środowisko naturalne/ekologia sprawy społeczne nauka/edukacja/szkolenia

¼ Polaków uważa, że smog występuje tylko w dużych miastach

21.01.2019 | Eurobank

„Smog…szkodzi tylko dzieciom i kobietom w ciąży; …występuje tylko wtedy, kiedy jest zła pogoda; …jest tylko w zimie.” To tylko niektóre z mitów na temat tego zjawiska – tak wynika z ogólnopolskiego badania „Smog - prawdy i mity wśród Polaków”[1] przeprowadzonego na zlecenie eurobanku przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia.

Zanieczyszczone powietrze w Polsce od lat jest dużym problemem. Walka ze smogiem stała się jednym z ważniejszych wyzwań, jakie stoi przed naszym społeczeństwem. Jednak czy wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, jakie konsekwencje dla środowiska i naszego organizmu ma smog? Czy wiemy, co jest prawdą, a co mitem, a w efekcie – jak skutecznie chronić się przed szkodliwym wpływem smogu?   

Smog = niebezpieczeństwo

Polacy zostali zapytani o to, jakie skutki niesie ze sobą smog. Są zgodni co do tego, że smog jest niebezpieczny dla zdrowia i życia - takiej odpowiedzi udzieliło 97% Polaków. Jednocześnie 98% osób uważa, że oddychanie zanieczyszczonym powietrzem może powodować różnego rodzaju choroby. 96% badanych wie także, że smog powoduje zanieczyszczenie środowiska naturalnego. Badanie pokazało jednak, że w społeczeństwie funkcjonuje wiele mitów na temat smogu. I tak na przykład prawie 1/4 ankietowanych (23%) uważa, że ze zjawiskiem smogu spotykamy się tylko w dużych miastach. Co ciekawe - w większości uważają tak osoby mieszkające właśnie w nich. I choć rzeczywiście jest tam najwyższe stężenie szkodliwych pyłów, to jest to twierdzenie nieprawdziwe.

- Błędne jest założenie, że smog występuje tylko w dużych aglomeracjach. Z tym problemem stykają się mieszkańcy zarówno dużych miast, jak i mniejszych miejscowości. Ważnym elementem walki ze smogiem jest poszerzanie ogólnopolskiej sieci czujników powietrza. Dlatego w ramach kampanii #BezSmogu włączyliśmy się w to działanie i zamontowaliśmy już 100 czujników smogu w naszych placówkach - także w małych miejscowościach. Chcemy, aby dostęp do bieżących pomiarów mieli wszyscy, gdyż dzięki świadomości zagrożenia możemy zabezpieczyć się przed jego skutkami. – mówi Magdalena Suchanek, Dyrektor Zarządzający, Euro Bank S.A.

Jednocześnie połowa Polaków uważa, że smog jest naturalnym elementem życia w dużym mieście. Takie dane pokazują, że Polacy już trochę przywykli do tego, że mieszkając w większym mieście mają do czynienia ze smogiem. Najczęściej uważają tak mieszkańcy województwa podlaskiego (57%) i lubuskiego (56%). Co ciekawe - w województwie małopolskim, które od lat jest na mapie miejsc o najwyższym zanieczyszczeniu powietrza, tylko 45% badanych jest tego zdania.

Kolejnym nieprawdziwym przekonaniem, na które wskazywała 1/4 badanych jest opinia, że smog i oddychanie zanieczyszczonym powietrzem są niebezpieczne tylko dla dzieci, osób starszych i kobiet w ciąży. Faktem jest, że dzieci są bardziej narażone na negatywne skutki smogu, gdyż częściej biorą oddech niż dorośli i tym samym przyjmują do organizmu więcej szkodliwych substancji. Jednak musimy pamiętać, że smog szkodzi każdemu z nas. Jak alarmuje Europejska Agencja Środowiska – co roku w Polsce umiera z tego powodu 47 tys. osób. Dlatego lekarze zalecają, aby w dni, kiedy stężenie pyłów jest wysokie ograniczyć wychodzenie z domu i przebywanie na powietrzu.  

Samochody winne?

Wyniki badania pokazują także, że Polacy nie są zgodni co do tego, czy duży ruch samochodowy jest główną przyczyną występowania smogu. 42% badanych uważa, że tak. Co ciekawe, częściej taką opinię mają kobiety (46%) niż mężczyźni (38%). Jednak w tym przypadku temat jest bardziej złożony. Według badań, w Polsce za największą emisję szkodliwych substancji odpowiedzialne są stare piece grzewcze i palenie nieodpowiednimi materiałami. Jednak w dużych miastach, gdzie palenie w piecach nie jest tak powszechne, za emisję szkodliwych pyłów odpowiedzialny jest głównie transport. Jak pokazały badania Najwyższej Izby Kontroli[2] jedną z głównych przyczyn zanieczyszczonego powietrza jest emisja toksycznych cząsteczek, która odpowiada w największych miastach za 60% zanieczyszczeń. Szczególny wpływ mają spaliny z silników diesla oraz nieprawidłowo zamontowane filtry cząsteczek stałych w samochodach.

 

Więcej informacji na temat kampanii:

https://eurobank.pl/o-banku/bez-smogu/

Film wyjaśniający ideę tworzenia sieci czujników:

https://www.youtube.com/watch?v=Ai0TRukUnXg

 

***

Kampania #BezSmogu jest jednym z kluczowych elementów działań CSR eurobanku. Jej celem jest szerzenie wiedzy na temat smogu i zwiększenie świadomości Polaków na temat zagrożeń wynikających z oddychania zanieczyszczonym powietrzem. W ciągu dwóch edycji kampanii zrealizowanych w 2017 i 2018 roku, eurobank przyłączył się do tworzenia i poszerzenia ogólnopolskiej sieci czujników jakości powietrza. We współpracy z firmą Airly zamontowanych zostało 100 czujników w placówkach eurobanku w całej Polsce. Sensory mierzą poziom stężenia pyłów zawieszonych PM1, PM2.5 oraz PM10, temperaturę powietrza, ciśnienie atmosferyczne oraz wilgotność powietrza. Odczyty z czujników dostępne są na stronie https://airly.eu/map/pl/ oraz w aplikacji Airly dostępnej na system Android oraz iOS. Pełna lista miast, w których zamontowane zostały czujniki w ramach 1. i 2. edycji kampanii #BezSmogu  znajduje się na stronie internetowej kampanii.

 

 

[1] Badanie zrealizowano techniką wywiadów internetowych CAWI, z wykorzystaniem panelu internautów ARC Rynek i Opinia – ePanel. Łącznie zrealizowano N=3283 wywiady. Próba badawcza była reprezentatywna dla Polaków w wieku 18-65 lat. Badanie zostało zrealizowane we wrześniu  2018 r.

[2] https://www.nik.gov.pl/plik/id,17789,vp,20393.pdf

informacje o firmie

Euro Bank S.A. (eurobank) to detaliczny bank „na co dzień” z szeroką ofertą produktów dla klientów indywidualnych. Pozycję eurobanku wśród banków oferujących najnowocześniejsze usługi ugruntowały takie wdrożenia jak: płatności mobilne HCE, funkcjonalne widgety (dla Androida oraz iOS), Touch ID (dla iOS), bankowość internetowa w RWD, karta multiwalutowa.

Bank skupia się na jakości oferowanych usług oraz produktów w każdym kanale kontaktu. W ciągu kolejnych 5. kwartałów w 2015 i  w 2016 r. eurobank znajdował się w TOP 3 według wskaźnika satysfakcji Klienta -  NPS (TNS/OBOP, Audyt Bankowości Detalicznej, 2015-2016 r.).

Kluczowe wyróżnienia z 2017 r:

- Instytucja Roku 2016 -  Bank zajął 3. miejsce w kategorii „Jakość obsługi w kanałach zdalnych” oraz 3. miejsce w kategorii „Jakość obsługi w placówkach” (MojeBankowanie.pl, 07 marca 2017 r.), - Przyjazny Bank Newsweeka  - Bank zajął 1. miejsce w kategorii „Bankowość hipoteczna” (26 września 2017 r.),

- Złoty Bankier 2017 - Bank zajął 2. miejsce w kategorii  „Złoty Bank” - Najwyższa jakość obsługi we wszystkich kanałach kontaktu z klientem (21 kwietnia 2017 r.),

- Złote Spinacze 2017 - Bank otrzymał statuetkę Brązowego Spinacza, w kategorii „Corporate Social Responsibility” za kampanię "Our People Round The World" (1 grudnia 2017 r.),

- Monitor Satysfakcji Klientów Banków, ARC Rynek i Opinia -  Bank zajął drugie miejsce w  zestawieniu „Ogólny ranking form kontaktu z bankiem”  (7 grudnia 2017 roku).

Wysoką ocenę wiarygodności finansowej eurobanku potwierdza agencja ratingowa Fitch. eurobank otrzymał rating długoterminowy (long term IDR) na poziomie „A-”, z perspektywą stabilną.

Bank zatrudnia niemal 2900 pracowników i posiada sieć licząca prawie 500 placówek, rozmieszczonych na terenie całej Polski. Większościowym właścicielem jest francuska Grupa Societe Generale, która zatrudnia 146 tys. pracowników \w 66 krajach, obsługując 31 mln klientów.

www.eurobank.pl

infolinia: 19 000 (koszt połączenia wg stawki operatora)

informacje o firmie

Euro Bank S.A. (eurobank) to detaliczny bank „na co dzień” z szeroką ofertą produktów dla klientów indywidualnych. Pozycję eurobanku wśród banków oferujących najnowocześniejsze usługi ugruntowały takie wdrożenia jak: płatności mobilne HCE, funkcjonalne widgety (dla Androida oraz iOS), Touch ID (dla iOS), bankowość internetowa w RWD, karta multiwalutowa.

Bank skupia się na jakości oferowanych usług oraz produktów w każdym kanale kontaktu. W ciągu kolejnych 5. kwartałów w 2015 i  w 2016 r. eurobank znajdował się w TOP 3 według wskaźnika satysfakcji Klienta -  NPS (TNS/OBOP, Audyt Bankowości Detalicznej, 2015-2016 r.).

Kluczowe wyróżnienia z 2017 r:

- Instytucja Roku 2016 -  Bank zajął 3. miejsce w kategorii „Jakość obsługi w kanałach zdalnych” oraz 3. miejsce w kategorii „Jakość obsługi w placówkach” (MojeBankowanie.pl, 07 marca 2017 r.), - Przyjazny Bank Newsweeka  - Bank zajął 1. miejsce w kategorii „Bankowość hipoteczna” (26 września 2017 r.),

- Złoty Bankier 2017 - Bank zajął 2. miejsce w kategorii  „Złoty Bank” - Najwyższa jakość obsługi we wszystkich kanałach kontaktu z klientem (21 kwietnia 2017 r.),

- Złote Spinacze 2017 - Bank otrzymał statuetkę Brązowego Spinacza, w kategorii „Corporate Social Responsibility” za kampanię "Our People Round The World" (1 grudnia 2017 r.),

- Monitor Satysfakcji Klientów Banków, ARC Rynek i Opinia -  Bank zajął drugie miejsce w  zestawieniu „Ogólny ranking form kontaktu z bankiem”  (7 grudnia 2017 roku).

Wysoką ocenę wiarygodności finansowej eurobanku potwierdza agencja ratingowa Fitch. eurobank otrzymał rating długoterminowy (long term IDR) na poziomie „A-”, z perspektywą stabilną.

Bank zatrudnia niemal 2900 pracowników i posiada sieć licząca prawie 500 placówek, rozmieszczonych na terenie całej Polski. Większościowym właścicielem jest francuska Grupa Societe Generale, która zatrudnia 146 tys. pracowników \w 66 krajach, obsługując 31 mln klientów.

www.eurobank.pl

infolinia: 19 000 (koszt połączenia wg stawki operatora)