z rynku wtórnego o wartości powyżej 50 tys. zł.

Doświadczenia Polaków nie takie złe?

Jak pokazały wyniki badania, aż 46% Polaków przyznaje, że jeśli będą kupować kolejne auto, to będzie to nadal samochód używany. W tej grupie badanych, aż 47% podkreśla, że samochody używane mogą być bardzo dobre, trzeba tylko wiedzieć gdzie i jak ich szukać. Jednocześnie, 8% badanych zadeklarowało, że przy następnym zakupie samochodu na pewno nie wezmą pod uwagę auta używanego, tylko zdecydują się na zakup nowego. Wynika to przede wszystkim ze złych doświadczeń, które mieli w trakcie kupna samochodu  na rynku wtórnym. Jakich?

27% Polaków uważa, że zakup auta używanego trwał zbyt długo. Z kolei 24% jest zdania, że trudno jest znaleźć samochód używany z wiarygodnym i udokumentowanym stanem technicznym oraz przebiegiem.

Trzeba pamiętać, że te obawy zostają wykluczone jeśli szukamy samochodu wśród tych po wynajmie długoterminowym. Są to auta sprzedawane bezpośrednio przez właściciela, czyli firmę wynajmu długoterminowego, pochodzą z polskich sieci dealerskich, a dla kupującego dostępna jest pełna i szczegółowa historia użytkowania. Co ważne, są one zawsze serwisowane zgodnie z restrykcyjnymi zaleceniami producentów samochodów, a każda naprawa jest w pełni udokumentowana, nawet ta z zakresu blacharsko – lakierniczego. Auta te nie posiadają również żadnych wad prawnych – mówi Michał Cierniak, ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).

Rynek rośnie - więcej możliwości dla kupujących

Rynek wynajmu długoterminowego w Polsce rośnie bardzo dynamicznie – co więcej, tempo wzrostu zwiększa się już od kilku lat. Dynamika rozwoju wynajmu długoterminowego w 2018 roku wyniosła aż 17,5% r/r i była to rekordowa wartość w historii. Jednocześnie, branża rozwijała się znacznie szybciej od konkurencyjnych form finansowania i użytkowania aut służbowych przez firmy. W ubiegłym roku firmy wynajmu długoterminowego kupiły o 23,4% więcej nowych aut osobowych niż rok wcześniej. To oznacza, że branża ta będzie coraz bardziej widoczna także na rynku wtórnym, a osoby szukające tzw. sprawdzonego samochodu z drugiej ręki będą miały dostęp do coraz szerszej oferty aut używanych po wynajmie długoterminowym – mówi Leszek Pomorski, Członek Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, Prezes Alphabet Polska.

Wynajem długoterminowy to nowoczesna i przede wszystkim coraz bardziej popularna w Polsce forma finansowania oraz użytkowania samochodów służbowych przez firmy i przedsiębiorców. Po polskich drogach jeździ obecnie łącznie ok. 250 tys. aut użytkowanych przez firmy w wynajmie długoterminowym, z czego ok. 80% z nich należy do firm zrzeszonych w PZWLP. Auta użytkowane są przez firmy zazwyczaj ok. 3 – 3,5 roku, a po tym czasie trafiają do sprzedaży na rynku wtórnym. To daje dużą przestrzeń osobom, które chcą kupić sprawdzone auto z drugiej ręki. Obecnie na rynek wtórny trafia rocznie ok. 60 – 70 tys. samochodów używanych po wynajmie długoterminowym. Liczba ta będzie jednak w najbliższych latach szybko rosła. Są to samochody reprezentujące pełny przekrój marek i modeli oferowanych na polskim rynku, z różnymi przebiegami, często ponadprzeciętnie wyposażone i dysponujące 2 kompletami opon sezonowych.

[1] Badanie zostało wykonane w dniach 4 – 18 stycznia 2019 na celowo dobranej ogólnopolskiej próbie Polaków, którzy w ostatnich 5 latach zakupili auto używane. Błąd statystyczny dla tej próby wynosi 4,9%. Narzędzie wykorzystane do przeprowadzenia badania to ogólnopolski panel internetowy Kantar.

 

informacje o firmie

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) to organizacja skupiająca 20 firm, specjalizujących się w wynajmie i leasingu aut na polskim rynku flotowym. Członkowie PZWLP tworzą czołówkę głównych graczy w branży. Organizacja reprezentuje ok. 80% rynku pojazdów obsługiwanych w ramach wynajmu długoterminowego oraz należą do niej największe polskie i międzynarodowe firmy Rent a Car. Celem działalności organizacji jest kształtowanie i wpływanie na rozwój branży wynajmu i leasingu pojazdów w Polsce. Firmy członkowskie PZWLP dysponują obecnie w Polsce łączną flotą prawie 179  tys. pojazdów w wynajmie długoterminowym (bez floty firmy Athlon Car Lease) oraz 19,5 tys. samochodów w wynajmie krótko- i średnioterminowym (dane nie uwzględniają floty firmy Avis Budget / Jupol – Car Sp. z o.o.).

Do PZWLP należą: ALD Automotive Polska Sp. z o.o., Alphabet Polska Fleet Management Sp. z o.o., Arval Service Lease Polska Sp. z o.o., Athlon Car Lease Polska Sp. z o.o., Avis Budget / Jupol-Car Sp. z o.o., PKO Leasing, mLeasing Sp. z o.o., Business Lease Poland Sp. z o.o., Carefleet S.A., Hitachi Capital Polska Sp. z o.o., Express sp. z o.o. sp. k., LeasePlan Fleet Management Polska Sp. z o.o., Nivette Fleet Management Sp. z o.o., Idea Fleet S.A., Volkswagen Leasing GmbH Sp. z o.o. oddział w Polsce, Hertz / Motorent Sp. z o.o., Panek S.A., 99rent Sp. z o.o., Rentis S.A. oraz Sixt / EuroRent Sp. z  o.o.

Firmy zrzeszone w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów zatrudniają w Polsce łącznie ok. 3 tysięcy pracowników i w trzecim kwartale 2018 r. zakupiły ponad 31 tys. nowych aut osobowych, generując dzięki temu prawie 1/3 (31,2%) sprzedaży nowych samochodów osobowych do firm w kraju oraz 1/4 (24%) samochodów sprzedanych w tym czasie ogółem (do klientów instytucjonalnych i osób prywatnych łącznie). PZWLP jest członkiem zbiorowym (o specjalnym statusie) Związku Polskiego Leasingu oraz Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Organizacja współtworzy ze Stowarzyszeniem Kierowników Flot Samochodowych (SKFS) uruchomione w 2017 roku jako pierwsze w Polsce, pełnowymiarowe podyplomowe studia flotowe „Zarządzanie flotą samochodową i mobilnością” na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej. PZWLP został założony w 2005 r.

 

Więcej informacji o PZWLP oraz jego Członkach:

informacje o firmie

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) to organizacja skupiająca 20 firm, specjalizujących się w wynajmie i leasingu aut na polskim rynku flotowym. Członkowie PZWLP tworzą czołówkę głównych graczy w branży. Organizacja reprezentuje ok. 80% rynku pojazdów obsługiwanych w ramach wynajmu długoterminowego oraz należą do niej największe polskie i międzynarodowe firmy Rent a Car. Celem działalności organizacji jest kształtowanie i wpływanie na rozwój branży wynajmu i leasingu pojazdów w Polsce. Firmy członkowskie PZWLP dysponują obecnie w Polsce łączną flotą prawie 179  tys. pojazdów w wynajmie długoterminowym (bez floty firmy Athlon Car Lease) oraz 19,5 tys. samochodów w wynajmie krótko- i średnioterminowym (dane nie uwzględniają floty firmy Avis Budget / Jupol – Car Sp. z o.o.).

Do PZWLP należą: ALD Automotive Polska Sp. z o.o., Alphabet Polska Fleet Management Sp. z o.o., Arval Service Lease Polska Sp. z o.o., Athlon Car Lease Polska Sp. z o.o., Avis Budget / Jupol-Car Sp. z o.o., PKO Leasing, mLeasing Sp. z o.o., Business Lease Poland Sp. z o.o., Carefleet S.A., Hitachi Capital Polska Sp. z o.o., Express sp. z o.o. sp. k., LeasePlan Fleet Management Polska Sp. z o.o., Nivette Fleet Management Sp. z o.o., Idea Fleet S.A., Volkswagen Leasing GmbH Sp. z o.o. oddział w Polsce, Hertz / Motorent Sp. z o.o., Panek S.A., 99rent Sp. z o.o., Rentis S.A. oraz Sixt / EuroRent Sp. z  o.o.

Firmy zrzeszone w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów zatrudniają w Polsce łącznie ok. 3 tysięcy pracowników i w trzecim kwartale 2018 r. zakupiły ponad 31 tys. nowych aut osobowych, generując dzięki temu prawie 1/3 (31,2%) sprzedaży nowych samochodów osobowych do firm w kraju oraz 1/4 (24%) samochodów sprzedanych w tym czasie ogółem (do klientów instytucjonalnych i osób prywatnych łącznie). PZWLP jest członkiem zbiorowym (o specjalnym statusie) Związku Polskiego Leasingu oraz Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Organizacja współtworzy ze Stowarzyszeniem Kierowników Flot Samochodowych (SKFS) uruchomione w 2017 roku jako pierwsze w Polsce, pełnowymiarowe podyplomowe studia flotowe „Zarządzanie flotą samochodową i mobilnością” na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej. PZWLP został założony w 2005 r.

 

Więcej informacji o PZWLP oraz jego Członkach: