handel towary konsumpcyjne ekonomia/biznes/finanse

Rynek gastronomiczny od ponad dekady jedną z lepiej rozwijających się branż polskiego rynku

06.12.2018 | GfK Polonia

Warszawa, 6 grudnia 2018 r. – Całkowita wartość rynku gastronomicznego w Polsce szacowana na rok 2018 wzrosła o ponad 10 p.p. względem roku ubiegłego. Zwiększyła się również liczba punktów gastronomicznych, szczególnie w segmentach restauracji i restauracji hotelowych oraz punktów sezonowych.

Deklaracje konsumenckie odzwierciedlają dane z rynku. Polacy wyraźnie chętniej chodzą do lokali gastronomicznych – odsetek odwiedzin wzrósł o 11 p.p. względem 2017 roku. Jednocześnie nieznacznie spadła średnia liczba odwiedzin w ciągu roku, co wskazuje, że wśród odwiedzających jest więcej osób korzystających z usług gastronomii od niedawna. Średnie miesięczne wydatki na gastronomię wynoszą ponad 100 zł na osobę.

Częstotliwość odwiedzania lokali gastronomicznych wzrosła we wszystkich grupach społeczno-demograficznych, szczególnie wśród osób w średnim wieku i z mniejszych miejscowości.

Polacy coraz swobodniej czują się w lokalach gastronomicznych i chętnie odwiedzają nowe typy miejsc (wzrosła liczba osób wskazujących 4 lub więcej lokali odwiedzonych w ciągu roku). Nadal najchętniej odwiedzane są pizzerie i restauracje. Spośród lokali sieciowych najpopularniejsze są sieci: McDonald’s i KFC, mimo odnotowanych kilkuprocentowych spadków liczonych rok do roku.

Można zaobserwować zmianę stylu wizyt w lokalach gastronomicznych – coraz częściej stanowią one oczywiste, „naturalne”, miejsce spotkań ze znajomymi lub powód spontanicznych wizyt bez okazji. Popularne są także odwiedziny po drodze, po przekąskę, jak również w trakcie podróży.

Wśród osób odwiedzających lokale gastronomiczne co druga osoba zamawia dania na wynos, co trzecia odwiedza punkty gastronomiczne znajdujące się w strefach food court w centrach handlowych.

Nastroje właścicieli i managerów lokali gastronomicznych, podsumowujące bieżący rok działalności, są pozytywne, szczególnie w zakresie obserwowanego trendu rozwoju branży. Obiekcje restauratorów dotyczą głównie rosnących kosztów prowadzenia działalności, w tym kosztów pracy i rotacji pracowników.

Izabela Jagodzińska, analityk GfK w dziale Consumer Panels & Services komentuje: „Na tegoroczne wzrostowe wyniki gastronomii wpłynęła dobra koniunktura gospodarcza, w tym rosnące wynagrodzenia, oraz utrzymująca się drugi rok z rzędu inflacja. Pozytywny wpływ na rozwój polskiej gastronomii miała również wyjątkowo sprzyjająca pogoda w sezonie wiosenno-jesiennym oraz mistrzostwa świata w piłce nożnej, odbywające się latem br.”

O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z „Raportu gastronomicznego 2018”, który opisuje rynek z trzech perspektyw – właścicieli, konsumentów i otoczenia rynkowego. Prezentowana jest między innymi wartość rynku, obroty punktów gastronomicznych oraz udział kategorii produktowych w obrotach, liczba punktów gastronomicznych. Szczegółowo zostały również przeanalizowane kwestie współpracy punktów z dostawcami/ producentami i przedstawicielami handlowymi.

informacje o firmie

GfK

GfK stosuje naukowe podejście w analizie danych. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom badawczym dostarczamy informacje o konsumentach, rynkach, markach i mediach. Zarówno tych dzisiejszych, jak i przyszłych. Dla naszych klientów jesteśmy sprawdzonym partnerem badawczym i analitycznym. „Growth from Knowledge”.

informacje o firmie

GfK

GfK stosuje naukowe podejście w analizie danych. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom badawczym dostarczamy informacje o konsumentach, rynkach, markach i mediach. Zarówno tych dzisiejszych, jak i przyszłych. Dla naszych klientów jesteśmy sprawdzonym partnerem badawczym i analitycznym. „Growth from Knowledge”.