handel ekonomia/biznes/finanse

OPONEO.PL: rekordowe przychody w 2018 roku i dalsze plany umacniania pozycji lidera internetowej sprzedaży opon

28.03.2019 | Oponeo

W 2018 roku Grupa OPONEO.PL, lider internetowej sprzedaży opon w Polsce, odnotowała wzrost przychodów ze sprzedaży oraz wolumenu sprzedanych opon i felg:

- Rekordowe przychody ze sprzedaży wyniosły 843 mln zł, co oznacza wzrost rok
do roku o 19 proc.

- EBITDA wyniosła 29,7 mln zł, co oznacza wzrost rok do roku o 48 proc.

- Wynik brutto wyniósł 24 mln i wzrósł o 12,5 proc. w stosunku do zysku brutto z 2017 roku.

- Marża brutto na sprzedaży ukształtowała się na poziomie 19,2 proc., co oznacza wzrost rok do roku o 0,7 p.p.

- Zysk netto wyniósł 16,4 mln zł, co oznacza spadek rok do roku o 7 proc.

- Rekordowy wolumen sprzedanych opon wyniósł 3,3 mln sztuk, co oznacza wzrost rok
do roku o 17,9 proc. W analizowanym okresie sprzedano także rekordowe 122,9 tys. felg, co oznacza 8,2-proc. wzrost w porównaniu z 2017 rokiem.

- Celem Zarządu Spółki na 2019 rok jest dalsza poprawa wyników finansowych,
a w efekcie umocnienie pozycji lidera w branży. Powyższym planom sprzyja szczególnie korzystna sytuacja na rynku e-commerce. 

 

W 2018 roku przychody Grupy ze sprzedaży wyniosły 843 mln zł. Na sprzedaż krajową przypadało 660,4 mln zł, co oznacza wzrost rok do roku o 18,6 proc. W 2018 roku sprzedaż na rynkach zagranicznych stanowiła blisko 22 proc. obrotów ogółem. Przychody z działalności zagranicznej wyniosły 182,6 mln zł, co oznacza wzrost rok do roku o 20, 2proc.

W 2018 roku Grupa OPONEO.PL sprzedała 3,3 mln opon, o 17,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Większość sprzedaży odbyła się w Polsce – Grupa sprzedała tu 2,7 mln opon, czyli 81,8 proc. całości wolumenu.
Za granicą sprzedano natomiast 595,6 tys. opon (wzrost o 11 proc. w relacji do 2017 roku). Wpływ na poziom przychodów z rynków zagranicznych w ujęciu złotowym miało osłabienie się polskiej waluty w stosunku do euro.

Wzrost podatku dochodowego o 99,2 proc. rok do roku, do 7,6 mln zł wpłynął na spadek zysku netto, który w 2018 roku wyniósł 16,4 mln zł. Zwiększone obciążenie podatkowe związane jest ze wzrostem opodatkowania bieżącego poszczególnych spółek Grupy oraz większą wartością podatku odroczonego.

Pozytywne trendy obserwowane w 2018 roku utrzymują się także w roku bieżącym. W okresie styczeń-luty 2019 roku Spółka wypracowała 81 mln zł jednostkowych przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost rok do roku o 25 proc.

- Strategia umacniania pozycji lidera internetowej sprzedaży opon w Polsce oraz wzrostu sprzedaży zagranicznej przynosi zamierzone rezultaty. Stawiamy na usprawnianie procesów logistycznych, inwestujemy w rozwój systemów IT, podnosząc ich wydajność i bezpieczeństwo. W ramach naszej Grupy Kapitałowej funkcjonuje także m.in. Dadelo S.A., które sprzedaje rowery i części rowerowe w internecie. Myślimy jednak o dalszej dywersyfikacji biznesu. Aktywnie poszukujemy możliwości wejścia na kolejne rynki e-commerce - komentuje Dariusz Topolewski, Prezes Zarządu OPONEO.PL S.A.

Planom rozwoju Spółki sprzyja korzystne otoczenie rynkowe. Zgodnie z wyliczeniami Eurostatu, na wszystkich rynkach, gdzie obecna jest Grupa OPONEO.PL, liczba osób dokonujących zakupów w internecie rośnie. Najwyższy odsetek osób, które dokonały transakcji online w ciągu ostatnich 12 miesięcy zaobserwowano w Wielkiej Brytanii (82 proc., wzrost o 25 p.p. w porównaniu z 2008 r., czyli początkiem zbierania danych). Na drugim miejscu uplasowała się Holandia (79 proc., wzrost o 23 p.p. w porównaniu z 2008 r.), a podium zamknęły Niemcy (75 proc., wzrost o 22 p.p. w porównaniu z 2008 r.)[1].

Wartość krajowego rynku e-commerce wyniosła w 2018 roku 50 mld zł, podczas gdy w 2019 roku ma to być 58 mld zł, a w 2020 roku 67 mld zł. Rozwojowi rynku e-commerce w Polsce sprzyjał przede wszystkim rosnący dostęp do szerokopasmowego internetu[2]. Wyniki „Raportu E-commerce 2019” wskazują na wzrost zainteresowania zakupami online dokonywanymi przez urządzenia mobilne.
Najczęściej w internecie kupują mieszkańcy miast, a najpopularniejszą formą płatności jest szybki przelew, tzw. Pay-By-Link. Na pierwszym miejscu wśród najchętniej kupowanych kategorii online jest kultura (książki, płyty, filmy) z 25 proc. udziałem. Na samochody i części samochodowe wskazało 10 proc. badanych[3].

Respondenci pytani przez autorów analizy - Jak wygląda polski e-handel?[4], w 2019 roku zamierzają się koncentrować na rozbudowie oferty produktowej e-sklepów. Na tę pozycję wskazało 59 proc. pytanych przedsiębiorców. Wartym podkreślenia jest fakt, że 14 proc. respondentów rozważa rozwijanie biznesu w oparciu o ekspansję zagraniczną. Rozwój nowoczesnych technologii IT kształtuje także trendy na rynku
e-commerce - 6 proc. badanych myśli o wprowadzeniu bota.

Sprzyjające działalności Grupy OPONEO.PL tendencje obserwowane są także na rynku motoryzacyjnym. Zgodnie z prognozą IBRM Samar, w 2018 roku zarejestrowano w Polsce 1,6 mln samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony, co oznacza wzrost rok do roku o 8,6 proc. Jest to rekordowa liczba pierwszych rejestracji tego rodzaju samochodów.

Zgodnie z danymi zgromadzonymi przez ETRMA (European Tyre and Rubber Manufacturers' Association) w 2018 roku w Europie sprzedano 207,5 mln sztuk zastępczych opon do samochodów osobowych, co oznacza wzrost rok do roku o 1 proc. W Polsce, w 2018 roku sprzedano 11,5 mln zastępczych opon do samochodów osobowych (w tym SUV-ów i lekkich samochodów dostawczych), czyli o 1,4 proc. mniej niż w poprzednim roku[5][6].

Dotychczas, w ramach dywidendy, OPONEO.PL wypłaciło akcjonariuszom łącznie 13,8 mln zł. W 2018 roku było to 0,35 zł na akcję. OPONEO. PL chce pozostać Spółką dywidendową.

- Ekspozycja na rosnący rynek e-commerce i motoryzacyjny, rozszerzanie portfolio produktów oferowanych drogą online czy rozwój centrum logistycznego pozwalają nam z optymizmem oczekiwać kolejnych kwartałów. Chcemy, aby beneficjentem wzrostu Spółki byli także jej akcjonariusze, dlatego jako Zarząd będziemy opowiadać się za wypłatą dywidendy z zysku za 2018 rok. Oczywiście ostateczna decyzja
w tym zakresie zostanie podjęta podczas walnego zgromadzenia
– podsumowuje Dariusz Topolewski.

 

 

[1] Eurostat, E-commerce statistics for individuals, https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/E-commerce_statistics_for_individuals

[2] Obserwator Finansowy, Polacy coraz częściej kupują on-line, https://www.obserwatorfinansowy.pl/forma/rotator/polacy-coraz-czesciej-kupuja-on-line/

[3] Izba Gospodarki Elektronicznej, Płatności cyfrowe 2018, https://eizba.pl/kategorie_cbw/badania/

[4] Jak wygląda polski e-handel?[4], Raport 2018: Multiwyzwania, https://www.shoper.pl/serwis-prasowy/jak-wyglada-polski-e-handel-raport-2018-multiwyzwania/

[5] ETRMA, ETRMA Members’ Tyre Sales 2018: Overall stability in European tyre replacement sales,   http://www.etrma.org/uploads/Modules/Newsroom/20190124---2018-market-apppraisal-final.pdf

[6] PZPO, Sprzedaż opon w 2018 roku, https://pzpo.org.pl/aktualnosci/sprzeda%C5%BC-opon-w-2018-roku.html

kontakt dla mediów
Monika Siarkowska
Relacje Inwestorskie, OPONEO.PL S.A.
Monika Siarkowska

monika.siarkowska@oponeo.pl

tel: +48 52 374 03 94

informacje o firmie

OPONEO.PL S.A. od 2007 roku jest spółką notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Firma jest liderem w sprzedaży internetowej opon na polskim rynku. Spółka oprócz serwisów dedykowanych polskim klientom, takich jak: Oponeo.pl, Opony.com, Opony.pl, Motostrada.pl, Felgi.pl posiada również ponad 20 sklepów zagranicznych. Marką spółki i jej głównym portalem jest Oponeo.pl. Firma jest także właścicielem firmy prowadzącej serwis motoryzacyjny Autocentrum.pl. Dodatkowe informacje na stronie www.oponeo.pl.

kontakt dla mediów
Monika Siarkowska
Relacje Inwestorskie, OPONEO.PL S.A.
Monika Siarkowska

monika.siarkowska@oponeo.pl

tel: +48 52 374 03 94

informacje o firmie

OPONEO.PL S.A. od 2007 roku jest spółką notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Firma jest liderem w sprzedaży internetowej opon na polskim rynku. Spółka oprócz serwisów dedykowanych polskim klientom, takich jak: Oponeo.pl, Opony.com, Opony.pl, Motostrada.pl, Felgi.pl posiada również ponad 20 sklepów zagranicznych. Marką spółki i jej głównym portalem jest Oponeo.pl. Firma jest także właścicielem firmy prowadzącej serwis motoryzacyjny Autocentrum.pl. Dodatkowe informacje na stronie www.oponeo.pl.